RECENZE: Kingdom Come: Deliverance

Publikováno: 19.2.2018, 8:00

Je autorem 1550 článků

Česká herní scéna o sobě dává průběžně vědět celému hernímu světu a často velice úspěšně. Máme tu hry jako Factorio, Mashinky nebo Space Engineers, ukazující, že u nás dělat hry umíme a také, že máme zajímavé nápady na témata. To ostatně moc velká novinka není, protože i v minulosti byla řada her, které si dokázaly získat celosvětový respekt. Mafie se zapsala do srdcí několika generací hráčů, a i v dnešní době je to skvělý zážitek.

A právě na tento úspěch se pokusí navázat po delší době další velká a na vývoj finančně náročná hra, Kingdom Come, jejíž příběh o vývoji zná z paměti snad již každý hráč. Po několika peripetiích, kdy už to občas vypadalo, že se hotového produktu ani nedočkáme, můžu s klidem konstatovat, že plná verze je zde, obsahuje české titulky a také část české historie s dobovými reáliemi. Český dabing zatím nedorazil (a je otázkou, zda se tak stane), ale dle mého to vůbec nevadí.

Středověk byl zajímavým místem k životu, obzvlášť na počátku 15. století, kdy zemřel Karel IV., velký to panovník českých dějin, a na jeho místo nastupuje jeho syn Václav IV. Ten moc chutě k panování nezdědil a radši se někde „vylil jak váza“ nebo si užíval dámskou společnost. A když váš bratr touží po moci, k problémům není daleko. Opráski sčeskí historje jsou jasným důkazem toho, že Zmikund, tedy pardon, Zikmund, není mírumilovný vladař, chce mít velký vliv, a toho se v té době bez nějaké té války s bandou žoldáků těžko dosahovalo.

Oproti tomu si kovářův syn Jindřich žije poklidným životem, skoro jako Václav IV., jenom není synem panovníka, ale kováře. Bohužel žije ve Skalici, jež je vyhlášena těžbou stříbra, které se jako platidlo pro žoldnéře velice dobře hodí. Zikmundovo vojsko tak jednoho dne klepe na brány Skalice a úplně obrací vzhůru nohama docela poklidný Jindřichův život. Příběhová stránka může na první pohled působit obyčejně, protože ústředním tématem je pomsta. Celý příběh má však několik zvratů, a hlavně spoustu odboček, detailů a situací, díky nimž si ho jisto jistě užijete. Postavy jsou skvěle napsané a vůbec nejsou ploché. Co se scénáře týče, nezbývá než smeknout, protože tady byla odvedena víc než dobrá práce.

Kdo z vás viděl nějakou část hry z úvodu, možná mu přišel jako nuda. Několik prvních hodin je takový hodně pomalý rozjezd, který možnosti hry neukazuje ani zdaleka. Až po prologu, kdy se vydáme směr Rataje všechno začne fungovat naplno a Kingdom Come se odhalí v plné kráse. Kdo má rád rozmáchnutá RPG se spoustou vedlejších úkolů, bude zde jako doma. Jejich náplň je velmi rozmanitá, zábavná a jednoduše nebudete moct přestat s plněním úkolů.

Ano, jsou zde i klasiky typu odnes něco někam, ale naštěstí jich není moc. Mírnou vadou na kráse může být právě nelinearita při plnění úkolů, kdy si můžete zadané věci plnit dle svého pořadí a tempa, což může občas hru dostat do situací, které nedávají úplně smysl. Při plnění úkolu vám tak mohou postavy sdělovat věci, které již dávno víte, jelikož podle nich jste je zjistit ještě neměli. Nestává se to často, takže na výsledném skvělém dojmu se vůbec nepodepisují a když už, jsou spíše úsměvné.

Rovnou a bez mučení se přiznávám, že RPG nejsou moje nejoblíbenější parketa, jelikož nerad rozděluji body do dovednostních stromů, protože nikdy nevím, co si vybrat. Kingdom Come naštěstí funguje na systému známém třeba ze Skyrimu, kdy body získáváte jednoduše prováděním činností. Stačí tak mluvit s lidmi, abychom byli lepší v konverzaci, cvičit lukostřelbu a šerm pro lepší schopnosti v této oblasti a tak dále. Pro někoho jako já, je to ideální věc, která skvěle funguje, a navíc si po získání nějaké úrovně u dovednosti můžeme odemknout perk, který nás posune zase někam dál v té dané dovednosti.

RPG systému sekunduje systém, kdy je třeba dbát na Jindřichovi potřeby spánku a jídla. U spaní stačí lehnout do postele (v závislosti na kvalitě lože pak Jindra spí různě dlouho), u jídla si dát něco dobrého do žaludku. Křečci by ale mohli přijít zkrátka, jelikož potraviny se časem kazí a jak tušíte, nechcete jíst zkažené jídlo. Stejně tak se chcete vyhnout zraněním a nemocem. Není nic příjemného krvácet v lese, v inventáři být bez obvazu a čekat, až vás pomalá smrt neúprosně dostihne. Taky koukejte, kam šlapete, protože pád do strže nebo hradního příkopu (prostě jsem v noci na tu louč zapomněl a radši sem nadával, jaká je kolem tma) vám způsobí smrt na první dobrou.

Ano, už jsem tady. Je mi jasné, že vás všechny zajímá názor na soubojový systém. Ten je úplně jiný, než co jsem kdy hrál a zároveň je na něm nejvíce vidět zlepšování hlavního hrdiny. Z počátku jste prostě kluk, který meč s bídou udrží v ruce, takže nějaký zkušenější soupeř si vás dá jako nic. Je třeba, aby se vám dostal pod kůži a víc než kdy jindy, zde platí ono okřídlené těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Souboje jsou spíše taktické a pomalejší, takže je potřeba při nich dávat pozor, v čas uhýbat nebo se krýt a útoky řetězit do komb. V opačném případě vám velice rychle dojde stamina a bez ní je váš konec zpečetěn. Variací je zde spousta a záleží i na typu protivníka, jakého si vyberete ke konfrontaci. Jinak se bojuje v lapkou a jinak s opancéřovaným rytířem.

O něco lépe na tom je střelba z luku, i když bez mířidel a s třasořitkou, který s bídou natáhne tětivu zpočátku výkony Robina Hooda neočekávejte. Nechybí ani stealth, který je klasický v tom smyslu, že se k někomu připlížíte zezadu a sejmete ho. I tiché zabíjení však dostalo místní specifika spojená s hlukem (stráže opravdu dobře slyší, takže dávejte pozor) a s oblečením. Toho bylo i ve středověku kupodivu dost a dalo se různě vrstvit. Tichošlápka tak neuděláte pomocí plátěné zbroje za denního světla, ale obutím tichých bot, černého nebo alespoň tmavého oblečení a bezměsíčné noci, kdy se vaše šance rapidně zvyšují. Oblečení není důležité jenom pro plnění úkolů, ale hraje svou roli i při komunikaci, kdy si podle něj na vás lidé dělají názor. Nejsou to jenom PR řeči, ale opravdu funkční herní mechanika. Lidé jinak reagují na rytíře v blyštivém zbroji než na trhana zapáchajícího jako prasečí chlívek.

Pro správu šatstva je tu krejčí, k výrobě lektvarů alchymie a pro péči o zevnějšek kádě s vodou nebo sofistikovanější lázně, kde si za poplatek mimo koupele můžete dopřát i romantickou chvilku. Určitě využijete služeb kováře, jelikož nic nevydrží věčně, včetně zbraní. Meč si člověk při troše šikovnosti může nabrousit sám, ale je to docela věda a chyba může klidně znamenat zničení výborného kousku zbroje. Když už jsem zmínil šikovnost, rozhodně ji budete potřebovat při páčení zámků. Já jsem například asi hodně nešikovný a úspěšné vypáčení známku jsou pro mě Vánoce. Nicméně, že je to úplně špatný systém bych neřekl, jenom po hráčích chce jistou dovednost. Aspoň nikdo nemůže říct, že by byl trapně jednoduchý.

Technická stránka Kingdom Come budila a budí největší emoce, takže vzhůru do ní. Začal bych systémem ukládání, na který si je třeba dávat pozor a počítat s ním. Hra se ukládá automaticky na předem daných místech, což jsou většinou ukončení úkolu nebo spaní, což několikrát přidělalo pár vrásek na čele. Navíc většina ukládání je před dialogovou částí, takže rozhovory je nutné opakovat, i když se dají urychlit. Trn z paty by mohla vytrhnout sejvovice, po jejímž požití můžete hru uložit na libovolném místě. Není jí však neomezené množství a je otázka, jak moc za ni budete chtít utrácet a také ze sebe dělat alkoholika.

Co se grafické stránky týče, těžko jednoznačně říct verdikt. Hra běží na značně upraveném Cry Enginu a dokáže nabídnout opravdu skvěle nasvětlené scény, západy slunce, déšť nebo večerní procházky s loučí. Na druhou stranu se tu pár chybek, jako textury procházející skrz sebe, najde. Objeví se i nějaké horší textury a celou hrou provází doskakování textur. Z počátku může být otravné, když se na postavě najednou objeví nebo zmizí čepice, kolo se zakulatí až později a jablko není kulaté nikdy. Nicméně neviděl bych to tragicky a grafiku bral jako příjemnou.

Rozporuplné jsou také animace postav. Některé z nich nemají moc širokou paletu výrazů, jako třeba hlavní postava Jindřicha nebo mlynářova dcera, kteří se tváří skoro pořád stejně. Na druhou stranu další z nich jsou krásně zpracované, a to i na původním Xbox One. Dokonce jsem měl asi štěstí při hraní, jelikož bugů, díky nimž bych nebyl schopen pokračovat dál, jsem potkal minimum. Jednou mi hra nedovolila projít dveřmi, jednou spadla do dashboardu a párkrát se na pár vteřin zasekla, aby se pak dále rozběhla, občas se někde někdo zasekl a pár žebříků se dalo pokořit jenom s kompromisem a trochou důvtipu. Framerate by také mohl být lepší, zejména při náročnějších scénách není úplně ideální. Nicméně to všechno si myslím že je u takto rozsáhlé hry pochopitelné, navíc se chyby dějí náhodně, a o to těžší je pak celou hru odladit.

Zmínit musím zpracování české krajiny, vesnic a hradů, které je prostě skvělé. Uspořádání vesnic dává smysl, kat bydlí za městem, funguje režim dne a noci a díky zasazení si člověk připadá, jako by na daných místech byl. Občas se dají objevit i takové detaily, až se člověk pousměje no a kadibudky jsou tu taky. Vrcholem designu byl pro mě les, který také dává smysl a není to jenom nějaká sbírka náhodně rozmístěných stromů. Opomenout nesmím ani na zvukovou stránku, protože středověké „odrhovačky“ mají své kouzlu. Velikost mapy se sice může zdát jako menší (a opravdu i je), ale zase není nikam moc daleko a když už náhodou ano, je tu rychlejší chození nebo kůň. U koně si dovolím poznámku, že na rovné cestě se jezdí pěkně, přes les nebo nějaký složitější terén už je to kvůli překážkám o něco složitější.

8

I přes všechny nedostatky se mi Kingdom Come: Deliverance líbilo a moc jsem si ho užil. Má své mouchy a chybky, které však vývojáři jistě časem dokáží odstranit, takže převažovat bude to pozitivní, jako báječný příběh, soubojový systém a české prostředí včetně detailního popisu dějin v kodexu. Pokud přistoupíte na pravidla, která před vás vývojáři postavili, máte před sebou zábavu na desítky hodin. Česká mise je rozhodně splněna a já doufám, že se hře povede i v prodejích, a nakonec se jí dostane uznání, jaké bezesporu zaslouží.
  • MyDOSHEK

Konečně perfektní a nezaujatá recenze! Děkujeme

• Radek Jakubec

Super recenze! 🙂 Navíc díky tvému streamu jsem se rozhodl ke koupi 😀 Special Edition už mám na cestě, těším se moc 🙂

Díky, moc pěkná recenze – upřímně řečeno o kvalitu recnze na xboxweb.cz jsem neměl strach – spíš jsem byl zvědavý na americkou IGN. Přece jen evropani takovouhle hru určitě ocení, ale pro američany to mohlo být trochu oříšek. Nakonec taky dali 8/10 a jejich recenze měla hlavu i patu. To mě potěšilo.

• Gappo

díky, pekně napsáno … no už se těším…jen musím dohrát stávající hry 🙂

• klidas

som na tom tak isto ako Paco, tiez nemusim RPG hry, ale toto by som skusil 🙂

• Piro

Jaktoze hra ma Xku i na klasice vypada stejne? Patche zadne, optimalizace slaba.

Xbox One X má vyšší rozlišení (1440p proti 900p), lepší nasvícení, rychlejší načítání a ze všech konzolí se nejpevněji drží 30 snímků za sekundu. Jinak textury, stíny a vykreslená vzdálenost jsou stejné na všech strojích.

• StriderCZ

Mám dotaz: V diskuzích, které tak různě pročítám, několik lidí uvádí zlepšení doskakování textur a pod v okamžiku hraní z externího SSD disku. Nad externím diskem jsem už uvažoval (hlavně kvůli zkrácení loadingů ve Skyrimu), a tak bych Vás rád požádal, zda by jste nemohli zkusit porovnat hraní na XOX,XOS a XOX,XOS + SSD.
    Díky

Bohužel nejspíš nebudeme schopni redakčně tohle nějak ošetřit a vyzkoušet…

• DandyCZE

Nevidím na XOX rozdil mezi hrou na disku konzole nebo na USB3 disku externím (bohužel SSD externi nemam). Hrani na puvodnim XO muzes videt u kluku na streamu a doskakovani textur. Na XOS jsem zaznamenal spise delsi loading, ale doskakovani textur me prislo stejne, jako na XOX. Ale preci jenom to spise hrajeme, nez nejak detailne porovnavame. To spis zabrouzdej na YT, kde urcite najdes prime srovnani.

• Milan Bokůvka

Nevite nekdo jak privolat kone? Mam ho v invetari, ale kdyz zapiskam pomoci Y tak kun nikde ani ve stajich 🙁

To je nějaký divný, protože na Y by to mělo normálně fungovat….

• Milan Bokůvka

No nefunguje z kone me stahli bandyti a pak uz pres Y nejde privolat.

Tak to skoro vypadá, že ho banditi sebrali a vůbec mě nenapada, co s tím, protože to se mi nestalo, ale třeba se tu někdo, kdo bude vědět, objeví 😉

• Milan Bokůvka

No doufam na noveho zatim bohuzel nemam 🙂

• paprika

Hraju na PC a jsem z toho nadšený. Excelentní výprava, příběh, dialogy a zábavný soubojový systém. Grafických nedostatků ke škoda, ale i tak je to jedna z nejlepších her za dlouhé roky

• FastMiki

Nevíte jestli se hra ukládá po každém vyspání ? Z toho jsem docela zoufalý :-/ Momentálně jsem u mlynáře kam mě přivedla Tereza a nevím jak uložit hru bez sejvovice a nerad bych bych přišel o progres . Díky za odpověď

S tím spaním to není úplně jednoznačné bohužel. Po spaní se hra ukládá, obzvlášť po spaní přes noc a spíš to funguje ve vlastní posteli (ta co je u mlynáře na mapě nebo jinde kde je na mapě nebo v hospodě). Je možné, že po nějakém kratším spaní se hra neuloží, ale mě to docela fungovalo obecně….

• StriderCZ

Tak u Terezy ve mlýně je po vyspání save (spánek minimálně 8 hodin).
      Navíc po vyspání se objeví informace o uložení hry.
      V připravovaném patchi by měla být funkce save and exit.

• @deutosob

sdělná, vtipná recenze více takových 🙂 tak za Zmikunda

• Lukas

Stali se Vam nekomu ze pri hlavni dejove linii v ratajich jde absolvujete vycvik sermu s Bernardem a jdete na lukostrelbu se pri nacitani u lukostrelby hra sekne a neni moznost ani restartovat?Kdyz jdu plnit jiny ukol hra funguje,ale pri pokusu u ten luk zcerna obraz a je “po hre”…Diky

Noup, tahle mise mi fungovala úplně v pohodě hned od začátku…

10. 10. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: WWE 2K19

Klidně si myslete, že jde o cirkusovou atrakci lokálního charakteru. Svým způsobem budete mít pravdu. Bez obav to považujte za lacinou show, při níž si pár svalovců odře lokty a vnadné návštěvnice fitnessu zlomí nehet. Však i to se stává. Nic z toho ale nezmění skutečnost, že wrestling je profesionální sport, který se, za desítky let existence, rozrostl do obrovského byznysu. Z něho navíc tu a tam vzejde hvězda, jejíž záře zasvítí...

»
03. 10. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Amnesia: Collection

Když už nevíte kudy, na moment se zastavte. Nepříliš chytré moudro by se dalo tento rok aplikovat na hororový žánr, který, řekněme si to upřímně, není dvakrát štědrý. Jako by žánr zastavil na dálničním odpočívadle, aby si naplnil bachor a mohl znova hráče polévat studeným potem. Menší počet novinek využívají Frictional Games, které vydaly pro Xbox kolekci hororů Amnesia. No konečně, dodávám s uštěpačným úsměvem.

»
02. 10. 2018 • p.a.c.o1

RECENZE: FIFA 19

Každoroční souboj sportovních her s recenzenty opět vypukl a další na řadě, kdo se nás pokusí přesvědčit o kvalitách svojí hry, jsou ostřílení borci z EA Sports. Jejich série FIFA prodává milióny kusů ročně, snaží se sem tam v konceptu i něco změnit a ani aktuální ročník FIFA 19 na tom nebude jinak. Zároveň se nabízí otázka, jak jsou na tom v porovnání s konkurencí od Konami a celá řada z vás by jistě ráda také...

»
01. 10. 2018 • tonyskate7

RECENZE: Assassin’s Creed Odyssey

Po zasloužené přestávce se série Assassin’s Creed vrátila s dílem Origins, který přinesl jakýsi restart značky, ačkoliv řada původních mechanismů zůstala zachována. Přesto se jednalo o výbornou akci, které hodně pomohlo zasazení do dlouho žádaného Egypta. A jak se říká, železo se má kout, dokud je žhavé a tak nám Ubisoft i letos servíruje nový díl asasínské ságy. Řecký Odyssey se drží osvědčené receptury z Origins, ale přesto přináší dostatek novinek, aby...

»
25. 09. 2018 • DandyCZE32

RECENZE Forza Horizon 4

Mlha pomalu stoupá, sešlapuji plyn a v plné rychlosti vyrážím. Právě startuje recenze očekávané konzolové exkluzivity pro Xbox One, a to závodní hry Forza Horizon 4.

»
23. 09. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Wenjia

Za porostem hustým, že by se dal kácet, jsou zbytky dávných památek. Nežije v nich zlý obr, ba ani zakletá princezna. Jsou pomyslnou hranicí příbytku bílého tvora, jehož dobré srdce čeká chrabrá budoucnost. Lesnaté království je totiž posledním útočištěm, kde ještě nepáchá ničivé škody zlá síla. Už tušíte? Ale žádný Falko, tohle přeci není Nekonečný příběh. Také ne, Křemílek s Vochomůrkou mají jinou směrovačku. Že by tedy Ori? Řekněme, že to už...

»
22. 09. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: NBA 2K19

Sportovní nadšenci mají po herní stránce rozhodně z čeho vybírat a záleží jenom na preferencích každého hráče, jaký sport nebo sporty má rád. Výhodou virtuálního sportování je fakt, že člověk může i nadále pěstovat pivní břich a nemusí se bát, že by dělal nějaké pohyby či akce, díky nimž by o něj přišel. Navíc se za sportem může vydat za jakéhokoli venkovního počasí a samotné pořízení her vyjde ve výsledku levněji,...

»
20. 09. 2018 • tonyskate1

RECENZE: My Brother Rabbit

Adventur není nikdy dost. Tohoto hesla se držíme už řadu let. Přesto se ale stále méně vyskytují tradiční point-and-click adventury a nahrazují je jejich akčnější či logičtější variance. My Brother Rabbit z obrázků působí jako point-and-click záležitost, ovšem jedná se jen o chytrý kabátek, pod kterým se skrývá klasická hledačka.

»