RECENZE: MotoGP 22

Autor: HusekD Publikováno: 21.4.2022, 20:00

Publikováno: 21.4.2022, 20:00

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 129 článků

Italská společnost Milestone nás pravidelně zásobuje svými závodními tituly. Minulý měsíc jsme vám v recenzi představili páté pokračování ze série Monster Energy Supercross, jenž si od nás odneslo velmi kladné hodnocení. Pokud ale při závodech dáváte místo prachu a bláta přednost rozpálenému asfaltu, tak jsme právě pro vás nyní připravili podrobný rozbor krále jednostopého motoristického sportu v podobě licencované hry MotoGP 22. Letošní ročník sebou přinesl spoustu zajímavých novinek a je vidět, že se v Milestonu dostává největší péče a pozornosti právě sérii MotoGP. S ohledem na celosvětovou popularitu se není čemu divit. Pojďme se tedy podívat na to, jak se letošní ročník vydařil, co přináší nového a zdali se vyplatí investice i stálým fanouškům této značky.

Kariérní režim kráčí ve stopách svých předchůdců, a tudíž jsme se zde žádné velké inovace nedočkali. Příběhová část po vzoru Braking Pointu z F1 2021 od Codemasters by byla sice hezkým zpestřením, ale obsah v MotoGP mě přijde i tak dostačující. Nehledě na to, že letošní historický režim tuto pomyslnou mezeru dokáže bez problému zaplnit. Na samém začátku si se svým vytvořeným jezdcem vyberete kategorii, ve které chcete začít novou kariéru. Na výběr máte z kategorií Moto3, Moto2, nebo můžete ihned skočit do nejvyšší třídy MotoGP. Tento přístup vám ale rozhodně nedoporučuji. Všichni hráči by měli začít u nejslabší kubatury v Moto3. Užijete si díky tomu následné přestupy do vyšších tříd, ale hlavně dostanete nový jízdní model pořádně do ruky. Dále si vyberete, zdali chcete závodit za již existující tým, nebo se pustíte do kariéry s úplně novým týmem. Co se týče délky kariéry, tak jsou tu pro vás připraveny tři varianty. Zkrácené verze mají ale jeden drobný nedostatek v tom, že si nemůžete vybrat konkrétní okruhy, kde budou závody probíhat. Já osobně při kariéře preferuji kompletní sezónu a tak mi tento neduh nebyl překážkou. Dále už na vás čeká správa celého týmu a samozřejmě i samotné závodění. Managerská část se skládá z vybírání vhodných sponzorů, hledání zkušených zaměstnanců, nebo dokonce dohlížení nad Juniorským týmem v kategorii Moto3, nebo Moto2. Oddělení upgradů je velmi důležitým odvětvím. Právě zde investujete své vývojové body do čtyř základních zaměření. Patří mezi ně oddělení motoru, aerodynamiky, elektroniky a konstrukce rámu. Každý upgrade, který na svém stroji provedete se pozitivně projeví na jeho jízdních vlastnostech. Ze začátku trvají jednotlivé úkony delší dobu, ale postupem času si obstaráte kvalitní tým ze zkušených zaměstnanců a celý proces tím značně urychlíte. Co se týče umělé inteligence vašich soupeřů, tak tam je MotoGP 22 na velmi vysoké úrovni. Ostatní jezdci dokážou být velmi precizní a agresivní, ale zároveň u nich běžně uvidíte nečekanou menší chybu, nebo dokonce fatální kolizi. Vyváženost soupeřů si může každý poupravit v nastavení podle svých jezdeckých schopností. Letošní kariéra sice nepřináší nic moc nového, ale zajisté jí to odpustíte, protože v dalších aspektech hry se vývojáři opravdu vyznamenali.

Historický režim přináší nahlédnutí na kompletní sezónu roku 2009, která je zde prezentována jako menší příběhový celek. Na této historické části se podílel i známý dokumentární režisér Mark Neale. Ten za svojí kariéru vytvořil čtyři filmy s podobnou tematikou a byl to právě on, kdo sestříhal, nadaboval a připravil více než 50 minut dobových záznamů doplňujících jednotlivé události z daných závodů. Po prvním spuštění se dostanete do Prologu, ve kterém se dozvíte zajímavé informace předcházející právě této sezóně. Poté na vás čeká celkem 17 tratí, z čehož každá obsahuje tři konkrétní výzvy a rozdílné pohledy od těch nejlepších jezdců z daného roku. Jednotlivé výzvy spočívají v dojetí závodu na konkrétním místě, předjetí přesného počtu jezdců, udržení požadované vzdálenosti od soupeřů atp. Fanoušky finální Epilog pravděpodobně nijak nepřekvapí, ale bylo vážně hezké si připomenout veškeré důležité situace z té doby. Pro mě se jednalo o nejlepší éru MotoGP. Byla to doba, kdy proti sobě bojovaly legendy, jako Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa a Casey Stoner. Pro pamětníky jde o vynikající návrat do minulosti a mladší ročníky se alespoň dozvědí zajímavé informace. Pokud se Milostone bude i v budoucnu držet této historické šablony, tak už se opravdu těším na to, co nám přinesou v dalším ročníku. Když se oprostíme od sezóny 2009, tak zde máme na výběr v rychlých závodech z více jak 70 historických jezdců a motorek. Rozhodně nemůžeme říct, že by MotoGP 22 trpělo na nedostatek zajímavého obsahu.

Multiplayer by si v případě MotoGP zasloužil trochu více péče, ale jeho základy fungují bez problému. Ocenil bych například přítomnost vlastního hubu, kde by mohla být vystavena vaše motorka, byl by zde snadný přístup ke všem statistikám a neuškodila by i nějaká vitrína obsahující poháry za vaše online výkony. V případě 22 ročníku se můžete pouze připojit k již existujícím závodům, nebo si sestavit svůj vlastní. Mám ale i pozitivní zprávu. Všichni fanoušci gaučového hraní by měli zbystřit své smysly, protože se do série MotoGP vrací i splitscreen multiplayer. Nic vám tak nebrání v tom, pozvat kamarády a užít si závodní večer na jedné obrazovce. Je až s podivem, že tohle rozhodnutí trvalo Milestonu tak dlouho.

Jízdní model a správa motorky se v letošním ročníku přiblížily ještě více realitě. Závody nejsou pouze o předjíždění soupeřů, ale důležitým faktorem k úspěchu je také dobrý management motorky a její správné nastavení. Před každým závodem si například musíte vybrat vhodnou sadu pneumatik. Výběr tvrdosti směsi je závislé na aktuální teplotě trati. Během tréninku se vám může hodit nejměkčí směs, ale to neznamená, že to bude dobrý výběr i do samotného závodu. Na tento prvek rozhodně nezapomínejte, protože byste se během závodu mohli dostat do nepříjemné situace, kdy před sebou budete mít ještě X kol, ale pneumatiky už budou na odpis. Na co se také nevyplácí před startem zapomenout je doplňování paliva, ale to vám asi vysvětlovat nemusím. Kromě pneumatik si můžete vybírat i různé rozměry kotoučů a udělat kompletní přenastavení svého motocyklu. To je závislé na konkrétní trati a na vašem jízdním stylu. Pokud se v těchto věcech nevyznáte, tak nemusíte mít strach. K dispozici máte opět svého mechanika, kterému řeknete o nedostatcích, které vás během jízdy trápí a on vám doporučí vhodné vylepšení. Co ale bude jen ve vašich rukou  je správa elektroniky během jízdy. Správným managementem dokážete šetřit palivo, pneumatiky i brzdy. Při delších závodech je nutné se této části dobře věnovat, díky čemuž budete mít bezproblémový průběh závodu. Letošní ročník přichází i s poupravenou fyzikou, přibližující se více realitě. Ačkoliv to může přinášet i různá úskalí, tak se vám po pár odjetých kolech bude motorka řídit mnohem lépe než v předchozích hrách. Je zde více cítit váha motorky, ale i samotného jezdce. MotoGP nejsou závody o aktuálním okamžiku, ale je zde potřeba dobrého plánování a načasování, což jde ruku v ruce se znalostí tratí. Plynulé najíždění a vyjíždění ze zatáček je cílem k úspěchu. K tomu všemu tu máme nový systém brždění, na který si pravděpodobně budete chvilku zvykat. Motorka vám z 300km/h nezastaví na pár metrech a tak se musíte připravit na mnohem delší brzdnou dráhu. Rozhodně nezapomínejte na používání i zadní brzdy. Ta vám po delších rovinkách dokáže ušetřit pár metrů k dobru. Další důležitou novinkou je přidání systému Ride High Device (RHD). V nastavení si můžete vybrat mezi jeho automatickou nebo manuální aktivací. Po jeho spuštění se sníží zadní světlá výška motocyklu a díky tomu získáte na rovince mnohem lepší zrychlení a maximální rychlost. Pro neukázněné jezdce je zde opět penalizační pravidlo Long Lap Penalty. V případě, že se opakovaně dopustíte několika přestupků, tak si do čtyř kol od oznámení penalizace musíte odpikat trest projetím jedné delší zatáčky.

Zvuky a grafické zpracování dostály značných změn. V obou případech budete jen velmi obtížně hledat jakékoliv nedostatky. Jezdci se dočkali přepracovaných 3D modelů a ačkoliv se nejedná o nic podstatného k hratelnosti, tak je to příjemná inovace, dělající z nového ročníku hodnotnější produkt. Detaily a propracovanost jednotlivých motocyklů vám zaručeně vyrazí dech. O to víc, pokud přecházíte z loňských ročníků hrajících na Xbox One. Tento moment je dobré si zapamatovat, protože s dalšími ročníky se dle mého už tyto wow momenty budou objevovat jen velmi zřídka. Samotné tratě mají také velkou porci detailů a jediné, kde hra stále poněkud strádá, je okolní krajina mimo okruh. Tohoto nedostatku si ovšem povšimnete pouze v případě pomalé jízdy, protože během ostrého závodu na kochání nebudete mít čas. Bohužel jsme pro vás nemohli udělat porovnání s Xbox One verzí, ale zajisté se brzy na internetu objeví srovnávací videa, díky kterým uvidíte veškeré rozdíly.

Česká stopa se s postupujícími roky z MotoGP pomalu vytrácí, ale v letošním ročníku najdete ještě alespoň nějaké zastoupení. Díky historickému režimu se například opět projedete na legendárním Masarykově okruhu v Brně. Co se týče českých jezdců, tak nám tu zůstal už jen osamocený Filip Salač, který ale v tomto roce přestoupil z třídy Moto3 do vyšší kategorie Moto2. Díky této změně je nyní mnohem atraktivnější volbou k výběru. Doufejme, že se bude tomuto Mladoboleslavskému jezdci i nadále dařit a třeba se ho časem dočkáme i v nejvyšší kategorii MotoGP.

MotoGP 22 vyšlo 21.4.2022 pro Xbox One a Xbox Series X/Ss za cenu 1849kč.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Letošní ročník MotoGP je ve všech ohledech lepší, než jeho předchůdci. Vývojářům z Milestonu se podařil dovést jízdní model téměř k dokonalosti a z každé jízdy budete mít opravdovou radost. Správa vašeho motocyklu během jízdy dělá jednotlivé závody mnohem zajímavější a přináší do hry více napětí a nutnou porci soustředění. Díky historickému režimu si připomenete ty nejzajímavější okamžiky z ročníku 2009, což je příjemné zpestření mezi vaší kariérou a multiplayerem. Nemám sebemenší pochybnosti doporučit letošní ročník všem milovníkům motorsportu a to ať už jste úplný nováček, nebo skalní hráč veškerých předchozích dílů. MotoGP 22 obsahuje i crossplay napříč generacemi, díky čemu si můžete zahrát i proti kamarádovi vlastnícímu Xbox One.
grafikazákladní multiplayer
ozvučeníhorší zpracování krajiny mimo trať
hratelnost
historický režim
propracovanější jízdní vlastnosti
AI soupeřů
27. 05. 2022 • HusekD0

RECENZE: Kao the Kangaroo

Okolo nového milénia se v herním průmyslu začal objevovat nový trend v podobě 3D plošinovek, ve kterých byl hlavní hrdina se zvířecí podobou. Mezi nejznámější tituly patří jednoznačně Sonic, Crash Bandicoot, nebo fialový dráček Spyro. Téměř okamžitě si u hráčů získali velkou popularitu a každý vývojář si přál mít ve svém portfoliu hru s chlupatým hrdinou. S touto vyzí si pohrávali i vývojáři ze studia Titus Interactive a už v...

»
27. 05. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: Thrustmaster TCA Yoke Pack Boeing Edition

Jako velký fanoušek letadel si nikdy nenechám ujít možnost vyzkoušet nové perifériím které mají umocňovat požitek z hraní her. Dneska se nám do rukou dostala novinka od společnosti Thrustmaster, tak jí jdeme vyzkoušet.

»
21. 05. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Vampire: The Masquerade Swansong

Jméno světa World of Darkness, ze kterého vychází celá řada papírových RPG a jiných děl, jistě mnohým hráčům na první dobrou nic neřekne. Jakmile ale zmíním hry jako Vampire: The Masquerade Redemtion či Bloodlines, jistě se srdce nejednoho hráče zatetelí blahem. Ostatně právě Bloodlines si získalo prakticky kultovní status, o který se komunita starala dlouho poté, co se studio Troika Games rozpadlo na prach. Bouřlivé reakce také vyvolalo oznámení pokračování...

»
19. 05. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Dolmen

Už jste přemýšleli nad tím, že vyhlížená budoucnost nejspíš nebude tak růžová, jak si optimisté z řad vesmírných kolonizátorů a objevitelů představují? Případů, kdy lidstvo našlo kdesi v kosmu nový eden, je méně než úspěšných útěků z Alcatrazu. Přitom nutnost vytvořit životadárné prostředí je tou nejmenší překážkou. Většinou narazí už výprava průkopníků, která najde tajemný artefakt, mimozemská vejce nebo slabinu palubního počítače, jehož obvody se rozhodnou posádku vyřadit. No a kde je mimozemská...

»
17. 04. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

Čím jsem starší, tím víc zjišťuji, že mě zase táhnou stavebnice od dánského LEGA. A nepřipadám si ani moc divně, jelikož lidé v mém okolí jsou na tom stejně. Ne všichni na to máme tolik času, jako dříve, ale rozhodně nám nechybí chuť si něco postavit. Druhou věcí je, že naše peněženky jsou také docela naplněny, a tak i samotnému LEGU došlo, že je třeba toho využít. Takový boom stavebnic pro...

»
04. 04. 2022 • HusekD0

RECENZE: Monster Energy Supercross 5

S novým rokem přichází k hráčům spousta nových značek a také nové díly z již zaběhnutých sérií. Vývojáři, kteří se drží reálné sportovní předlohy to u fanoušků nemají snadné. Musí do svých her přinést jistou inovaci, vylepšení mechanismů a to všechno proto, aby si u hráčů ospravedlnili každoroční AAA cenu svého produktu. Jedno takové vývojářské studio sídlí v Miláně a jedná se o Italskou firmu Milostone. Ti mají ve svém...

»
03. 04. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Tiny Tina’s Wonderlands

Deskové hry mají povinné místo ve vývoji hráče. Tím netvrdím, že dobytí pokladnice v kouzelném Z pohádky do pohádky se rovná přípravě na Skyrim, ale posouvání figurek po kartonové podložce učí dodržování pravidel, respektu k soupeři a pomáhá budovat trpělivost. A také zvládat hněv, to když vám kapituluje poslední figurka před vytouženým domečkem nebo když přijdete o snový dům v té nejlukrativnější ulici. A díky Tině si teď kouzlo deskovek může připomenout každý.

»
29. 03. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Grid: Legends

Fúze velkých vydavatelů kupujících menší studia jsou stále v kurzu, a i po těch všech letech je stále koho kupovat. Jedním z větších a zajímavých obchodů bylo, když si EA do svého portfolia pořídili závodníky z Codemasters, kteří za léta strávená v herním světě dostatečně jasně ukázali, že hry dělat umí. Otázkou však bylo, jak se jim povede pod křídly velkého vydavatelského domu, jehož závodní série byly sice legendární, ale časem ztratily svoje kouzlo,...

»