Recenze: NHL 24

Autor: SeedarCZ Publikováno: 24.10.2023, 17:40

Publikováno: 24.10.2023, 17:40

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 24 článků

Rok se s rokem sešel a máme tady další ročník jediného hokejové titulu současnosti. NHL od EA Sports už dlouho stagnuje a nic moc nového nepřináší, je tomu letos jinak nebo si znovu koupíme jen aktualizované soupisky a nic více?

No, abychom byli fér, poslední dva ročníky přece jen něco nového do hry přinesly. Nové kličky, vylepšené offline režimy i brankáři. Nicméně přímo změny herních mechanismů jsme dostávali poskrovnu a právě to je ta věc, kterou dle mého NHL potřebuje nejvíce.

A tak, jako první ze všeho ostatního, zmíním jednu z nejvýraznějších změn oproti minulému ročníku. Takzvaný LT spam (kdy hráč nesmyslně jezdil pozadu a nešlo s tím dělat téměř nic) je konečně minulostí a v tomto roce je už tato nepříliš hokejová funkce velmi silně omezena. Hráče, kteří na tuto schopnost spoléhali, čeká tedy hledání nového herního stylu a nás ostatní, kdo toto nesli dost s nelibostí, snad o něco lepší hokejový zážitek.
Hře se dostalo zejména přepracování fyzické stránky hry, nového typu ovládání a také nový herní mechanismus hraní pod tlakem, dalších změn se dostalo i mužům v maskách střežící tři tyče. K tomu se ještě vrátím později.

Hra se ale nevyvarovala poměrně velkého množství bugů po vydání. Zrovna dnes čekáme první aktualizaci a uvidíme, jestli se podařilo některé opravit. Tak jak hra aktuálně je, je sice stále hratelná, nicméně těch chyb je až přespříliš. Hráči věrní značce už si na většinu z nich možná i zvykli a berou je jako součást hry samotné a ne jako nějakou chybu. O to víc je k zamyšlení, proč se těchto nedokonalostí stále nedaří vývojářům zbavit. Tedy. pokud se o to vůbec snaží. Některé z nich se sérií táhnou už řadu let. Nyní už se ale podívejme k těm hlavním novinkám nového ročníku.

Plnohodnotný crossplatform konečně dorazil

Letos poprvé v historii série si hráči napříč oběma konzolemi stejné generace mohou bez omezení užít svou oblíbenou hru společně. Jedná se tedy o společné hraní mezi stejnými generacemi konzolí, ale to je za mě spíše bod k dobru. Nyní si tedy můžete proti kamarádovi, co má konkurenční konzoli bez omezení zahrát proti sobě přátelák v HUT, či Online Versus, nebo spolu založit klub ve World of Chel díky EA Hubu, jak jej můžete znát z fotbalové série FIFA, letos tedy už EA Sports FC 24. Výrazně to zkrátilo čekací dobu při hledání soupeřů, a také už je šance na opakování stále těch stejných výrazně ponížen. Za sebe mohu říct snad jen, konečně.

Systém pokračujícího tlaku a únava brankáře

Asi nejzásadnější hru ovlivňující novinka letos je postavena na reálných základech. Sledovat jak soupeř stále zpomaluje pod neustávajícím tlakem vašeho týmu v útočném pásmu opravdu někdy připomíná hokej, jak jej někdy lze sledovat v televizi a toto hodnotím velmi kladně. Ukazatel tlaku se naplňuje aktivitou v útočném pásmu. Střely, přihrávky, napadání po případné ztrátě puku v útoku. Pro hráče, kteří rádi hrají kombinační hokej je toto jistě líbivá záležitost. I když, důsledky pro bránící tým jsou poněkud přehnané a doufám že v dalších aktualizacích se toto vybalancuje do trochu reálnějších měřítek. Pokud se vám podaří udržet v pásmu dostatečně dlouho a během toho ještě vystřídat, tak si můžete v útoku dělat doslova co chcete, protože soupeř už po kluzišti jen tak vydechuje poslední zbytky sil zatímco vy jste v plné síle a máte opravdu velmi zjednodušenou cestu ke vstřelení branky, a to i díky další novince ve hře, která s tímto souvisí.
Při obraně se totiž samozřejmě neunaví jen bránící hráči, ale i brankář. Nejvíc při zákrocích, ale pokud jste v pásmu dostatečně dlouho, unaví se i kdyby si ani nesáhnul na puk. To mi přijde poněkud nelogické a doufám, že i na toto se vývojáři ještě podívají. Tyto funkce jsou ale jedním z nejzásadnějších pokroků posledních let a určitě je mám za krok tím správným směrem, byť do dokonalosti to má ještě velmi daleko.

Nový způsob ovládání

Dočkali jsme se i vylepšeného ovládání. V tomto se názory liší, ale mě tzv. Úplná kontrola sedla a jsem za ni rád. Pokud si dáte tu práci s trochu cvičení nového způsobu hraní, výsledky se dostaví. Hlavním rozdílem oproti Skill Sticku je přesun některých příkazů na tlačítka ovladače. A to včetně lakrosové kličky, která je tak teď pro hráče mnohem jednodušší a soupeř si tedy musí dávat velký pozor, pokud máte hráče za jeho brankou. Branek z toho padá opravdu víc než dost. Což je další věc, kterou doufám vývojáři poněkud upraví. Dát lakrosový gól je jednodušší než proměnit samostatný únik, což je poněkud přehnané. Dále byly na tlačítka přesunuty i hity, a to jak klasický tak i úder bokem, dokonce i reverzní hit byl přesunut na zamáčknutí pravé páčky. Pro ty z nás, kdo měli problém s hraním do těla, skvělá zpráva. V tomto roce už jsem teď nasázel víc hitů než ve dvou ročnících předtím dohromady. Hráče to nutí hrát více hokejově, předržování puku už zkrátka nefunguje tak dobře a jak jsem psal hned na začátku, nefunguje ani krasobruslení (nebo LT spam chcete-li). Ano, stále se najde pár hráčů, kteří o hokejovou hru nestojí a stále hrají různé styly, které vám chuť hrát spíše otráví. Ale už jich zdaleka není tolik jako doposud.
Zajímavou záležitostí jsou i přihrávky z první, díky kterým můžete dát dohromady opravdu bleskové kombinace jako nikdy dříve. Bohužel, dost často je to spíše na škodu, kdy přihrávky odešlete aniž by jste chtěli a jejich směřování také není úplně jednoduché. Osobně rychlé kombinace mám rád, ale hrály se mi lépe v předchozích dílech.

Nové ovládání brankáře

Další rozporuplnou novinkou je styl hraní za brankáře. Vývojáři vymysleli vcelku zajímavé rozvržení ovládání muže v masce. Ale díky mnoha chybám a mnohdy nesmyslným animacím se zatím nepotkal s příliš kladnou odezvou mezi hráči. Nejvýznamnější změnou je poté automatický návrat brankáře do středu branky, když hráč pustí levou páčku. To je zajímavé, ale brankář se vrací zpět do základní pozice v podstatě ihned a je třeba si na to zvyknout. Za sebe můžu říct, že i přes pár výhrad mi nové ovládání vyhovovalo celkem dobře a s chutí si zachytám. Pokud by novinky fungovaly spolehlivěji, a ne jen tak na 75% (někdy se ten brankář k té tyčce prostě nepřitiskne ani na dva pokusy, což v tak rychlé hře zkrátka nelze tolerovat) nešlo by nic vytýkat. Ale i v tomto se názory mezi hráči různí a nakonec budete muset posoudit asi sami. Za mě zlepšení, třebaže jen mírné.
Mužům v maskách se dopřálo i masivní nálože 60ti nových animací zákroků. Tato mince má dvě strany, někdy radost pohledět, co za Haškovinu tam ten gólman provedl a jindy zase nevěřícně hledíte, co tam ten člověk v betonech vyvedl. Uvidíme v dalších aktualizacích jestli se povede brankáře trochu zkrotit. Vážně, tolik nesmyslů jsem u nich během tak krátké doby snad ještě neviděl.

Nakonec třešničkou na dortu je na návrat hokejových lahůdek. A to rozbití plexiskla, vyhození soupeře na střídačku a lámání hokejek :))

Nyní se pojďme blíže podívat na novinky v herních režimech.

Hockey Ultimate Team

Ničím jiným se zřejmě začít nedá. Zlatá žíla, nejhranější režim a nejvíc probíraná záležitost každého dílu sportovních her od EA. Ultimate Team. Co je nového?

Je toho hodně, zmíním jen za mě ty nejdůležitější změny a pokud vás režim zajímá do detailu, koukněte na video níže.

Momenty HUT

Jeden z režimů pro jednoho hráče se dočkal velkých změn a můžu říct, že se to povedlo na jedničku. Odměny slušné, náročnost úměrná a hlavně. Opravdu budete hrát Momenty z reálného hokeje od dob Gretzkyho po McDavida. Dozvíte se o velkých momentech historie NHL, o kterých jste třeba ani nevěděli v komentovaném úvodu momentu s historickými obrázky. A k tomu si je okusíte na vlastní kůži a budete odměněni předměty pro posílení vašeho týmu. Značka ideál, nemyslíte?

Revoluce v synergiích

Taky vám někdy u některých hráčů (nebo možná u většiny?) někdy synergie nedávaly vůbec žádný smysl? Silový hráč se synergií na rychlost, přihrávky a tak podobně? No, v EA už jim možná došlo, že by synergie mohly odrážet skutečné schopnosti daných hráčů a v glosáři synergií tedy nastala skutečná revoluce. Nejedná se pouze o přejmenování, jak by to mohlo vypadat. Ale nyní každý Silový hráč má synergii pro něj určenou, taktéž u tvůrců hry, všestranných útočníků a tak dále. Každý typ hráče má nyní svou synergii a s tím spojené bonusy, které dávají smysl. Pokud ji aktivujete dostatečným počtem hráčů se stejnou synergií.

Úkoly

Nejen v Momentech HUT vás čekají úkoly a odměny jako každý rok. Ovšem jejich pojetí doznalo také dosti změn. Všichni známe úkoly jako střelte pět gólů, dejte 10 hitů a tak podobně. V novém ročníku se ale můžeme těšit na barvitější úkoly. Jako například dejte dva góly pod víko s Poulinnovou. Jako by toho nebylo málo, do hry konečně přidali i sledování daných úkolů v živém čase. Pokud tedy ve hře podniknete něco, čím jste postoupili v daném úkole, hra vám to zobrazí hned v zápase. Tento tracker je vyřešený solidárně a nijak nenarušuje zápas samotný a mě se tedy tato novinka hodně líbí.

Sady a vylepšování karet

Vcelku zajímavý tah od EA je i změna ve vylepšování posílených karet. Dříve jste museli hráče vylepšovat sběratelským předmětem (nebo předměty) dané herní události. Letos už je ale vše jinak. Předmět herní události potřebujete jen pro získání základní karty. K jejímu vylepšení poté pokaždé Posílené sběratelský předměte (Power UP kartu). Platí to jak pro hráče herních událostí, X Factor karty tak i předměty ikon. Opravdu zvláštní tah a uvidíme v průběhu sezóny, jestli se oplatí. Nápad je to určitě zajímavý a pro hráče možná i přizpůsobivější způsob vylepšování karet. Pro mě určitě.
Můžeme však polemizovat o náročnosti získávání karet a skládání sad. Pro mě, jakožto průměrného hráče (hlavně tedy s průměrným časem pro hraní) je vcelku náročné Power UP karty získávat.

Abych to tedy nějak shrnul. HUT opět nabízí mnoho aktivit pro nadšence sbírání kartiček a skládání svého vysněného týmu. Jako patriot také musím zmínit, že hned ze startu máte možnost si do týmu vcelku snadno pořídit Jágra, Haška, Hejduka, Hemského a mého oblíbence Patrika Eliáše!

World of CHEL

Čím víc lidí, tím větší zábava. Pokud patříte k vyznavačům této teorie, je tohle režim pro vás. Ve World of CHEL (WOC) se můžete těšit na souboje týmů 6v6 nebo arkádové 3v3 (nebo ještě arkádovějších Threes). Nechybí ani režim 1v1v1 Ones, který by tam za mě být ani nemusel. Pokud nepřidají možnost gaučového hraní s kamarády.
V rámci WOC se můžete vydat na hraní s hráči z celého světa v rámci Drop-In zápasů 6v6 nebo 3v3. Dát si turnájek v Threes Eliminatoru či si jít zaklouzat na rybník v Ones.
Pokud vás režim zaujme, není nic lepšího než si najít partu kamarádů na pravidelné hraní, založit klub a společné zlepšovat vzájemnou souhru.
WOC obsahuje více režimů hry, každý z nich má samozřejmě vlastní systém hodnocení dovednosti.

Jedinou změnou, která stojí za zmínku (pokud tedy vynecháme klíčový crossplatform. který jsem zmínil již na začátku) je odstranění sportovních tašek s předměty úprav pro vašeho profíka.
Ty byly nahrazeny mincemi WOC a obchodem, kde tyto předměty lze nakoupit. Obsah obchodu se každý den obměňuje, tak ať vám něco zajímavého neuteče. Najdete zde vše. Veškerou výbavu pro hráče, oslavy gólů, úvodní animace. Novinkou jsou znaky hráčů a bannery. Nijak podstatná, ale líbivá záležitost. Pokud dáváte přednost před hokejem třeba basketbalu, můžete se zde vyjádřit. Možností je ale více a každý si mezi nimi jistě najde to své.
Za zmínku stojí asi také battle pass, který byl přidán a do úvodní sezóny je pro hráče zdarma s možností hraním vydělat HUT Points na příští sezónu, nebo je můžete utratit v HUT. Ať tak či onak, do sportovních her bych se bez tohoto klidně obešel.

Jakožto nadšenec tohoto módu mohu jen a jen doporučit. S hledáním spoluhráčů vám jistě pomůže i komunita Time To Race, která už třetím rokem pořádá ligové zápolení právě pro kluby ve WOC. Přípravy na začátek sezóny vrcholí, tak směle do toho.

Pokud vás režim zaujal, mrkněte i na detailní pohled ve videu níže 🙂

Na dalších režimech již není příliš o čem psát. Režim organizace i Kariéru hráče jsem projel jen tak abych nakouknul. Přišlo mi, že na tyto režimy pro jednoho hráče, které v posledních letech prošly pár zajímavými změnami, se již nedostalo a vývojáři je nechali v podstatě ve stejném stavu jako v ročníku předtím. Opravdu vše navlas stejné. Kromě soupisek a pořadí draftu pro NHL v Be a Pro.
Samozřejmě nechybí ani stále dost populární Online Versus, kde s autentickými týmy můžete nastoupit proti hráčům napříč planetou (ovšem v zájmu duševního zdraví hledejte spíše jen v Evropě, odezva je zkrátka vyšší moc než jakýkoli vývojář).

Hru můžete zakoupit v těchto edicích.

X Factor Edition (verze hry pro obě generace konzolí  s bonusovým obsahem do HUT)
Standartní Edice pro Xbox Series X|S
Standartní edice pro Xbox One

A pokud jste členy rodiny Game Pass Ultimate, díky obsaženému členství EA Play to budete mít i s 10% slevou.

Tak ahoj na ledě!

8

Tento rok si určitě nemůžeme stěžovat na nedostatek změn v herních mechanismech a nedá se říct, že bychom hráli jen aktualizovanou hru z loňska. Dá se ale spekulovat, zda některé změny byly žádoucí a čas ukáže (tedy zejména první aktualizace) jestli hra nabyla opravdu zlepšení. Co je ale jistým faktem je opravdu velký bonus v podobě crossplaye. Pokud to ale v EA se značkou NHL myslí opravdu do dalších let vážně, potřebují oživit poměrně chudou komunitu hráčů. A to nepůjde jinak než vydáním hry pro PC. Po vydání se objevuje hromada nedostatků, které mnohdy zásadně ovlivňují samotnou hru a to zejména při komunikaci se servery. Toto do hodnocení nemá vliv, věřím že situaci se servery v EA přednostně vyřeší. Stejně jako další problémy, například absenci hybridního ovládání. Titul prošel pomyslným třeskem co do ovládání a mechaniky hry, uvidíme v prvních měsících, jak se podaří hru ustálit. Zatím se chyb objevuje až příliš. Hokej ale baví, zejména ve WOC 6v6 kde hru neshazuje umělá inteligence. Bod nahoru oproti loňsku a jen tak dál!
plnohodnotný crossplay napříč platformamimnoho bugů
systém pokračujícího tlaku a únavy hráčů je slibný sady v HUT až příliš drahé
brankáři se naučili chytat mnoho dříve nechytatelných střel a získali líbivé animace zákroků nulová práce na offline režimech
nové ovládání Úplná kontrola se líbí herní rozhraní má rezervy
Momenty HUT jsou skvělé battle pass do sportovních her úplně nemusím
lepší zpracování osobních soubojů umělá inteligence jako každý rok hyzdí pocit ze hry
v HUT a jeho režimech ztratíte klidně celou dovolenou
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»

»

»