RECENZE: Shadow of the Tomb Raider

Autor: tonyskate Publikováno: 16.9.2018, 15:57

Publikováno: 16.9.2018, 15:57

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 4860 článků

Očekávané ukončení trilogie novodobé Lary se konečně dostalo do našich rukou. Je ovšem tak velkolepé jak se nám tvůrci a vydavatel během výrazné kampaně snažili namluvit? O tom se více dočtete v naší recenzi, ale rozhodně jsme se opět dočkali parádního dobrodružství.

Jak jste asi poznali z různých videí a ukázek před vydáním, principy hry se nikterak nezměnily. Ovšem není třeba měnit to, co funguje dobře. Shadow of the Tomb Raider je tedy hodně podobný Rise of the Tomb Raider, akorát se tentokrát vydáme do peruánské džungle a opět budeme šlapat na krk organizaci Trinity. Stále mladá Lara Croft se blíží velkému rozuzlení a musíme uznat, že po příběhové stránce, je vrchol trilogie mnohem lepší než minulá hra, asi tak na úrovni té první a konečně dojde i na řádné nadpřirozeno. Celkově se připravte na temnější zápletku, která se nám opravdu líbila. Taktéž bude zodpovězena řada otázek ohledně Trinity, rodičů Lary a jejich minulosti. Ke slovu se dostane i Jonah, který vám tentokrát bude výjimečně pomáhat při řešení některých situací, ale nadále zůstane v pozadí jako věrný sidekick.

O čem tedy Shadow of the Tomb Raider vlastně je? Pátrání po Trinity a otcovy poznámky zavedou Laru do Mexika, kde sleduje vůdce celé organizace, který je mimochodem jednou z lépe napsaných postav hry, zatímco ty ostatní moc neosloví, samozřejmě kromě samotné Lary. V mayském chrámu objeví vzácný artefakt, jehož sebráním způsobí strašlivou apokalypsu, jež zaviní smrt nespočtu nevinných. O zničení příbytků obrovským tsunami nemluvě. A poté už následuje další pátrání a celou dobu se snažíte apokalypse zabránit, takže to není třeba rozvádět. Za zmínku stojí skutečnost, že jelikož Lara zavinila tuto tragédii, vzniká v ní morální konflikt. Po většinu času se tak trápí a snaží se vše napravit, a to i napříč mrtvolami, takže se už natolik neliší od svého nepřítele, což už si ale můžete přebrat sami během hry.

Jen dodáme, že postava Lary nám přišla kolikrát nereálně tvrdá, nebo to asi není ten správný výraz. Spíše toho tentokrát rozchodila opravdu moc, až jako nějaká super hrdinka. Když vám totiž na záda skočí jaguár a ještě se do vás hezky zatne, tak to není jak sobotní večer s přáteli, kdy těch pár panáků ještě v pohodě rozchodíte.

Každopádně zavítáte do Peru, které bude vaším domovem asi tak po 15 hodin, než pokoříte hlavní příběh. Ovšem vedlejších aktivit, jako hrobek, krypt, zkoumání monolitů, sbírání dokumentů a relikvií, je opět habaděj, takže se hravě dostanete i na 30 hodin. Novinkou jsou vedlejší úkoly, které získáte od obyvatel v rozlehlejších lokacích jako je třeba utajené město Paititi. Téměř za vše opět získáváte zkušenosti, za něž obdržíte body, jež pak investujete do vylepšování dovedností. Ty se vám odemykají i plněním hrobek, které jsou nejlepší v celé trilogii. Narazíte na opravdu zajímavá místa a některé hádanky vám mohou dát zabrat. Dokonce se výjimečně vyskytují i oblíbené časovky, jež budou dobře známé pamětníkům původních her.

Občas nám lokace přišly přehnaně temné, což by se dalo pochopit v případě hrobek, ale i venku bloudíte, což lze přisoudit džungli, ale sem tam jsme chvíli hledali, kam skočit, nebo kde se zachytit horolezeckou sekerou a pokračovat dál. Určitě bychom ocenili možnost vlastní svítilny. Instinkt pro přežití vám v tomto občas pomáhá, ale na některé banálnosti nepoukazuje anebo jsme měli obtížnost nastavenou tak, aby nás hra zase úplně nevodila za ručičku. Tím jsme se dostali k další novince, kterou je samotná obtížnost hry, jež se může stát tou nejobtížnější v trilogii. Záleží ovšem na vás. Obtížnost je totiž tentokrát rozdělena na souboje, prozkoumávání a hádanky, takže si sami navolíte, jakou výzvou pro vás hra bude.

Každopádně soubojů se nemusíte bát, protože je jich asi nejméně v celé trilogii a řekli bychom, že tentokrát se opravdu tvůrci zaměřili na to, co znamenají slova „tomb raider“, a více času strávíte zkoumáním, hádankami a překonáváním překážek džungle a dalších zajímavých lokalit. Určitě se za to na tvůrce nezlobíme, ačkoliv rozhodně to mohli o něco lépe vyvážit. Opět se ale připravte na správnou partyzánskou akci, kdy můžete na nepřátele líčit pasti, věšet je za větve stromu anebo je otráveným šípem dovést k šílenství, jež způsobí zastřelení spolubojovníků. Luk bude i tentokrát váš věrný společník, ať už při překonávání překážek, řešení hádanek, soubojích či lovu zvěře, kdy medvědy nahradili jaguáři, jež se vyskytují vzácně, ale dají vám pěkně do těla, a to zvláště v rámci příběhu.

Craftování, tedy výroba předmětů a látek, zůstalo a je ho ještě o něco více. Nicméně jsme jej používali jen na základní úrovni, jako je výroba ohnivých šípů a zlepšování zbraní. Z rostlin lze ovšem vytvářet i látky, jež vám zlepší smysly či obranu, ale toho jsme skoro nevyužili, ačkoliv si dokážeme představit, že při vyšší obtížnosti bychom tyto možnosti ocenili. Potěší výroba oblečení, které mívá i speciální vlastnosti, jako pomalejší odhalení nepřáteli, rychlejší uzdravení nebo třeba větší množství surovin při jejich sebrání. Obchodníci sice nejsou novinkou, ale mají teď daleko pestřejší sortiment, takže můžete dokupovat nejen praktická vylepšení, abyste se dostali na další místa, ale také více zbraní, oblečení a neschází ani samotné suroviny.

Ještě se na chvíli vrátíme ke zkoumání světa, na které tvůrci nanesli novou vrstvu v podobě podvodních lokací a vlastně i další formy přežití. Potápět se tentokrát budete docela často. Jednak vás na dně čekají poklady a suroviny, ale taktéž skryté tunely vedoucí k hrobkám a v rámci příběhu se taky pěkně namočíte. Občas můžete narazit na murénu, jež vás zdrží, ovšem daleko horší jsou houfy piraň, kterým už pak zpravidla neuniknete. Lara tak dokáže zadržet dech opravdu dlouho a jednou z dovedností je i větší výdrž pod vodou, takže můžete zkoumat, co plíce ráčí. Za zmínku stojí taktéž lano na horolezecké sekeře, kdy se můžete slanit, rozhoupat a skočit na jinak nepřístupné místo, což v nás vyvolávalo pocity á la Indiana Jones.

Vlastní odstavec si zaslouží i panství rodiny Croftů, které v této trilogii doslova zoufale scházelo, dokud jsme se jej nedočkali formou dodatku pro Rise of the Tomb Raider k 20. výročí série. Na panství se podíváme skrze vzpomínku a jako devítiletá Lara si budeme hrát na hledání pokladu, řešit jednoduché hádanky a vylezeme až na samotnou vilu. Celkově je panství pěkně zpracováno a na rozdíl od dodatku není tak temné a vzpomínka se odehrává za krásného slunného dne. O to více nás mrzí, že se pak na panství nemůžeme vrátit, a to ani po dohrání hry, takže si tuto pasáž nezapomeňte řádně užít. Hned vás ale uklidníme, že kdybyste v této pasáži něco minuly, nepřijdete o žádný achievement.

Tolik k samotné hře. Teď si pojďme říci pár slov k jejímu technickému zpracování. Asi vás nemá cenu usvědčovat o tom, že hra po vizuální stránce vypadá skvěle. Už Rise of the Tomb Raider nám vyrazil dech, čemuž pomohla i skutečnost, že hra tenkrát běžela v 1080p i na standardní konzoli. V případě Shadow of the Tomb Raider je to ale jen 900p. Pokud byste se během hraní chtěli opravdu kochat, doporučuje hrát na Xbox One X, kde hra běží v reálném 4K při 30fps. Kdybyste ale chtěli upřednostnit počet snímků, můžete si vybrat druhý režim, při kterém hra sice běží v rozlišení 1080p, ale za to cílí na 60fps. Tady musíme zmínit jednu z posledních novinek završení trilogie, a to foto režim. Pokud tak sami nezavítáte do Peru či Mexika, můžete se alespoň přátelům pochlubit krásnými obrázky z virtuální návštěvy.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Shadow of the Tomb Raider je důstojným a opravdu povedeným zakončením trilogie, které ale přeci jen mohlo být odvážnější a zkusit sérii někam posunout. Přesto nabízí několik novinek a slušný příběh. Co vám budeme povídat, zkrátka jsme se bavili a jelikož jsme minule dali Laře devítku, musíme i tentokrát. Kdybychom to měli říct jednodušeji, pokud vás bavila Rise of the Tomb Raider, utíkejte do obchodu. Pokud tolik ne, ale první díl ano a chcete vědět, jak to dopadne, chvíli počkejte.
23. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: In rays of the Light

Vítejte v místě, kde včera neexistuje a zítra již bylo. Ve světě prázdných chodeb, rozpadlých zdí, špinavých ulic a… ne, nejsme v Mostě. Ani sousedním Litvínově. Tentokrát se cestuje mnohem dál na východ. Až za Mrazíkem, nesmrtelnou Ladou Nivou a agresí měnit budoucnost dějin mocí. A přestože by příběh mohl být zasazen kamkoli, zrovna v těchto exteriérech má své nesmazatelné kouzlo a až psychologický přesah. Jen se nesmíte bát samoty. A temnoty.

»
17. 04. 2021 • HusekD0

RECENZE: Spacebase Startopia

Strategie u mě vždy patřily mezi oblíbený žánr her. Ačkoliv se v posledních letech začali objevovat na Xboxu častěji než tomu bylo doposud, tak i přesto jsou stále opomíjeným žánrem. Právě z tohoto důvodu je to pro mě vždy velkým překvapením, když k nám nějaká ta budovatelská strategie zavítá. Přesně tak jsem to měl i se Spacebase Startopia od vývojářů z Realmforge Studios. Už z prvních obrázků a trailerů jsem měl velkou radost a chuť...

»
14. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Paradise Lost

Němci se tváří, že druhá světová byla akce typu „Kulový blesk“, Adolf Hitler byl koordinátor stěhování a počty vojáků v zákopech také nesouhlasí. Nic to však nemění na faktu, že roku 1945 skončily jejich sny o třetí říši a stejně tak poslední globální konflikt naší historie. A teď si vezměte, že by to celé skončilo o dvacet let později a tím nejhorším možným způsobem. Tedy nukleární zimou po použití nejničivějších zbraní,...

»
13. 04. 2021 • Michael Chrobok0

RECENZE: Tell Me Why

Francouzské studio Dontnod si za dobu své existence vysloužilo poměrně dobrou pověst. Jejich prvotina Remember Me byla vcelku solidní hrou, stejně jako Vampyr, kterému ovšem přílišné ambice studia lámaly vaz. S adventurní sérií Life is Strange se každopádně Francouzi trefili do černého – středoškolské drama o dospívání říznuté trochou toho nadpřirozena zvedlo nejednoho fanouška adventur ze židle.

»
12. 04. 2021 • japo0

Recenze: Lost Words: Beyond the Page

Dnes, v prvním kvartálu 21. století, již není tak jednoduché vymyslet originální herní koncept – za 40 let intenzivního vývoje her už tu bylo spousta fundamentálního řečeno. Ano, je to čím dál těžší a těžší vymyslet něco nového – něco co tu ještě nebylo, zároveň to nebyl ale paskvil a dalo se to slušně hrát. Není tedy divu, že většina herních firem sahá raději po osvědčených konceptech  – vývoj her je...

»
08. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders

Vážení a milí, takhle bychom to daleko nedotáhli. Pořád dokola vám někdo opakuje moudra o vzorném chování k přírodě. Ale je to marné, je to marné, jste prostě tupí. Vážně si myslíte, že se najde jiná planeta, kde skot místo plynů vypouští kyslík, vepřová pečeně se peče sama přímo na seleti v odpoledním slunci a z horských potoků teče šampaňské francouzské chuti? Tak přestaňte koukat na pohádky a dejte si dveřmi přímo mezi...

»
07. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: It Takes Two

Štěstí přeje připraveným. Dvakrát měř, jednou řež. Ve dvou se to lépe táhne. Ano, čtete správně. Pro úvod této recenze jsem si vybral hned tři česká přísloví, která krásně fungují ve skutečném světě, ale stejně tak dobře platí i pro ten herní. Občas má člověk dost štěstí, podaří se mu projít nějakou zapeklitou herní pasáž snadno, ani neví jak. V opačném případě to znamená ztrátu několika minut při opakovaném průchodu. U...

»
31. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: DOOM Eternal: The Ancient Gods

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Ať už má hrdina v ruce pušku typu M4, plazmový kulomet, kuš nebo meč, jeho největším nepřítelem není nikdo jiný než bozi. Jakoby došli maniaci, blázniví imperátoři, pošetilí vědci a kruté nestvůry. Je přitom úplně jedno, která mytologie se rozsápe, znásilní a odkopne do příkopu. Na frak dostávají antika, vikingové, keltové a když dojde historická inspirace, peklo je přeci věčné. Vývojáři akorát zapomínají na to,...

»