RECENZE: Shadow of the Tomb Raider

Autor: tonyskate Publikováno: 16.9.2018, 15:57

Publikováno: 16.9.2018, 15:57

Je autorem 3466 článků

Očekávané ukončení trilogie novodobé Lary se konečně dostalo do našich rukou. Je ovšem tak velkolepé jak se nám tvůrci a vydavatel během výrazné kampaně snažili namluvit? O tom se více dočtete v naší recenzi, ale rozhodně jsme se opět dočkali parádního dobrodružství.

Jak jste asi poznali z různých videí a ukázek před vydáním, principy hry se nikterak nezměnily. Ovšem není třeba měnit to, co funguje dobře. Shadow of the Tomb Raider je tedy hodně podobný Rise of the Tomb Raider, akorát se tentokrát vydáme do peruánské džungle a opět budeme šlapat na krk organizaci Trinity. Stále mladá Lara Croft se blíží velkému rozuzlení a musíme uznat, že po příběhové stránce, je vrchol trilogie mnohem lepší než minulá hra, asi tak na úrovni té první a konečně dojde i na řádné nadpřirozeno. Celkově se připravte na temnější zápletku, která se nám opravdu líbila. Taktéž bude zodpovězena řada otázek ohledně Trinity, rodičů Lary a jejich minulosti. Ke slovu se dostane i Jonah, který vám tentokrát bude výjimečně pomáhat při řešení některých situací, ale nadále zůstane v pozadí jako věrný sidekick.

O čem tedy Shadow of the Tomb Raider vlastně je? Pátrání po Trinity a otcovy poznámky zavedou Laru do Mexika, kde sleduje vůdce celé organizace, který je mimochodem jednou z lépe napsaných postav hry, zatímco ty ostatní moc neosloví, samozřejmě kromě samotné Lary. V mayském chrámu objeví vzácný artefakt, jehož sebráním způsobí strašlivou apokalypsu, jež zaviní smrt nespočtu nevinných. O zničení příbytků obrovským tsunami nemluvě. A poté už následuje další pátrání a celou dobu se snažíte apokalypse zabránit, takže to není třeba rozvádět. Za zmínku stojí skutečnost, že jelikož Lara zavinila tuto tragédii, vzniká v ní morální konflikt. Po většinu času se tak trápí a snaží se vše napravit, a to i napříč mrtvolami, takže se už natolik neliší od svého nepřítele, což už si ale můžete přebrat sami během hry.

Jen dodáme, že postava Lary nám přišla kolikrát nereálně tvrdá, nebo to asi není ten správný výraz. Spíše toho tentokrát rozchodila opravdu moc, až jako nějaká super hrdinka. Když vám totiž na záda skočí jaguár a ještě se do vás hezky zatne, tak to není jak sobotní večer s přáteli, kdy těch pár panáků ještě v pohodě rozchodíte.

Každopádně zavítáte do Peru, které bude vaším domovem asi tak po 15 hodin, než pokoříte hlavní příběh. Ovšem vedlejších aktivit, jako hrobek, krypt, zkoumání monolitů, sbírání dokumentů a relikvií, je opět habaděj, takže se hravě dostanete i na 30 hodin. Novinkou jsou vedlejší úkoly, které získáte od obyvatel v rozlehlejších lokacích jako je třeba utajené město Paititi. Téměř za vše opět získáváte zkušenosti, za něž obdržíte body, jež pak investujete do vylepšování dovedností. Ty se vám odemykají i plněním hrobek, které jsou nejlepší v celé trilogii. Narazíte na opravdu zajímavá místa a některé hádanky vám mohou dát zabrat. Dokonce se výjimečně vyskytují i oblíbené časovky, jež budou dobře známé pamětníkům původních her.

Občas nám lokace přišly přehnaně temné, což by se dalo pochopit v případě hrobek, ale i venku bloudíte, což lze přisoudit džungli, ale sem tam jsme chvíli hledali, kam skočit, nebo kde se zachytit horolezeckou sekerou a pokračovat dál. Určitě bychom ocenili možnost vlastní svítilny. Instinkt pro přežití vám v tomto občas pomáhá, ale na některé banálnosti nepoukazuje anebo jsme měli obtížnost nastavenou tak, aby nás hra zase úplně nevodila za ručičku. Tím jsme se dostali k další novince, kterou je samotná obtížnost hry, jež se může stát tou nejobtížnější v trilogii. Záleží ovšem na vás. Obtížnost je totiž tentokrát rozdělena na souboje, prozkoumávání a hádanky, takže si sami navolíte, jakou výzvou pro vás hra bude.

Každopádně soubojů se nemusíte bát, protože je jich asi nejméně v celé trilogii a řekli bychom, že tentokrát se opravdu tvůrci zaměřili na to, co znamenají slova „tomb raider“, a více času strávíte zkoumáním, hádankami a překonáváním překážek džungle a dalších zajímavých lokalit. Určitě se za to na tvůrce nezlobíme, ačkoliv rozhodně to mohli o něco lépe vyvážit. Opět se ale připravte na správnou partyzánskou akci, kdy můžete na nepřátele líčit pasti, věšet je za větve stromu anebo je otráveným šípem dovést k šílenství, jež způsobí zastřelení spolubojovníků. Luk bude i tentokrát váš věrný společník, ať už při překonávání překážek, řešení hádanek, soubojích či lovu zvěře, kdy medvědy nahradili jaguáři, jež se vyskytují vzácně, ale dají vám pěkně do těla, a to zvláště v rámci příběhu.

Craftování, tedy výroba předmětů a látek, zůstalo a je ho ještě o něco více. Nicméně jsme jej používali jen na základní úrovni, jako je výroba ohnivých šípů a zlepšování zbraní. Z rostlin lze ovšem vytvářet i látky, jež vám zlepší smysly či obranu, ale toho jsme skoro nevyužili, ačkoliv si dokážeme představit, že při vyšší obtížnosti bychom tyto možnosti ocenili. Potěší výroba oblečení, které mívá i speciální vlastnosti, jako pomalejší odhalení nepřáteli, rychlejší uzdravení nebo třeba větší množství surovin při jejich sebrání. Obchodníci sice nejsou novinkou, ale mají teď daleko pestřejší sortiment, takže můžete dokupovat nejen praktická vylepšení, abyste se dostali na další místa, ale také více zbraní, oblečení a neschází ani samotné suroviny.

Ještě se na chvíli vrátíme ke zkoumání světa, na které tvůrci nanesli novou vrstvu v podobě podvodních lokací a vlastně i další formy přežití. Potápět se tentokrát budete docela často. Jednak vás na dně čekají poklady a suroviny, ale taktéž skryté tunely vedoucí k hrobkám a v rámci příběhu se taky pěkně namočíte. Občas můžete narazit na murénu, jež vás zdrží, ovšem daleko horší jsou houfy piraň, kterým už pak zpravidla neuniknete. Lara tak dokáže zadržet dech opravdu dlouho a jednou z dovedností je i větší výdrž pod vodou, takže můžete zkoumat, co plíce ráčí. Za zmínku stojí taktéž lano na horolezecké sekeře, kdy se můžete slanit, rozhoupat a skočit na jinak nepřístupné místo, což v nás vyvolávalo pocity á la Indiana Jones.

Vlastní odstavec si zaslouží i panství rodiny Croftů, které v této trilogii doslova zoufale scházelo, dokud jsme se jej nedočkali formou dodatku pro Rise of the Tomb Raider k 20. výročí série. Na panství se podíváme skrze vzpomínku a jako devítiletá Lara si budeme hrát na hledání pokladu, řešit jednoduché hádanky a vylezeme až na samotnou vilu. Celkově je panství pěkně zpracováno a na rozdíl od dodatku není tak temné a vzpomínka se odehrává za krásného slunného dne. O to více nás mrzí, že se pak na panství nemůžeme vrátit, a to ani po dohrání hry, takže si tuto pasáž nezapomeňte řádně užít. Hned vás ale uklidníme, že kdybyste v této pasáži něco minuly, nepřijdete o žádný achievement.

Tolik k samotné hře. Teď si pojďme říci pár slov k jejímu technickému zpracování. Asi vás nemá cenu usvědčovat o tom, že hra po vizuální stránce vypadá skvěle. Už Rise of the Tomb Raider nám vyrazil dech, čemuž pomohla i skutečnost, že hra tenkrát běžela v 1080p i na standardní konzoli. V případě Shadow of the Tomb Raider je to ale jen 900p. Pokud byste se během hraní chtěli opravdu kochat, doporučuje hrát na Xbox One X, kde hra běží v reálném 4K při 30fps. Kdybyste ale chtěli upřednostnit počet snímků, můžete si vybrat druhý režim, při kterém hra sice běží v rozlišení 1080p, ale za to cílí na 60fps. Tady musíme zmínit jednu z posledních novinek završení trilogie, a to foto režim. Pokud tak sami nezavítáte do Peru či Mexika, můžete se alespoň přátelům pochlubit krásnými obrázky z virtuální návštěvy.

9

Shadow of the Tomb Raider je důstojným a opravdu povedeným zakončením trilogie, které ale přeci jen mohlo být odvážnější a zkusit sérii někam posunout. Přesto nabízí několik novinek a slušný příběh. Co vám budeme povídat, zkrátka jsme se bavili a jelikož jsme minule dali Laře devítku, musíme i tentokrát. Kdybychom to měli říct jednodušeji, pokud vás bavila Rise of the Tomb Raider, utíkejte do obchodu. Pokud tolik ne, ale první díl ano a chcete vědět, jak to dopadne, chvíli počkejte.
  • Marcus Fenix

Mam zatím nahrano nějakých 15h ale za sebe mohu říct,že je to naprosta pecka a nejlepší TR! Za mě jasných 10 a momentálně jasná hra roku. Míň akce,více průzkumu,super hrobky a zábavné puzzle. Lara se vrátila ve velkym stylu a vybicovala se do nehorázně zábavného titulu! Audiovizual je neskutečný,prostě naprosta špica❤❤

• Ladislav Horovský

Krásná recenze se kterou souhlasím, nemožnost si rozsvítit baterku nebo louč mě taky štve, někdy jsou místa opravdu tmavá ale Laře to očividně nevadí. Více průzkumu a málo přestřelek vítám mile rád.. Jen k recenzi, není škoda vyzradit to Lařino panství, je opravdu krásně zpracované a byl jsem tak mile překvapen, štěstí že jsem se v jiných recenzích o tom nedozvěděl..No hraju pomalu, prolízám každý kout, tohle je hodně dobrá hra..

• tonyskate

Psal jsem o tom tehdy novinku, tak už mně to asi tolik netrklo, že by to byl nějaký velká spoiler. Větší škoda je, že se tam nedá vrátit.

• Marcus Fenix

Nemohl jsem spát,v hlavě mi srotoval TR, musel jsem ve 3 ráno vstát a začít hrát,to se mi ještě nikdy nestalo❤❤

• StriderCZ

Tuto Laru jsem zatím koupil dceři na Steamu….Ale tohle, tohle si vážně nenechám ujít…

• Marcus Fenix

Dohrano za 34 hodin a nenudil jsem se ani minutku. Pro mne nejlepší hra teto generace a naprosto TOP TR❤

• David Kopecký

Poslední Lara je skutečně perfektní, každý si může najít svůj styl v
    postupu, stejně jako v nastavení obtížnosti. Málo co jde vytknout, snad
    jen, že se hra moc snaží o HDR efekt. Recenze už mě zase tolik
    nepotěšila, stejně jako pravopisné chyby v ní (,,kdybyste minuly“ apod.).

23. 09. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Wenjia

Za porostem hustým, že by se dal kácet, jsou zbytky dávných památek. Nežije v nich zlý obr, ba ani zakletá princezna. Jsou pomyslnou hranicí příbytku bílého tvora, jehož dobré srdce čeká chrabrá budoucnost. Lesnaté království je totiž posledním útočištěm, kde ještě nepáchá ničivé škody zlá síla. Už tušíte? Ale žádný Falko, tohle přeci není Nekonečný příběh. Také ne, Křemílek s Vochomůrkou mají jinou směrovačku. Že by tedy Ori? Řekněme, že to už...

»
22. 09. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: NBA 2K19

Sportovní nadšenci mají po herní stránce rozhodně z čeho vybírat a záleží jenom na preferencích každého hráče, jaký sport nebo sporty má rád. Výhodou virtuálního sportování je fakt, že člověk může i nadále pěstovat pivní břich a nemusí se bát, že by dělal nějaké pohyby či akce, díky nimž by o něj přišel. Navíc se za sportem může vydat za jakéhokoli venkovního počasí a samotné pořízení her vyjde ve výsledku levněji,...

»
20. 09. 2018 • tonyskate1

RECENZE: My Brother Rabbit

Adventur není nikdy dost. Tohoto hesla se držíme už řadu let. Přesto se ale stále méně vyskytují tradiční point-and-click adventury a nahrazují je jejich akčnější či logičtější variance. My Brother Rabbit z obrázků působí jako point-and-click záležitost, ovšem jedná se jen o chytrý kabátek, pod kterým se skrývá klasická hledačka.

»
19. 09. 2018 • chaosteorycz10

Recenze: Super Street: The Game

Občas se na hru těšíte, třebaže v nitru tušíte, že vás při vydání čeká čelní náraz do betonového pilíře. Ale naděje umírá poslední. I tým s malým počtem členů, malým rozpočtem a malými tvůrčími možnostmi může vytvořit dílo, které hrdě zvedne vhozenou rukavici, kolem níž všichni kráčí s odstupem. Rukavice ovšem nesmí být boxerská a vylitá olovem.

»
15. 09. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Immortal: Unchained

Do rezavé mačety už taky. Už to tam skoro bylo. Chybělo méně, než by se do hlavně pistole vešlo a ta třímetrová reklama na steroidy by padla jak nepoužívaný komín. Hodina usilovné práce se právě stala smutnou vzpomínkou a já nemám nic. Jak si teď vylepším vybavení, když jsem všechno nechal na místě smrti? Saprlot, tohle by se slušným lidem dělat nemělo. No nic, když to zkusím ještě jednou, nic...

»
15. 09. 2018 • p.a.c.o1

RECENZE: The Golf Club 2019 featuring PGA TOUR

Letošní sucho v průběhu léta jistě zaznamenal každý a celá řada lidí z něj neměla radost. Mezi tyto jedince bych zařadil i správce golfových hřišť, kteří se museli, mimo útoků syslů na hřiště, vypořádat i se suchem. Udržet bezchybný green nebo farway nebylo jistě snadné, ještě že plevelu kolem hřiště, nebo písku v písečných pastích je to úplně jedno. Ono sucho by se dalo krásně vztáhnout i na hry s golfovou tématikou, kterých poslední...

»
14. 09. 2018 • DandyCZE4

RECENZE NHL 19

Venku je dneska zataženo a prší, snad nám ten led neroztaje. Starosti v letošním díle NHL 19 můžete mít různé, ale všichni jsme zvědaví, jak se to hraje. A od toho je tady moje recenze, jež vám prozradí, jak si tento ročník stojí v očích hokejového maniaka, který nevynechal žádný díl od jeho prvního vydání v době mamutů. Série NHL v posledních letech čelila oprávněné kritice, že herní engine je stále stejný a že...

»
09. 09. 2018 • kristine4chaos29

Recenze: V-Rally 4

Do obchodů dorazila další hra, která má na obalu závodní auto. Fanoušci zaprášených kapot a zlomených kardanů určitě budou mít radost, protože jde o značku V-Rally. A nejspíše jde o značku slavnou, protože ve své době úspěšně nacházela hráče, i když proti ní stály Colin McRae Rally, Xpand Rally nebo Rallisport Challenge. Já jsem tentokrát klidná. Ani jedno totiž nepamatuji.

»