RECENZE: Shadow of the Tomb Raider

Autor: tonyskate Publikováno: 16.9.2018, 15:57

Publikováno: 16.9.2018, 15:57

Je autorem 3690 článků

Očekávané ukončení trilogie novodobé Lary se konečně dostalo do našich rukou. Je ovšem tak velkolepé jak se nám tvůrci a vydavatel během výrazné kampaně snažili namluvit? O tom se více dočtete v naší recenzi, ale rozhodně jsme se opět dočkali parádního dobrodružství.

Jak jste asi poznali z různých videí a ukázek před vydáním, principy hry se nikterak nezměnily. Ovšem není třeba měnit to, co funguje dobře. Shadow of the Tomb Raider je tedy hodně podobný Rise of the Tomb Raider, akorát se tentokrát vydáme do peruánské džungle a opět budeme šlapat na krk organizaci Trinity. Stále mladá Lara Croft se blíží velkému rozuzlení a musíme uznat, že po příběhové stránce, je vrchol trilogie mnohem lepší než minulá hra, asi tak na úrovni té první a konečně dojde i na řádné nadpřirozeno. Celkově se připravte na temnější zápletku, která se nám opravdu líbila. Taktéž bude zodpovězena řada otázek ohledně Trinity, rodičů Lary a jejich minulosti. Ke slovu se dostane i Jonah, který vám tentokrát bude výjimečně pomáhat při řešení některých situací, ale nadále zůstane v pozadí jako věrný sidekick.

O čem tedy Shadow of the Tomb Raider vlastně je? Pátrání po Trinity a otcovy poznámky zavedou Laru do Mexika, kde sleduje vůdce celé organizace, který je mimochodem jednou z lépe napsaných postav hry, zatímco ty ostatní moc neosloví, samozřejmě kromě samotné Lary. V mayském chrámu objeví vzácný artefakt, jehož sebráním způsobí strašlivou apokalypsu, jež zaviní smrt nespočtu nevinných. O zničení příbytků obrovským tsunami nemluvě. A poté už následuje další pátrání a celou dobu se snažíte apokalypse zabránit, takže to není třeba rozvádět. Za zmínku stojí skutečnost, že jelikož Lara zavinila tuto tragédii, vzniká v ní morální konflikt. Po většinu času se tak trápí a snaží se vše napravit, a to i napříč mrtvolami, takže se už natolik neliší od svého nepřítele, což už si ale můžete přebrat sami během hry.

Jen dodáme, že postava Lary nám přišla kolikrát nereálně tvrdá, nebo to asi není ten správný výraz. Spíše toho tentokrát rozchodila opravdu moc, až jako nějaká super hrdinka. Když vám totiž na záda skočí jaguár a ještě se do vás hezky zatne, tak to není jak sobotní večer s přáteli, kdy těch pár panáků ještě v pohodě rozchodíte.

Každopádně zavítáte do Peru, které bude vaším domovem asi tak po 15 hodin, než pokoříte hlavní příběh. Ovšem vedlejších aktivit, jako hrobek, krypt, zkoumání monolitů, sbírání dokumentů a relikvií, je opět habaděj, takže se hravě dostanete i na 30 hodin. Novinkou jsou vedlejší úkoly, které získáte od obyvatel v rozlehlejších lokacích jako je třeba utajené město Paititi. Téměř za vše opět získáváte zkušenosti, za něž obdržíte body, jež pak investujete do vylepšování dovedností. Ty se vám odemykají i plněním hrobek, které jsou nejlepší v celé trilogii. Narazíte na opravdu zajímavá místa a některé hádanky vám mohou dát zabrat. Dokonce se výjimečně vyskytují i oblíbené časovky, jež budou dobře známé pamětníkům původních her.

Občas nám lokace přišly přehnaně temné, což by se dalo pochopit v případě hrobek, ale i venku bloudíte, což lze přisoudit džungli, ale sem tam jsme chvíli hledali, kam skočit, nebo kde se zachytit horolezeckou sekerou a pokračovat dál. Určitě bychom ocenili možnost vlastní svítilny. Instinkt pro přežití vám v tomto občas pomáhá, ale na některé banálnosti nepoukazuje anebo jsme měli obtížnost nastavenou tak, aby nás hra zase úplně nevodila za ručičku. Tím jsme se dostali k další novince, kterou je samotná obtížnost hry, jež se může stát tou nejobtížnější v trilogii. Záleží ovšem na vás. Obtížnost je totiž tentokrát rozdělena na souboje, prozkoumávání a hádanky, takže si sami navolíte, jakou výzvou pro vás hra bude.

Každopádně soubojů se nemusíte bát, protože je jich asi nejméně v celé trilogii a řekli bychom, že tentokrát se opravdu tvůrci zaměřili na to, co znamenají slova „tomb raider“, a více času strávíte zkoumáním, hádankami a překonáváním překážek džungle a dalších zajímavých lokalit. Určitě se za to na tvůrce nezlobíme, ačkoliv rozhodně to mohli o něco lépe vyvážit. Opět se ale připravte na správnou partyzánskou akci, kdy můžete na nepřátele líčit pasti, věšet je za větve stromu anebo je otráveným šípem dovést k šílenství, jež způsobí zastřelení spolubojovníků. Luk bude i tentokrát váš věrný společník, ať už při překonávání překážek, řešení hádanek, soubojích či lovu zvěře, kdy medvědy nahradili jaguáři, jež se vyskytují vzácně, ale dají vám pěkně do těla, a to zvláště v rámci příběhu.

Craftování, tedy výroba předmětů a látek, zůstalo a je ho ještě o něco více. Nicméně jsme jej používali jen na základní úrovni, jako je výroba ohnivých šípů a zlepšování zbraní. Z rostlin lze ovšem vytvářet i látky, jež vám zlepší smysly či obranu, ale toho jsme skoro nevyužili, ačkoliv si dokážeme představit, že při vyšší obtížnosti bychom tyto možnosti ocenili. Potěší výroba oblečení, které mívá i speciální vlastnosti, jako pomalejší odhalení nepřáteli, rychlejší uzdravení nebo třeba větší množství surovin při jejich sebrání. Obchodníci sice nejsou novinkou, ale mají teď daleko pestřejší sortiment, takže můžete dokupovat nejen praktická vylepšení, abyste se dostali na další místa, ale také více zbraní, oblečení a neschází ani samotné suroviny.

Ještě se na chvíli vrátíme ke zkoumání světa, na které tvůrci nanesli novou vrstvu v podobě podvodních lokací a vlastně i další formy přežití. Potápět se tentokrát budete docela často. Jednak vás na dně čekají poklady a suroviny, ale taktéž skryté tunely vedoucí k hrobkám a v rámci příběhu se taky pěkně namočíte. Občas můžete narazit na murénu, jež vás zdrží, ovšem daleko horší jsou houfy piraň, kterým už pak zpravidla neuniknete. Lara tak dokáže zadržet dech opravdu dlouho a jednou z dovedností je i větší výdrž pod vodou, takže můžete zkoumat, co plíce ráčí. Za zmínku stojí taktéž lano na horolezecké sekeře, kdy se můžete slanit, rozhoupat a skočit na jinak nepřístupné místo, což v nás vyvolávalo pocity á la Indiana Jones.

Vlastní odstavec si zaslouží i panství rodiny Croftů, které v této trilogii doslova zoufale scházelo, dokud jsme se jej nedočkali formou dodatku pro Rise of the Tomb Raider k 20. výročí série. Na panství se podíváme skrze vzpomínku a jako devítiletá Lara si budeme hrát na hledání pokladu, řešit jednoduché hádanky a vylezeme až na samotnou vilu. Celkově je panství pěkně zpracováno a na rozdíl od dodatku není tak temné a vzpomínka se odehrává za krásného slunného dne. O to více nás mrzí, že se pak na panství nemůžeme vrátit, a to ani po dohrání hry, takže si tuto pasáž nezapomeňte řádně užít. Hned vás ale uklidníme, že kdybyste v této pasáži něco minuly, nepřijdete o žádný achievement.

Tolik k samotné hře. Teď si pojďme říci pár slov k jejímu technickému zpracování. Asi vás nemá cenu usvědčovat o tom, že hra po vizuální stránce vypadá skvěle. Už Rise of the Tomb Raider nám vyrazil dech, čemuž pomohla i skutečnost, že hra tenkrát běžela v 1080p i na standardní konzoli. V případě Shadow of the Tomb Raider je to ale jen 900p. Pokud byste se během hraní chtěli opravdu kochat, doporučuje hrát na Xbox One X, kde hra běží v reálném 4K při 30fps. Kdybyste ale chtěli upřednostnit počet snímků, můžete si vybrat druhý režim, při kterém hra sice běží v rozlišení 1080p, ale za to cílí na 60fps. Tady musíme zmínit jednu z posledních novinek završení trilogie, a to foto režim. Pokud tak sami nezavítáte do Peru či Mexika, můžete se alespoň přátelům pochlubit krásnými obrázky z virtuální návštěvy.

9

Shadow of the Tomb Raider je důstojným a opravdu povedeným zakončením trilogie, které ale přeci jen mohlo být odvážnější a zkusit sérii někam posunout. Přesto nabízí několik novinek a slušný příběh. Co vám budeme povídat, zkrátka jsme se bavili a jelikož jsme minule dali Laře devítku, musíme i tentokrát. Kdybychom to měli říct jednodušeji, pokud vás bavila Rise of the Tomb Raider, utíkejte do obchodu. Pokud tolik ne, ale první díl ano a chcete vědět, jak to dopadne, chvíli počkejte.
  • Marcus Fenix

Mam zatím nahrano nějakých 15h ale za sebe mohu říct,že je to naprosta pecka a nejlepší TR! Za mě jasných 10 a momentálně jasná hra roku. Míň akce,více průzkumu,super hrobky a zábavné puzzle. Lara se vrátila ve velkym stylu a vybicovala se do nehorázně zábavného titulu! Audiovizual je neskutečný,prostě naprosta špica❤❤

• Ladislav Horovský

Krásná recenze se kterou souhlasím, nemožnost si rozsvítit baterku nebo louč mě taky štve, někdy jsou místa opravdu tmavá ale Laře to očividně nevadí. Více průzkumu a málo přestřelek vítám mile rád.. Jen k recenzi, není škoda vyzradit to Lařino panství, je opravdu krásně zpracované a byl jsem tak mile překvapen, štěstí že jsem se v jiných recenzích o tom nedozvěděl..No hraju pomalu, prolízám každý kout, tohle je hodně dobrá hra..

• tonyskate

Psal jsem o tom tehdy novinku, tak už mně to asi tolik netrklo, že by to byl nějaký velká spoiler. Větší škoda je, že se tam nedá vrátit.

• Marcus Fenix

Nemohl jsem spát,v hlavě mi srotoval TR, musel jsem ve 3 ráno vstát a začít hrát,to se mi ještě nikdy nestalo❤❤

• StriderCZ

Tuto Laru jsem zatím koupil dceři na Steamu….Ale tohle, tohle si vážně nenechám ujít…

• Marcus Fenix

Dohrano za 34 hodin a nenudil jsem se ani minutku. Pro mne nejlepší hra teto generace a naprosto TOP TR❤

• David Kopecký

Poslední Lara je skutečně perfektní, každý si může najít svůj styl v
    postupu, stejně jako v nastavení obtížnosti. Málo co jde vytknout, snad
    jen, že se hra moc snaží o HDR efekt. Recenze už mě zase tolik
    nepotěšila, stejně jako pravopisné chyby v ní (,,kdybyste minuly“ apod.).

26. 03. 2019 • lindros88cze3

RECENZE: Sekiro: Shadows Die Twice

Každá nová hra od japonských mistrů z FromSoftware je velmi očekávanou záležitostí. Ani ne tak pro hru samotnou, ale jestli bude zapadat mezi ostatní hry studia a jestli poskytne hráčům stejnou výzvu a uspokojení jako předchozí hry. V případě Sekiro: Shadows Die Twice je odpověď jasné ano, i když nějaké výtky se vždycky najdou. Především se jedná o pokrok oproti předchozím hrám studia, a to navzdory skutečnosti, že se drží osvědčeného receptu,...

»
23. 03. 2019 • chaosteorycz7

Recenze: Tom Clancy’s The Division 2

Bílý dům, to majestátné sídlo nejmocnějšího muže světa, toho zažil už dost. Stal se terčem britských vojsk, což vedlo k rozsáhlému požáru a následné rekonstrukci. Byl svědkem slavnostních inaugurací, válečných porad, krizových schůzí, historických milníků a také nějaké té avantýry. Co nestihnul ve skutečném světě, to napravili dychtiví spisovatelé a lační scénáristé. Už si ani nepamatuji, kolikrát americká ikona vybuchla a kolikrát ji obsadily invazní jednotky. Na něco si stačil lidských...

»
19. 03. 2019 • CryLineT2

Recenze: One Piece: World Seeker

Piráti nemusí mít vždy odstrašující jména a vzhled zanedbaného uživatele sociálních služeb. Jsou kultury, kde pohled na korzára připomíná návrat do dětství. Cestu zpět do let, kdy jsme s chlapci ze sousedství blbnuli v polích rostlého obilí. Na hlavě slaměný klobouk, v koutku stéblo a na sobě otrhané oblečení s krátkým střihem. To je vizuální vizitka kapitána Luffyho, hrdého vůdce Slamáků a hlavního hrdiny mangy One Piece.

»
16. 03. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: LEGO Movie 2 Videogame

Skládání kostiček je nejen velice uklidňující, ale také zábavný způsob, jak v sobě probudit tvořivého ducha. Stavět můžeme buď podle nějakého plánku, nebo ještě lépe, podle vlastní chuti a představivosti. Kreativní jedinci si navíc v dnešní době mohou vybrat, zda se chtějí „zapotit“ při fyzickém skládání kostiček, nebo všechny své vize a fantazie otisknout do virtuálního světa. Fyzické stavění dokáže velice dobře zprostředkovat legendární stavebnice LEGO, jež má přesah i do virtuálního...

»
09. 03. 2019 • chaosteorycz8

Recenze: Devil May Cry 5

Není úplně jasné, jak se tyto dvě osobnosti potkaly. Natož, co je spojilo do jedné dějové linie, ve které jsou démoni lovným artiklem, lidé obyčejnými návnadami a svět obrovskou oborou. Možná si za to Alighieri může sám, neměl se ve své Komedii tak bratříčkovat s peklem. A ještě do toho tahat ženskou, co by buzolu světem zatracenců. A pátý římský císař? Ten by si ubytování ve vroucím kotli zasloužil krutostí, před...

»
05. 03. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: DiRT Rally 2.0

Automobilismus je nedílnou součástí naší společnosti a spousta lidí si bez auta nedokáže svůj život ani představit. Je přitom jedno, jestli je to strejda s baretem ve Fábii, nebo týpek za volantem silného BMW. Potkat některého z nich na silnici je denní výzvou a zkouškou našich nervů. Na jednoho se nadává, druhého by člověk vyzval k závodu nebo opuštění volantu. Ať máte na silnici výbušnější povahu nebo řídíte v klidu, jedno je jisté....

»
02. 03. 2019 • lindros88cze4

RECENZE: Trials Rising

Série Trials, kterou lze kvalifikovat jako fyzikální plošinovku s motorkami, se po pětileté pauze vrací, aby nám naservírovala další návykovou jízdu, ale i frustrující zážitky, na které jste už asi zvyklí. Ačkoliv je Trials Rising již šestou hrou této značky, je nejspíše i tou nejvhodnější pro nováčky, o čemž si ale ještě napíšeme.

»
27. 02. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: Degrees of Separation

Není snad většího protikladu, než tepla a zimy. Sluníčko, příjemné počasí, sezení na zahrádce. Všechny tyhle aktivity si umíme dost dobře představit a spousta z nás se na ně těší. I zima má rozhodně něco do sebe. Nemyslím teď plískanice, hnusný šedý sníh ve městě a teploty kolem nuly. V té správné zimě je všude krásná sněhová pokrývka, teploty pod nulou, ale sluníčko mají společné, byť je pravda, že v zimním období si...

»