RECENZE: Snooker 19

Autor: p.a.c.o Publikováno: 28.4.2019, 9:02

Publikováno: 28.4.2019, 9:02

Je autorem 1780 článků

Sportovní hry jsou skvělé. Nejčastěji se mi na nich prostě líbí to, že s chvilkou tréninku se ze mě může stát mistra světa, šampion nebo vítěz disciplín, na které si jenom vzpomenu. Při vyslovení pojmu sportovní hra si každý jistě hned vybaví Madden, NHL nebo FIFU, ale sportovní hry nejsou jenom fotbal nebo hokej. V poslední době se vývojáři pouští do zpracování i těch méně známých sportů. Do této škatulky bych zařadil i snooker, který se světě, zejména v domovské Anglii, těší velké oblibě a má rostoucí potenciál v Asii. Až mě trochu mrzí, že největší hvězdy tohoto sportu se v České republice objevují spíše sporadicky.

Jako argument k oblíbenosti bych mohl použít i fakt, že co se herních zpracování týče, můžete si v případě snookeru vybrat jednu z mnoha her, což je více, než u v úvodu zmíněného hokeje nebo amerického fotbalu. První větší snookerovou hrou je Snooker Nation Championship, který není vůbec špatný, ale zatím je stále ve fázi Game Preview, kde se nachází již nějaký ten pátek. Pro dnešní recenzi se tedy podíváme na Snooker 19, který vyšel ve finální verzi a na svědomí ho mají tvůrci výtečného Pure Pool z Ripstone.

Kdo neví, o čem snooker je, bude se hodit rychlý úvod do děje, ostatní mohou tento odstavec přeskočit. Máme před sebou stůl na snooker, který se od toho na klasický pool liší zejména svým rozměrem, jelikož je podstatně delší (asi o 1,5m) a o něco širší (asi o 0,8m). Shodný je počet kapes (děr) na stole, kterých je šest a nacházejí se v rozích a v prostředcích delších stran. Co se koulí týče, na snookerovém stole najdeme 6 barevných koulí (bodované 2-7 bodů) a 15 červených (každá za 1 bod). Úkolem hráče je zahrát co největší skóre tak, že musí potopit červenou a následně libovolnou barevnou kouli. Jakmile mine nebo nesplní výše uvedené podmínky, hraje druhý hráč. Hra končí v okamžiku, kdy na stole nejsou žádné koule nebo je rozdíl ve skóre tak velký, že už by ho druhý hráč nemohl dohnat.

Vybaveni alespoň základní znalostí hry hurá ke stolu. Co se herních módů týče, nastartovat můžeme svou profesionální kariéru buď jako jeden z hráčů světové špičky (hra má oficiální licenci, takže nikdo zásadní zde nemůže chybět) nebo vyzkoušet mladé hráče a udělat hvězdy z nich. Kdo chce hrát jenom tak, vydá se směrem exhibice a ti největší hráči se jistě budou chtít ukázat celému světu a zapnout online multiplayer nebo nějaký aktuální turnaj, pokud se zrovna hraje. Všechny herní módy nabízí zábavu na několik desítek či stovek hodin, takže žádným z nich neuděláte chybu. Rozumnou volbou však je nejdříve odehrát pár zápasů v exhibici, aby co nejlépe přešlo do krve ovládání a také práce se silou strku. To všechno jsou aspekty, bez nichž se snookerový hráč moc neobejde.

Na první pohled se může zdát snooker jako velice snadná záležitost a v základu tomu tak je, ale já rád snooker přirovnám k šachům. Nestačí totiž tupě potápět jednu kouli za druhou, ale hlavní je u hraní myslet dopředu a podle aktuálního dění na stole si připravovat takové pozice, které povedou k dalším strkům. Ovšem ne jenom útokem živ je při snookeru člověk. Občas se, ať už vlastní nebo soupeřovou vinou, dostaneme do fáze, kdy se nedá potápět a je potřeba zahrát tzv. jistotu, což je pozice na stole, z níž soupeř nebude moct útočit nebo to minimálně nebude mít moc snadné.

Skvělé na hře Snooker 19 je, že v ní přesně všechny tyhle situace zažijeme a dovednosti hra vyžaduje. Z počátku je umělá inteligence velice zdatným soupeřem i na nejlehčí obtížnost. Doporučil bych tedy začít na ní a postupně se posouvat dále. Na nejtěžší obtížnost je hraní skutečně obrovská výzva, kdy z vás hra dostane to nejlepší, co ve vás je a každou sebemenší chybičku tvrdě potrestá tak, jak je tomu ve skutečném zápase. Komu by hra přišla moc snadná, může si pohrát s možnostmi pomocníka při strku nebo ho úplně vypnout, takže tu pravou výzvu si zde může nastavit každý přesně podle své chuti.

Fyzika koulí a jejich chování na stole je přesně taková, jakou bych očekával a párkrát jsem si na vlastní kůži vyzkoušel (byť pouze na stole pro pool, protože ve veřejných hernách jsem stůl na snooker tak nějak nepotkal). Po herní stránce tak dostáváme skvělý zážitek, který jistě všichni hráči náležitě ocení. Hra bere samozřejmě v potaz i pozici koulí na stole, a tak nastavuje možnosti strku. Uprostřed shluku koulí se tudíž tágem nedostanete všude, díky čemuž není možné hrát někdy tak, jak by člověk potřeboval. Stejně je tomu i ve skutečnosti, a to samé platí i pro hru kolem mantinelů. Je výborné, že si tvůrci dali záležet i na těchto detailech a nabízí opravdový snookerový simulátor.

Jak jsem zmínil, je hra oficiálně licencovaná, takže se podíváme na skutečné turnaje a do skutečných arén po celém světe, kdy chybět nemůže ani legendární divadlo Crucible, v němž se každý rok odehrávají ty největší zápasy v rámci World Snooker Championship. Díky tomu si vychutnáme oficiální grafiku každého turnaje a věcí kolem, včetně zmíněných arén. S radostí také mohu oznámit, že ty tam jsou potíže s kamerou, na než jsem si stěžoval u Pure Pool. Díky dvoustupňovému zaměřování jsem vždy viděl, co jsem potřeboval nebo jsem se přepnul do volné kamery a na místo se šel pořádně podívat.

Grafika samotná je také velice pěkná, má však jedno ale. Kvalita koulí na stole, stolu nebo okolí je výborná a krásně se na ní kouká. O to více mne mrzí fakt, že postavy jednotlivých hráčů jsou o řád horší. Ano, virtuální podoba skutečných hráčů tady je a dokážeme poznat, o koho jde, ale doufal jsem při dnešních standardech v o něco lepší kvalitu. To samé platí o pro technickou stránku, kde všechno pěkně funguje, ale o to více ruší detaily jako je prostrkování tága hráčem skrze mantinel a další drobné průchody tága skrze objekty. Na výslednou hru to nemá pražádný vliv, ovšem právě tyhle detaily nabourávají jinak skvěle udělanou a výborně odprezentovanou hru.

9

Lepší zpracování tohoto sportu jsem snad ještě nehrál a s klidným svědomím ho všem doporučím. Snooker 19 je skvělou hrou a jasnou volbou nejen pro všechny fanoušky toho sportu. Nabízí licence na jednotlivé podniky a také samotné hráče, včetně těch největších a nejzářivějších hvězd. K tomu servíruje odladěnou hratelnost s parádní fyzikou, díky čemuž si budete připadat jako u skutečného snookerového stolu. Nezbývá než nažhavit mozky, zacílit tága a vydat se do boje.
  • VencaF

Kulec jsem hral uz na zlutych 8bitovkach 😀 a to bylo srandovni maso. Hodne snookeru mam na 360tku a takova relaxujici i kdyz po blbym stouchu deprimujici gameska 😀

• VencaF

Zkusil bych to v realu jaky to je 😀 Uz jen par knajp ma klasicky kulecniky a snookrovy nikde :/

• Ondrej Colon

Skúsil som v reále a stôl je o dosť väčší oproti poolu takže aj tým je Snooker ťažší . Hral so ale už aj na zmensenych snookrovych stoloch a tam sa to už dá aj na diaľku celkom v pohode a tie sú už bežne v biliard baroch. Keďže teraz prebiehajú Majstrovstvá sveta celkom ta hra vyšla aktuálne . Len tak mimochodom dúfam že to Robertson dá tento rok 😋

• Ondrej Colon

Je tam fakt tá fyzika guli taká kvalitná? Podľa toho traileru sa mi zdala byť dosť čudná .

Fyzika koulí se mi zdála fakt parádní, asi trochu trailer kecá 😉

25. 08. 2019 • CryLineT0

Recenze: RAD

Vše je o šancích. Při prvních informacích zvažujete šance o koupi. Po prvním zapnutí dáváte šance jednotlivým obtížnostem. A s prvním selháním toužíte po šanci na opakování. Hry jsou celé o dalších příležitostech. Zatím, co v životě se nám jich často nedostává. Ukázkovým prototypem neustálých poučení z chyb je žánr rogue-like.

»
23. 08. 2019 • p.a.c.o11

RECENZE: Wreckfest

Nevím, jak vy, ale já mám moc rád příběhy spojené s herním vývojem. Někdy jsou to vtipné historky, jindy trochu smutnější, ale vždycky je to zajímavé čtení. Tím spíš, když daný příběh má šťastný konec, díky čemuž jsme všichni šťastni. A právě jeden takový příběh by se dal vyprávět ve spojitosti s naší dnešní recenzí. Ostatně proto je její úvod právě takový.

»
22. 08. 2019 • DandyCZE3

RECENZE: Age of Wonders: Planetfall

Další kvalitní strategie si přišla vybojovat svoje místo na konzoli Xbox. Paradoxu se na Xboxu asi hodně líbí, takže po poslední strategii Stellaris přináší do světa Xboxu i svoji žhavou novinku Age of Wonders: Planetfall, což je tahová strategie, která vám nabídne kompletní záběr na vše, co od kvalitní tahové strategie čekáte. Nejvíce lze hru přiblížit k podobným hrám, jako je série XCOM nebo Mutant Year Zero: Road to Eden. Nyní...

»

»

»