RECENZE: South Park: The Fractured but Whole

Publikováno: 16.10.2017, 13:01

Je autorem 3522 článků

Městečko South Park je zpět! Po vydařeném Stick of Truth sice přebrali štafetu vývojáři Ubisoftu, ale tvůrci seriálu u vývoje zůstali a nenechali si do ničeho kecat. Připravte se tedy na další bizarní, ujetou a pochopitelně naprosto sprostou jízdu, v niž hrají prdy hlavní roli.

South Park: The Stick of Truth byl skvělou RPG, kterou mistrně zpracovali pánové z Obsidian Entertainment a opravdu dobře jsme se s ní bavili. Nepatříme sice mezi velké fanoušky seriálu, ale tohle byla prostě pecka. Povedené souboje, bizarní scény, odkazy na současnou kulturu, a to vše v takovém zpracování, že celá hra vypadala jako epizoda kultovního South Parku. Za úspěch hra samozřejmě vděčí především tvůrcům seriálu, kterými jsou Matt Stone a Trey Parker. Vydali jste se tedy na šílené dobrodružství, v němž si dobře známé postavy hráli na středověké fantasy hrdiny, všude lítala sprostá slova a vzduchem se nesly stovky prdů.

To by ovšem k úspěchu asi nestačilo a herní vývojáři vytvořili zábavné souboje, věrohodnou seriálovou grafiku a zůstali stejně jako tvůrci naprosto oddáni předloze a nebrali si servítky. Možná proto mohli někteří z vás mít obavy, že Fractured but Whole, kde už vývoj obstaralo sanfranciské studio Ubisoftu, nebude věrné úspěšnému předchůdci. Naštěstí ale Stone a Parker opět dostali volnou ruku, takže z hlediska zábavnosti příběhů a dialogů je vše opět správně ujeté po vzoru seriálu, a co se týče hry samotné, tvůrci převzali dobré jádro hry, přidali pár novinek a naservírovali nám nové dobrodružství, které sice není tak šílené, jako to minulé, ale pořád je to ohromná prča.

Tentokrát si ale Cartman, Butters, Kyle a řada dalších hraje na superhrdiny, což samozřejmě zavání komiksovými filmy Marvelu a ještě si k tomu přičtěte sociální sítě spolu se selfíčky jako nástroj populistické moci a máte základní představu, z čeho si tvůrci dělají srandu tentokrát. Opět jsou zde dva tábory. Jeden vede Coon, tedy Cartman a druhý Kennyho alter ego – Mysterion. Obě skupiny touží po založení vlastní super hrdinské filmové série, ale k tomu samozřejmě potřebují finance. Začíná tak hon na ztracenou kočku, na níž je vypsána odměna sto babek, což na rozjetí velké franšízy samozřejmě stačí :-).

Pryč jsou nacistické zombie, tajní agenti či mimozemšťané. Na řadě jsou naštvaní šesťáci, sličné servírky, krabí lidé, geneticky modifikované subjekty a možná přijde i Santa Claus. S těmi a dalšími se střetnete při odhalování propracovaného plánu plného zvratů, jehož součástí je i zneužívání koček, aby byli lidé ještě více agresivní. O bizarnosti tedy není nouze. Neschází ani starý dobrý rasismus a další formy diskriminace, protože chraň vás ruka páně, abyste byli normální.

Stále jste totiž nové dítě v ulici, o němž nikdo nic neví. Můžete si tak vybrat pohlaví, sexuální orientaci, náboženské vyznání a dokonce národnost, takže si z vašeho hrdiny uděláte třeba českého cis sexuálního ateistu. Aby toho nebylo málo, volba obtížnosti hry ovlivňuje barvu vaší kůže… Pokud tedy budete hrát na nejtěžší úroveň, budete snědí jako pan Hankey. Souboje to sice neovlivní, ale South Park je plný předsudků a místní jsou svině :-).

Ovšem dost o kultuře a pojďme na souboje. Nadále se bojuje na tahy, ale teď se můžete po bojišti pohybovat a samozřejmě máte pouze omezený pohyb. Stejně tak útoky platí jen na některých políčcích, takže se musíte občas i přemístit, aby byl nepřítel v dosahu pro daný útok. Některé útoky navíc pokrývají políčka do různých úhlů, takže občas můžete snadno zasáhnout více nepřátel. To ovšem platí i obráceně, takže je dobré držet si mezi svými postavami určité rozestupy.

Vývojáři navíc bitky zpestřili hned dvanácti třídami a vy si postupně můžete vybrat několik z nich, takže útoků, dovedností a speciálních schopností, které si můžete vybrat, je opravdu spousta. Samozřejmě si vybíráte i společníky, kterých je také více než dost a často může správná volba parťáka ovlivnit celou bitvu. Také není na škodu hlídat různorodost nepřátel, jako třeba holky z Raisins, kdy pouze blondýnky vás mohou okouzlit a dočasně získat na svou stranu.

Obecně nám ale souboje přišli méně obtížné, než minule a určitě to nebylo barvou kůže :-). Spíše to klademe za vinu tomu, že vývojáři přidali hodně novinek a už úplně nezvládli vyváženost soubojů. Bitvy jsme hráli na střední obtížnost a za celou hru jsme zahynuli ani ne pětkrát. Při útoku nepřátel totiž můžete nejen lehce blokovat rány, ale jednou za několik tahů můžete mocností vašich prdů ovlivnit čas a nepřátelský útok i s jeho nežádoucími efekty vyrušit. Stejně tak je možné pozastavit čas a jít ji nepříteli na férovku natáhnout.

Tyto doslovné super schopnosti ovšem užijete i jinak, ale o tom až za chvíli. Za souboje a splněné úkoly samozřejmě získáváte zkušenosti a úrovně, čímž si odemykáte sloty pro artefakty a navyšujete tak účinek vašich útoků a dovedností. Tyto artefakty navíc doprovází i různé speciální efekty a nejvyšší hodnoty vždy nemusí znamenat správnou volbu. Můžete tak třeba ovlivnit sílu kritického útoku, účinek vedlejšího poškození nebo celkové zdraví spojence. Artefakty je možné i vyrábět stejně jako jídlo, jež slouží k léčení, případně oživení padlého spolubojovníka. S tím souvisí nákup receptů a návodů na výrobu, mezi nimiž neschází ani stylové super hrdinské oblečky, které nemají absolutně žádný účinek, tedy krom toho že pak vypadáte cool.

Vše si přehledně upravíte v aplikacích vašeho telefonu, v němž neschází ani váš sociální život na Coonstagramu. Celkově jsou tedy souboje komplexnější, ale stále zábavné a jednoduché na pochopení. Jak obtížné pro vás budou, si rozhodnete sami zkoumáním světa a plněním vedlejších úkolů. V případně několika posledních a nejtěžších soubojů už bude záležet na správné taktice, protože po dosažení desáté úrovně už budete dostatečně hustí a bude více záležet na kombinaci artefaktů. Ačkoliv porazit Morgana Freemana je skutečná výzva…

Městečko South Park máte opět celé jako na dlani a vypadá pořád krásně. Neschází dobře známé obchody a budovy, ať už je to škola, domov důchodů, skladiště, Jimbovi zbraně nebo třeba kostel, kde si vás vyhlídnou dva kněží. Všude vás přivítají legendární postavičky, se kterými si můžete udělat selfie či u nich nakoupit nebo jen krátce pokecat. Okolo města se nachází menší les a vstup do Kanady, kam se ale podíváme až v rozšíření. Porůznu na vás samozřejmě číhají menší vedlejší úkoly, jako například hledání koček pro velkého teplého Ala.

Zkoumání světa zůstalo taktéž zachováno, a zatímco v předchozí hře jste po zmenšení mohli lozit šachtami, tady využijete své prdy k pozastavení či přetočení času, abyste se dostali na nepřístupná místa. K ruce vám budou i parťáci, které můžete přivolat ke specifickým překážkám a s pomocí jejich a vaší jedinečné dovednosti prdění. Budete tak létat, ničit elektrické kabely či odfoukávat žhavou lávu. Žhavou lávou máme samozřejmě na mysli červené kostičky stavebnice… 🙂

Uvítali bychom více nových lokací, protože většina je recyklována a řekli bychom, že Stick of Truth nabízel i více vedlejších úkolů, zatímco tady většina souvisí s poražením určitého počtu daných nepřátel či vyrobení daného počtu předmětů. Skutečně poctivých nepovinných úkolů je jen pár. S tím samozřejmě souvisí i délka hry. South Park: The Fractured but Whole jsme dokončili po dvaceti hodinách hraní a přitom jsme splnili většinu postranní úkolů. Kompletní dokončení bychom odhadovali ani ne na 25 hodin, což je pěkné číslo, ovšem od RPG bychom čekali více.

Jinak nám hra šlapala moc pěkně, ale určitě bychom se nezlobili za méně načítání při přecházení mezi lokacemi. Postupně je to stále otravnější a přišlo nám, že doba postupně prodlužovala. Toho jsme si všimli i při ukládání hry, kdy jako efektivnější se ukázalo po nějaké době uloženou pozici smazat a uložit nanovo. Systém ukládání už je tentokrát lepší a objevíte se v lokaci, kde jste hru po uložení vypli a ne u nejbližšího záchytného bodu jako minule. Přijde nám zbytečné chválit výborný dabing, ale zmíníme jej zde proto, že v některých situacích se hra trochu trhla a synchronizace hlasů s titulky a pohybem úst bylo ta tam.

9

Předchůdce Stick of Truth zůstal nepřekonán, protože do toho tehdy šli scénáristé naplno a teď už schází dostatek dobrých nápadů, ačkoliv řadu odkazů na současnou kulturu a především parodii na Marvel a sociální sítě chválíme. Po herní stránce je ale novinek spousta. South Park: The Fractured but Whole je tak poctivým pokračováním a zábavným RPG, které zaručeně potěší fanoušky seriálu a většinu ostatních hráčů také. Pokud vás ale South Park obecně pohoršuje, ruce pryč, protože tahle hra je to jako epizoda seriálu, v níž jste hlavním aktérem vy, a to je dobře :-).
  • ZabijackyKafe

Na celé věci mě trochu mrzí, že remaster prvního dílu vydali opět s cenzurou. Jinak The Fractured But Whole je zatím super. 🙂

14. 11. 2018 • lindros88cze0

RECENZE: LEGO Harry Potter Collection

Kolekce her LEGO Harry Potter konečně dorazila na Xbox One a jak asi tušíte, jedná se o zábavný remaster, i když mohl být daleko ambicióznější. Tvůrci totiž měli více než dost času, si s kolekcí pohrát, ovšem na hrách LEGO Harry Potter: Years 1-4 (2010) a LEGO Harry Potter: Years 5-7 (2011) se nic nezměnilo.

»
13. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Super Pixel Racers

Závodníci měli v herním světě vždycky dobrou pozici, protože o závodní hry nikdy nebyla, a stále není, nouze. Výběr je opravdu pestrý a záleží čistě na tom, jaký druh závodů si chceme užít a jakou míru realističnosti očekáváme. Spousta hráčů si jistě ráda odpočine při nějakém arkádovém ježdění, a i v tomto segmentu je naštěstí z čeho vybírat. Další adept pro potenciální zájemce mimo arkádové hratelnosti přihazuje také ingredienci, na níž hráči slyší...

»
10. 11. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: The One We Found

Často melu pantem, že dnešní herní produkce vychází s balením dětských plen, dudlíkem a návodem pro nejhloupější z hloupých. Všude samé ukazatele, poznámky a vysvětlivky, přes které v konečném důsledku není pořádně vidět to nejdůležitější. Ano, jsou výjimky, a to většinou z nízkonákladové výroby, s nimiž mozkové závity roztočíte jak Wankelův motor. Do této společnosti patří survival The One We Found, který vedle temné atmosféry nabízí i pořádnou dávku logických překážek.

»
08. 11. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: 11-11: Memories Retold

Přestože je nám každý rok prostřednictvím médií připomínáno, že první světová válka nebyla karneval v Riu a že jedno pokračování stačilo, hráči neustále touží vyrážet na fronty. Zde hrdinství bagatelizují na pouhou soutěž v rychlejší střelbě a přesnějším oku, aniž by si často uvědomovali, že jejich vrstevníci pokládali život navzdory přesvědčení, navzdory osobním sympatiím. Naštěstí herní svět není jen Call of Duty nebo Battlefield, ale také nezávislá tvorba, která tyto příběhy vypráví...

»
07. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Kingdom Come: Deliverence – The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon

Recenze od naší čtenářky a hráčky Naifa86, děkujeme 😉 Vydání nového DLC hry Kingdom Come: Deliverance, které nese název The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon (Milostná dobrodružství bodrého rytíře Jana Ptáčka), připomínalo ráno po velmi vydařeném mejdanu. Jindra si totiž notnou část příběhu, který prožil při plnění úkolu pro pana Jana Ptáčka, nepamatoval. Herní doba se tak mnohdy zkrátila na cca 2 hodiny, což uznávám, není mnoho. Také se...

»
06. 11. 2018 • chaosteorycz2

Recenze: Tyler: Model 005

Kdo nechtěl mít v devadesátých letech vlastního „Johnnyho Pětku“, byl buď stále ještě pouhou součástí genetického materiálu nebo měl v občance příliš mnoho roků, aby to přiznal. Sympatický robot, kterého zásah blesku přivedl k životu, postupně objevoval lidský svět, a přitom získával informace o své minulosti. A podobný osud má i Tyler, malý robůtek, jehož příběh začíná roku 1955. Shodou okolností za vše opět může nepříznivé počasí.

»
05. 11. 2018 • p.a.c.o10

RECENZE: Red Dead Redemption 2

Musím se přiznat, že jenom na malé procento her se před vydáním těším tolik, jako jsem to měl před příchodem druhého dílu westernové série Red Dead Redemption (dále RDR2). Důvodů, proč jsem se tolik těšil, bylo hned několik. Za prvé, Rockstar vydávají své hry ve velkých časových rozestupech (například mezi RDR1 a RDR2 je časový rozdíl 8 let), takže každá další hra je velkou událostí. Za druhé je to potom...

»
03. 11. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Call of Cthulhu

Lidská mysl a její představivost jsou velmi mocná zbraň. Dokáží tvořit, ale stejně dobře i ničit. Jedněm můžou v určitou chvíli pomoci, aby druhým o pár sekund s radostí škodily. Jsou základním kamenem jakéhokoliv projektu a posledním kotevním bodem lidské osobnosti. A když se “porouchají“, zavedou naši duši do míst, odkud už není návratu. Pak se noční můry stávají skutečností a skutečnost jen bláhovým snem zlomeného chudáka. Vítejte ve světě Howarda Phillipse...

»