RECENZE: South Park: The Fractured but Whole

Publikováno: 16.10.2017, 13:01

Je autorem 3327 článků

Městečko South Park je zpět! Po vydařeném Stick of Truth sice přebrali štafetu vývojáři Ubisoftu, ale tvůrci seriálu u vývoje zůstali a nenechali si do ničeho kecat. Připravte se tedy na další bizarní, ujetou a pochopitelně naprosto sprostou jízdu, v niž hrají prdy hlavní roli.

South Park: The Stick of Truth byl skvělou RPG, kterou mistrně zpracovali pánové z Obsidian Entertainment a opravdu dobře jsme se s ní bavili. Nepatříme sice mezi velké fanoušky seriálu, ale tohle byla prostě pecka. Povedené souboje, bizarní scény, odkazy na současnou kulturu, a to vše v takovém zpracování, že celá hra vypadala jako epizoda kultovního South Parku. Za úspěch hra samozřejmě vděčí především tvůrcům seriálu, kterými jsou Matt Stone a Trey Parker. Vydali jste se tedy na šílené dobrodružství, v němž si dobře známé postavy hráli na středověké fantasy hrdiny, všude lítala sprostá slova a vzduchem se nesly stovky prdů.

To by ovšem k úspěchu asi nestačilo a herní vývojáři vytvořili zábavné souboje, věrohodnou seriálovou grafiku a zůstali stejně jako tvůrci naprosto oddáni předloze a nebrali si servítky. Možná proto mohli někteří z vás mít obavy, že Fractured but Whole, kde už vývoj obstaralo sanfranciské studio Ubisoftu, nebude věrné úspěšnému předchůdci. Naštěstí ale Stone a Parker opět dostali volnou ruku, takže z hlediska zábavnosti příběhů a dialogů je vše opět správně ujeté po vzoru seriálu, a co se týče hry samotné, tvůrci převzali dobré jádro hry, přidali pár novinek a naservírovali nám nové dobrodružství, které sice není tak šílené, jako to minulé, ale pořád je to ohromná prča.

Tentokrát si ale Cartman, Butters, Kyle a řada dalších hraje na superhrdiny, což samozřejmě zavání komiksovými filmy Marvelu a ještě si k tomu přičtěte sociální sítě spolu se selfíčky jako nástroj populistické moci a máte základní představu, z čeho si tvůrci dělají srandu tentokrát. Opět jsou zde dva tábory. Jeden vede Coon, tedy Cartman a druhý Kennyho alter ego – Mysterion. Obě skupiny touží po založení vlastní super hrdinské filmové série, ale k tomu samozřejmě potřebují finance. Začíná tak hon na ztracenou kočku, na níž je vypsána odměna sto babek, což na rozjetí velké franšízy samozřejmě stačí :-).

Pryč jsou nacistické zombie, tajní agenti či mimozemšťané. Na řadě jsou naštvaní šesťáci, sličné servírky, krabí lidé, geneticky modifikované subjekty a možná přijde i Santa Claus. S těmi a dalšími se střetnete při odhalování propracovaného plánu plného zvratů, jehož součástí je i zneužívání koček, aby byli lidé ještě více agresivní. O bizarnosti tedy není nouze. Neschází ani starý dobrý rasismus a další formy diskriminace, protože chraň vás ruka páně, abyste byli normální.

Stále jste totiž nové dítě v ulici, o němž nikdo nic neví. Můžete si tak vybrat pohlaví, sexuální orientaci, náboženské vyznání a dokonce národnost, takže si z vašeho hrdiny uděláte třeba českého cis sexuálního ateistu. Aby toho nebylo málo, volba obtížnosti hry ovlivňuje barvu vaší kůže… Pokud tedy budete hrát na nejtěžší úroveň, budete snědí jako pan Hankey. Souboje to sice neovlivní, ale South Park je plný předsudků a místní jsou svině :-).

Ovšem dost o kultuře a pojďme na souboje. Nadále se bojuje na tahy, ale teď se můžete po bojišti pohybovat a samozřejmě máte pouze omezený pohyb. Stejně tak útoky platí jen na některých políčcích, takže se musíte občas i přemístit, aby byl nepřítel v dosahu pro daný útok. Některé útoky navíc pokrývají políčka do různých úhlů, takže občas můžete snadno zasáhnout více nepřátel. To ovšem platí i obráceně, takže je dobré držet si mezi svými postavami určité rozestupy.

Vývojáři navíc bitky zpestřili hned dvanácti třídami a vy si postupně můžete vybrat několik z nich, takže útoků, dovedností a speciálních schopností, které si můžete vybrat, je opravdu spousta. Samozřejmě si vybíráte i společníky, kterých je také více než dost a často může správná volba parťáka ovlivnit celou bitvu. Také není na škodu hlídat různorodost nepřátel, jako třeba holky z Raisins, kdy pouze blondýnky vás mohou okouzlit a dočasně získat na svou stranu.

Obecně nám ale souboje přišli méně obtížné, než minule a určitě to nebylo barvou kůže :-). Spíše to klademe za vinu tomu, že vývojáři přidali hodně novinek a už úplně nezvládli vyváženost soubojů. Bitvy jsme hráli na střední obtížnost a za celou hru jsme zahynuli ani ne pětkrát. Při útoku nepřátel totiž můžete nejen lehce blokovat rány, ale jednou za několik tahů můžete mocností vašich prdů ovlivnit čas a nepřátelský útok i s jeho nežádoucími efekty vyrušit. Stejně tak je možné pozastavit čas a jít ji nepříteli na férovku natáhnout.

Tyto doslovné super schopnosti ovšem užijete i jinak, ale o tom až za chvíli. Za souboje a splněné úkoly samozřejmě získáváte zkušenosti a úrovně, čímž si odemykáte sloty pro artefakty a navyšujete tak účinek vašich útoků a dovedností. Tyto artefakty navíc doprovází i různé speciální efekty a nejvyšší hodnoty vždy nemusí znamenat správnou volbu. Můžete tak třeba ovlivnit sílu kritického útoku, účinek vedlejšího poškození nebo celkové zdraví spojence. Artefakty je možné i vyrábět stejně jako jídlo, jež slouží k léčení, případně oživení padlého spolubojovníka. S tím souvisí nákup receptů a návodů na výrobu, mezi nimiž neschází ani stylové super hrdinské oblečky, které nemají absolutně žádný účinek, tedy krom toho že pak vypadáte cool.

Vše si přehledně upravíte v aplikacích vašeho telefonu, v němž neschází ani váš sociální život na Coonstagramu. Celkově jsou tedy souboje komplexnější, ale stále zábavné a jednoduché na pochopení. Jak obtížné pro vás budou, si rozhodnete sami zkoumáním světa a plněním vedlejších úkolů. V případně několika posledních a nejtěžších soubojů už bude záležet na správné taktice, protože po dosažení desáté úrovně už budete dostatečně hustí a bude více záležet na kombinaci artefaktů. Ačkoliv porazit Morgana Freemana je skutečná výzva…

Městečko South Park máte opět celé jako na dlani a vypadá pořád krásně. Neschází dobře známé obchody a budovy, ať už je to škola, domov důchodů, skladiště, Jimbovi zbraně nebo třeba kostel, kde si vás vyhlídnou dva kněží. Všude vás přivítají legendární postavičky, se kterými si můžete udělat selfie či u nich nakoupit nebo jen krátce pokecat. Okolo města se nachází menší les a vstup do Kanady, kam se ale podíváme až v rozšíření. Porůznu na vás samozřejmě číhají menší vedlejší úkoly, jako například hledání koček pro velkého teplého Ala.

Zkoumání světa zůstalo taktéž zachováno, a zatímco v předchozí hře jste po zmenšení mohli lozit šachtami, tady využijete své prdy k pozastavení či přetočení času, abyste se dostali na nepřístupná místa. K ruce vám budou i parťáci, které můžete přivolat ke specifickým překážkám a s pomocí jejich a vaší jedinečné dovednosti prdění. Budete tak létat, ničit elektrické kabely či odfoukávat žhavou lávu. Žhavou lávou máme samozřejmě na mysli červené kostičky stavebnice… 🙂

Uvítali bychom více nových lokací, protože většina je recyklována a řekli bychom, že Stick of Truth nabízel i více vedlejších úkolů, zatímco tady většina souvisí s poražením určitého počtu daných nepřátel či vyrobení daného počtu předmětů. Skutečně poctivých nepovinných úkolů je jen pár. S tím samozřejmě souvisí i délka hry. South Park: The Fractured but Whole jsme dokončili po dvaceti hodinách hraní a přitom jsme splnili většinu postranní úkolů. Kompletní dokončení bychom odhadovali ani ne na 25 hodin, což je pěkné číslo, ovšem od RPG bychom čekali více.

Jinak nám hra šlapala moc pěkně, ale určitě bychom se nezlobili za méně načítání při přecházení mezi lokacemi. Postupně je to stále otravnější a přišlo nám, že doba postupně prodlužovala. Toho jsme si všimli i při ukládání hry, kdy jako efektivnější se ukázalo po nějaké době uloženou pozici smazat a uložit nanovo. Systém ukládání už je tentokrát lepší a objevíte se v lokaci, kde jste hru po uložení vypli a ne u nejbližšího záchytného bodu jako minule. Přijde nám zbytečné chválit výborný dabing, ale zmíníme jej zde proto, že v některých situacích se hra trochu trhla a synchronizace hlasů s titulky a pohybem úst bylo ta tam.

9

Předchůdce Stick of Truth zůstal nepřekonán, protože do toho tehdy šli scénáristé naplno a teď už schází dostatek dobrých nápadů, ačkoliv řadu odkazů na současnou kulturu a především parodii na Marvel a sociální sítě chválíme. Po herní stránce je ale novinek spousta. South Park: The Fractured but Whole je tak poctivým pokračováním a zábavným RPG, které zaručeně potěší fanoušky seriálu a většinu ostatních hráčů také. Pokud vás ale South Park obecně pohoršuje, ruce pryč, protože tahle hra je to jako epizoda seriálu, v níž jste hlavním aktérem vy, a to je dobře :-).
  • ZabijackyKafe

Na celé věci mě trochu mrzí, že remaster prvního dílu vydali opět s cenzurou. Jinak The Fractured But Whole je zatím super. 🙂

23. 05. 2018 • DandyCZE0

Recenze Surviving Mars

V dnešní době se od slov pomalu přechází k činům. Mám na mysli začátek vesmírného cestování a tím pádem další úžasnou dobu. Já osobně jsem vyrůstal na knížkách od J. Verna, a tak jsem hrozně rád, že mnohé jeho náměty si dnes můžu i zahrát. Rudá planeta je velká výzva: co se týče osídlení, ale především stran udržení a přežití obyvatel na této nehostinné planetě. Pokud jste snili o vybudování kolonie ve...

»
19. 05. 2018 • chaosteorycz4

Recenze: State of Decay 2

Jednou ráno se možná probudíte do úplného ticha. Žádný zpěv jindy otravných ptáků a žádní sousedi, jež vás před úsvitem ničí autem bez technické kontroly. Možná si, podle zajetého zvyku, pustíte rádio cestou do koupelny. Dnes tam ale nehrají toho nagelovaného metrosexuála, za kterým obvykle následuje nepřesná předpověď počasí. Ozývá se pouze šum. Ta noční bouřka asi pokazila vysílač, napadne vás, zatímco pospícháte s oblékáním. Kvůli onomu nezvyklému tichu totiž jdete...

»
18. 05. 2018 • kristine4chaos0

Recenze: Trailblazers

Možná, stejně jako my doma, máte rádi závodní hry, hraní ve více lidech a zdravého týmového ducha. Pak ale narážíte na problém, že nemáte takřka co hrát. Simulátory nebo hry s licencovaným obsahem mají lokální multiplayer velmi osekaný, pokud vůbec. Zbývají tedy arkádové jednohubky, které jsou většinou jedna jako druhá. Nedivte se proto, že moje nadšení z Trailblazers bude trochu větší, než by si hra malého nezávislého týmu mohla zasloužit.

»
12. 05. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Super Mega Baseball 2

Sportovní hry jsou skvělé v tom, že člověk může vyzkoušet nejrůznější sporty, o kterých třeba vždycky jenom snil, kdy nic neutratí za vybavení, pronájem prostor a podobné věci. Jasně, hra se musí koupit, i když to v aktuálním případě také není tak úplně pravda. Sem tam se stane, že se do Games with Gold dostane úplná novinka hned při svém uvedení, což je právě příklad Super Mega Baseball 2. Ovšem pokud čtete...

»
11. 05. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Forgotton Anne

Zeptejte se sami sebe, kolik věcí už jste ztratili. A vezměte to pěkně od podlahy, takže ponožky, hračky z dětství, památníky, vizitky důležitých lidí nebo drobné cetky. Pak si na poutníky velice často hrají klíče, peněženky či cennosti, a to nemluvím o úmyslně zapomenutých věcech. Někde je necháte ladem pro nepotřebu a když by se pro ně využití našlo, jsou pryč. Kdepak asi skončily? To těžko zjistíte, ale se zajímavou možností...

»
08. 05. 2018 • chaosteorycz7

Recenze: Throught the Woods

Drahé slečny, dámy a paní. Laskavě si vaše dítka střežte lépe než oko v hlavě, protože ztratí-li se vám kdesi v divočině, pomůže vám maximálně všemohoucí. Pokud se tak stane v Norsku, máte větší problém než tamní sociálku. Severské lesy jsou totiž nebezpečné, plné překvapení, dávných legend a nočních můr vycházejících z vašeho zpackaného života. A tak hnané mateřskou láskou, nebo pod vidinou pěkného průšvihu, musíte vyrazit skrz lesy na záchranou výpravu.

»
29. 04. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Assetto Corsa Ultimate Edition

Pokud na konzoli toužíte po závodním simulátoru, moc titulů na výběr nemáte. Ve své podstatě jen tři, a to u Forzy Motorsport benzínoví šílenci budou tvrdit, že viděla simulátor jen ve vlhkých představách fanoušků. U značek Project CARS a Assetto Corsa je však zaměření nezpochybnitelné, přičemž druhé zmíněné závody se po téměř dvou letech připomínají s Ultimate edicí, kterou můžeme brát jako předskokana očekávaného pokračování. Třebaže na konzole zatím ohlášené není....

»
15. 04. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Dead Ahead: Zombie Warfare

Na zombíky ve hrách jsme si již zvykli a to, co vypadalo jako chvilkový trend, se přetavilo v regulérní herní postavy. No postavy, prostě zombíci jsou ve hrách stále přítomní, ať se to mnohým líbí nebo ne. Většinou je likvidujeme v nekonečných zástupech na tisíce způsobů a svou troškou do tohoto mlýna přispívají i vývojáři z Mobirate, kteří na velkou platformu přinášejí malou hru.

»