
RECENZE: Star Wars Jedi: Survivor
Pokud patříte mezi věrné fanoušky Star Wars, tak máte určitě velikou radost z přicházejících herních zpracování. Dlouhé roky seděla na právech výhradně společnost Electronics Arts, která hráčům přinesla pouhé dva díly Battlefrontu a nedokázala z této slavné značky vytěžit maximum.
Tituly byly rozbité, napěchované placenými rozšířeními, zaměřovaly se z větší části pouze na multiplayer a tomu všemu dodaly tečku pay-to-win mikrotransakce. Hráči byli nespokojení a tak EA obrátila svojí strategii naruby a dala prostor vývojářům z Respawn Entertainment (Titanfall 2), aby vytvořili singeplayerovou hru, po které fanoušci tak dlouho volali. Nakonec jsme se v roce 2019 dočkali akční adventury ze třetí osoby pod názvem Star Wars Jedi: Fallen Order. Hráči byli nadšení a hra získala hned několik ocenění a nominací. Není tedy žádným překvapením, že se zanedlouho poté oznámilo její pokračování. Nyní se už přesuneme do 28. dubna 2023, kdy se na Xboxu objevil Star Wars Jedi: Survivor. V recenzi si rozebereme, zda se jedná o plnohodnotného nástupce a dokázal navázat na předchozí dobrodružství.
Příběh druhého dílu navazuje na předchozí události a odehrává se po pěti letech od Fallen Order. Opět se vžijete do role Cala Kestise, který na své cestě podstatně zestárl a neustále hledá bezpečné útočiště k životu. Družina jeho společníků se rozpadla a z počátku udržuje rovnováhu Síly na vlastní pěst. Brzké události však přispějí k tomu, že se Cal seznámí s novými spojenci a ačkoliv se chci vyvarovat veškerým spoilerům spojených s příběhem, tak jen naznačím, že se setkáte i se starými přáteli. Společnými silami se vrhnete do víru událostí, které nabírají na intenzitě. Budete se muset utkat s řadou těžkých nepřátel a vyrovnat tím rovnováhu Síly ve světě. Během své cesty navštívíte celkem šest planet, jako například Coruscant, Koboh, Jedha, nebo Tanalorr. Vyprávění zde funguje na jedničku a příběh je oproti předchozímu dílu zajímavější. Díky nádhernému zpracování si zajisté budete vychutnávat veškeré cutscény, za které by se nemusel stydět ani kdejaký animovaný seriál. Hlavní hrdina je oproti předchozímu dílu rozumnější a také sympatičtější, za což může i nová funkce úpravy postavy. O tom ale až později.
Před prvním spuštěním si vyberete jednu z pěti obtížností. V případě, že si chcete vychutnat atmosféru a pouhý příběh bez zbytečných frustrací, tak zajisté sáhněte po volbě Story mode. Ten vám značně usnadní veškeré herní mechaniky jako agresivitu nepřátel, prodlouží čas na blokování úderů, nebo sníží utržené poškození. Pokud ovšem od hry očekáváte opravdovou výzvu, tak zvolte obtížnost Jedi Grand Master. Budete si muset dávat pozor na každý nepřátelský pohyb, ale výsledné poražení těžkého soupeře bude uspokojivější. Hra obsahuje ještě dodatečné úpravy obtížnosti skrze nastavení. Vývojáři v tomto ohledu mysleli na všechny typy hráčů a mají za to u mě plusový bod.
Herní náplň Jediho by se dala roztřídit do několika kategorií. Průzkum světa, souboje, platforming a řešení logických hádanek. Každá část má ve hře své místo a jako celek fungují naprosto dokonale. Svět se od předchozího dílu rozšířil a jednotlivé planety se skládají z otevřených lokací, které se následně stáčejí do koridorových pasáží. Za tuto variantu jsem opravdu rád, protože se hráč bezmyšlenkovitě neplahočí po otevřeném světě, ale zároveň si nepřipadá jako v uzavřeném tunelu. Snad se konečně dočkáme herního období, kdy se upustí od klasického openworldu a budeme podobný systém vídat častěji. Vývojáři také zapracovali na rychlém cestování a rozprostřeli záchytné body na všech důležitých místech, což byl velký nedostatek u předchozího dílu. Kratší vzdálenosti doběhnete po svých, nebo budete moci využít zvířecí mounty.
Soubojový systém se dočkal velkého rozšíření a to jak v případě síly, tak i u světelného meče. Kal Cestis už nepoužívá pouze dvě varianty postoje s klasickým mečem nebo světelnou tyčí, ale postupem času se naučí používat i dva meče zároveň, těžký meč po vzoru Kylo Rena, nebo dokonce kombinaci meče a světelného blasteru. Nové možnosti jsou osvěžující a dodávají soubojům na zábavnosti. Do každé varianty smíte investovat zkušenostní body a udělat ze sebe ještě efektivnějšího bojovníka. Bohužel můžete mít aktivní pouze dvě varianty najednou a jejich změnu musíte provést u meditačních stanovišť. V kombinaci s čím dál silnější silou si efektivně poradíte s veškerými nástrahami, které vám budou chtít zkřížit cestu. Také už není žádný problém s rozporcováním nepřátel, což je příjemná novinka.
Jak už jsem zmínil v úvodu, Cal Kestis je oproti prvnímu dílu větší sympaťák, za což můžeme poděkovat rozsáhlejší úpravě charakteru. Opět zde máte možnost přeskládat veškeré části svého robotického společníka BD-1 a přebarvit svůj světelný meč do nespočtu různých variací. Po dobu hraní se Calovi značně rozroste šatník se zajímavým oblečením a máme nově možnost i změny účesu a vousů. Věřím, že si každý najde svůj oblíbený styl. Veškeré předměty nalézáte v bednách rozmístěných po světě nebo v pozdější fázi u specializovaných obchodníků. Ve hře se neplatí penězi a z tohoto důvodu vám bohužel Kredity nebudou stačit. Každý obchodník má vlastní měnu, jako například unikátní svitky, střepy, nebo datadisky. Z tohoto důvodu je dobré důkladně prozkoumávat veškerá skrytá zákoutí a vyzobávat tamní obsah. Díky různorodé členitosti terénu je to zábava až do samotného konce a nemusíte se bát, že něco přehlédnete. Hra má zdokonalenou mapu herního světa s přehlednější vizualizací.
Největším nedostatkem celé hry je její špatný technický stav. Od svého vydání sice obdržela několik opravných patchů, ale přesto nebyly všechny problémy odstraněny. Budete se neustále potýkat s doskakovací vegetací, texturami a především s kolísáním výkonu. To byl také hlavní důvod proč jsem se rozhodl hrát v režimu s 30fps a hezčí grafikou. Normálně preferuji režim s 60fps, ale zde byly propady mnohem znatelnější a hře to velmi škodilo. Především v pasážích, kdy bylo nutné dobré načasování pro skok, nebo vykrytí nepřátelského úderu. Doufejme, že vývojáři ještě zapracují na těchto nedostatcích a budeme si moct projít druhý průchod bez zbytečných frustrací. Survivor si to totiž rozhodně zaslouží. Nebál bych se ho označit za nejhezčí hru současné generace. Scenérie, které se vám naskytnou v jednotlivých lokacích jsou dechberoucí a všechno dokonale zapadá do vizuálu filmových kulis. Tento pocit je jen umocněn veškerými zvuky a soundtrackem, které jsou věrné své předloze. Pro fanouška Star Wars se jedná o naprosté vizuální orgie, kde si budete vychutnávat každou scénu, lokaci i jednotlivé charaktery. Kompletní průchod vám zabere přibližně 40h a nemusíte se bát, že byste za svoje peníze nedostali dostatečné množství zábavy.
Star Wars Jedi: Survivor dokázal navázat na svého předchůdce a v téměř všech aspektech ho dokonce i překonal. Dodal hráčům spoustu zajímavých novinek a stal se jednou z nejlepších herních adaptací této značky. Nyní by se mohli vývojáři v Respawn Entertainment zaměřit na Titanfall 3 a následně nám opět vyrazit dech novým dobrodružstvím v předaleké galaxii. Laťku nasadili opravdu vysoko a nemyslím si, že se v brzké době dočkáme lepšího herního zpracování. Pokud patříte mezi fanoušky této značky, tak rozhodně nesmí chybět ve vaší knihovně her a i v případě, že vám Star Wars nic neříká, tak byste jí měli dát šanci. Jako výpravná adventura funguje na jedničku.
Star Wars Jedi: Survivor vyšel pro Xbox Series X/S 28.4.2023 za cenu 2099kč.
Verdikt
Star Wars Jedi: Survivor je hezkým příkladem toho, jak by měla vypadat videoherní pokračování. Obdrželi jsme zajímavý příběh, který navazuje na předchozí události a pozvolna graduje až do velkého finále. Grafické a audiovizuální zpracování je dechberoucí a jedinou její vadou na kráse je neodladěný technický stav. Pokud máte rádi příběhové adventury, nebo patříte mezi fanoušky Star Wars, tak by určitě měla patřit do vaší knihovny.příběh | kolísání fps |
grafika | doskakování textur |
soundtrack | |
zvuky | |
hratelnost | |
přístupnost |

RECENZE: Mortal Kombat 1
Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z...

Recenze: Ad Infinitum
Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se...

RECENZE: The Crew Motorfest
Arkádové závodění má minimálně na platformě Xbox jasného krále, kterým je Forza Horizon. Její zatím poslední 5 díl už sice nebyl tak převratný, jako třeba ten druhý nebo třetí, ale i tak jsou to stále skvělé závody. Konkurence však nespí a nabízí hned dvě další série – Test Drive a The Crew. Zajímavé na tom je, že například Test Drive Unlimited 2 dělalo studio Eden Games, jehož tři původní zakladatelé...

RECENZE: Starfield
Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a...

Recenze: Trine 5: A Clockwork Conspiracy
Když se potkají kouzelník, rytíř a zlodějka, je zaděláno na pořádný mejdan. Magie teče proudem, odvaha poklonkuje nasbíraným úspěchům a jedna kapsa si nemůže být jista, zda zůstane na konci večera plná. Vlastně by z toho byl počátek fajn RPG záležitosti, kde může jeden z úkolů skončit mezidruhovým dobrodružstvím plným citů. Jenže tohle je Trine, což znamená, že hranice mezi dobrem a zlem nemá příliš pevné základy a že setkání hrdinů rozhodně...

RECENZE: Moving Out 2
Kooperativní hry jsou super. Sednete si na gauč vedle sebe, otevřete si pivo, víno, limonádu, zkrátka co máte rádi a pustíte se do hraní. Výběr je v dnešní době opravdu velký, takže není problém spolupracovat nebo si vzájemně škodit. Co se herní náplně týče, můžeme hrát různé adventury – tímto zdravím skvělou vztahovou terapii It Takes Two – nebo postřehovky typu Ovecrcooked.

RECENZE: Stray Gods: The Roleplaying Musical
Hned na úvod se musím k něčemu přiznat: nesnáším muzikály. Ať už jde o divadelní klasiky či moderní pohádky od Disneyho, jakmile se začne zpívat, beru nohy na ramena. Přesto jsem měl během oznámení hry Stray Gods zvláštní pocit, který mě ke hře z nějakého důvodu táhnul, a já měl chuť si ji vyzkoušet. A musím říct, že mě prvotina od Summerfall Studios naprosto okouzlila a změnila můj pohled na...

RECENZE: Under The Waves
Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.