RECENZE: Starfield

Autor: HusekD Publikováno: 16.9.2023, 10:38

Publikováno: 16.9.2023, 10:38

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a každým rokem se těšil víc a víc na jeho vydání. Jedná se o zcela novou značku po 25 letech, která se nyní zapíše mezi série jako je The Elder Scrolls, nebo Fallout. Vývoj takhle velkého projektu bohužel nebyl zcela bezchybný a došlo i k nečekanému odkladu. Původně bylo vydání naplánované na magické datum 11.11.2022. Vývojáři využili čas navíc smysluplně a díky tomu Starfield nekráčí ve stopách Skyrimu, či Falloutu 4. Tyto hry trápily při vydání velké technické problémy a někteří hráči předpovídali Starfieldu stejný osud. Nyní se už pojďme podívat na to, zda se čekání vyplatilo a na jaké hráče hra cílí.

Vaše vesmírné dobrodružství započne roku 2330 na těžební základně Argos, ležící na planetě Vectra. Argo Extractors je jednou ze společností, která vlastní toto těžební místo a vy se vydáváte se skupinkou do tamních dolů. Seznámíte se s prvními postavami, kterými jsou Heller a vedoucí Lin. Po krátkém průzkumu narazíte na tajemný Artefakt, který vás bude provázet po celou hlavní dějovou linku. Vzhledem k tomu, že je Starfield silně zaměřený na vyprávění příběhu, tak vám více neprozradím a vezmeme tuto část co možná největším obloukem. Hlavní příběh zabere na dohrání okolo 20 – 30 hodin, což by vám u podobného RPG nemuselo připadat jako velké číslo. Nemusíte mít ovšem strach. Starfield má tolik obsahu a zajímavých mechanik, že s ním zůstanete vyšší desítky, ne-li stovky hodin. Z počátku jsem hlavní příběh nepovažoval za nejsilnější stránku hry, ale to se v půlce děje obrátilo a já hltal každý zásadní moment. V dialozích narazíte i na důležitá rozhodnutí, která vám pozmění budoucí děj a budete se muset smířit s jejich důsledky. Bethesda také poprvé zakomponovala do své hry funkci NewGame+. Pro ty, kteří tento pojem ještě neznají, znamená to možnost rozehrát novou příběhovou linku po dokončení hry s tím, že vám zůstane původní postava a vaše investované zkušenostní body. Starfield s touto mechanikou pracuje mnohem důmyslněji, než jiné hry a vývojáři tuto funkci doporučovali vyzkoušet všem hráčům. Budete tak mít možnost upravit své minulé rozhodnutí a třeba i kompletně přehodnotit svůj hráčský charakter. Zde ale příběhové možnosti ani zdaleka nekončí.

Ve světě Starfieldu se kromě hlavní frakce Constellation nacházejí i další čtyři. K nim se můžete během hraní libovolně přidat a následně plnit zadané úkoly/rozkazy. United Colonies je tou největší a nejmocnější frakcí, která nyní dohlíží na většinu systémů. Sídlo UC se nachází v největším městě New Atlantis, což jen dokazuje jejich dominanci. Po ukončení koloniální války jsou pro ně největší hrozbou Crimson Fleet. Ti by se dali ve zkratce popsat jako vesmírní piráti, se kterými se jako běžný občan nechcete střetnout a svojí činností terorizují většinu systémů. Freestar Collective jsou vesmírní kovbojové, kteří v koloniální válce bojovali proti United Colonies a prosazovali individualismus. V současné době se starají především sami o sebe a udržují své obyvatele v bezpečí. Jejich hlavním městem je Akila. Poslední velkou frakcí jsou Ryujin Industries. Je to obří megakorporace, sídlící na původní rybářské základně, která se změnila v metropoli Neon. Kromě všudypřítomných kanceláří se zde setkáte i s velkou undergroundovou kriminalitou a divokými nočními kluby. Ať už se rozhodnete přidat jen k jedné z nich, nebo v průběhu hraní vyzkoušíte více možností, tak se připravte na opravdu zajímavá dobrodružství a spoustu vedlejších postav. Jde o ideální způsob, jakým kombinovat pozvolnější hlavní dějovou linku.

Stejně jako v jiných hrách od Bethesdy, tak i ve Strafieldu začínáte hrát jako bezejmenný hrdina. Pro úpravu vzhledu máte k dispozici šikovný editor. Velmi rychle si ho osvojíte a vytvoříte si charakter přesně podle svých představ. Už v této části není problém utopit desítky herních minut, ale nemá cenu nic uspěchat. Přeci jen se na něj díváte po celou herní dobu. Kromě vzhledu si také vyberete počáteční schopnosti a hlavní rysy. Ve schopnostech máte na výběr ze spousty možností, ale oproti rysům se nejedná o nic podstatného. Každá varianta vám jen do začátku určí tři konkrétní schopnosti a jde spíše o menší bonus do začátku, jakým směrem se bude vaše postava ubírat. Schopnosti si posléze můžete každým levelem upravovat podle svých potřeb. V rysech si zvolíte až tři libovolné možnosti a zde už se vyplatí dobře rozmyslet, co vašemu charakteru provedete. Ať už v sobě budete mít DNA vetřelce, budete vlastnit luxusní sídlo zatížené hypotékou, nebo budete hledanou osobou, tak se každá volba propíše do vašeho příběhu a zapříčiní vaše povinnosti, schopnosti a náhodné události, které musíte během hraní vyřešit.

K průzkumu vesmíru neodmyslitelně patří i pilotování vesmírných lodí. V tomto směru má ovšem Starfield asi největší slabinu. Do ruky se vám dostane spousta zajímavých plavidel, které si buď zakoupíte za ušetřené peníze, nebo si osvojíte cizí loď z vyhrané bitvy. Vývojáři chtěli hráčům dopřát co možná největší tvůrčí svobodu a díky tomu si dokážete postavit i vlastní loď. K tomu vám poslouží intuitivní editor. Vzhledem k tomu, že se ale hra až příliš spoléhá na rychlé cestování, tak se samotné pilotování srazilo na velmi krátké úseky. Přesunete se ke konkrétní planetě a zde na vás vyskočí dostupné aktivity. Někdy se budete muset vypořádat s pirátským nájezdem, porazit lovce hlav, kteří jdou po vaší maličkosti, nebo se poohlédnete v blízkém okolí a pomůžete ostatním pilotům v nouzi. Samotné pilotování a vesmírné bitvy přitom mohou být velmi intenzivní a je opravdu škoda, že jsme se nedočkali větších střetů, nebo alespoň více aktivit spojených s létáním. Zajímavou herní mechanikou je správa vašich nainstalovaných systémů. Během boje si díky tomu můžete navýšit účinnost zbraní a štítů, zatímco upozadíte výkon motorů a Grav Drivu umožňující daleké skoky. Jedná se o jednoduchou funkci, kterou se rychle naučíte používat a dokáže vám v bitvě zachránit život. To platí dvojnásob v začátcích hry, kdy ještě nemáte k dispozici kvalitní loď.

Když se z vesmíru přesunete na planetu, tak se vám rázem rozšiřují herní možnosti. Po přistání na vámi vybraném místě se vygenerují zajímavé lokality k prozkoumávání a bude jen na vás, jaký postup si zvolíte. Můžete navštívit všechny dungeony a struktury, objevovat nové živočichy, rostliny, nebo těžit nerosné suroviny potřebné k výrobě, či výstavbě základny. Hráči si z počátku stěžovali na nemožnost cestování po celém obvodu planety, ale tomu já upřímně vůbec nerozumím. Už v téhle podobě není problém zůstat hodiny v jedné lokalitě a neumím si představit hodiny šlapat jedním směrem a pak se přetížený zase vracet zpátky. Tento problém by mohlo vyřešit například létání v atmosféře, ale Starfield je stejně jako ostatní hry od Bethesdy vytvořen na Creation Enginu 2 a kvůli tomu velmi často naráží na technické nedokonalosti. Z tohoto důvodu nemůžeme manuálně přistávat a většina akcí je doprovázena dlouhými animacemi nebo načítacími obrazovkami. Na ty si musíte obzvlášť zvyknout, protože je uvidíte opravdu na každém kroku. Mám rád všechny hry od Bethesdy a na tento systém teleportování do budov a místností jsem si za ty roky zvykl, ale upřímně doufám, že je Strafield posledním titulem na této technologii a nové The Eleder Scrolls budou mít mnohem plynulejší hratelnost.

Samotná akce se od posledního projektu znatelně vylepšila. Pokud hrajete Fallout 4, nebo Fallout 76, tak hned pocítíte rozdíl a budete mít ze střelby mnohem lepší pocit. Pořád jsou zde jisté rezervy, ale jedná se o akční RPG a ne čistokrevnou akci, takže zde můžeme přimhouřit obě oči. Herním příběhem se dá proplouvat bez zbytečně vystřílené munice, ale i jako pacifista se jí v některých situacích nevyhnete. K dispozici máte rozsáhlý arzenál zbraní všech velikostí, kalibrů a vzhledů. Pokud by vám něco nevyhovovalo a měli jste dostatečné zkušenosti, tak si každou část zbraně smíte upravit u specializovaného stolu. Dokončení větších přestřelek dokonce dokáže navodit pocit, že hrajete loot-&-shooter hru. Počet nalezeného vybavení je obrovský a vy si neustále budete v inventáři kontrolovat jejich statistiky. Každý typ nepřítele je odlišný a pro jeho úspěšné poražení je dobré zvolit vhodnou variantu zbraně. Ve finále dokážete ustřílet robota i klasickou balistickou pistolí, ale proč plýtvat zbytečné množství munice, když ho laserovou puškovou uzemníte v kratším čase. Z tohoto důvodu má hra veliký inventář pro rychlý výběr, do kterého si navolíte až devět možností. Při střelbě si musíte dát pozor i na sílu gravitačního pole. Balistické zbraně nejsou v nulové gravitaci příliš účinné a také vás jsou schopny snadno odtlačit. Takových detailů je Starfield plný a je fajn na ně postupně přicházet. Největší slabinou v přestřelkách je umělá inteligence protivníků. Vesmírní tvorové jsou na tom o poznání lépe, ale to jen proto, že jsou automaticky nastavení na útok. Když narazíte na silného emzáka a k vaší smůle umí i rychle běhat a dobře skákat, tak se před ním jen tak neschováte. Lidští protivníci jsou většinou hodně pasivní a převážně se jen kryjí za překážky, kdy ve stejných intervalech opětují palbu. Občas se vás jeden, nebo dva pokusí oběhnout, ale i tak představují jen pohyblivé terče bez špetky vynalézavosti.

V žádném případě nemohu říct, že by byl Starfield malou hrou bez zajímavého obsahu. Svou lodí můžete prozkoumávat více než tisíc planet a téměř na každou přistát. „Pouze“ na deseti procentech dokážete narazit na život, ale snad si nikdo nemyslel, že bude mít každá planeta svoje unikátní živočichy. Nebo snad ano? Vzhledem k tomu, co prozatím o vesmíru víme, tak je i tento počet více něž uspokojivý. V galaxii nechybí ani naše soustava, ale bohužel lidstvo dostalo Zemi na pokraj zkázy a tak si na ní prohlédnete jen zbytky významných pamětihodností. Ale i tak se jedná o drobný detail, který vás určitě potěší. Jednotlivé planety se rozlišují svojí velikostí, gravitací, atmosférou, teplotou a dostupnými surovinami. To vše hraje důležitou roli v tom, jak se budete po pevnině pohybovat a zdali tam vůbec dokážete bez patřičného skafandru přežít. Během hraní jsem velmi postrádal jakýkoliv vyhledávač nebo filtr na konkrétní planety. Pokud nebude mít na daném místě úkol, nebo svojí základnu, tak se opravdu obtížně hledají vaše oblíbená místa. Jste tedy prozatím odkázáni na starý dobrý papír s tužkou a musíte si dělat své poznámky. Starším hráčům to nemusí tolik vadit, protože je to dokáže vrátit o herní dekády dozadu, kdy tento styl hraní probíhal u většiny RPG her. Dneska už jsme ale zvyklí na lepší standardy. V současné době máte k dispozici celkem osm outpostů pro výstavbu své základny, kde si dokážete vybudovat své obydlí, nebo těžební stanice. Této části byste se ale měli naplno věnovat až při endgamu, v režimu NewGame+.

Jedním z největších překvapení pro mě byl celkový technický stav. Je to až k nevíře, ale nová hra od Bethesdy funguje po vydání výborně a jediný pád hry jsem měl až při závěrečných titulcích. Po celou dobu se mi také nestal žádný zásadní bug, neumožňující budoucí postup hrou. Hráči na PC by pravděpodobně tvrdili něco jiného, ale na Xboxu Series X funguje vše na jedničku a očividně byl ten roční odklad ku prospěchu. Bohužel jsme na konzolích nuceni hrát v jednom grafickém režimu, který běží v pouhých 30fps. Dnešní standard se na konzolích posunul na dvojnásobek a proto bylo z počátku trochu obtížné se opět přeorientovat na polovinu. Během pár hodin jsem ale tento nedostatek přestal vnímat a spíše mě vyrušovaly textury, které neměly stejnou kvalitu detailů. Vidíte propracovanou postavu v nádherném skafandru, pohybujete se po pěkném schodišti a najednou se před vámi objeví skála, která na to místo doputovala přinejlepším z Xboxu 360. A takovými místy a nejednotnými povrchy je hra prolezlá na každém kroku. Jinak je ale Starfield graficky moc hezký. Líbí se mi zvolená barevná paleta a celková estetika, kterou vývojáři pojmenovali jako NASA Punk. Po celou hru vás bude doprovázet nádherný soundtrack a stejné péče se dostalo i dabingu a celkovému zvukovému doprovodu. V tomto směru není hře co vytknout. Příští rok se máme dočkat oficiální podpory modifikací a třeba si tak Starfield užijete i v české lokalizaci. Věřím, že na tento krok čeká spousta hráčů, kteří zcela neovládají anglický jazyk. Ale je nutné říct, že zde dialogy nejsou složité a vystačíte si s běžnou slovní zásobou.

Starfield je klasickým akčním RPG od společnosti Bethesda Game Studios. Nejedná se o bezchybnou a revoluční hru, kterou si spousta hráčů vysnila, ale to nic nemění na tom, že jde o vynikající příběhové dobrodružství, které si užijete napříč celou galaxií. Během průzkumu jsem nahrál přes 100 hodin a neustále nacházím nové mechaniky, světy a možnosti, jak ve světě Starfield pokračovat. Při vydání došlo ke srovnávání se survival hrou No Man’s Sky, nebo se simulátorem Elite: Dangerous, což považuji za nešťastné. Každý tento titul spadá do odlišné kategorie, je určen pro jiné hráče a proto není vhodné srovnávat jejich herní mechaniky. V tomto směru dokonce došlo i na srovnání s nedávno vydaným Baldur’s Gate 3, což už se snad ani nedá brát vážně. Pokud máte rádi hry od Bethesdy, nebo jen máte chuť na nějaké rozsáhlé RPG, tak vám Starfield určitě udělá radost. Jen se nenechte odradit špatnými komentáři, které psali hráči, kteří hru ani nespustili, nebo jí po hodině odložili. Starfield si vaší pozornost opravdu zaslouží.

Starfield vyšel pro Xbox Series X/S 6. září 2023 za cenu 2099kč a je součástí předplatného Xbox Game Pass.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Starfield je obrovské RPG od Bethesda Game Studios, které vám nabízí nespočet různorodých herních mechanik. Můžete si projít pouze příběhové linky, nebo zůstat u průzkumu vesmíru stovky hodin. I po takové době dokážete objevovat nové věci a je to přesně ta herní svoboda, kterou máme u tohoto herního studia tak rádi. Bohužel se ale nejedná o bezproblémový titul a trápí ho drobné i větší nedostatky. Věřím, že přicházející updaty a následné placené DLC dokáží Starfield posunout na vyšší hodnocené místo, ale současný stav mi to nedovolí.
příběh30fps
vedlejší úkolypomalý rozjezd hlavního příběhu
gunplayAI nepřátel
vizuální stránkačasté rychlé cestování
soundtrackchybějící seznam navštívených planet
stavba lodí a základennevyužitý potenciál pilotování ve vesmíru
NewGame+
svoboda v hratelnosti a průzkumu
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»