Recenze: The Vanishing of Ethan Carter

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 22.1.2018, 14:12

Publikováno: 22.1.2018, 14:12

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3326 článků

Tvrdí se, že ty nejúžasnější příběhy píše sám život. Pokud to vezmu za bernou minci, pak je mladý Ethan Carter hotovou živoucí novelou na pokračování. Se svou početnou rodinou žije v malé vesničce v Red Creek Valley. Kouzlu překrásné krajiny se vyrovnají snad jen tajemství, kterých má lokalita více než matka představená za dveřmi své cely. To je také důvod, proč Ethan kontaktuje muže, jehož jméno je nevyřčeno po téměř celý čas. I v jeho osudu bude cosi mystického. Něco, díky čemuž je spojen s nadpřirozenými silami ovládajícími tamní obyvatele. Zdá se, že na výzvy dospívajícího chlapce zareagoval až příliš pozdě, protože místo obyvatel všude nachází jen střípky událostí, vodítka k činům a psané odkazy na zdánlivě nesouvisející úkazy.

Tajemný neznámý není ale jen tak obyčejný hej nebo počkej. Má nadmíru vyvinuté detektivní schopnosti, a i k sebemenší indicii rozvine hned několik teorií, které se větví s dalšími nalezenými stopami. Jeho dedukce jsou natolik bystré, že celý Horatio Caine může jít leda tak hlídat parkoviště, a to i s celou CSI: Miami. Pokud ho k někomu přirovnat, tak možná k Herculovi Poirotovi. Slavnou postavu z pera Agathy Christie bychom ale museli trochu říznout Sherlockem Holmesem a agentem Mulderem. Potřebujete-li ještě nějaké důkazy o jeho kvalitách, tak se mu podívejte do rodného listu, kde najdete polské kořeny. Za hrou totiž stojí studio The Astronauts, které založili bývalí členové týmu People Can Fly. A dokonce zakládající.

Pánové se asi poučili ze spolupráce s Epic Game a z Olympu velkolepých AAA her sestoupili k nezávislé tvorbě, někam nad chrám vzývající bohy. The Vanishing of Ethan Carter totiž může být dílem malého týmu, ale je na něm vidět tvůrčí vyzrálost a sebejistota, kdy autoři od samého začátku vědí, kam mají směřovat. Možná byste od nich čekali střílečku, ale oni se vydali výpravnějším stylem, jak už jste mohli zjistit. Titul se navíc snaží zápletky všemožně vršit, proplétat a klamat tělem do poslední minuty. Události v Red Creek Valley jsou tak často odvyprávěny úplně jiným příběhem, který s hlavní dějovou linkou příliš nesouvisí, ale dává jí punc žánru, k němuž by se jinak z pozice „obyčejné“ detektivky nemohla nikdy dostat. Postavy jsou tudíž občas značně stylizovány a vyústění nepředvídatelná. Celou dobu si myslíte, že sledujete Ethana sledujícího Spáče, ale co když někdo sleduje vás?

Zhruba do poslední čtvrtiny hry vše funguje podle plánu. Pak ovšem začnete pod tím vším tušit finální zápletku, což může náročnější hráče trochu otrávit. Na druhou stranu, po odbočkách do fantasy, sci-fi a hororu, by vás mohl překvapit snad jen Bilbo Pytlík, bafající z vodní dýmky na srazu příznivců Boba Marleyho. Až do samého závěru nevydrží ani fascinace hádankami. Aby se příběh, případně pátrání pohnulo kupředu, je zapotřebí seskupit a seřadit nasbírané indicie, složit určitou šifru, potažmo text nebo seskupit místnosti ve správném pořadí. První část si vyzkoušíte takřka od samého začátku a táhne se s menšími pauzami celou hrou. Tu a tam je doprovázena přesunem předmětů, a to i rozměrnějších. Hodně. Druhá je méně četná a ta poslední je z mého pohledu jasnou třešničkou na dortu, ačkoli je ve hře jen jednou.

Někdy v polovině dorazíte k domu, který byl vyzván ohněm na přímý souboj. Absolutní knockout to pro něj nebyl, ještě pořád stojí, nicméně vymlácený je víc než pytel obilí. Spáleniště, vhodné tak akorát na zavolání statika, nabízí u dveří výzvu. Po přečtení krátkého dopisu se futra změní na portály, v nichž je třeba správně vybrat následující místnost. Po nějakých patnácti minutách, kdy jsem konečně pochopil, co se po mně chce, nastalo pro mou paměť totální peklo. Zkoumání oken, profilu domu, posazení schodů. Dokonce i trámy jsem sledoval, jen abych nemusel celou přestavbu absolvovat znovu. A přitom stačilo tak málo. Jenže vy nemáte ani tušení, co by stačilo, neboť herní HUD je syrový až na kost.

Nechte si zdát o mapě, ukazateli směru nebo textových nápovědách. S pocitem vysloužilého stopařského psa bloudíte kolem řeky a s nebývalým blahem oslavujete každou nalezenou část velké skládačky. Hned v úvodu jste upozorněni, že tady vám nikdo nepomůže. Proč by také? Ve hře máte plnit roli záchrany vy, tak proč vám to usnadňovat. Herní svět je navíc relativně otevřený, tudíž ideální pro špacíruchtivé jedince. Slovo „relativně“ je nesmírně důležité, protože pojem otevřený svět za poslední léta narostl do obludných rozměrů, v nichž se velice často ztrácejí sami autoři. Hledání Ethana je v tomto směru tedy dosti staromódní a otevřenost prezentuje na úrovni velkých prostorů ohraničených vodou, kameny nebo horami. Naštěstí, protože „Astronautům“ v závěru viditelně docházejí hádanky.

Zpočátku kamkoliv se vydáte, všude na vás něco čeká. Neexistuje zbytečná cesta, neexistuje nevyužitý prostor. Pocit, že louky, koleje, mýtinky nebo celé lesy musíte nutně křižovat, jinak se ochudíte o část děje, je velice příjemný a popouzí k neustálému hledání. Už při cestě k dolu se však dostavuje pocit, že počet zastávek poněkud řídne. Potvrzení přichází s přebroděním řeky, kde se detektivní thriller nadobro změní ve walking simulator. Z toho nevyužitého místa by jeden zaplakal a druhý zaklel. Když dojdete k finální etapě, přemýšlíte, zda autoři nezapomněli na kousek mapy. Něco jako: „Hele Krzysztofe, tady máme ještě kus volného místa, ale ve scénáři už má Tom jen poslední řádky. Hm, tak víš co, Adriane? Dáme tam jezero, velkou louku, lávku přes potůček, doprostřed barák a drbem to.“ Pány zachraňuje jediné, že cesta k závěru je nádherná.

Dnes byste jen těžko tipovali, že hra vyšla v roce 2014. Šlo však o první verzi běžící na Unreal Enginu 3, který o rok později vystřídala jeho novější verze v edici Redux. Xboxová verze z ní vychází a díky pozdějšímu vydání se může chlubit podporou konzole Xbox One X. Rozlišení ve 4K a odemčená snímková frekvence přivádějí do vašich pokojů téměř dokonalou fotokopii skutečných hor. The Astronauts v honbě za podmanivým vizuálním zpracováním přistoupili k fotogrammetrii. Jde o technologii, při níž jsou objekty na fotografiích rekonstruovány do trojrozměrného prostředí na základě tvaru, rozměru a polohy. Pohledy vstříc horizontu tak nepůsobí plastickým dojmem a kdyby mraky nebyly statické a mlha se přelévala přes kopce, byla by fikce naprosto dokonalá.

Hra vypadá neskutečně krásně i na původním modelu konzole, kde je možné v několika případech zaznamenat poklesy snímků. Daly by se označit za drobná „zaváhání“, která neomezují hraní. Milovníkům hor mohou scenérie padnout do oka, jako obrazy, jimiž se na svých cestách kochají pravidelně. A nebudou daleko od pravdy. Tvůrčí tým totiž načerpal bohatou inspiraci, a také materiál, na polské straně Krkonoš. Až bude za okny zase bláznit Mrazík s berlou, není nic lepšího, než pustit hru na televizi neskromné velikosti a užívat si Free Roam, který je jedinou dodatečnou nabídkou pod kampaní. Venku možná bude bílo, vy však strávíte pěkné chvíle ve vlajícím kapradí, zatímco strom nad vámi bude v těžbě neúnavného datla. Jestli vám zaplesalo srdce při zmínce Krkonoš, tak teď přímo vzplane.

Při pohledu do menu nelze přehlédnout volbu jazyka, kde se po pár hmatech objeví i čeština. The Vanishing of Ethan Carter poskytuje kompletní textovou lokalizaci, což znamená, že přeloženy jsou jak všechny dialogy, tak i interakce či pohozené články. V rodném jazyce jsou taktéž statistiky a popisy achievementů. Zda jde o lokalizaci dělanou Comgadem pro PC, o iniciativu samotných autorů nebo o fanouškovský zápal není podstatné. Ve hře je, čímž jsem ochotný přimhouřit oči nad ojedinělým doskakováním textur na skalách. Výrazně mou malou dušičku tíží vlastně jen dvě věci. Horší ozvučení interiérů a krátká herní doba.

Zvuk ubírá na dokonalosti zpracování a čas strávený v kůži detektiva uteče až příliš rychle. I s vyzkoušením volného pohybu čítal tachometr nějakých 38 nachozených kilometrů, a to za necelých 5 hodin. Dvakrát jsem se ale vracel celou mapou kvůli ajchům a pak je tu již zmíněné šachování s místnostmi. Nemyslím si, že by doba nebyla adekvátní k ceně, jde o vnitřní pocit, kdy se cítíte ochuzeni. Hlavní děj kolem Spáče je totiž až příliš strohý a jednotlivé milníky postrádají mezikusy, které by naplnily vaši touho po informacích. Ethan má potenciál na pokračování, ale zatím je v nedohlednu a já velice pochybuji, že se ho někdy dočkáme. Obzvláště, když se studio vrací s novým projektem ke kořenům.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Vyrazit do Krkonoš, tedy vlastně do Red Creek Valley, pátrat po Ethanovi Carterovi znamená, vypořádat se s Cthulhu, přežít Blízká setkání třetího druhu, najít Merlinovu dílnu, zneškodnit zabijáka a nepadnout do spárů Spáče. Přitom vyřešit pár vražd a nezbláznit se z neustálého střídání realit. Znamená to ale také obdivovat čarokrásnou krajinu plnou povědomích míst, kterou si okamžitě zamilujete. Kdyby tvůrcům vydrželo nabrané tempo, jež cestou do údolí navzdory fyzikálním zákonům mírně opadlo, označil bych hru za produkt zrající jako víno. Pocit prázdnoty, který s posledním táhlým záběrem musí neodvratně přijít, je pochvalou pro tvůrce. Zároveň ale svědkem, že důl zůstal nevytěžen.
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»