Recenze: V-Rally 4

Publikováno: 9.9.2018, 17:02

CryLineT

CryLineT

Je autorem 4 článků

Do obchodů dorazila další hra, která má na obalu závodní auto. Fanoušci zaprášených kapot a zlomených kardanů určitě budou mít radost, protože jde o značku V-Rally. A nejspíše jde o značku slavnou, protože ve své době úspěšně nacházela hráče, i když proti ní stály Colin McRae Rally, Xpand Rally nebo Rallisport Challenge. Já jsem tentokrát klidná. Ani jedno totiž nepamatuji.

V době, kdy Atari vydávalo V-Rally, pro mě bylo hraní nepředstavitelné. Veškerý volný čas si kradly pubertální vzpoury hormonů a kluky, kteří si za společnice vybírali hry, jsem házela přes palubu. Znáte to přísloví o odříkaném chlebu? Teď mám příležitost to staré pohrdání teoreticky napravit. Ke hře ale přistupuji s respektem, protože rallye není moje přirozené pole působnosti. Když jsem se jednou zeptala, co znamenají čísla u hlášených zatáček, dostala jsem následující odpověď: „Pětku, šestku pod plným, čtyřku vypusť a zbytek brzdi podle potřeby“. Tak děkuji za vysvětlení.

Můj problém s rallye je ten, že buď přináší příliš reálný systém jízdy, nebo je tak arkádová, až je mi stydno. První případ u V-Rally 4 nehrozí. Stačí pár zatáček a člověk se dostane do péče asistovaného závodění, které udělá špičkového jezdce i z afghánského chrta. Jde jen o to, abyste ztratili zábrany a pud sebezáchovy. Zvyk velí před zatáčkou přibrzdit víc, protože na nezpevněném povrchu lehce dojde ke smyku, který může končit ve stromu. Tady na to zapomeňte. Hra je sestrou smyku a matkou rychlosti. Po trati se proháníte jak pták Uličník a s nechápavým výrazem míjíte stromy, kameny nebo překážky.

Každému se musí vybavit italský Gravel, který také přišel s praporem arkády. Hráči by ho do něj měli zabalit a mumifikovat, protože to je přesně ten případ, kdy je pocit z jízdy až nechutný. V-Rally je v tomto ohledu mnohem zábavnější. Zachovává si pocit skutečného auta, ale tlumí jeho mezní reakce. Hranice mezi plynulou jízdou a karambolem je mnohem širší, díky čemuž vás objímá pocit jistoty. Své limity zkoušíte tak dlouho, dokud vás engine neplácne přes prsty a nepošle mimo trať. Za zády je mi našeptáváno, že atmosféra řízení připomíná Colina před jeho přerodem do série Dirt. Tomu jsem ochotna věřit, protože retro je cítit z každého kroku v menu.

Jednoduché nabídky, velké ikony, pastelové uživatelské rozhraní a mapa jako středobod hraní. Křižovatka režimů vede do všech koutů světa a cestovatele zavede do východní Asie, Afriky, střední Evropy, Severní Ameriky nebo na Sibiř. Lokace jsou to pěkné a jen v národních parcích jsem orazítkovala víc stromů než datel. Designéři ušili jednotlivým zemím originální dresy, které si s jinými závody rozhodně nespletete. I tady je znát, že hra nemá licence oficiálního podniku, protože trasy obdobných krás snad ani neexistují. Mými favority jsou arény pro Extreme-Khanu a kopce pro vytrvalostní sprinty. Neznamená to, že bych se rally rychle nabažila, ale kariérní režim nerovnoměrně kombinuje typy závodů. Na populární disciplíně boje o poháry začínají a než získáte lepšího manažera a dostatek peněz, máte těch pěti destinací plnou nádrž.

Kariéra má snahu, to nepopírám. K ruce je celý tým zaměstnanců, který dostává týdenní plat. Během sedmi dní je potřeba vyjezdit dost na to, aby hladoví mechanici měli na svačiny a zároveň rostlo osobní konto. Hra příliš nebere v potaz cestování. V pondělí závodíte v Malajsii, v úterý v Keni, ve čtvrtek v Rumunsku a víkend strávíte v Rusku. Už z tohoto principu je kariéra úplná zbytečnost. Pro každý typ závodů je specifický výběr aut a vám nakonec nezbyde nic jiného, než vyrazit do online výzev, kde se točí velké peníze. Tvůrci pravidelně vypisují několik závodů s předem danou výhrou. Ta se dělí mezi hráče tak, jak se ve finále umístí. Umělé inteligenci jsem možná dobrým soupeřem, ale skuteční hráči mi příliš bohatou odměnu nenechávají. Mám se stále co učit.

Když už poměřuji umělé závodníky se skutečnými, musím autorům pohanit jejich práci. Všechny závody se točí kolem času. Rychlostní zkoušky, rallycross a trochu nečekaně i obdoba gymkhany. Nemám sebemenší tušení, jak jsou nastaveny časomíry, ale když jedu bez nehod a poměrně rychle, tedy měřidlem mého vnímání, propadám se dolu. Stačí ale udělat pár drobných chyb a čas se najednou šplhá k zelené barvě. Nestává se to vždy, ale velice často. Chyba patrně nebude ani ve mně, protože stejný problém má i přítel, a to jezdí mnohem lépe. Ani nevím, kolikrát mě poslední část rychlostní zkoušky přivedla k šílenství, když mi sebrala vedení. Rozmarnost umělé inteligence je vidět v závodech s přímou konfrontací. Občas jedou jako bozi, jindy jak paka. Asi, jak se hra načte.

Trochu se cítím jako schizofrenik s nepravidelným dávkováním léků. Když mám tu správnou náladu, připomínám malé dítě sedící u pohádek. Užívám si překrásné tratě, zábavné řízení a velké množství aut. Během načítání sleduji závodní speciál ze všech úhlů a v případě, že mám kreativní chvilku, zkouším ho vyšperkovat vlastní grafikou. Také pokouším štěstí na rozdělené obrazovce, ale přítel je hamoun a na dobré skutky ho neužije. Občas si ale prášky nevezmu a pak je zle. Zlobím se na dlouhé rychlostní zkoušky, které jsou jen slepencem kratších. Nadávám na kameru, protože její pohyb za vozem připomíná porouchaný dron. Vadí mi rallycross, kde se auta projevují úplně jinak a nenávidím noční ježdění. Jak slunce zaleze za kopečky, jinak pěkná hra se promění na přesvícený hnus minulé generace.

Prostou matematikou vychází průměr. To by ale ve zdejším měřítku znamenalo hru postavit vedle Gravelu. A to nemůžu dopustit. V-Rally 4 je pro studio Kylotonn Racing Games takovou Forzou Horizon. Se sérií WRC se přiklání spíše na reálnější stranu, zatím co arkádovějším titulem osloví méně náročné konzumenty. Obě hry jsou podobné, ale nekonkurují si. A i když je nová V-Rally, oproti WRC, graficky trochu slabší, má větší potenciál. A tak děkuji autorům, že jsem našla cestu k prašným závodům a také zdejšímu členovi redakce (ChaosteoryCZ), že mi pomohl s přípravou na recenzi.

8

Podle množství vzácných achievementů se hráči k titulu příliš nehrnou. Velká škoda. I když je nová Forza za dveřmi, neměla by upadnout do zapomnění výborná arkáda, která svět rallye podává s hravostí a jednoduchostí. Přestože budete svědky mnoha nedokonalostí, nedokáží zastínit to dobré. Vyladit pět disciplín tak, aby se i příležitostný závodník cítil jako mistr světa, určitě nebylo jednoduché. Vývojáři to zvládli se ctí a na vrch dali zajímavá prostředí plná výzev. Rozmrzelí budete, a to velmi často. Je to ale jako droga. I když vám škodí, chcete víc.
  • Daniel Empty Hroch

Holka co píše recenzi na závodní rallye hru a nepamatuje si ani Colina McRae? Tenhle portál jde pomalu ale slušně do kopru jenom díky tomu že recenze her a články píší tací joudové….mít ve dvou odstavcích 4 chyby nebo nechat holku co k závodním hrám ani nepřičuchla psát to chce ale vážně odvahu, a podávat to pak čtenářům jako sváteční večeři…
    Děj a hrůza… holkám nechte pro příště radši Simíky nebo Disneyovky pro děti… tohle bylo poslední co jsem si tu přečetl… umět psát nestačí… ještě o tom něco vědět by chtělo… ne jen bejt něčí buchta 💆‍♂️🤗😂

Asi tak velký fanda našeho webu nebudete. Pokud ano, všimlo by si vaše ctěné oko, že tohle už je čtvrtá recenze na závodní hru, kterou psala holka. Ke zbytku se vyjadřovat nebudu. Je to váš názor a máte na něj svaté právo. Jen pro příště, nekritizujte psaný projev druhých, když sám píšete tak, jak píšete 😉

• Daniel Empty Hroch

Děkuji za názor. Všechny recenze na závodní hry od Vás opravdu nečtu. To jak píši komentář na pracovním Macu, kde je Aj je myslím nepodstatné. Recenzi kterou projede korekce na pc + nekdo zkoukne nelze srovnavat s hovorove napsanym komentarem.

• trošku by mě zajímalo, kdo v tom, našem spolku máme toho korektora a i dva lidi, co projdou jeden článek. Dane, asi jste si spíš spletl web, tohle je fanouškovský web, bez honorářů, korektorů, managementu a všeho možného, ale díky, že tak kriticky na to koukáte, je vidět, že i přesto nás porovnáváte s placenou redakcí a zázemím vydavatelství (jakéhokoliv). Upřímně kritika je jednou z věcí, co každého dokáže posunout dál. Z mého pohledu chybky ok, ale někoho kritizovat, za to že je holka a píše recku na arkádovou hru, tak to je zase úlet z vaší strany. Třeba WOT bychom museli najít tankistu, který ba řekl, že hra je totální odpad, ale přitom je to zábavná hra. Právě pohledy nezaujatých lidí dost často nabídnou široké veřejnosti ten nejobjektivnější pohled.

• Daniel Empty Hroch

Díky za odpověď. Srovnáno s portálem pro který jsem psal. Neznám skladbu vaší redakce ani její možnosti. Pokud tomu tak je tak se omlouvám. Procházet články před vydáním kvůli chybám je podle mě maličkost, občas je těch chyb docela dost a kazí to dojem ze čtení a odvedené práce na článku. Nechtěl jsem nikoho urazit, nechápu tedy množství rýpalů v komentech. Vám děkuji za odpověď na reakci, tato odpověď je více než předmětná narozdíl od rýpalů kteří nic nevědí 🙂 nechtěl jsem slečnu urazit, jen podle mého názoru pokud by recenzi psal někdo mužského pohlaví se zkušenostmi z více závodních her tak recenze dopadne lépe… toť můj názor, děkuji redakci za odpověď… rýpalům vážně ne

• Kristyna Linetova

Nebojte, nikoho jste neurazil, kritiku beru vždy sportovně. 🙂
            Ohledně chyb budou určitě všichni členové Xboxwebu rádi, když jim je občas omlátíte o hlavu (klidně i mně, třebaže články nepíšu). Kluci sem píší ve volném čase tak nějak automaticky a občas to neuhlídají. Podobně, jako já recenzi. Co se té týká, opravdu nemůžu srovnat se starými rallye závody. I kdybych se o hraní před 15ti léty zajímala, nebudu schopna rozpoznat, co byly skutečné kvality hry a co jen růžové brýle nostalgie. Při V-Rally 4 jsem zkoušela Gravel, WRC 7 a Dirt 4. První je strašný paskvil, druhé mi nesedí řízením (ale má lepší grafiku) a třetí mě utvrdilo, odkud vývojáři opisovali. Podobné režimy, extrémní délka tratí, generátor rychlostních zkoušek a další. Přesto mi přijde V-Rally zábavnější, a to nejen díky rozdělené obrazovce, při které hra stále běží stejně. Ale jak je psáno výše, jsem konzumní hráč, nikoliv fajnšmekr s vytříbenými herními buňkami.

• Daniel Empty Hroch

A chyby v článkku jsem zpozoroval cca 2 týdny zpátky. Nikdo to od té doby neopravil. Tudíž moje poznámka na kvalitu…

• Ladislav Horovský

Nechápu proč se čertíte nad recenzí kterou píše slečna? Co konkrétně Vám na textu vadí? A pokud chcete psát recenze, byl tu nábor na redaktory. Můžete nám ukázat svoji kvalitu pane Danilel.

• Kristyna Linetova

Pán měl pravdu a skutečně tam chyby byly. Jedno chybně napsané y/i a třikrát interpunkce. Jestli jsem tím dočasně snížila kvality webu, tak se omlouvám 🙂

• Jirka Waggon

To dřív pojede cert na bruslích do práce, nez Daniel udela recenzi, která se aspon vyrovna téhle na V-Rally4 🙂

• Daniel Empty Hroch

Sám jsem kdysy psal recenze takže kvality ukázat umím. Kdybych nebyl bývalý redaktor tak šoupu nohama 🙂 zavodni hry by mel recenzovat nekdo , kdo projel všechno daného žánru a může srovnávat…. ne napsat povrchovou recenzi, sice hezky ale s 0 srovnanim…

• Daniel Empty Hroch

Sám jsem kdysi psal recenze takže kvality ukázat umím. Kdybych nebyl bývalý redaktor tak šoupu nohama 🙂 zavodni hry by mel recenzovat nekdo , kdo projel všechno daného žánru a může srovnávat…. ne napsat povrchovou recenzi, sice hezky ale s 0 srovnani…

Evidentně nás tu navštívil drsnej chlapák, co si myslí, že holka nemůže rozumět hrám s autama ☺️

• Headcleaner

Tohle je špatný i jako trolling, ale třeba jednou dospěješ. A jestlis chtěl machrovat, měls zmínit radši Richard Burns Rally.

• Marcus Fenix

No a co,že to recenzuje holka? Mi to nevadí,nad recenzí jsem se pobavil,kdyby to psal nějakej auto maniak tak bych nečetl asi recenzi,ale příručku řízení vozidla. Za mě dobrý a dejte holkam další kousek,třeba rovnou Forzu Horizon 4❤

• Marcus Fenix

Jenom dotaz na autorku recenze,nepsala jste i recku nahodou na Forzu 7? Ta byla výborná,navic kdyby si ji pan dotyčný dokonalý přečetl,tak by viděl,že autam rozumíte☺

• Kristyna Linetova

Ano psala 🙂
      Myslím si, že každý majitel řidičského oprávnění dokáže posoudit, jestli se auto chová reálně nebo ne. A co se rallye žánru týká, kdyby podobné arkády vycházely častěji, stanu se i jejich fanynkou.

• Ser Hashut

Myslím, že bude mnohem rozumnější vydržet ty necelé 3 týdny do vydání Forza Horizon 4. Jízdní model posoudit nemůžu (nicméně o jeho konkurenceschopnosti v porovnání s FH4 pochybuju), ale stačí se porozhlédnout se po netu a najít si nějaké screenshoty přímo ze hry. Ta grafika je tragická. Upřímně – tohle je asi nejvýraznější chyba této recenze. Je tady jen pár PR fotek a renderované video, které nemají se hrou vůbec nic společného. Tahle recenze je sice ve španělštině, ale mrkněte na tu odpornost – https://www.somosxbox.com/analisis-de-v-rally-4-xbox-one/793923 🙁

Děkuju. Konečně někdo vytýká kašlání na screenshoty. Většinou tedy.
      Hra bude zítra ve streamu (záznam pak přidáme do recenze), takže tam se každý může podívat, jak vypadá. Forza Horizon je nedostižná meta, na kterou aktuálně nemá asi nikdo. V-Rally hledá konkurenty spíš mezi Milestone a Codemasters. Recenzentce do textu kafrat nebudu, ale v reálu mi hra nepřijde tak ošklivá, jako na obrázcích Španělů. Ve 4K nevypadá zase tak zle. Až na tu noc. To je hnus první třídy. Obzvláště u rallycrossu, když autům do zad svítí soupeři.

• Ser Hashut

Díky alespoň za ten jeden screenshot. Vypadá opravdu o něco líp než u Španělů, ale i tak je to velká bída. Jasně že FH je naprosto nedostižný etalon (rozpočet bude vyšší hned o několik řádů), ale pořád je to něco, s čím je potřeba srovnávat. Já osobně bych byl ochotný odpustit třeba nižší počet objektů, ale všechno je hrozně ploché a barevná paleta je úplně tragická. Kam dali grafici oči? Dirt Rally už je 3 roky staré, ale pořád vypadá stokrát líp, protože grafici měli alespoň trochu citu. A ty noční screenshoty jsou až směšné.

Upřímně, já hru recenzoval jinde a dal jsem hodnocení mezi 60 a 70 % ze sta. Fakt, že Kristýna to ohodnotila osmičkou je její volba a taky je to mým měřítkem trochu moc. Ale měla na porovnání Gravel, WRC 7 a Dirt 4. Forzu hraje pravidelně, ale to je Olymp, ten má vlastní kategorii 🙂
          U závodních her začíná být problém najít optimální měřítko, protože těch her je za poslední dvě léta opravdu hodně.

• Ser Hashut

Forza Horizon 4 míří ještě víc na online a postupné doplňování obsahu. Podle mne je to typ hry, který klidně pobaví na 2 roky. Díky neuvěřitelnému množství aut, novému konceptu sezón a nové možnosti editovat trati se fantazii meze nekladou. Ta hra se téměř nedá vyčerpat. Já si zkrátka neumím představit racionálně uvažujícího hráče, který po V-Rally 4 sáhne. Rozpočet na její tvorbu a licence bude podle mne tak kolem 1% rozpočtu FH4, ale ta hra stojí plnou palbu – 1499. FH4 nabízí zábavou i produkční hodnotou stonásobek, ale stojí jen o 20% víc.

Hry jako V-Rally, Gravel, WRC nebo třeba i MXGP (MotoGP) jsou tak trochu fenomény. Vznikají, i když se vlastně nemohou zaplatiti. WRC se v posledních letech prodává v řádech desítek tisíc kusů a přesto vznikají další. Rád bych viděl ten způsob dotací, díky kterým studia mohou fungovat. Takže odpověď zní, najde se pár desítek tisíc hráčů, kterým přeskočí a koupí to 🙂
            V recenzích se samozřejmě snažíme zohlednit i možnosti studia a další faktory, proto se nedá porovnávat osmička pro Kylotonn, s osmičkou pro Playground Games nebo T10. Jinak máte pravdu. Pokud by Forza Horizon byl etalon zábavy za 10, bez ohledu na okolní faktory, je V-Rally tak za 5. Hry od Milestone mezi 2 až 4, Codemasters kolem sedmi až osmi. Ale pak by se daly recenze shrnout do jednoho odstavce a byla by to přeci nuda 🙂

• Ser Hashut

No v tomhle přístupu nejste jediní. Ale mě vždycky přišlo hloupé, že se z celkem širokého rozpětí 1-10 většinou využívá jen horní polovina. Já osobně bych tam ty dvojky a trojky klidně střílel. Chápal bych nějaké to přimhouření oka, ale pak vyjde nějaký velký titul a kvůli pár ptákovinám nebo porodním bolestem dostane z fleku sedmičku. Jasně – nejde o život a tohle je čistě akademická diskuze, ale stejně bych to na férovku postavil vedle toho Horizonu. I to se dá napsat dobře, nemusí to být nutně zrovna dvojka nebo trojka a bude to férovější 😉

• Garry Garry

Jestli se nepletu tak před časem jste dali WRC 7 hodnocení 4.Nemyslim si že tato hra je o tolik lepší a hodnocení 8 je dost vysoké.Je to ale věc názoru.Jinak recenze dobrá.

Jj, to máš pravdu, ale v době recenze byl technický stav WRC hodně špatný, i proto ta známka. Dneska bych tomu dal s klidným svědomím 8 jako nic 😉

• disqus_Q7dfSpq7eq I agree

Update: Do recenze bylo přidáno množství screenshotů, pro lepší představu o grafické podobě hry.

• Ser Hashut

Díky – rozhodně lepší než ty rendery, které nemají s gameplay nic společného 😉

26. 03. 2019 • lindros88cze3

RECENZE: Sekiro: Shadows Die Twice

Každá nová hra od japonských mistrů z FromSoftware je velmi očekávanou záležitostí. Ani ne tak pro hru samotnou, ale jestli bude zapadat mezi ostatní hry studia a jestli poskytne hráčům stejnou výzvu a uspokojení jako předchozí hry. V případě Sekiro: Shadows Die Twice je odpověď jasné ano, i když nějaké výtky se vždycky najdou. Především se jedná o pokrok oproti předchozím hrám studia, a to navzdory skutečnosti, že se drží osvědčeného receptu,...

»
23. 03. 2019 • chaosteorycz7

Recenze: Tom Clancy’s The Division 2

Bílý dům, to majestátné sídlo nejmocnějšího muže světa, toho zažil už dost. Stal se terčem britských vojsk, což vedlo k rozsáhlému požáru a následné rekonstrukci. Byl svědkem slavnostních inaugurací, válečných porad, krizových schůzí, historických milníků a také nějaké té avantýry. Co nestihnul ve skutečném světě, to napravili dychtiví spisovatelé a lační scénáristé. Už si ani nepamatuji, kolikrát americká ikona vybuchla a kolikrát ji obsadily invazní jednotky. Na něco si stačil lidských...

»
19. 03. 2019 • CryLineT2

Recenze: One Piece: World Seeker

Piráti nemusí mít vždy odstrašující jména a vzhled zanedbaného uživatele sociálních služeb. Jsou kultury, kde pohled na korzára připomíná návrat do dětství. Cestu zpět do let, kdy jsme s chlapci ze sousedství blbnuli v polích rostlého obilí. Na hlavě slaměný klobouk, v koutku stéblo a na sobě otrhané oblečení s krátkým střihem. To je vizuální vizitka kapitána Luffyho, hrdého vůdce Slamáků a hlavního hrdiny mangy One Piece.

»
16. 03. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: LEGO Movie 2 Videogame

Skládání kostiček je nejen velice uklidňující, ale také zábavný způsob, jak v sobě probudit tvořivého ducha. Stavět můžeme buď podle nějakého plánku, nebo ještě lépe, podle vlastní chuti a představivosti. Kreativní jedinci si navíc v dnešní době mohou vybrat, zda se chtějí „zapotit“ při fyzickém skládání kostiček, nebo všechny své vize a fantazie otisknout do virtuálního světa. Fyzické stavění dokáže velice dobře zprostředkovat legendární stavebnice LEGO, jež má přesah i do virtuálního...

»
09. 03. 2019 • chaosteorycz8

Recenze: Devil May Cry 5

Není úplně jasné, jak se tyto dvě osobnosti potkaly. Natož, co je spojilo do jedné dějové linie, ve které jsou démoni lovným artiklem, lidé obyčejnými návnadami a svět obrovskou oborou. Možná si za to Alighieri může sám, neměl se ve své Komedii tak bratříčkovat s peklem. A ještě do toho tahat ženskou, co by buzolu světem zatracenců. A pátý římský císař? Ten by si ubytování ve vroucím kotli zasloužil krutostí, před...

»
05. 03. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: DiRT Rally 2.0

Automobilismus je nedílnou součástí naší společnosti a spousta lidí si bez auta nedokáže svůj život ani představit. Je přitom jedno, jestli je to strejda s baretem ve Fábii, nebo týpek za volantem silného BMW. Potkat některého z nich na silnici je denní výzvou a zkouškou našich nervů. Na jednoho se nadává, druhého by člověk vyzval k závodu nebo opuštění volantu. Ať máte na silnici výbušnější povahu nebo řídíte v klidu, jedno je jisté....

»
02. 03. 2019 • lindros88cze4

RECENZE: Trials Rising

Série Trials, kterou lze kvalifikovat jako fyzikální plošinovku s motorkami, se po pětileté pauze vrací, aby nám naservírovala další návykovou jízdu, ale i frustrující zážitky, na které jste už asi zvyklí. Ačkoliv je Trials Rising již šestou hrou této značky, je nejspíše i tou nejvhodnější pro nováčky, o čemž si ale ještě napíšeme.

»
27. 02. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: Degrees of Separation

Není snad většího protikladu, než tepla a zimy. Sluníčko, příjemné počasí, sezení na zahrádce. Všechny tyhle aktivity si umíme dost dobře představit a spousta z nás se na ně těší. I zima má rozhodně něco do sebe. Nemyslím teď plískanice, hnusný šedý sníh ve městě a teploty kolem nuly. V té správné zimě je všude krásná sněhová pokrývka, teploty pod nulou, ale sluníčko mají společné, byť je pravda, že v zimním období si...

»