RECENZE: Atlas Fallen

Autor: HusekD Publikováno: 9.8.2023, 20:00

Publikováno: 9.8.2023, 20:00

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Společnost Deck13 Interactive je tu s námi od roku 2001 a za dobu své existence dokázala hráčům přinést na dvě desítky zajímavých titulů. Známe je ale především díky experimentování se Souls žánrem, kterému se věnovali v posledních letech. První pokus přišel v roce 2014 se hrou Lords of the Fallen. Příběh se odehrával v temném fantasy a oproti sérii Dark Souls měla hra několik zajímavých herních mechanik. Bohužel se ale potýkala s velkými technickými nedostatky, které celou hru potopily do červených čísel. A to jak u recenzentů, tak i u hráčů napříč všemi platformami. Vývojáři se ale nenechali odradit a drželi se i nadále stejného žánru, což se ukázalo jako dobré rozhodnutí. Po třech letech jsme se dočkali prvního dílu The Surge, kde si u hráčů dokázali vylepšit reputaci. Přesunuli jsme se z fantasy světa do dystopické budoucnosti, plné mechanických strojů a exoskeletonů. Díky kladnému přijetí nebylo velkým překvapením, že došlo i na druhé pokračování. Na obou dílech vývojáři spolupracovali s vydavatelem Focus Home Entertainment a nyní nám tato dvojce přináší nový titul Atlas Fallen.

Příběh nového dobrodružství vás zavede na planetu Atlas. Její povrch je tvořen převážně písečnými lokacemi, ale za normálních okolností byste zde našli i bohaté lesy, oázy a vysoké hory, kde žijí mírumilovní živočichové. Bohužel je ale celá planeta zpustošena do vyprahlé pustiny. Současný stav je zapříčiněný neustálým těžením esence, která dodává sílu a živiny všemu živému. Místní lidé přišli o veškerá práva a stali se z nich pouhé nástroje. Za touto zkázou a hrůzovládou stojí Tisíciletá královna sloužící prastarému bohu Thenosovi. Obyvatelé jsou pod jejich neustálým dohledem, ale to neznamená, že přišli o touhu po svobodě. Právě zde přichází čas pro vašeho bezejmenného hrdinu, který se postaví do čela povstání. Souhra několika okolností vás přivede k mocné rukavici a propojíte svojí mysl s tajuplným Nyaalem. Společně se vydáte na obtížnou cestu za poražením samotného Thenose a vrácení světa do původní podoby. Ale nebude to snadné. Celý svět okupují krvelačné přízraky, terorizující vše živé. Hlavní příběhová linka vám zabere na dohrání okolo 12 hodin, což je vzhledem k celkovému obsahu ideální herní doba. V případě, že se rozhodnete vyzobat veškerý obsah i s vedlejšími úkoly, tak si vyhraňte přibližně 25 hodin. Do hraní se můžete pustit na vlastní pěst, nebo v online kooperaci se svým kamarádem.

Co se týče hlavní dějové linky, vedlejších úkolů a dialogů, tak z těch jsem byl v průběhu hraní poněkud zklamaný. Jeden z nejdůležitějších úkolů spočívá v hledání ztracených kusů rukavice a jejich úlomků. U kratší herní doby se to může stát poněkud repetitivní. Naštěstí vám každý kus odemkne nové schopnosti a tím zpříjemní herní postup. Díky rukavici dokážete klouzat po písečném povrchu, využívat dlouhé skoky, otevírat zapečetěné předměty, nebo používat magické zbraně. Mapa se skládá ze čtyř velkých lokací a budete na nich postupně objevovat prastaré kovadliny představující záchytné body. Vývojáři zde nezapřou inspiraci u předchozích her a můžete si je představit jako Bonfiry z Dark Souls. Využijete je k rychlému cestování, vylepšovaní brnění i rukavice a investovaní bodů do různých bonusů. Vedlejší úkoly se nesou v klišovité šabloně starých RPG, kdy obyvatelům nosíte ztracené předměty, nebo děláte pouhého poslíčka. V tomto směru se vývojáři musí do budoucna polepšit a vymyslet zajímavější obsah. Za jejich dokončení ovšem dostáváte vzácnější brnění, nebo předměty vylepšující vaše útočné schopnosti a z tohoto důvodu se nevyplatí jejich přehlížení. Tento nedostatek do jisté míry vylepšují drobné příběhy místních lidí, nalézaní starých svitků a zjišťování osudu zaniklého rytířského řádu Bastengaru. Hra je velmi upovídaná a neustále se dozvídáte nové informace. V tomto ohledu je velkou výhodou česká lokalizace ve formě titulků. Díky ní si užijete celé příběhové pozadí i bez znalosti angličtiny.

Soubojový systém hraje v případě Atlas Fallen významnou část hratelnosti. Téměř na každém kroku narazíte na nebezpečné přízraky. Ty se řadí do několika různých tříd a velikostí. Menší potvory porazíte běžnými údery, ale na větší kusy musíte zvolit vhodnou strategii. Každý větší přízrak má po vzoru Monster Huntera kritické segmenty, které je nutné před jeho zdoláním odstranit. K tomu máte na výběr ze tří základních zbraní. Patří mezi ně těžká sekera, ostří s bičem a úderná pěst. Každý typ má jedinečné statistiky a na jednotlivé přízraky se hodí odlišná kombinace. V jednu chvíli ale můžete mít aktivní pouze dvě zbraně. Proti létajícím přízrakům se hodí ostří kvůli dlouhému dosahu, proti obrněným jedincům využijete údernou pěst pro větší sílu a na početnější skupinky těžkou sekyru pro plošné poškození. Zde ale vaše možnosti ani zdaleka nekončí. Pro zdokonalení vašich bojových schopností si budete tvořit speciální kombinace z Kamenných esencí. Ty se ve finále skládají z devíti pasivních a třech aktivních schopností. Pro jejich použití je zapotřebí naplnit speciální bar složený ze tří částí. Toho docílíte poražením nepřátel, vytvářením dlouhých bojových kombinací, nebo úspěšným odražením. Čím více budete aktivní, tím se vám aktivuje více schopností. V průběhu hraní získáte více jak 150 kamenných esencí. To vám dává obrovskou svobodu ve vytváření unikátních bojových stylů. Můžete si vytvořit kombinaci zaměřující se na větší poškození na úkor odolnosti, nebo zdolávat nepřítele delší dobu, ale za to mít kvalitní systém regenerace vašeho zdraví. Rozhodnutí záleží jen na vás. Až si najdete ideální kombinaci, tak můžete investovat nastřádané suroviny do vylepšování jednotlivých kamenů a tím se stát téměř neporazitelným válečníkem. Na těžší obtížnosti se ale zapotíte téměř vždy. Mám zde jednu velkou výtku a tou je celkový počet přízraků. Setkáte se s celkem šestnácti druhy, což opravdu není velké číslo. Pocítíte to o to víc, pokud se rozhodnete dokončit veškerý herní obsah a nepůjdete pouze po hlavní dějové lince. V pozdějších fázích narazíte i na elitnější varianty, ale jedná se o stejné přízraky, jen s větší silou a novými schopnostmi.

Po technické stránce na tom hra není vůbec špatně. Na výběr máte ze dvou grafických režimů a za celou herní dobu jsem se nesetkal s většími problémy. Po vydání je očekávaný velký patch, který má odstranit i zbylé nedostatky. Vzhledem k tomu, že jsme dostali možnost hrát titul s velkým časovým předstihem, tak je vidět, že vývojáři využili čas navíc k vylepšení technického stavu. Původně bylo vydání naplánováno na letošní květen. Je zde ale nutné zdůraznit, že se celkovou kvalitou nemůže rovnat současným AAA titulům. Pořád se jedná o studio čítající pár desítek vývojářů. Rozhodně vás ale její provedení neurazí. Je hezké vidět, že se alespoň menší studia nebojí experimentování a přináší fanouškům originální nové světy. Vývojáři také mysleli na hráčské pohodlí a můžete si v nastavení kompletně přemapovat herní tlačítka. Máte k dispozici celkem pět úložných pozic a jako nejpříjemnější věc jsem uvítal odstranění všech vykřičníků v inventáři jedním kliknutím.

Vývojáři z Deck13 zkombinovali několik herních žánrů dohromady a vytvořili poměrně zajímavý titul s bohatým příběhovým pozadím a zábavným soubojovým systémem. Bohužel jsou ale na mnoha místech vidět značné limity, zapříčiněné velikostí studia. Hra si ale zaslouží vaší pozornost. Atlas Fallen vyšel pro Xbox Series X/S 10. srpna 2023 za cenu 1449kč.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Atlas Fallen je výpravné akční RPG s bohatým příběh a zábavným soubojovým systémem. Hra má několik nedostatků, ale nejedná se o nic, kvůli čemu byste měli titul přehlížet. Upřímně doufám, že se tímto písečným světem nevidíme naposledy a dočkáme se jeho pokračování.
příběhové pozadíhlavní i vedlejší úkoly
soubojový systémmalý počet nepřátel
design nepřáteldrobné technické nedostatky
hratelnostdabing/scénář
česká lokalizacerepetitivnost
online kooperace
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»