
RECENZE: Atlas Fallen
Společnost Deck13 Interactive je tu s námi od roku 2001 a za dobu své existence dokázala hráčům přinést na dvě desítky zajímavých titulů. Známe je ale především díky experimentování se Souls žánrem, kterému se věnovali v posledních letech. První pokus přišel v roce 2014 se hrou Lords of the Fallen. Příběh se odehrával v temném fantasy a oproti sérii Dark Souls měla hra několik zajímavých herních mechanik. Bohužel se ale potýkala s velkými technickými nedostatky, které celou hru potopily do červených čísel. A to jak u recenzentů, tak i u hráčů napříč všemi platformami. Vývojáři se ale nenechali odradit a drželi se i nadále stejného žánru, což se ukázalo jako dobré rozhodnutí. Po třech letech jsme se dočkali prvního dílu The Surge, kde si u hráčů dokázali vylepšit reputaci. Přesunuli jsme se z fantasy světa do dystopické budoucnosti, plné mechanických strojů a exoskeletonů. Díky kladnému přijetí nebylo velkým překvapením, že došlo i na druhé pokračování. Na obou dílech vývojáři spolupracovali s vydavatelem Focus Home Entertainment a nyní nám tato dvojce přináší nový titul Atlas Fallen.
Příběh nového dobrodružství vás zavede na planetu Atlas. Její povrch je tvořen převážně písečnými lokacemi, ale za normálních okolností byste zde našli i bohaté lesy, oázy a vysoké hory, kde žijí mírumilovní živočichové. Bohužel je ale celá planeta zpustošena do vyprahlé pustiny. Současný stav je zapříčiněný neustálým těžením esence, která dodává sílu a živiny všemu živému. Místní lidé přišli o veškerá práva a stali se z nich pouhé nástroje. Za touto zkázou a hrůzovládou stojí Tisíciletá královna sloužící prastarému bohu Thenosovi. Obyvatelé jsou pod jejich neustálým dohledem, ale to neznamená, že přišli o touhu po svobodě. Právě zde přichází čas pro vašeho bezejmenného hrdinu, který se postaví do čela povstání. Souhra několika okolností vás přivede k mocné rukavici a propojíte svojí mysl s tajuplným Nyaalem. Společně se vydáte na obtížnou cestu za poražením samotného Thenose a vrácení světa do původní podoby. Ale nebude to snadné. Celý svět okupují krvelačné přízraky, terorizující vše živé. Hlavní příběhová linka vám zabere na dohrání okolo 12 hodin, což je vzhledem k celkovému obsahu ideální herní doba. V případě, že se rozhodnete vyzobat veškerý obsah i s vedlejšími úkoly, tak si vyhraňte přibližně 25 hodin. Do hraní se můžete pustit na vlastní pěst, nebo v online kooperaci se svým kamarádem.
Co se týče hlavní dějové linky, vedlejších úkolů a dialogů, tak z těch jsem byl v průběhu hraní poněkud zklamaný. Jeden z nejdůležitějších úkolů spočívá v hledání ztracených kusů rukavice a jejich úlomků. U kratší herní doby se to může stát poněkud repetitivní. Naštěstí vám každý kus odemkne nové schopnosti a tím zpříjemní herní postup. Díky rukavici dokážete klouzat po písečném povrchu, využívat dlouhé skoky, otevírat zapečetěné předměty, nebo používat magické zbraně. Mapa se skládá ze čtyř velkých lokací a budete na nich postupně objevovat prastaré kovadliny představující záchytné body. Vývojáři zde nezapřou inspiraci u předchozích her a můžete si je představit jako Bonfiry z Dark Souls. Využijete je k rychlému cestování, vylepšovaní brnění i rukavice a investovaní bodů do různých bonusů. Vedlejší úkoly se nesou v klišovité šabloně starých RPG, kdy obyvatelům nosíte ztracené předměty, nebo děláte pouhého poslíčka. V tomto směru se vývojáři musí do budoucna polepšit a vymyslet zajímavější obsah. Za jejich dokončení ovšem dostáváte vzácnější brnění, nebo předměty vylepšující vaše útočné schopnosti a z tohoto důvodu se nevyplatí jejich přehlížení. Tento nedostatek do jisté míry vylepšují drobné příběhy místních lidí, nalézaní starých svitků a zjišťování osudu zaniklého rytířského řádu Bastengaru. Hra je velmi upovídaná a neustále se dozvídáte nové informace. V tomto ohledu je velkou výhodou česká lokalizace ve formě titulků. Díky ní si užijete celé příběhové pozadí i bez znalosti angličtiny.
Soubojový systém hraje v případě Atlas Fallen významnou část hratelnosti. Téměř na každém kroku narazíte na nebezpečné přízraky. Ty se řadí do několika různých tříd a velikostí. Menší potvory porazíte běžnými údery, ale na větší kusy musíte zvolit vhodnou strategii. Každý větší přízrak má po vzoru Monster Huntera kritické segmenty, které je nutné před jeho zdoláním odstranit. K tomu máte na výběr ze tří základních zbraní. Patří mezi ně těžká sekera, ostří s bičem a úderná pěst. Každý typ má jedinečné statistiky a na jednotlivé přízraky se hodí odlišná kombinace. V jednu chvíli ale můžete mít aktivní pouze dvě zbraně. Proti létajícím přízrakům se hodí ostří kvůli dlouhému dosahu, proti obrněným jedincům využijete údernou pěst pro větší sílu a na početnější skupinky těžkou sekyru pro plošné poškození. Zde ale vaše možnosti ani zdaleka nekončí. Pro zdokonalení vašich bojových schopností si budete tvořit speciální kombinace z Kamenných esencí. Ty se ve finále skládají z devíti pasivních a třech aktivních schopností. Pro jejich použití je zapotřebí naplnit speciální bar složený ze tří částí. Toho docílíte poražením nepřátel, vytvářením dlouhých bojových kombinací, nebo úspěšným odražením. Čím více budete aktivní, tím se vám aktivuje více schopností. V průběhu hraní získáte více jak 150 kamenných esencí. To vám dává obrovskou svobodu ve vytváření unikátních bojových stylů. Můžete si vytvořit kombinaci zaměřující se na větší poškození na úkor odolnosti, nebo zdolávat nepřítele delší dobu, ale za to mít kvalitní systém regenerace vašeho zdraví. Rozhodnutí záleží jen na vás. Až si najdete ideální kombinaci, tak můžete investovat nastřádané suroviny do vylepšování jednotlivých kamenů a tím se stát téměř neporazitelným válečníkem. Na těžší obtížnosti se ale zapotíte téměř vždy. Mám zde jednu velkou výtku a tou je celkový počet přízraků. Setkáte se s celkem šestnácti druhy, což opravdu není velké číslo. Pocítíte to o to víc, pokud se rozhodnete dokončit veškerý herní obsah a nepůjdete pouze po hlavní dějové lince. V pozdějších fázích narazíte i na elitnější varianty, ale jedná se o stejné přízraky, jen s větší silou a novými schopnostmi.
Po technické stránce na tom hra není vůbec špatně. Na výběr máte ze dvou grafických režimů a za celou herní dobu jsem se nesetkal s většími problémy. Po vydání je očekávaný velký patch, který má odstranit i zbylé nedostatky. Vzhledem k tomu, že jsme dostali možnost hrát titul s velkým časovým předstihem, tak je vidět, že vývojáři využili čas navíc k vylepšení technického stavu. Původně bylo vydání naplánováno na letošní květen. Je zde ale nutné zdůraznit, že se celkovou kvalitou nemůže rovnat současným AAA titulům. Pořád se jedná o studio čítající pár desítek vývojářů. Rozhodně vás ale její provedení neurazí. Je hezké vidět, že se alespoň menší studia nebojí experimentování a přináší fanouškům originální nové světy. Vývojáři také mysleli na hráčské pohodlí a můžete si v nastavení kompletně přemapovat herní tlačítka. Máte k dispozici celkem pět úložných pozic a jako nejpříjemnější věc jsem uvítal odstranění všech vykřičníků v inventáři jedním kliknutím.
Vývojáři z Deck13 zkombinovali několik herních žánrů dohromady a vytvořili poměrně zajímavý titul s bohatým příběhovým pozadím a zábavným soubojovým systémem. Bohužel jsou ale na mnoha místech vidět značné limity, zapříčiněné velikostí studia. Hra si ale zaslouží vaší pozornost. Atlas Fallen vyšel pro Xbox Series X/S 10. srpna 2023 za cenu 1449kč.
Verdikt
Atlas Fallen je výpravné akční RPG s bohatým příběh a zábavným soubojovým systémem. Hra má několik nedostatků, ale nejedná se o nic, kvůli čemu byste měli titul přehlížet. Upřímně doufám, že se tímto písečným světem nevidíme naposledy a dočkáme se jeho pokračování.příběhové pozadí | hlavní i vedlejší úkoly |
soubojový systém | malý počet nepřátel |
design nepřátel | drobné technické nedostatky |
hratelnost | dabing/scénář |
česká lokalizace | repetitivnost |
online kooperace |

RECENZE: Mortal Kombat 1
Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z...

Recenze: Ad Infinitum
Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se...

RECENZE: The Crew Motorfest
Arkádové závodění má minimálně na platformě Xbox jasného krále, kterým je Forza Horizon. Její zatím poslední 5 díl už sice nebyl tak převratný, jako třeba ten druhý nebo třetí, ale i tak jsou to stále skvělé závody. Konkurence však nespí a nabízí hned dvě další série – Test Drive a The Crew. Zajímavé na tom je, že například Test Drive Unlimited 2 dělalo studio Eden Games, jehož tři původní zakladatelé...

RECENZE: Starfield
Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a...

Recenze: Trine 5: A Clockwork Conspiracy
Když se potkají kouzelník, rytíř a zlodějka, je zaděláno na pořádný mejdan. Magie teče proudem, odvaha poklonkuje nasbíraným úspěchům a jedna kapsa si nemůže být jista, zda zůstane na konci večera plná. Vlastně by z toho byl počátek fajn RPG záležitosti, kde může jeden z úkolů skončit mezidruhovým dobrodružstvím plným citů. Jenže tohle je Trine, což znamená, že hranice mezi dobrem a zlem nemá příliš pevné základy a že setkání hrdinů rozhodně...

RECENZE: Moving Out 2
Kooperativní hry jsou super. Sednete si na gauč vedle sebe, otevřete si pivo, víno, limonádu, zkrátka co máte rádi a pustíte se do hraní. Výběr je v dnešní době opravdu velký, takže není problém spolupracovat nebo si vzájemně škodit. Co se herní náplně týče, můžeme hrát různé adventury – tímto zdravím skvělou vztahovou terapii It Takes Two – nebo postřehovky typu Ovecrcooked.

RECENZE: Stray Gods: The Roleplaying Musical
Hned na úvod se musím k něčemu přiznat: nesnáším muzikály. Ať už jde o divadelní klasiky či moderní pohádky od Disneyho, jakmile se začne zpívat, beru nohy na ramena. Přesto jsem měl během oznámení hry Stray Gods zvláštní pocit, který mě ke hře z nějakého důvodu táhnul, a já měl chuť si ji vyzkoušet. A musím říct, že mě prvotina od Summerfall Studios naprosto okouzlila a změnila můj pohled na...

RECENZE: Under The Waves
Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.