RECENZE: Battlefield 2042

Autor: HusekD Publikováno: 1.12.2021, 8:41

Publikováno: 1.12.2021, 8:41

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 167 článků

Battlefield patřil mezi mé oblíbené herní série. Začalo to již v roce 2002, kdy nám společnost EA představila první díl s podtitulem 1942. Mohli jsme bojovat na rozlehlých mapách po celém světě a to jak s lehkou pěchotou, tak i těžkou technikou z druhé světové války. Tohle všechno se odehrávalo v multiplayerovém režimu, což bylo do té doby opravdu nevídané. Po pár přídavcích přišel druhý díl, který nás přesunul na moderní bojiště a právě s tímto dílem začal Battlefield získávat na velké popularitě. Díky tomu jsme se dočkali i spousty pokračovaní. Některá excelovala v multiplayeru (Battlefield 3) a jiná si zakládala na dobrém příběhu jako série Bad Company. Do dnešní doby jsem nevynechal ani jeden díl a to i přesto, že jsem měl k posledním dílům velké výhrady. A opravdu jsem nebyl jediný. Po problémech, které Battlefieldu, ale i samotné společnosti EA přinesl díl Battlefield 5 fanoušci očekávali, že bude další díl kvalitní, funkční a vrátí značce svojí slávu a možnost se označovat za jednu z nejlepších arkádových stříleček. Z předběžných informací to nevypadalo vůbec špatně. Vývojáři nám během vývoje oznámili, že chtějí navázat na BF4 a vrátíme se po obou „světových válkách“ do blízké budoucnosti. Z této informace byli všichni fanoušci nadšení. Bohužel pak přišel první trailer, dostali jsme testovací betu a já už věděl, že je něco vážně špatně. EA se neponaučila ze svých chyb, ale spíše ještě přidala na intenzitě ve vytvářeních nových. Pojďme si spolu projít, proč je pro mě Battlefield 2042 největším herním zklamáním letošního roku.

Už před samotným vydáním jsme věděli, že se tentokrát nedočkáme žádného příběhového režimu. Vývojáři se chtěli zaměřit čistě na multiplayer a právě v této informaci jsem viděl střípek naděje, že by mohl být Battlefield 2042 opravdu kvalitním titulem. Ačkoliv v sérii najdeme pár dobrých kampaní, tak to byl právě multiplayer, kde tato značka excelovala. Veškerá pracovní síla byla zaměřená na online část a kampaně se hráči opravdu nedočkali. Je pro mě o to víc zarážející, v jakém stavu hra vyšla a jak málo jsme dostali samotného obsahu. Základ hry tvoří pouze dva herní režimy. Najdeme mezi nimi klasický Conquest a nový režim Breakthrough. Ten představuje jistou alternativu na dřívější režim Rush. A to je všechno! Je sice hezké, že si můžete jednotlivé zápasy odehrát také v kooperaci či čistě v sólo režimu, ale dva herní režimy je vážně zoufale málo.  Abych ale nebyl příliš negativní, tak vyzdvihnu i to dobré, co nám 2042 přinesla a tím je počet hráčů na jedné mapě. Nyní se můžete střetnout až v počtu 128 hráčů, což je něco, co tato série potřebovala opravdu jako sůl. To ale není jediná věc, kde se nový Battlefield rozšířil. Přinesl nám oproti dřívějšku také daleko větší mapy, které sráží jen jejich celkový počet a občas špatně rozmístěné kontrolní body. Tento neduh nezažijí hráči na Xboxu One, protože ti se těchto rozšíření nedočkali. Při hraní jsem měl pocit, že ty zvěsti o tom, že měl být BF 2042 převážně Battle Royal hrou jsou opravdu pravdivé, a na poslední chvíli se vedení rozhodlo předělat veškerou sktrukturu hry do této podoby. Další jednotlivé prvky hry to jen potvrzují.

Velikost map teď klade větší důraz na hraní s vaší partou kamarádů. Bohužel hra neobsahuje voice chat a tak se s cizími hráči nedomluvíte. Pro někoho je to jistě osvobozující a i já patřím mezi hráče, kteří si u nekompetitivních her tuto službu vypínají, ale v tomto případě by občasná komunikace nebyla na škodu. Pokud se vrhnete do hraní na vlastní pěst, tak se vám může snadno stát, že budete přebíhat pěšky z jednoho bodu na druhý, aniž byste úspěšně zabrali alespoň jeden kontrolní bod, či se vůbec střetli s nepřítelem. Větší v tomto případě opravdu neznamená automaticky lepší. Další zásadní novinkou jsou hrdinové. Dříve jsme v Battlefiledu hráli za konkrétní vojsko a předem definované třídy vojáků s jasně danou výzbrojí. Zde si vyberete jednoho z deseti hrdinů a toho si kompletně upravíte podle svých představ. Kvůli tomuto rozhodnutí se vytrácí jakákoliv nutnost taktizování a vybírat si konkrétní typ vojáka podle jeho schopností, nebo druhu výzbroje. Každý hrdina má speciální schopnost a to je jediná věc v čem se od sebe odlišují kromě vzhledu. Můžete si tak vybrat hrdinu používající grapling hook, turrent věž či wingsuit. Bohužel je ale hrdinů na počet hráčů opravdu málo a uvidíte tak po mapě neustále pobíhající stejné charaktery. Možná právě proto zde nemáme můj oblíbený Hardcore mód, protože byste jen těžko rozpoznávali nepřítele od svých spoluhráčů. Tohle rozhodnutí je dalším důkazem, že vývojáři se hrou měli pravděpodobně jiné plány, než co jsme ve finále dostali. Doufám, že se tento trend hrdinů z akčních her brzy vytratí a dostaneme se opět ke klasickému označení jednotek, jako byl specialista, inženýr, medik či sniper. Od válečné hry očekávám jasně rozpoznatelné uniformy a ne hollywoodské hrdiny jako je například Rambo. BF 2042 se někde roztáhnul, ale na pár nepochopitelných místech se dočkal značných škrtů. Kromě zmenšení ve vozovém parku se i celková výzbroj vašich vojáků dočkala velkého zúžení výběru. Oproti předchozím dílům zde máme k dispozici jen 22 zbraní a jejich doplňky na tom nejsou o moc lépe.

Velkým plusem celé hry je nový režim pod jménem Portál. Zde si hráči mohou vytvářet své vlastní servery, se svými pravidly a dodělat tak práci za neschopné vývojáře. K dispozici máte hned několik předešlých Battlefieldů převedených do nového grafického kabátku. Právě zde si můžete povšimnout toho, v čem byli předešlé díly lepší a v čem 2042 selhává na plné čáře, ačkoliv technický stav je i zde katastrofální. Chcete si zahrát klasický team deathmatch s vojáky z Bad Company 2 proti armádě z Battlefieldu 1942? Tak i takové šílenosti zde můžete vytvořit. Snad se do budoucna dočkáme rozšíření toho módu o další obsah a udrží u této hry alespoň pár hráčů. Upřímně bych se vážně nedivil, kdyby se právě Portál stal nejhranějším režimem celé hry a 2042 stála sama v koutě, dokud si k ní vývojáři nesednou a celou nepředělají a neopraví. Kdo ví, jestli je to ale vůbec reálné.

Nejděsivější na tom všem je samotný technický stav. Neustále jsem se setkával s bugy či grafickými glitchy, které v některých případech dělají hru dokonce nehratelnou. Načte se vám nová mapa a vy se chcete oživit na mapě? No bohužel máte smůlu, protože nefungují jakákoliv tlačítka. Ragdolly postav, ale dokonce i vozidel jsou občas vážně směšné, což na atmosféře moc nepřidá. Střelba a zásahy nepřítele jsou nepřirozeně náhodné a místo vašeho skillu, je zapotřebí dobrá konstelace hvězd a kvalitní připojení. Ačkoliv je hra graficky nádherná, tak se setkáte i děsivými propady textur, za které by mohl stydět i BF 2. Technické problémy by jistě vydali na několik A4 a vývojáři před sebou mají jistě hromadu práce.

4
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Battlefield 2042 je jakýsi polotovar, který je ještě nutné alespoň rok povařit. Můžu vám hru dnes doporučit? Rozhodně ne! Na poli multiplayrových her máte na výběr z mnohem lepších titulů ačkoliv se BF prezentuje jako velká a kvalitní AAA hra. Dejme této hře čas a třeba nás dokáže v budoucnu uspokojit, ale moje důvěra v EA a DICE je už na bodu mrazu.
režim portálherní režimy
grafické zpracovánítechnický stav
s přáteli může být i zábavnýabsence základních mp funkcí
systém hrdinů
málo obsahu
26. 07. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders Worldslayer

Při hraní her si velice často vzpomenu na první Mizery a hlášku „Everybody wants to by like Mike“. U Outriders a jim podobným především ve spojitosti s live service konceptem, kdy je komunita udržována u hry pomocí pravidelných událostí, nových aktualizací a dodatečného obsahu. A zde by se přeneseně dalo říct, že každý by chtěl být jako Destiny nebo The Division, ale jen vyvoleným se to podaří. A dnes už bezpečně...

»
19. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: As Dusk Falls

Jestli něco adventurním nadšencům na Xboxu schází, pak jsou to hry od Davida Cage a jeho studia Quantic Dream. Ačkoli si jeho oceňovaná adventura Fahrenheit našla cestu na první Xbox, na ostatní tituly jako Heavy Rain či Detroit: Become Human si mohou majitelé konzole z Redmondu nechat zajít chuť. Částečnou náplastí jsou hry od studií Supermassive Games (série Dark Pictures Anthology) a Don’t Nod (Life is Strange), avšak kreativní vizi...

»
13. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: A Memoir Blue

Hry nemusí být jen o kosení celého zástupu nepřátel, snahy o dosažení co nejlepšího času na závodním okruhu nebo stvoření nepřemožitelného reka, který spasí celý jeden virtuální svět. Především indie vývojáři se nebojí s relativně mladým médiem experimentovat a přinášet neobvyklé zážitky, jež vás i po závěrečných titulcích nenechají v dobrém slova smyslu vydechnout.

»
11. 07. 2022 • Lukáš Urban0

RECENZE: Fobia – St. Dinfna Hotel

Jsou různí lidé a různé fóbie. Někdo se bojí, že uvízne ve výtahu, jiného chytá panika při pohledu na osminohá neštěstí s pavučinou u zádi a další nejde spát, aniž by nerozsvítil i v kumbálu. Ve své podstatě, každý se něčeho bojí. Každý má skrytou achillovu patu a každý je občas vystaven nepříjemnému vnějšímu vlivu, po němž se o něj pokouší studený pot. Já se s přibývajícími zářezy na herní pažbě začínám bát,...

»
11. 07. 2022 • Michael Chrobok0

Trochu jiná RECENZE: Dreamfall Chapters

Při brouzdání po archivu Xboxwebu mě poměrně překvapilo, že v něm chybí recenze na Dreamfall Chapters. Třetí hra adventurní série navazuje na ikonické hry The Longest Journey a Dreamfall: The Longest Journey, které jsou zcela po právu zapsány zlatým písmem do herní historie. Recenzovat přibližně pět let starý počin (záleží, zda počítáte vydání první epizody, nebo „final cut“ verze) od norského studia Red Threat Games a jejího ředitele Ragnara Tørnquista...

»
07. 07. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 22

Letošní sezóna je zatím velice zajímavá, a ještě zajímavější je aféra s poskakováním. Tedy ne přímo sezóny jako takové, ale nových formulí, které zformovaly opravdu velké změny v pravidlech. Někteří jezdci s tím mají problém, stěžují si na bolesti zad a další věcí, které je třeba řešit. Přeci jenom jde o zdraví, a to máme všichni jenom jedno. Na druhou stranu nová pravidla přinesla přepracovaný design vozů, který se opravdu povedl a...

»
27. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: MX vs ATV Legends

Závodních sérií máme na Xboxu jako hub po dešti, ale jen malá hrstka z nich se z nepochopitelného důvodu věnuje terénním motorkám. V současné době máme na výběr z MXGP, Monster Energy Supercross od společnosti Milestone, nebo můžeme sáhnout po odlehčenější variantě v podobě MX vs ATV od Rainbow Studios. Právě ti začali s touto sérií již v roce 2005, kdy nám představili titul MX vs ATV Unleashed. Hra získávala...

»
27. 06. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Zorro The Chronicles

Slunce lehce objímá hory a pomalu se sune do jejich stínu, aby místo na obloze předalo hvězdám. Byla by to romantická chvíle podtrhnutá chumlem slámy valícím se prérií, kdyby se okolím nerozléhalo sténání nebohých vesničanů, kteří jsou opětovně utlačováni vojsky kapitána Montera. Nebo tentokrát spíše lidmi Monasteria. Na kžadý pád, oblažen vlastní dokonalostí je první a poslední instancí Kalifornie v době, kdy tím nejrychlejším poštovním spojením byl dostavník. Jenže tentokrát to...

»