RECENZE: Cities Skylines – Xbox One Edition
Strategií na Xbox One není mnoho a to hlavně z důvodu nutnosti hru ovládat na gamepadu. Když se řekne budovatelská strategie s možností zásahu do ekonomiky, řadu fanoušků polije pot při pomyšlení, hrát takovou hru bez podpory myši. Cities: Skylines je, ale jasným důkazem, že port strategie není žádný problém, když se vývojář zaměří. I když hra dorazila na PC už v roce 2015 a na Xbox One se dostala, až teď rozhodně stojí za to se do ní pustit. Fanoušci strategií a zvláště městských simulací potěší, že již nemusí, přes NES BOX žhavit SimCity z roku 1989 a mohou se pustit do skvělé hry jménem Cities: Skylines kterému SimCity pomyslně předává pochodeň.
Město snadno a rychle
Manažerské hry, jako jsou SimCity, Tropico, Prison Architecht, jsou často velmi složité a komplexní. Nejen, že řídíte a vybíráte, kde všechno bude, ale také se objevují různě se překrývající nabídky, na úpravu ekonomiky a statistik. Cities: Skylines vše, ale dovedlo k pohodlnosti a jemnosti i na ovladač. Osobně jsem ze začátku propadal menší panice a bál jsem se zmatku, jako jsem zažíval u hry Tropico na Xbox 360, ale po chvilce strávené ve hře mi vše připadalo intuitivní a říkal jsem si, proč takových her nevzniká více? Hra mě překvapila ne jen ovládáním, ale i oslnivou grafikou a zkrátka tím jak se vesnice mění v městečko, stává se velkoměstem a později metropolí plnou mrakodrapů s obrovským cestovním ruchem.
Dělání, dělání všechny smutky zahání
Cities: Skylines se vydává cestou simulace městského života. Na rozdíl, ale od jiných titulů simulaci dávkuje rozumnou dávkou. Vývojáři si jsou vědomi toho, že kdyby hra byla pouze simulací, nebude to taková zábava. Nemusíte se obávat, že díky řadě nešťastných náhod jako požár, který vám zablokuje půl města, se ocitnete v situaci, kde vám nezbývá nic jiného než hodit ručník do ringu.
Cities: Skylines je naštěstí ve své simulaci dostatečně ohebná a benevolentní, takže každý problém je řešitelný. Veškeré úkony jsou naprosto logické. Vodu čerpám výš proti proudu a odpad zase níž ať je kvalita vody jak má být. Řeku můžete dokonce přehradit vodní elektrárnou. Díky dynamické vodě si musíte dát pozor, aby se vám tato elektrárna nestala osudovou a nezaplavili jste si město. Hra Vám umožní i pojmenování ulic, budov a všeho na co se vám podaří najet. Díky tomu, že studio Colossal Order má ve svém repertoáru i strategii Cities in Motion, kde se staráte o dopravu. Tato stránka hry je opravdu pomakaná a později se stává i kamenem úrazu. Čeká vás několik výzev, ovšem pro mě ta největší byla právě v optimalizaci dopravy, aby se všechno maximálně hýbalo. (prokletá doprava)
Události, které hýbají světem
Po té co si osvojíte základní mechaniky jako rozdělování zón a rozvod vody i elektřiny může se zdát, že budování máte v malíčku. Hra Vám, ale pomalu dává nahlédnout na další věci, které obyvatelé budou brzy potřebovat. Odemykáte si další obsah plněním daných cílů. Ta nejzásadnější linie se vztahuje k počtu obyvatel, na kterou je navázáno vše ostatní. Postupně si odemykáte svoz odpadu, školy, hasiče, policejní stanice, kliniky, později větší nemocnice i policejní základny, univerzity a tak dále. Abyste se po prvních pár hodinách nezasekli, protože prostoru není z počátku mnoho, Cities vám nabídne rozšíření lokality. Progres je do hry nacpaný poněkud násilně. Nepředstavuje výzvu a je spíš otravné, když vás nutí do již zastavené čtvrti vecpat nově odemčenou budovu. Hra, ale nabízí i okamžité odemknutí všech budov, a pokud si budete chtít jen tak stavět není problém zapnout hru s neomezeným rozpočtem anebo dopravou jezdící vlevo.
Romantická krása s deštníkem na střeše mrakodrapu
Cities: Skylines mě překvapilo ještě před spuštěním a to svou velikostí 2 GB. V době, kdy není problém stahovat hry velké i 80 GB z Xbox Store jsem chvilku nevěřil svým očím, ale později jsem s obdivem sledoval monitor, jak krásně hra vypadá. Často jsem se přistihl u toho, jak jsem přestal cokoli dělat. Sledoval jsem ruch v mém centru, a jak se odráží světla projíždějícího policejního vozu nebo jak se vznáší opar v industriální zóně. Bohužel jsem se, ale často setkával i s tím, že hra se posekávala. Zvláště když se město rozrostlo do větších rozměrů a chtěl jsem za zoomovat na nějaký detail. Doufám, že se hra brzy setká s nějakým updatem, který poklesu snímkování zamezí.
Jak se to teda hraje? Normálně, krumpáčem!
Pokud jste někdy hráli Cities: Skylines, anebo jinou strategii na PC jistě si teď lámete hlavu s tím, jak se hra bude hrát na konzoli. Vývojáři ovládání vyladili natolik, že jsem si kolikrát říkal, jak to na tom PC vlastně bylo. Vývojáři přidali do hry velkou přehlednou lištu v dolní části obrazovky, kterou jednoduše budete ovládat přes D-Pad. Pokud například budete chtít vybrat jednu ze zón, hra vám nabídne i kromě vyplnění celé sekce možnost vybarvování zón štětcem nebo po jednotlivých bodech. Obával jsem se toho, že půl hry se budu točit v nějakém radiálním menu a místo toho jsem měl vždy dokonalý přehled a jednoduché ovládání přes D-Pad.
Modrá je planeta, kde můžeme žít. Modrá je dobrá, už je to tak.
Cities: Skylines Xbox One Edition vám dává na starosti růst vašeho města od samého začátku a je jen na vás, jak lidé budou spokojeni nebo jak město bude vypadat. Edice je za příznivou cenu 799 Kč a obsahuje i rozšíření After Dark které vám umožní měnit design, jak ve městě bude vypadat noční život a různé turistické akce. Takže kdo čeká hodně zábavy za málo peněz, nemá se čeho obávat. Paradox Interactive nám ukazuje, že všechny hry si zaslouží, aby byla na Xbox One.
Verdikt
Cities: Skylines Xbox One Edition je výborná budovatelská strategie s úžasnou grafikou a skvělou hratelností. Stavění města je zábavné a lehce mu propadnete. Cities se tím stává povinností pro každého fanouška žánru.RECENZE: Life is Strange: Double Exposure
Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...
RECENZE: Call of Duty Black Ops 6
Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...
Recenze: Sonic X Shadow Generations
Generační střet rychlosti, cestování v čase a temnoty. Nový titul z dílny herní legendy, studia SEGA, vrací to, co už jednou dobře fungovalo v roce 2011 a přidává k tomu temný chod navíc, v podobě kampaně za dokonalou bytost, ježka Shadowa.
RECENZE: Diablo IV: Vessel of Hatred
Tvůrci Diabla IV po více než roce přidali první velkou expanzi. Vessel of Hatred přináší novou lokaci a spoustu změn.
RECENZE: Thirsty Suitors
Musím se přiznat, že mám pro hry od Annapurny značnou slabost. Ačkoli nejde o tituly, které mají obří rozpočty, vymazlenou grafiku či perfektní technický stav, velmi často si vybírají ke zpracování zajímavá témata, kterým se nejen hry, ale ani jiná mainstreamová média příliš nevěnují. Thirsty Suitors není žádnou výjimkou, ba právě naopak – jedná se o ryzí esenci Annapurny, kterou nelze jen tak snadno zaškatulkovat. Proč? O tom se dozvíte...
RECENZE: Undisputed
Současný trend v bojových sportech je poměrně jasný – smíšená bojová umění dominují veřejnému prostoru a krátké, leč intenzivní šarvátky si získaly srdce mnoha diváků. Pak jsou tady ale ještě nostalgici jako my, kteří vzpomínají na doby, kdy na pomyslném vrcholu bojových sportů stál box. Nejinak tomu bylo i v herním prostředí, kterému výrazně dominovala série Fight Night od EA. Ty časy jsou ale už dávno pryč.
Recenze: Starfield Shattered Space
Rok a měsíc – tolik uběhlo od vydání ambiciózního intergalaktického dobrodružství Starfield jedním z nejslavnějších vydavatelských a vývojářských domů, firmou Bethesda. Bylo by asi zbytečné, abych se znovu zabýval shrnutím recenze původní hry, ostatně naši recenzi si můžete připomenout sami. Nicméně, přeci jen se jedná o opravdu masivní projekt, na kterém se během uplynulého roku pracovalo nejen na prvním placeném přídavku Shattered Space, ale i na původní hře formou free...