
RECENZE Civilization VII
Další strategická hra se snaží o naši pozornost. Jedná se o Civilizaci VII, která se chce vrátit na pomyslný trůn 4Xstrategií. V cestě má asi dva největší soupeře, a to ukecaný a texty naplněný Humankind nebo Ara: History Untold. Uvidíme, jak série změnila od svého předchozího dílu, který vyšel před devíti roky.
Hra začne výběrem panovníka. Dle vaší zakoupené verze budete mít přístup k určitému počtu panovníků, takže třeba za Napoleona si nezahraje každý. Panovníci mají své atributy, které by vám měli napovědět něco o ideálním herním stylu. Kromě panovníka si pak budete volit i další podskupinu, což je samotný národ země. Zní to trošku zmateně, ale i Napoleon nemusí vládnout pouze Francii. Kromě panovníka i národy mají své atributy, takže další zvážení a rozhodování před samotným startem hry.

Cesta začíná na prvním hexu s osadníky, kteří potřebují najít ideální místo pro první město. To je vždy zásadní pro start hry, takže vybírejte dobře. První fáze bude vyžadovat jídlo pro rozšiřovaní a dělníky pro rychlost staveb. Následně se objeví bonusové produkce přes zvířata, doly atd.. Když se město trošku rozjede, budete řešit vědu, kulturu, peníze, vojenské budovy a vliv. Najít symbiózu je základem této hry, takže určitě nezůstanete u jednoho průchodu, abyste objevili všechny mechanismy a návaznosti budov.
Jak se budete rozšiřovat a postupovat do další éry, tak se vám nabídne možnost vypravit se na nové ostrovy, kde najdete vzácnější suroviny a také se objeví nová ložiska surovin po celé mapě. Můžete být mile překvapení, že na vašem aktuálním území se toho objevilo hodně, nebo naopak vás čeká válka o atraktivní místa, která okupuje soupeř. Pokud chcete být úspěšný, tak rozvoj a budování měst musí jít ruku v ruce s vědou. Bez znalostí se váš růst zasekne a soupeři vás předeženou. Výzkum je nyní rozdělen na klasicky strom, které mají všechny národy stejné, ale máte k dispozici ještě strom vašeho národa. Tento strom máte aktivní vždy během jedné éry (celkově jsou tři). Tento strom vám nabídne unikátní bonusy, ale ne vždy musí být výhodné pro váš aktuální gameplay. Osobně jsem testoval a testoval a ani po třech různých kampaních jsem neměl moc otestováno.
Zde bych se na chvíli zastavil u obtížnosti. Podobné hry hraju rád, ale rozhodně v nich nejsem žádný hardcore hráč. Vždy si jedu takový vlastní styl a spíše pro potřeby recenze se zkouším zaměřit na různé cíle vítězství. U těchto her je trošku problém, že až po delší době zjistíte, jestli jste se nepodcenili nebo naopak, že soupeř je od vás na míle vzdálen a vy běháte s klackem a on už jede v autech. Proto bych vám rád nastínil, že střední obtížnost je spíš pro nové hráče. Zkusil jsem dvě hry a už v druhé éře jsem se nudil a dohrával, což je tak ani ne ½ hry.
Pokud potkáte jiné národy, bude na vás, jak s nimi budete jednat. Ale hra má příjemnou mechaniku vlivu, což je jedna z větších novinek v sérii. Každá akce stojí nějaký vliv, která získáváte na základě vašich budov a herního stylu. Může se stát, že někdy nebudete mít dostatek vlivu, abyste mohli udělat rozhodnutí jaké chcete a budete se muset spokojit s rozhodnutím, které není už tak výhodné.
Když dojde na nejhorší je tu armáda. Kromě válek s ostatními hráči, budete vojáky potřebovat i proti nezávislým městům. Zejména ze začátku hry, jsou některé města velmi agresivní a klidně vám vaše města zničí. Proto je dobré si města spřátelit, pomocí vlivu, a dokonce je pak můžete vazalizovat a udělat z nich město ve vaší říši. Pokud to nejde po dobrém, můžete města zničit. Jenom připomenu, že vliv na města vyvíjejí i ostatní hráči, a to velmi aktivně. Vedení armád a flotil je pak příjemně zjednodušeno veliteli. Pod ně můžete schovat několik jednotek a posunovat je efektivně po mapě. Před bojem je ale potřeba jednotky opět vyndat. Velitel, který je vedle bojujících jednotek, dostává zkušenosti a můžete tak ovlivňovat vývoj této bojové skupiny. Některé třeba zaměřit na dobývání a jiné zase na obranu. Samotné boje jsou pak pěkně animované a minimálně v několika prvních bitvách si to budete užívat.
V neposlední řadě se musíte starat o ekonomiku. Za získané zlaťáky si budete moci kupovat jednotky, ale i budovy a výrazně tak zrychlit rozvoj měst. Peníze získáte na základě výdělků vašich měst, ale pomoct vám budou i obchodní stezky. Z mého pohledu obchod je asi nejslabší část hry, kde bych si dovedl představit ještě větší možnosti. Ve hře je spousta unikátních budov a staveb, takže si i obohatíte své znalosti. Když jsme u těch znalostí, tak celá hra je prošpikována texty a návody, což je dobře, ale pomohla by čeština. Té se snad dočkají PC hráči, díky komunitním překladům. Jak to bylo krásné hrát Aru v češtině i s tím větším počtem podivných překladů.
Grafika hry je velmi dobrá a v této kategorii určitě patří mezi to nejlepší. Vše krásně doplňuje hudební doprovod se zvuky. Samozřejmě, pokud to hrajete 100 hodin a více, tak vás to omrzí a sáhnete po jiném zvukovém podkresu. Hru jsem otestoval na XSX, kde se musí autorům poděkovat za velmi příjemné nastavení pro ovladače. Vše jde v pohodě hrát, a přitom si nezlámat prsty. Trošku jsme se bál, když hra přejde do poslední fáze hry, jak budou dlouho trvat tahy AI a jak se hra zpomalí. XSX si vedlo dobře, nebudu zapírat, že ke zpomalení dojde, ale stále je to velmi dobře hratelné. Ono k mírnému zamyšlení došlo i při testování na PC s kartou 4090. I přes toto mírně omezení, je hra velmi dobře optimalizovaná a neobjevil jsem ani moc bugů, což je v dnešní době u nově vydaných her celkem zázrak.
Co potěší fanoušky online hraní je možnost zahrát a zasoupěřit s kamarády. K dispozici je slušná nabídka nastavení herní mapy a to včetně cílů vítězství. Velké pozitivum pak hra získává za crossplay, takže je jedno, na jaké platformě hru vlastníte. Tohle bych si dovedl představit už ve všechny nových kvalitních hrách.
Verdikt
Velmi důstojné pokračování úspěšné série, které má hned několik vylepšení, které vás potěší. Za mě hra okamžitě atakuje post nejlepší 4X hry, ikdyž Ara: History Untold je pro mě také velmi dobrá hra a asi si to v mé hlavě rozdávají o post jedničky. Humankind je také velmi dobrý, ale je tam velký důraz na text, což pro mě osobně není ideální.optimalizace | absence češtiny |
nové herné mechaniky | ve finální fázi hry se může hra zpomalit |
grafika | |
crossplay |

Recenze: Assassin’s Creed Shadows
Léta chtěné zasazení série Assassin’s Creed do Japonska je konečně tu. Jak obstálo bratrstvo v zemi vycházejícího slunce?

RECENZE: PGA Tour 2K25
Venku se pomalu otepluje a ve vzduchu je kromě blížících se alergií cítit také příchod jara. Trávníky se pomaličku začínají zelenat, zbytky listí ofoukává jarní větřík nebo fukar pracovníka technických služeb. Všichni golfisté začínají opouštět krytá odpaliště nebo místnosti se simulátory, protože nová golfová sezóna se blíží ke svému začátku. Ta virtuální, o kterou se starají vývojáři z 2K Sports již začala a zve všechny příznivce na greeny.

RECENZE: WWE 2K25
Nové režimy, obrovská soupiska zápasníků a mnoho dalšího jsou tady, aby se pokusily vás obrat o čas a peníze v novém díle populární wrestlingové hry WWE.

Recenze: Like a Dragon Pirate Yakuza in Hawaii
Bájné poklady, piráti moderní doby, starobylé legendy, japonská mafie a jeden muž, který po ztrátě paměti zjišťuje, jak to vše do sebe zapadá ve velice absurdním titulu o bohatství a snech. Vítejte u recenze pirátské yakuzy z dílny studia Ryu Ga Gotoku.

RECENZE: Accolade Sports Collection (QUByte Classics)
Rádi vzpomínáme na to, co jsme dělali jako děti a všechno s tím spojené nám přijde takové lepší a zářivější než věci, které zažijeme potom. A to samé platí samozřejmě také pro herní zážitky, které čím jsou vzdálenější, tím působí zářivěji a moderněji i po těch desítkách let. Nejsem zastáncem tvrzení, že dneska nevychází dobré hry. Spíš právě naopak. Tím, co nás ponouká kupovat všechny ty remastery, remaky a další návraty...

RECENZE: Two Point Museum
Muzeum je velice zajímavá a svým způsobem také tajemná instituce. Většinou jde o nějakou starší, několika patrovou budovou, kde můžeme narazit na nejstarší a zároveň nejnovější výdobytky civilizace, prastaré tvory nebo všemožné ruční výrobky, ukázky řemesel a přísné pohledy pracovnic muzea, kterým neunikne ani sebemenší přestupek vůči pravidlům.

RECENZE: Ambulance Life: A Paramedic Simulator
Záchranářem na vlastní kůži Úvod V dnešním světě videoher je stále snažší simulovat skoro jakoukoli práci. Tyto hry vám poskytnou náhled do profesí, které by jste si třeba chtěli zkusit nebo o které jste snily, když jste byli malý a ptali se vás, čím chcete být v dospělosti. Ambulance Life: A Paramedic Simulator je hra z prostředí záchranné služby. Bohužel vás vezme sebou do prostředí, které přibližuje záchrannou službu v...

Recenze: Avowed
Dlouho očekávané fantasy RPG od Obsidian Entertainment je konečně venku, a můžeme se nyní blíže podívat na to, jak si hra obstála v naší recenzi.