RECENZE: Dakar Desert Rally

Autor: DandyCZE Publikováno: 13.10.2022, 13:59

Publikováno: 13.10.2022, 13:59

Sociální sítě

O autorovi

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 239 článků

Pro příznivce motosportu se na konzolích objevila velmi zajímavá hra, které nabízí pohled na méně tradiční stroje v chytlavé grafice a neobvyklém prostředí. Takže jak to dopadlo?

Začneme asi ohlédnutím do historie, kdy zjistíme, že za hrou stojí defacto stejný tým, jako za předchůdcem Dakar 18, který ovšem širokou hráčskou veřejnost nezaujal. Autorský tým se v roce 2019 přesunul pod aktuální uskupení Saber Interactive a zde vydal svoji novou hru Dakar Desert Rally s kterou má jistě mnohem větší ambice. Poměrně zajímavé PR nalákalo hodně lidí a očekávání jsou obrovská, objevují se titulky, jako závodní hra roku, tohle bude přelom atd… Pak přichází doslova neuvěřitelná story, kdy autoři defacto s vydáním hry oznamují, že spousta obsahu bude chybět! Nechci ale hned začínat recenzi tím špatným, pojďme postupně.

Při prvním spuštění na vás dýchne Forza Horizon, úvodní nástup do hry je téměř identický, a to včetně střihu kamery a postupném vyzkoušení různých závodních stojů. Grafika sice není úplně top jako Forza Horizon, ale určitě vás vyloženě nezklame a patří k tomu lepšímu, co v závodních hrách najdete. Prostředí Dakaru je velmi pěkně zpracované a písečná atmosféra na vás prostě dýchne. Najdete i pasáže se sněhem, které úplně nezapadají do Dakaru, ale k závodům podobných strojů patří. Kromě samotného prostředí na vás budou působit povětrnostní vlivy a bouřky vypadají opravdu neskutečně dobře. Abyste si hru plně vychutnali, můžete si v nastavení zvolit, jestli se chcete zaměřit na FPS nebo grafiku, což jistě potěší.

Když už se tady kocháme prostředím, je dobré se podívat i na vozový park, který je plně licencovaný a když myslím plně, tak myslím značky i jména jezdců. Těšit se tak můžete na české zastoupení v podobě Tatry nebo Pragy a svůj zadek můžete natlačit na sedadlo třeba Lopraise. Zde bohužel už je i první indicie o chybějícím obsahu. Slibované vytvoření vlastní stáje ve svých barvách se zatím nekoná, takže žádný Dandy se světově proslulou závodní stájí XboxWeb Rally Team se nestane vítězem Dakaru.
Vozový park je ovšem ozdobou této hry a můžete usednout za řídítka vaší motorky, přes buginy a auta se dostat až k tahačům. Každý monopost nabízí různý herní styl a bude jenom na vás, co si vyzkoušíte. Osobně mě hodně bavili motorky, které jsou asi nejnáročnější, ale měl jsem tam nejlepší požitek při jízdě, asi to bylo tím pohledem přes řídítka 😊. Samozřejmě jsem nemohl minout kamiony, ale tam jsem dost bojoval s pohledy, kdy zejména v těsných průjezdech jste neměli ideální představu o situaci kolem vás.

A teď asi to nejdůležitější, jak se to jezdí?
A tady si hned zakritizuji na začátku odstavce. Volanty nefungují, jak mají a u většiny, možná u všech chybí FF, což je fakt něco otřesného. Pokud budete hrát na gamepadu, tak brzy zavítáte do nastavení a vypnete si odezvu, jelikož ovladač vám tak nesmyslně vibruje, že po dlouhé etapě se vám budou ruce třást, jak člověku po 80tce. Ale zpátky k nabídce hry. Ta vám nabídne tři základní možnosti Sport (easy), Profesionál (medium) a Simulace (hardcore) a vše doplňuje multiplayer.
Režim Sport vás ovšem posune do světa destruction derby, kdy se postaví na start všichni jezdci a společně se vydáváte na trať. AI zde dělá neuvěřitelné chyby a nejčastěji nabouráte právě do nesmyslně jedoucího soupeře nebo do jeho auta po následku nehody. Trať je protkaná checkpointy a navigace je primárně pomocí šipek, které známe z rally her. Tenhle mód si oblíbí jenom omezená skupina hráčů, kteří se chtějí prohánět po poušti v různých monopostech, a je jim odkaz na Dakar úplně volný. Pokud hledáte Dakar musíte jít aspoň o krůček dál k Profesionálovi.

Ovšem první zdrcující překvapení bude, že všechny odjeté závody na režim Sport pojedete znovu a tohle vás bude čekat po třetí, pokud zvolíte Simulaci. Fakt nechápu, co autory k tomuhle systému vedlo, ale za mě je strašně demotivující. Režim Profesionál nabídne už klasický start po jednom autě, zmizí rádce v podobě šipek pro navigaci a budete se muset orientovat pouze pomocí roadbooku. Pokud máte spolujezdce, tak se vám snaží našeptávat, což je super, jenom škoda, že někde AI asi čte z jiné mapy a může vás poslat na druhou stranu, takže i zde platí „důvěřuj, ale prověřuj“. Nicméně checkpointy jsou stále na velmi krátké vzdálenosti, takže nějaké velké bloudění se nekoná, kromě toho se hra ukládá na každém checkpointu, takže se můžete snadnou respawnovat.
Osobně jsem dlouho bojoval s roadbookem v kterém se mě nedařilo rychle číst a buď jsem něco přejel nebo nesoustředěním na jízdu do něčeho naboural. Po čase jsme se naučil číst hlavně číselné údaje o pozici, a to mi hodně pomohlo. Obecně se mi zdálo, že ta hra je na Dakar moc koridorová a není tam ta možnost dojet do dalšího místa více cestami.

Další problém, který se ale nějak postupně vytrácel byl i fakt, že AI jezdilo jak robot a pokud jste se někde trošičku víc zamysleli, tak už jste měli problém zajet dobrý čas. S vydáním hry se tohle ale nějak změnilo, nevím, jestli vyšel nějaký menší patch, ale prostě i AI se někde zdrželo.
Když si říkáte, že máte rádi simulaci a těšíte se na ten pořádný Dakar, dlouhé etapy, komplikovanou práci v Bivacu, zvažování, za co utratím čas na opravy, tak chcete přepnout na Simulaci. Autoři se asi dost pochybně inspirovali třeba u Forzy Horizon, kdy prostě odjezdíte pár závodů, než se vám vše odemkne, tady to dotáhli k „dokonalosti“, ale v tom nejdebilnějším slovy smyslu. Musíte dosáhnout Levelu 25, což jsou hodiny ježdění v režimech, které vás vůbec nebaví. Pokud přetrpíte tuhle šílenost, která mě trvala asi 9 hodin herního času, tak se vám odemkne Simulace. Hlavní rozdíl je asi v tom, že checkpointy se vám natáhnou, objeví se fakt dlouhé etapy, které vás pořádně otestují.

Poměrně rozporuplné možnosti hry by mohl zachránit třeba jízdní model, který by k simulaci patřil, ale i zde hra zůstává v průměru. A já se ptám, co vlastně chtěli autoři nabídnout hráčům? Pokud arkádu, tak je možná škoda všech těch licencí, stačil režim Sport a vy byste věděli, že se jdete do hry vyblbnout a odreagovat a asi bych řekl, že to je v tuto chvíli cílovka této hry. Profesionál a Simulace se podle mě nepovedli, k simulaci to má daleko a Profesionál byl pro mě hrozně nudný a asi bych šáhl po nějaké jiné hře, kde třeba nebudou kamióny a motorky, ale bude to mít víc k reálným pocitům. Simulace je výzva a pokud se tam dostanete, určitě si tam pojezdíte a vyzkoušíte nejtěžší herní model. Škoda, že ty auta se tam chovají až moc arkádově. Když jsme u té kritiky, tak třeba absence opakovaných záběrů u závodních her fakt chybí.

Pokud si myslíte, že to nějak zachrání hra s přáteli nebo celkově multiplayer, tak jste úplně vedle, mulťák je pouze pro čtyři hráče, za ježdění v něm nezískáváte žádné expy nebo herní měnu. Je to spíš takové přátelské poježdění.

Na závěr asi zmínit, co by se mělo ve hře objevit na základě slibů:
Volné ježdění na obrovské mapě s rozlohou 20 000 km čtverečných
Podpora volantů, které snad je u simulátoru povinnost
Crossplay, který ovšem s tím nudným multiplayerem je asi zbytečný
Obsah, který vás vtáhne v podobě eventů a výzev

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Plně licencovaná hra s nabušeným obsahem, který se bude dodávat postupně. Závodní hra, co vám nabídne kvalitní arkádovou hru a simulaci bez simulace. Simulátor, který nejde pořádně ovládat volantem, který vás nutí hrát hodiny něco, co ve finále nechcete hrát. Podle mě autoři roztáhnuli příliš své programátorské kleště a vznikl podivný výsledek. Možná to DLC zdarma a další patch opraví a možná taky ne. Nicméně vy máte aktuálně za hru vysázet na pěknou částku AAA hry 1150.- standard nebo 1719.- za limitku. Co třeba to udělat tak, že zaplatíte taky jenom 30% hry a následně, když vás to bude bavit, tak zaplatíte DLC a zbytek? Asi by se to taky autorům moc nezamlouvalo, stejně jako nám se nelibí sliby a následná realita. Šestku jsem dal za režim Sport, pokud bych měl hodnotit simulaci, tak 5 celkově.
grafikanedodělanost
licence jezdcůchybějící obsah
licence autanevyvážené obtížnosti
herní prostředínení podpora volantů
povětrnostní efekyšpatné zpracování odezvy do ovladačů
chybějící velká mapa
multiplayer
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»