RECENZE: Elden Ring

Autor: HusekD Publikováno: 16.3.2022, 9:00

Publikováno: 16.3.2022, 9:00

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

From Software nepatří v širokém měřítku mezi nejoblíbenější herní studia, ale mají jedny z nejvěrnějších fanoušků, kteří se pokaždé nemohou dočkat nového titulu. Pokud nepatříte mezi zasvěcené hráče, tak mi dovolte jejich dosavadní tvorbu v rychlosti představit. Jedná se o japonské studio jenž patří mezi zakladatele žánru soulslike. Kvůli svému nekompromisnímu přístupu by se mohlo zdát, že tento herní styl necílí na velké masy hráčů, ale prodaná čísla posledních titulů říkají něco jiného. Celá série začala roku 2009, kdy se světu představilo temné RPG Demon´s Souls. Majitelé Xboxu ale mohli jejich kvality ocenit až s příchodem prvního dílu Dark Souls, které je s námi od roku 2011. Na druhém díle se bohužel nepodílel ředitel společnosti Hidetaka Miyazaki, což zapříčinilo některé špatné designové rozhodnutí a u hráčů nebyl tento díl přijat s otevřenou náručí. Ačkoliv se jedná o pomyslnou černou ovci série, tak na ní hráči nezanevřeli a po vydání její vylepšené edice Scholar of the First Sin jí spousta fanoušků vzala na milost. Poté jsme si dali menší pauzu od temného fantasy světa a podívali se do alternativní viktoriánské doby v titulu BloodBorne. Obměna netrvala ale moc dlouho a my se již v roce 2016 mohli opět vrhnou do třetího pokračování Dark Souls. Právě zde nasbírali spoustu nových fanoušků, protože se jednalo o zatím nejpřístupnější díl celé série a dostal se do většího povědomí nezasvěcených hráčů. Roky plynuly a my jsme byli opravdu zvědaví, co dalšího nám Miyazaki a From Software představí v budoucnu. Přesuneme se do roku 2019 kdy ve spolupráci se společností Activision vytvořili něco jedinečného. Titul Sekiro: Shadow Die Twice nás vtáhl do fiktivního Japonska v Sengoku periodě a přišel s velmi pozměněným herním stylem. Hra byla zaměřená více na stealth, precizní blokování nepřátelských útoků a také byla odstraněna většina RPG prvků. Za toto provedení si dokonce odnesla i hlavní cenu jako hra roku 2019 a prodalo se jí přes 5 miliónů kopií. Po tomto úspěchu byli hráči jako na trní, co nám From Sofware představí jako svůj další titul. Konečně se dostáváme do letošního roku a já mám tu čest vám představit nejnovější hru tohoto studia pod názvem Elden Ring. Pojďme se podívat na to, zdali se opět jedná o revoluci v tomto žánru a na koho tento titul míří.

Příběh Elden Ringu je přesně takový, jak ho mají fanoušci série rádi. Temný, nemilosrdný a tajemný. Základní nastínění, které vás vtáhne do světa se dozvíte ihned po spuštění v krátké cutscéně. Svět Mezizemí se dostal do těžkých a zlých časů. Po smrti královny Mariky je rozdrcen mocný Elden Ring, což zapříčiní převrat tamního světa. Veškeré úlomky prstenu si rozebrali potomci královny a jak už to v životě bývá, s velkou mocí přichází i velká chuť. Zaslepenost jednotlivců je nesmírná a tudíž není šance na rozumné vyjednávání. Polobozi mezi sebou započnou krutou a krvavou válku, jenž dovede celé Mezizemí do ještě větší tmy a nesnází. V tuhle chvíli přicházíte na svět vy, Poskvrněný. Vaším úkolem bude získání všech úlomků Elden Ringu, čímž se stanete vládcem této země a naplníte dávné proroctví. S tímto vstupujete jako hráč do neznámého světa a další získávání informací je čistě jen ve vašich rukou. Oproti svým předchůdcům si zde vychutnáte mnohem více vyprávění skrze cutscnény, ale očekával jsem zde trochu větší revoluci. Vzhledem k tomu, že se měl na základních pilířích světa podílet i slavný spisovatel G.R.R. Martin, tak zde jeho rukopis budete hledat jen stěží. Miyazaki asi opravdu nelhal, když se k tomuto tématu vyjádřil tak, že přetvořil Martinuv svět k nepoznání. Jak už jsme ale od From Softwaru zvyklí, důležitým zdrojem objevování příběhu bude skládání jednotlivých konverzací se zdejšími postavami a čtení nepřeberného množství popisků u všech předmětů. Samozřejmě zde oceníte i svojí představivost a neuškodí i osobní výklad situací, nebo tajuplných textů roztroušených po světě. Objevování příběhu a celého zdejšího světa považuji za jedno z největších lákadel této hry.

Svět a jeho náplň dostál největší změny oproti předchozím titulům. Elden Ring se stejně jako většina nových titulů odehrává v otevřeném světě, což je něco, na co doposud nebyli fanoušci této série zvyklí. U hráčů to vyvolávalo velké pochybnosti a byla to jedna z mála věcí, která mohla celou hru potopit do hlubin nezájmu a opovržení. Her v otevřeném světě je jako hub po dešti a jsem jimi už vážně přejedený. From Software si ale dělá rád věci po svém a stejně tak přistoupil i ke své nové hře. Naštěstí nemůžu říct nic jiného, než že mě jejich koncept uchvátil a nechci z jejich světa ani na minutu odejít. Poté co se dostanete z temné tutoriálové krypty na sluncem pokryté pláně Limgrave, tak se před vámi otevře úchvatný svět plný zajímavého obsahu. Po nahlédnutí do mapy se vám zobrazí základní lokace, společně s jejím blízkým okolím. Pokud vás zarazí její velikost a očekávali jste něco rozměrnějšího, tak vás mohu ujistit, že opravdu nevidíte všechno. Jak budete prozkoumávat zdejší svět, tak se vám bude zároveň rozšiřovat i zorné pole celé mapy. A věřte mi, že je Elden Ring v celé své velikosti megalomanský a napěchovaný tunou obsahu. Nemusíte se ale bát, že by byla mapa pokryta tisícovkou otazníčků, které by na vás neustále křičely „Pojď si mě vyzvednout a zjistit co tu pro tebe mám připravené“, tak jak to vídáme například u her od Ubisoftu. From Sofware v tomto případě zvolil tu možná nejlepší variantu co mohl. Jak už jsem zmínil, tak se mapa odkrývá postupně a tudíž vás hned ze začátku nevyděsí svojí velikostí. Co je ale důležitější, tak na ní nenajdete žádné zbytečné informace, nebo rušivé elementy. Hra vám neukáže přesnou lokaci jednotlivých jeskyní, bossu, nebo důležitých předmětů. Na mapě se vám zobrazí pouze směr, kde se odehrává hlavní dějová linka, ale byla by ovšem velká chyba držet se pouze téhle jedné cesty, protože to nejzajímavější se odehrává v postranní. Bude tedy jen na vás, aby jste se pustili do pečlivého průzkumu každého zákoutí na které narazíte. V případě, že byste se chtěli v budoucnu někam vrátit, tak si na mapě vytvoříte vlastní označení z několika dostupných symbolů. Na všech lokacích najdete velké množství sběratelských předmětů. Uvidíte na zemi zářivou květinu? Tak ji ihned seberte! Stejné je to i s kamínky, klacíky, nebo dokonce lovnou zvěří. Všechno co seberete, později v craftingu přetvoříte v užitečné předměty, díky nimž si následně ulehčíte průchod hrou.

Pohyb po světě obdržel velkou obměnu a ve spoustě případech usnadnil a urychlil celé tempo hry. Jelikož jsme se přesunuli do otevřeného světa, tak by bylo od vývojářů opravdu kruté, kdyby nás nechali cestovat pouze po vlastních nohou. Nebude to tedy trvat nikterak dlouho a díky nově získanému předmětu Spectral Steed Whistle si osedláte svého rohatého koně Torrenta. Vzhledem k celkovému počtu všech použitelných předmětů je trochu škoda, že si svého oře nemůže vzhledově poupravit, ale to už je jen drobný detail. Elden Ring je díky svému designu hodně vertikální a můžete se libovolně pohybovat téměř všude, kam až vaše oko dohlédne. Hlavní hrdina se po vzoru Sekira naučil skákat a váš oddaný čtyřnohý pomocník dokáže využívat i dvojskok. Prohledávání okolí je díky tomu mnohem zajímavější a dodává vám velkou svobodu pohybu. K rychlému cestování po celé mapě je nutné nalézat takzvané Sites of Grace. Jakmile se u těchto ohníčků pozastavíte, tak se vám zapíší do mapy a vy se na ně následně můžete odkudkoliv z otevřeného světa teleportovat. U Sites of Grace je možné také vylepšit svojí postavu, přerozdělit, nebo upravit své vybavení a jedná se o vaše pomyslné útočiště. Umírání ke hrám od From Sofware neodmyslitelně patří, ale tentokrát si pro vás vývojáři připravili ulehčení, které tuto frustraci dokáže zmírnit. Před každým bossfightem, nebo dungeonem si uděláte u sochy Mariky dočasný záchytný bod. V případě smrti, tak nemusíte cestovat od nejbližšího ohníčku,ale budete mít své runy a další pokus k poražení bosse vzdálený jen pár kroků. V pozdějších fázích narazíte i na portály, které vás budou přemisťovat na předem určená místa. Samozřejmě zde nemůžou chybět i užitečné zkratky, které vám urychlí budoucí průchody již navštívených lokací. Narazíte ale také na uzamčené lokace, pro jejíž otevření bude zapotřebí konkrétní předmět.

Lokace, postavy a nepřátelé. V tomto případě to vypadá, že Elden Ring nepřináší nic moc nového, ale spíše jako by vývojáři propojili své dosavadní světy dohromady. To ale rozhodně není na škodu, protože místa a scenérie do kterých se při svém cestování podíváte vám nejednou vyrazí dech. Svojí pouť započnete na ne moc výrazných pláních Limgrave, vypadající jako jakékoliv jiné fantasy RPG. Můžu vás ale ujistit, že s postupem času budete navštěvovat opravdu okouzlující, ale zároveň děsivá místa. Při průzkumu světa se například ocitnete v rozsáhlých močálech, které jsou zahaleny v mlžných oparech. Najdete nádherné mramorové město, smrtící bažiny, rozsáhlé podzemní komplexy, velké bojiště plné hnijících mrtvol, nebo také několik velkých hradů a zámků. Veškeré biomy jsou zkrátka něco, co vás okouzlí a vy tento svět bude chtít neustále prozkoumávat a hledat jeho tajemství. Různorodost je obrovská a každý si zde zajisté najde místo, které se mu zalíbí. Téměř na všech důležitých místech narazíte na zdejší obyvatele, kteří s vámi prohodí pár slov. Bedlivě poslouchejte co vám říkají, na co vás upozorňují, nebo co po vás chtějí. Spousta z nich pro vás má vedlejší úkoly, za které obdržíte užitečné předměty. Také se od někoho můžete dozvědět, jak se například dostat na jinak nepřístupná místa, nebo kde na vás číhá nebezpečí. I zde je ale dobré používat svůj vlastní rozum a ne, že hned každému uvěříte. Elden Ring není místo plné zdvořilých lidí s dobrými úmysly. Je tedy možné, že vám v příhodnou chvíli s radostí bodnou kudlu do zad. Tohle ale naplatí v případě potulných obchodníků u kterých se vždy pozastavte, nakupte potřebné zásoby a také se zbavte zbytečné veteše. Každá runa se počítá a není nutné mít u sebe X stejného vybavení, nebo předmětů, které nejsou kompatibilní s vaší vybranou třídou. Tak jako tomu bylo i u lokací, tak jsou i všichni vaši nepřátelé velmi různorodí. Narazíte zde od normálně vyhlížejících pěšáků, po obrněné rytíře, tlupy běsnících opic, několik variant draků, nemrtvé, sliznaté cosi věci, zombie zvířata až po děsivé tvory, které by mohli strašit v nočních můrách. From Sofware se od počátků vyžívá v bizarním vzezření vašich nepřátel a Elden Ring na tom není jinak. Společně s běžnými nepřáteli na vás čeká v Mezizemí také přes 50 bossů. Někteří zajisté padnou během vašeho prvního pokusu, ale narazíte i na pěkně houževnaté neřády, kteří vám pocuchají nervy.

Soubojový systém patří u souls her mezi nejdůležitější herní prvek a já byl velmi zvědavý, v jakém provedení nám ho tentokrát From Software představí. Série Dark Souls se neustále držela stejné šablony, ale s příchodem Sekira jsme se dočkali úplně nového pojetí. Elden Ring nepřichází s kompletním přepracováním, ale převzal si ze svých dosavadních předchůdců ty nejlepší mechanizmy a spojil je do jednoho celku. Můžete hrát jako těžkopádný válečník s obrovskou sekyrou, nebo jako zkušený mág využívající nespočet kouzel. Možnosti se zde nekladou a je tedy jen na vás abyste si vybrali svůj nejoblíbenější styl. Může se ovšem stát, že si během hraní uvědomíte, že vám vaše vybraná volba nevyhovuje. V takovém případě nebudete muset začínat od začátku, ale přibližně uprostřed hry narazíte na postavu, která vám vaše rozdělené zkušenostní body resetuje a to až na počáteční hodnoty. Svým běžným nepřátelům se nemusíte vždy postavit tváří v tvář, ale využijete i užitečný steath. Díky němu si usnadníte nejeden souboj, protože zákeřným bodnutím nepřítele do zad mu seberete velkou část životů. Plížení ovšem není jediné soubojové usnadnění. Na konkrétních místech si k boji povoláte na pomoc své přízraky. Začínáte pouze se smečkou vlků, ale ke konci hry jich budete moct využívatdesítky. Každý přízrak si můžete u patřičné postavy i vylepšit a udělat z něho ještě efektivnějšího pomocníka. Další užitečnou mechanikou jsou Ash of War. Jedná se o speciální schopnosti, které si přiřadíte k vaší konkrétní zbrani a následně je za využití kouzelné many aktivujete. Těchto vylepšení jsou po světě k nalezení desítky a každé udělá váš následný souboj zajímavější a snazší. Bossfighty u souls her pravidelně trpěly na špatné hitboxy. Protivník provede útok, vy se mu efektivně vyhnete, ale on vás stejně zasáhne, i když byl několik metrů od vás. Mám velkou radost, že jsem se až na pár zanedbatelných výjimek s tímto problémem v Elden Ringu nesetkal.

Soundtrack pro Elden Ring stvořilo pět nadaných umělců. Patří mezi ně Tsukasa Saitoh, Shoi Miyazawa, Yoshimi Kudo, Yuka Kitamura a Tai Tomisawa. Někteří z nich pracují pro From Software již řadu let a není se čemu divit, že jejich spolupráce vydržela až do dnes. Díky jejich orchestrální hudbě se vám nejednou zježí chlupy po celém těle. Stačí první spuštění hry a už v samotném menu ochutnáte jejich úchvatnou tvorbu. Není moc herních soundtracků, které by se mi zaryly do paměti, ale u her od From Software se to pokaždé podaří.

Grafické zpracování je na tom o něco hůře, ale nejedná se o žádnou katastrofu, ačkoliv to od některých hráčů zaznívá. Spousta z nich hře vyčítá, že nevypadá jako opravdový nextgen a drží se stále svého standardu série. Zde mají sice pravdu, ale já osobně v tom problém nevidím. Musíme brát stále v potaz to, že hra vychází i na předešlou generaci konzolí, přesunula se do velkého otevřeného světa a tudíž se s velkým pokrokem moc počítat nedalo. Nehledě na to, že hra v celém svém rozsahu vůbec nevypadá špatně a její kvality byli brány vždy z jiného soudku. Také od vývojářů nikdy nezaznělo, že by se mělo jednat o grafické orgie a velký krok kupředu. Pevně ale doufám, že se další titul od From Software zbaví okovů minulé generace konzolí a dočkáme se „opravdového nextgen zážitku“, který by se zavděčil všem hráčům. A to jak ze strany grafiky, tak samozřejmě i výkonu a herních mechanik. Ačkoliv nemám moc výtek k celkovému grafickému zpracování, tak si ale i tak musím postěžovat a vypíchnout jeden problém. Tím jsou nekonzistentní textury. Projíždíte nádhernou krajinou, porážíte detailní nepřátele, následně se vydáte se k uzavřené bráně a tam narazíte na rozmazané textury, za které by se mohla stydět i hra z Xboxu 360. Takových míst je po celé mapě nespočet a vždy vás to praští do očí.

Technická stránka. Po odehrání desítek hodin jsem narazil pouze na dva bugy, které se už naštěstí nikdy neopakovaly. V jednou případě jsem přišel o své našetřené runy, které mi po sebrání ze země zmizely a po druhé mi z pod zadku zmizel přivolaný kůň a já ze zasekl uprostřed ničeho, což mělo za následek rychlou smrt. Je hezké vidět, že i v roce 2022 může vyjít hra z otevřeného světa, která není prolezlá obrovským počtem chyb a nedodělků. Výkonnostní režim vám teoreticky dopřeje 60fps při 4k, i když se můžete setkat s drobným záškubem při respawnu, nebo hodně rychlé a hektické jízdě na koni. Naštěstí se nejedná o nic pravidelného a nemáme problémy jako hráči na pc. Režim s lepší grafikou bych vám u Elden Ringu určitě zvolit nedoporučil. Změna na 30fps je v tomto případě opravdu znatelná a grafické zpracování není oproti preferování výkonu o tolik lepší.

Závěrem. Když nám From Software poprvé představil tuto novou IP, která se nemá držet zaběhlého univerza, tak jsem měl díky Sekiru docela velké očekávání. Bohužel jsme se ale žádného revolučního přístupu nedočkali a celý Elden Ring vypadá jako regulérní pokračování série Dark Souls. V tomto případě se za mě jedná o velmi promrhaný potenciál. Nic to ale nemění na tom, že se podle mě jedná o prozatím nejlepší titul od tohoto studia a také bych se ho nebál označit za jeden z nejpřístupnějších. Otevřený svět sice hodí nováčky nemilosrdně do hluboké vody, ale bude jen na nich jak se s tím vypořádají. Někteří to vzdají už při prvním setkáním s bossem, další budou přistupovat k hraní jako k běžnému rpg, ale kvůli tomu tvrdě narazí. A pak tu bude ta hrstka vyvolených. Hráči, kteří ke hraní přistoupí s respektem, budou prozkoumávat všechna zákoutí, číst všechny texty a z každé následné smrti si odnesou potřebné zkušenosti, které zužitkují v budoucnu. Elden Ring vám dává nezměrně velkou svobodu jak ho budete hrát. Tak jako všechny hry z tohoto žánru, tak i Elden Ring ale není pro každého. Pokud do něho ale investujete pár desítek hodin, tak vás zajisté přesvědčí o svých kvalitách. A kdo ví? Třeba se pak s chutí vrhnete i do starších titulů od tohoto studia. Pro fanoušky souls žánru můžu napsat jen jedno. Elden Ring by rozhodně neměl chybět ve vaší knihovně her. Herní doba se určuje velmi těžko, protože záleží na vaší důslednosti a šikovnosti, ale hlavní příběh si odehrajete okolo 60h. Pro kompletní vysbírání veškerých důležitých předmětů se zajisté dostanete i na dvojnásobek. Čeká na vás opravdu dlouhá a náročná cesta, která vám nedá nic zadarmo, ale věřte mi, že bude stát za to.

Elden Ring vyšel pro Xbox One a Xbox Series X/S 25.2.2022 za cenu 1799kč.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Elden Ring považuji za grandiózní vyvrcholení celé série, po které se snad konečně dočkáme něčeho revolučního. From Software posbíral veškeré své zkušenosti s tímto žánrem a dodal hráčům jedinečný herní zážitek. Jeho všechny hrany nejsou dokonale obroušené, ale v celé své velikosti mu zajisté pár nedostatků odpustíte. Fanoušci souls žánru nemusí nad ničím přemýšlet, protože Elden Ring jim dodá vše co potřebují. Nováčkům se zde otevírá úchvatný nový svět, který jim ale nedá nic zadarmo.
otevřený světna novou značku se až moc drží starých kolejí
soundtrackdrobné technické nedostatky
design světa
hratelnost
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»