RECENZE: ELEX

Autor: Lindy Publikováno: 18.10.2017, 18:55

Publikováno: 18.10.2017, 18:55

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

Lindy

Lindy

Je autorem 263 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Němečtí vývojáři Piranha Bytes nám za svou existenci přinesli řadu skvělých RPG zážitků, ať už o sérii Gothic či Risen. S jejich novým dílem ELEX se vydali trošku jinou cestou. Stále se jedná o akční RPG, ovšem do oblíbeného středověkého fantasy přimíchali slušnou dávku sci-fi. A jak tento science fantasy počin dopadl, se dozvíte v naší recenzi.

ELEX vás zavede na planetu Magalan, kterou zasáhne meteorit. Svět je zničen a přeživší se rozdělí do několika frakcí, ale nebojte, že by vás čekala jen pochmurná prostředí. Svět je velmi pestrý, ale k tomu se ještě dostaneme. Meteorit ovšem na planetu Magalan nesnesl jen ničení, ale také látku zvanou Elex, kterou se místní snaží co nejlépe využít, ovšem dle svého.

Například Berserkeři věří spíše v tradiční magii, než v technologii, zatímco Clerikové s pomocí Elexu vytváří pokročilé a technologicky vyspělé zbraně. Všechny tři frakce, kdy tou poslední jsou Outlaws, sídlí na rozličných místech, ať to jsou pouště, robotické město či tradiční zalesněná oblast se středověkými domy. Je zde ovšem jedna frakce, a to klan zvaný Albs. K této záhadné skupině se ale nepřidáte, protože jednak s nimi máte minulost a především jsou to nepřátelé všech. Pokusíte se tak sjednotit všechny frakce a postavit se jim, ovšem ještě předtím vás čeká propracovaná zápletka, jež zahrnuje zajímavá témata, jako závislost na Elexu, který může ovlivnit lidskost a city, což je právě problémem nepřátelského klanu.

Svět Magalanu je nádherný a především rozličný. Na krásné světy jsme u těchto tvůrců zvyklí, ovšem takovou rozličnost naposledy nabídli v Gothic 3, a to je svět hry ELEX ještě o polovinu větší. Prostředí a lokace jsou obrovské a liší se od hustých lesů, přes zamrzlé horské oblasti po neobydlené pustiny. Neschází ani nádherná města či například ruiny dávné doby skrývající různá tajemství. Zemi i hory pokrývá barvitá vegetace a květiny, takže vás čeká opravdu krásný svět, kterým vypadá opravdu skvěle a ve vylepšené verzi pro Xbox One X to bude ještě lepší.

Jak jsme zmínili v úvodu, svět hry je směsí fantasy a science fiction, takže narazíte na pestré příšery, ale také na roboty. To se samozřejmě týká i zbraní, kdy můžete zvolit mezi meči, luky, ale samozřejmě také laserovými puškami apod. Totiž platí i o zbrojích. Potěšila nás přítomnost jetpacku, díky kterému můžete překvapit nepřátele, ale především se dostat na tajná místa a zkoumání světa tak dostává nový rozměr. Oceníte jej také pří útěku z boje či při pádu z větší výšky, což by mohlo znamenat velkou ztrátu životů či dokonce smrt. Na to třeba dávat pozor zvláště ze začátku, abyste zbytečně neumírali při pádech, protože nemáte řádné vybavení.

Pokud jste už nějaké RPG od Piranha Bytes hráli, víte, že hned od začátku se můžete vydat kamkoliv. Svět je tak skutečně otevřený, ale jsou zde jakési přirozené hranice, které tvoří nebezpeční nepřátelé, kteří vás, pokud nejste připraveni, mohou velmi snadno zabít. Proti silnějším nepřátelům tedy zezačátku nemáte šanci. Souboje se oproti předchozím hrám studia liší tím, že se více soustředí na výdrž a uhýbání. Bohužel nám ale soubojový systém přišel ztuhlý a nemotorný. Tvůrci se očividně inspirovali u Dark Souls a kdyby byly boje svižnější, asi by to dopadlo dobře, ale takhle si budete muset zvyknout a ani pak to žádná hitparáda není.

Stejně jako ostatní RPG, sni ELEX není výjimkou při získávání zkušeností pro úrovně, abyste tak dostali dovednostní body, jež můžete investovat do vaší postavy. Nemusíte se ale moc omezovat a soustředit se jen na jednu vlastnost. Pokud se chcete soustředit jen na boj s meči či luky, není problém. Můžete se samozřejmě zaměřit i současně na oboje a neschází ani střelné zbraně či různé formy magie. Samozřejmě můžete vylepšovat i svou mazanost, kterou oceníte při přesvědčování lidí. Neschází ani tradiční páčení zámků, vylepšené smysly, vyšší výdrž, výhody pro přežití či dovednosti specifické pro určité frakce. Asi to není třeba zmiňovat, ale přidat se smíte jen k jedné frakci, což výrazně ovlivní váš pokrok hrou a narazíte na unikátní úkoly, což samozřejmě zvyšuje znovu hratelnost.

ELEX zkrátka můžete hrát tak, jak je vám libo. I zde vaše rozhodnutí a činy mají následky a mají vliv na určité události a vývoj příběhu. Pokud tedy například zabijete konkrétní postavu, lidé si to budou pamatovat a případně se můžete se octnout i v žaláři. Pokud tedy nebudete zrovna příjemní, tak se vám to vymstí, ačkoliv samozřejmě ne natolik, abyste hru nemohli dohrát. Hra má navíc jakýsi systém karmy a jste průběžně informování o některých vašich činech. Snažte se tedy zabíjet co nejméně stráží či jiných hodných NPC, protože je fajn být milý :-).

Asi víte, že Piranha Bytes nepatří zrovna mezi velká studia, ale přesto stále vytváří zajímavá akční RPG, která ohromují herním světem, úkoly či rozvojem postavy. Vždy ovšem pokulhávají po technické stránce a v případě ELEX tomu není jinak. Tvůrci nejspíše neměli na motion capture, protože animace jsou dosti tuhé, což se projevuje zvláště u soubojů. Dabing také z důvodu nepoužití populární technologie kolikrát nesedí s ústy postav a hlavnímu hrdinovi by neuškodilo mnohem více emocí. Své dobrodružství totiž moc neprožívá a možná by prospělo, kdyby spíše mlčel. Naštěstí ale narazíte i na zajímavé či vtipné postavy, takže určitě doporučujeme tento nádherný svět prozkoumat. Technických nedostatků je bohužel více, jako nepříliš chytrý doprovod či pokles fps, což se může projevit zvláště při střetu s více nepřáteli.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Někdy bychom rádi viděli, co by Piranha Bytes dokázali stvořit, kdyby za sebou měli opravdu velkého vydavatele, který má hluboko do kapsy. ELEX je tak jen dalším pěkným pokusem, které určitě zaujme fanoušky předešlých her. Krásný a detailní rozlehlý svět spolu se solidním příběhem a úkoly ale opět sráží technické nedodělky a ani ELEX nevystupuje z lepšího průměru. Přesto si ELEX zaslouží šanci, jen asi ne hned teď, protože pokud vás chytne, můžete se těšit na 50 až 80 hodin zábavy.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»