RECENZE: F1 2021

Autor: p.a.c.o Publikováno: 21.7.2021, 7:13

Publikováno: 21.7.2021, 7:13

Je autorem 2285 článků

Velkou novinkou letošního roku byla koupě závodních matadorů z Codemasters, které pod svá křídla pojala neméně známá společnost Electronic Arts. Codemasters se pečlivě starají o několik závodních her, kdy jednou z nejpovedenějších značek jsou jistě licencované závody Formule 1. Ty nám přináší rok co rok a my jsme zatím vždy byli s dosavadním pokrokem spokojeni. Nový ročník F1 2021 je ale první, který vychází pod hlavičkou EA, takže se jistě mnohým hráčům vkrádají do hlavy myšlenky, jak tato fúze nakonec dopadla.

Pro letošní ročník nějaké větší obavy nebyly úplně na místě, jelikož vývoj hry byl v době akvizice již v plném běhu. Takže EA nakonec neměli na hru takový vliv a přítomnost mikrotransakcí jsme zaznamenali již posledně. I když je pravda, že mírně větší důraz na ně kladen je. Kdo si chce svého matadora vylepšit o něco více speciálně, bude muset sáhnout do peněženky. Nicméně kosmetické úpravy za peníze neberu jako mínus. Já jsem se bez nich v pohodě obešel a spokojil jsem se s těmi získatelnými normálním hraním, a pokud někdo chce utratit peníze navíc, jeho boj.

Za sebe jsem se v novém ročníku těšil na dvě věci – příběhovou část a kooperativní kariéru. Oboje slibovalo fajn hratelnost a musím říct, že jsem dostal, na co jsem čekal. Braking point je název té příběhové části. Její tvůrci se evidentně nechali volně inspirovat Netflixovským hitem F1: Touha po vítězství a přinášejí nám pohled do závodního zákulisí. Náš mladý jezdec Aiden se musí vypořádat s posledním závodem v F2, aby následně na dvě sezóny mohl naskočit do F1.

Jeho stájový kolega Casper je ostřílený veterán těsně před koncem kariéry, ovšem začátek jejich pracovního vztahu rozhodně není idylický. Třenice ve všech ohledech jsou na denním pořádku a napětí ze zákulisí se následně přenáší i na závodní okruh. Není to nic originálního nebo překvapivého, ale na ploše 7-8 hodin to funguje pěkně. I když některé úkoly jsou pro nováčky v reálu splnitelné, jako potkat jednorožce, takže moc uvěřitelně kariéra nepůsobí (jak by se taky mohl nováček s průměrnou formulí dostat z poslední pozice do TOP 10 nebo snad dokonce do TOP 5).

Oproti tomu filmečky a animace jsou na poměry zpracování v závodní hře opravdu skvělé a je radost se na ně koukat. Co mi na příběhu nejvíc chybělo, je absence hlubšího nastavení herního zážitku. Při nastavení normal a nějakých běžných asistentech je hraní triviálně snadné. Lewise Hamiltona nebo Maxe Verstappena jsem při ježdění celého závodu porážel o 20 sekund jako nic. Bohužel pro změnu obtížnosti musí člověk rozjet i kariéru znovu, což není úplně šťastné řešení.

Další novinka, kooperativní kariéra, je něco, o čem jsme se bavili již nějaký ten pátek, že by bylo moc fajn to ve hře mít. Letos jsme se konečně dočkali a než se všichni hráči pustí do závodění, je třeba vybrat jednu z možností. Buď se všechno bude řídit podle zakládajícího jezdce (šéfa) a veškeré změny budou pro ostatní hráče podle něj, nebo se dá vybrat kooperativní kariéra, kdy ve výsledku každý může jít vlastní cestou. Kdo se u hraní potkává pravidelně, je to skvělá volba a rozhodně se u toho dá zabavit tak, jak jsme si představovali.

Velice příjemné změny se odehrávali také v režimu My Team. Předně vývojový strom je nyní upraven a nabízí lepší přehlednost toho, co zrovna vyvíjíme a na co daná věc bude mít vliv. Body pro vývoj se vždycky získávaly přes minihry během tréninků a ani letos tomu není jinak. Naštěstí už nebudeme stále dokola jezdit všechny dovednostní věci, ale pro každý závod na nás bude čekat náhodně vybraná trojice. Díky tomu se minihry okoukají o něco pomaleji, než tomu bylo dříve a za to rozhodně palec nahoru.

Když jsem pak skočil na trať, zjistil jsem, že za volantem se moc změn neodehrálo. Pocit z řízení bych označil za úplně stejný, jako loni. Změnou, které si člověk všimne na první pohled, je přepracovaný a trochu jinak poskládaný HUD. Nicméně formule se chová podobně jako loni, takže kdo hodně jezdil, bude napřed. A kdo loni bojoval s nenadálou změnou závodnické strategie, protože ve 320 km/h odklikávat, jak to bude, není žádný med, bude trpět stále stejně (a to je tento okamžik i součástí příběhové části).

Někteří hráči si stěžují na technickou stránku hry, takže nevím, jestli jsem měl jenom štěstí nebo všechno opravdu funguje. Nicméně během hraní jsem se nepotkal s jediným pádem, zamrznutím nebo něčím takovým. Největší bug, co mě postihl, byl výjezd z boxu do boxové uličky. Hra mě normálně pustila do soupeřovy formule, kdy jsme chvíli jeli dvě formule v sobě jako duchové do té doby, než soupeř zatočil ke svým mechanikům. Jinak všechno funguje tak, jak má a v tomto směru bych se hraní rozhodně neobával.

Ještě než se dostaneme ke grafické stránce, dáme si další obsahové hodnocení. Někde Codemasters obsah přidali, aby evidentně mohli jinde ubrat. Tím, co nám po předešlých dvou ročnících bude chybět, jsou historické formule. Nevím jak ostatní, ale já jsem závody za volantem těchto strojů měl hodně rád, takže mi docela chybí. Stejně tak je zajímavá skladba tratí. Některé, na nichž se letos nejede, tady jsou (třeba Austrálie), ale jiné, kam se závody chystají, zatím chybí (třeba Portiamo). Nicméně v tomto ohledu bychom se nápravy údajně měli dočkat ve formě updatů později po vydání. Tato věc se týká i aktualizace F2, kde zatím najdeme pouze loňský stav.

Situace s tratěmi je taková asi proto, že vývojáři se snaží připravovat zejména nové tratě, díky čemuž bohužel není čas na aktualizaci těch stávajících. Docela často se tak stane, že skutečný okruh se od toho herního v některých částech liší. Občasnému hráči to bude asi jedno, ale fanouška, to může lehce rozhodit.

No a teď tedy ta grafická a zbytek technické stránky hry. Na Xbox Series X se dá vybrat režim 4K/60FPS nebo 1440p/120 FPS. Já jezdil spíš na grafiku, pro mé schopnosti 60 FPS bohatě dostačuje a musím říct, že hra vypadá skvěle. Při závodním tempu totiž není tak úplně čas objevovat detaily všech zákoutí tratě, takže je dobré hru v rámci replay zastavit a rozhlédnout se. Formule sama o sobě je nádherná a dost se těším příští rok na nový design. Stejně tak přilehlé okolí není vůbec ošklivé a splňuje nároky. Ovšem třeba ve Francii jsou stromy za plotem areálu hodně obyčejné a celá řada detailů by v dnešní době, a s výkonem nových konzolí, měla být rozhodně lepší.

Kde F1 tlačil kamen v botě, byly nahrávací časy. Tady člověk konečně vidí v praxi efekt SSD disků, jimiž konzole z rodiny Xbox Series disponují. Díky nim nahrávací časy prakticky téměř neexistují a my se tak dostáváme rychle do hry a rychle také do menu. Posledním střípkem do co nejuvěřitelnější mozaiky jsou upravené zvuky formulí, které by nově měly znít více uvěřitelně.

A teď přišel bod, kdy jsem se v recenzi dostal na rozcestí. Na jednu stranu nabízí F1 2021 porci zajímavého, nového obsahu. Na druhou stranu o některý přišla a problém s aktualizacemi tratí také úplně nepotěší. To, že se hraje stejně jako posledně je spíš plus, protože jízdní model je podařený a není vlastně moc co na něm měnit. Navíc díky lepším možnostem nastavení platí víc než kdy dřív, že nové formule jsou přístupné opravdu pro každého zájemce.

I letos si ale nakonec řekneme, že nové formule jsou skvělou porcí zábavy pro všechny fanoušky a také zájemce o formule obecně. Po grafické stránce je nač koukat, příběhový režim je i přes některé výtky fajn zpestřením a když vývojáři dodají aktuální tratě a F2 sérii, budeme mít zase rok co hrát a v kooperaci s kamarády se tahat o pozici týmové jedničky. Kdo hrál loňský díl a láká ho některá z novinek, bude spokojen. Nejlépe jsou na tom ti, co F1 již déle nehráli, protože ti budou ze hry rozhodně nejvíce nadšeni.

9

Nové formule jsou opět skvělé, nový příběhový mód se podařil a kooperace je super. Bohužel se začínají objevovat první pihy na kráse, které by mohly působit jako pomyslný varovný prst pro vývojáře, že by bylo dobré zase přidat a třeba aspoň odstranit opakující se chyby. Nicméně i tak to zatím stačí na pěkné hodnocení, protože lepší hru (hlavně vzhledem k absenci konkurence) na herním trhu nenajdeme.
25. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Thrustmaster T.Flight Hotas One

Gamepad jako univerzální ovladač všech her je nedílnou součástí herní konzole. A to už od dob, kdy připomínal spíš dálkové ovládání a značka Xbox byla hudbou budoucnosti. Ale nutně to neznamená, že není k mání lepší varianta, která vaši oblíbenou hru prodá v úplně jiném světle. V reálnějším a možná i pohodlnějším, čímž se okamžitě dostávám především k simulátorům. A rozhodně není náhodou, že v době vydání Microsoft Flight Simulatoru pro konzole Xbox Series X/S...

»
22. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: GreedFall – Gold Edition

Pokud mají rozšíření někde smysl, je to rozhodně v žánru RPG. Tituly dělající z nás hrdiny, jejichž velikosti se nikdy nebudeme rovnat, jsou živnou půdou příběhů a neotřelých dobrodružství. Ostatně takový Zaklínač by mohl vyprávět, jak se dá základní hra natáhnou pořádnými přídavky. GreedFall studia Spiders se sice nemůže rovnat s polskou trilogií, ale před pár lety překvapil zajímavým příběhem, neprobádaným prostředím a vlastní verzí kolonizace.

»
29. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: HyperX ChargePlay Duo

Ačkoli se tomu nechce věřit, baterie tu jsou s námi už nějaké to století. A vzhledem k tomu, že je do nich soustředěna budoucnost nejen automobilového průmyslu, nejspíš nám ještě dlouhou dobu sloužit budou. Jde totiž o nejúčinnější zdroj mobilní energie, který se dokáže přizpůsobit použití a umožňuje relativně rychlé opětovné dobití. No, a právě ta poslední výhoda článků je v případě základního balení xboxových ovladačů trochu mimo.

»
18. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Chivalry 2

V nablýskané zbroji za srdcem krásné princezny, nehynoucí slávou v básních a půlkou království. Tak nějak idylicky jsem si vždycky představoval život ve středověku. Jak mi ukázalo Kingdom Come, tak úplně skvělé to nebylo, jelikož všechny zužovali nějaké patálie. Tím spíš, když se člověk, coby pěšák, dostal do nějaké hromadné bitvy. V herním průmyslu se pak najdou firmy specializující své hry právě na tuto soubojovou část.

»
15. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Song of Horror

Pojetí hororového žánru za časů mistra Alana Edgara Poea a za časů Alfreda Hitchcocka se diametrálně lišilo. Oba pánové si potrpěli na poctivé budování atmosféry, na vykreslení postav a na závěr, který vlastně ani nemusel být závěrem. Přesto kinematografie dala druhému jmenovanému výhodu audiovizuální prezentace, kdy kombinace dobře sladěného příběhu, brilantní kompozice obrazu a hudebního doprovodu, předčí i ten nejlepší tištěný text. Dnešní doba děsivý žánr dost zrychlila, zjednodušila a...

»
08. 06. 2021 • japo0

Recenze: Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Pokračování sniperské hry Ghost Warrior Contracts od polských City Interactive je tu. City Interactive se sniperským hrám věnuje už od roku 2008, dosud ovšem s rozporuplným úspěchem. Jejich sérii Ghost Warrior se přeci jen daří o trošku hůře,  než například poslednímu dílu Sniper Elite 4, který byl hodnocen jako velmi nadprůměrný. Pro mě vždy byly jejich hry spíše na úrovni „guilty pleasure“, což by se dalo do češtiny asi volně...

»
08. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Necromunda: Hired Gun

Mohl bych tu začít tahat triko, jak je Warhammer 40 000 neustále zpracováván do sotva průměrných her. Jenže s ohledem na jeho velikost bych toho musel znát mnohem víc než jen rozložení frakcí, hrubý obrys dějových pozadí a fakt, že jde o univerzum, které je mohutně adaptováno do knih, filmů a samozřejmě her. A není třeba hlubokých znalostí, abych si všiml pravidelné roční ofenzívy titulů, kterým propůjčuje licence Games Workshop. A přestože...

»
02. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Hood: Outlaws & Legends

Robin Hood je známé jméno. Ještě aby ne, když šlo údajně o lupiče, který bohatým bral a chudým dával. Tento lidový hrdina nejspíš žil na přelomu 12. a 13. století, ovšem není úplně jisté, že skutečně existoval. To nicméně nezabránilo zábavnímu průmyslu ve spoustě seriálových, filmových a také herních zpracování. Hrou, kterou si nejvíc pamatuju, je pro mě Robin Hood: Legenda Sherwoodu, která vyšla v roce 2002 jako taktická akční hra,...

»