RECENZE: Kingdom Come: Deliverance

Publikováno: 19.2.2018, 8:00

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3252 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Česká herní scéna o sobě dává průběžně vědět celému hernímu světu a často velice úspěšně. Máme tu hry jako Factorio, Mashinky nebo Space Engineers, ukazující, že u nás dělat hry umíme a také, že máme zajímavé nápady na témata. To ostatně moc velká novinka není, protože i v minulosti byla řada her, které si dokázaly získat celosvětový respekt. Mafie se zapsala do srdcí několika generací hráčů, a i v dnešní době je to skvělý zážitek.

A právě na tento úspěch se pokusí navázat po delší době další velká a na vývoj finančně náročná hra, Kingdom Come, jejíž příběh o vývoji zná z paměti snad již každý hráč. Po několika peripetiích, kdy už to občas vypadalo, že se hotového produktu ani nedočkáme, můžu s klidem konstatovat, že plná verze je zde, obsahuje české titulky a také část české historie s dobovými reáliemi. Český dabing zatím nedorazil (a je otázkou, zda se tak stane), ale dle mého to vůbec nevadí.

Středověk byl zajímavým místem k životu, obzvlášť na počátku 15. století, kdy zemřel Karel IV., velký to panovník českých dějin, a na jeho místo nastupuje jeho syn Václav IV. Ten moc chutě k panování nezdědil a radši se někde „vylil jak váza“ nebo si užíval dámskou společnost. A když váš bratr touží po moci, k problémům není daleko. Opráski sčeskí historje jsou jasným důkazem toho, že Zmikund, tedy pardon, Zikmund, není mírumilovný vladař, chce mít velký vliv, a toho se v té době bez nějaké té války s bandou žoldáků těžko dosahovalo.

Oproti tomu si kovářův syn Jindřich žije poklidným životem, skoro jako Václav IV., jenom není synem panovníka, ale kováře. Bohužel žije ve Skalici, jež je vyhlášena těžbou stříbra, které se jako platidlo pro žoldnéře velice dobře hodí. Zikmundovo vojsko tak jednoho dne klepe na brány Skalice a úplně obrací vzhůru nohama docela poklidný Jindřichův život. Příběhová stránka může na první pohled působit obyčejně, protože ústředním tématem je pomsta. Celý příběh má však několik zvratů, a hlavně spoustu odboček, detailů a situací, díky nimž si ho jisto jistě užijete. Postavy jsou skvěle napsané a vůbec nejsou ploché. Co se scénáře týče, nezbývá než smeknout, protože tady byla odvedena víc než dobrá práce.

Kdo z vás viděl nějakou část hry z úvodu, možná mu přišel jako nuda. Několik prvních hodin je takový hodně pomalý rozjezd, který možnosti hry neukazuje ani zdaleka. Až po prologu, kdy se vydáme směr Rataje všechno začne fungovat naplno a Kingdom Come se odhalí v plné kráse. Kdo má rád rozmáchnutá RPG se spoustou vedlejších úkolů, bude zde jako doma. Jejich náplň je velmi rozmanitá, zábavná a jednoduše nebudete moct přestat s plněním úkolů.

Ano, jsou zde i klasiky typu odnes něco někam, ale naštěstí jich není moc. Mírnou vadou na kráse může být právě nelinearita při plnění úkolů, kdy si můžete zadané věci plnit dle svého pořadí a tempa, což může občas hru dostat do situací, které nedávají úplně smysl. Při plnění úkolu vám tak mohou postavy sdělovat věci, které již dávno víte, jelikož podle nich jste je zjistit ještě neměli. Nestává se to často, takže na výsledném skvělém dojmu se vůbec nepodepisují a když už, jsou spíše úsměvné.

Rovnou a bez mučení se přiznávám, že RPG nejsou moje nejoblíbenější parketa, jelikož nerad rozděluji body do dovednostních stromů, protože nikdy nevím, co si vybrat. Kingdom Come naštěstí funguje na systému známém třeba ze Skyrimu, kdy body získáváte jednoduše prováděním činností. Stačí tak mluvit s lidmi, abychom byli lepší v konverzaci, cvičit lukostřelbu a šerm pro lepší schopnosti v této oblasti a tak dále. Pro někoho jako já, je to ideální věc, která skvěle funguje, a navíc si po získání nějaké úrovně u dovednosti můžeme odemknout perk, který nás posune zase někam dál v té dané dovednosti.

RPG systému sekunduje systém, kdy je třeba dbát na Jindřichovi potřeby spánku a jídla. U spaní stačí lehnout do postele (v závislosti na kvalitě lože pak Jindra spí různě dlouho), u jídla si dát něco dobrého do žaludku. Křečci by ale mohli přijít zkrátka, jelikož potraviny se časem kazí a jak tušíte, nechcete jíst zkažené jídlo. Stejně tak se chcete vyhnout zraněním a nemocem. Není nic příjemného krvácet v lese, v inventáři být bez obvazu a čekat, až vás pomalá smrt neúprosně dostihne. Taky koukejte, kam šlapete, protože pád do strže nebo hradního příkopu (prostě jsem v noci na tu louč zapomněl a radši sem nadával, jaká je kolem tma) vám způsobí smrt na první dobrou.

Ano, už jsem tady. Je mi jasné, že vás všechny zajímá názor na soubojový systém. Ten je úplně jiný, než co jsem kdy hrál a zároveň je na něm nejvíce vidět zlepšování hlavního hrdiny. Z počátku jste prostě kluk, který meč s bídou udrží v ruce, takže nějaký zkušenější soupeř si vás dá jako nic. Je třeba, aby se vám dostal pod kůži a víc než kdy jindy, zde platí ono okřídlené těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Souboje jsou spíše taktické a pomalejší, takže je potřeba při nich dávat pozor, v čas uhýbat nebo se krýt a útoky řetězit do komb. V opačném případě vám velice rychle dojde stamina a bez ní je váš konec zpečetěn. Variací je zde spousta a záleží i na typu protivníka, jakého si vyberete ke konfrontaci. Jinak se bojuje v lapkou a jinak s opancéřovaným rytířem.

O něco lépe na tom je střelba z luku, i když bez mířidel a s třasořitkou, který s bídou natáhne tětivu zpočátku výkony Robina Hooda neočekávejte. Nechybí ani stealth, který je klasický v tom smyslu, že se k někomu připlížíte zezadu a sejmete ho. I tiché zabíjení však dostalo místní specifika spojená s hlukem (stráže opravdu dobře slyší, takže dávejte pozor) a s oblečením. Toho bylo i ve středověku kupodivu dost a dalo se různě vrstvit. Tichošlápka tak neuděláte pomocí plátěné zbroje za denního světla, ale obutím tichých bot, černého nebo alespoň tmavého oblečení a bezměsíčné noci, kdy se vaše šance rapidně zvyšují. Oblečení není důležité jenom pro plnění úkolů, ale hraje svou roli i při komunikaci, kdy si podle něj na vás lidé dělají názor. Nejsou to jenom PR řeči, ale opravdu funkční herní mechanika. Lidé jinak reagují na rytíře v blyštivém zbroji než na trhana zapáchajícího jako prasečí chlívek.

Pro správu šatstva je tu krejčí, k výrobě lektvarů alchymie a pro péči o zevnějšek kádě s vodou nebo sofistikovanější lázně, kde si za poplatek mimo koupele můžete dopřát i romantickou chvilku. Určitě využijete služeb kováře, jelikož nic nevydrží věčně, včetně zbraní. Meč si člověk při troše šikovnosti může nabrousit sám, ale je to docela věda a chyba může klidně znamenat zničení výborného kousku zbroje. Když už jsem zmínil šikovnost, rozhodně ji budete potřebovat při páčení zámků. Já jsem například asi hodně nešikovný a úspěšné vypáčení známku jsou pro mě Vánoce. Nicméně, že je to úplně špatný systém bych neřekl, jenom po hráčích chce jistou dovednost. Aspoň nikdo nemůže říct, že by byl trapně jednoduchý.

Technická stránka Kingdom Come budila a budí největší emoce, takže vzhůru do ní. Začal bych systémem ukládání, na který si je třeba dávat pozor a počítat s ním. Hra se ukládá automaticky na předem daných místech, což jsou většinou ukončení úkolu nebo spaní, což několikrát přidělalo pár vrásek na čele. Navíc většina ukládání je před dialogovou částí, takže rozhovory je nutné opakovat, i když se dají urychlit. Trn z paty by mohla vytrhnout sejvovice, po jejímž požití můžete hru uložit na libovolném místě. Není jí však neomezené množství a je otázka, jak moc za ni budete chtít utrácet a také ze sebe dělat alkoholika.

Co se grafické stránky týče, těžko jednoznačně říct verdikt. Hra běží na značně upraveném Cry Enginu a dokáže nabídnout opravdu skvěle nasvětlené scény, západy slunce, déšť nebo večerní procházky s loučí. Na druhou stranu se tu pár chybek, jako textury procházející skrz sebe, najde. Objeví se i nějaké horší textury a celou hrou provází doskakování textur. Z počátku může být otravné, když se na postavě najednou objeví nebo zmizí čepice, kolo se zakulatí až později a jablko není kulaté nikdy. Nicméně neviděl bych to tragicky a grafiku bral jako příjemnou.

Rozporuplné jsou také animace postav. Některé z nich nemají moc širokou paletu výrazů, jako třeba hlavní postava Jindřicha nebo mlynářova dcera, kteří se tváří skoro pořád stejně. Na druhou stranu další z nich jsou krásně zpracované, a to i na původním Xbox One. Dokonce jsem měl asi štěstí při hraní, jelikož bugů, díky nimž bych nebyl schopen pokračovat dál, jsem potkal minimum. Jednou mi hra nedovolila projít dveřmi, jednou spadla do dashboardu a párkrát se na pár vteřin zasekla, aby se pak dále rozběhla, občas se někde někdo zasekl a pár žebříků se dalo pokořit jenom s kompromisem a trochou důvtipu. Framerate by také mohl být lepší, zejména při náročnějších scénách není úplně ideální. Nicméně to všechno si myslím že je u takto rozsáhlé hry pochopitelné, navíc se chyby dějí náhodně, a o to těžší je pak celou hru odladit.

Zmínit musím zpracování české krajiny, vesnic a hradů, které je prostě skvělé. Uspořádání vesnic dává smysl, kat bydlí za městem, funguje režim dne a noci a díky zasazení si člověk připadá, jako by na daných místech byl. Občas se dají objevit i takové detaily, až se člověk pousměje no a kadibudky jsou tu taky. Vrcholem designu byl pro mě les, který také dává smysl a není to jenom nějaká sbírka náhodně rozmístěných stromů. Opomenout nesmím ani na zvukovou stránku, protože středověké „odrhovačky“ mají své kouzlu. Velikost mapy se sice může zdát jako menší (a opravdu i je), ale zase není nikam moc daleko a když už náhodou ano, je tu rychlejší chození nebo kůň. U koně si dovolím poznámku, že na rovné cestě se jezdí pěkně, přes les nebo nějaký složitější terén už je to kvůli překážkám o něco složitější.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

I přes všechny nedostatky se mi Kingdom Come: Deliverance líbilo a moc jsem si ho užil. Má své mouchy a chybky, které však vývojáři jistě časem dokáží odstranit, takže převažovat bude to pozitivní, jako báječný příběh, soubojový systém a české prostředí včetně detailního popisu dějin v kodexu. Pokud přistoupíte na pravidla, která před vás vývojáři postavili, máte před sebou zábavu na desítky hodin. Česká mise je rozhodně splněna a já doufám, že se hře povede i v prodejích, a nakonec se jí dostane uznání, jaké bezesporu zaslouží.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»