Recenze: Necromunda: Hired Gun

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 8.6.2021, 6:54

Publikováno: 8.6.2021, 6:54

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3326 článků

Mohl bych tu začít tahat triko, jak je Warhammer 40 000 neustále zpracováván do sotva průměrných her. Jenže s ohledem na jeho velikost bych toho musel znát mnohem víc než jen rozložení frakcí, hrubý obrys dějových pozadí a fakt, že jde o univerzum, které je mohutně adaptováno do knih, filmů a samozřejmě her. A není třeba hlubokých znalostí, abych si všiml pravidelné roční ofenzívy titulů, kterým propůjčuje licence Games Workshop. A přestože jde většinou o tahovky, taktické akce a strategie, občas někdo vystoupí z řady a pořádně flákne do stolu. Někdy se zadaří a vznikne Vermintide. A jindy zase ne.

Sci-fi svět Warhammeru nejspíš pozná každý. Industriální prostředí budoucnosti, kde se potkávají horníci se strojaři, aby společně vytvořili základ pro antické sochaře, kterým jejich velkolepá díla neustále zkrášlují metalisté nejrůznějšími lebkami a řetězy. Možná proto se mi kulisy vzdálené lidské společnosti tolik líbí. Jsou syrové, temné, řezavé, studené, lehce děsivé a neustále prolévané krví. Tohle prostředí musíte milovat. Je na něm něco znepokojivého, zároveň je neskutečně přitažlivé. Jako pracovnice vykřičeného domu, která v latexu s obnaženými bradavkami láká k návštěvě svého privátu, a přitom šleháním biče přetíná nedopalky na zemi. Je to dost úchylné, souhlasím, ale to je i Necromunda: Hired Gun.

Malý tým Streum On Studio po tomto projektu zamíří do pracovního tábora, kde ho budou orkové od úsvitu do soumraku mlátit po pazourách, a přitom mu chrchlat do obličeje včerejší shnilé jídlo. Výjimku dostanou pouze umělci stojící za level designem, protože jejich práce je od prvních minut neustále ponižována. Kreativní část studia byla nesjpíš jediná, která pochopila, na čem pracuje a před vývojem pečlivě studovala. Třináct úrovní zdobí bravurně vystavěné profily. V rámci možností podzemního města se lokace střídají s nečekanou kreativitou a nápaditostí. Tunely střídají stoky. Ty vysoké paláce, do kterých vede ďábelská vlaková souprava a v mezičase si skočím do obrovských sléváren nebo na futuristickou válečnou frontu.

Každá výprava nese štít Warhammeru. Otlučený, podrápaný a zasviněný zaschlou krví. Jenže za tou první legií, která dostává neustále po tlamě, se ukrývá i velká inspirace klasickými střílečkami. Kdosi chytrý dobře věděl, jak zpracovat horizontální stavbu levelů známou z DOOMu a také členité koridory patřící pod Wolfensteina. Kdybych potkal jako parťáka Blazkowicze, překvapení by nebylo na místě a s pokorou bych se mu uklonil. Za lokace, kam jsem se opakovaně vracel ve vedlejších misích, by se nestydělo 8 z 10 stříleček na trhu. Tak dobře jsou místa posledního spočinutí nadurděných frakcí zpracovaná. Bohužel jsou to jediné, co můžu s radostí pochválit.

Aby totiž hřiště milovníka drsných kvérů a nadupaných zásobníků došlo uznání, potřebuje dobře zvládnutou, a především zábavnou hratelnost. Už jsem byl svědek mnoha klopýtnutí, kdy i ti nejpovolanější zapomněli na to, co činí střílečku střílečkou. Hired Gun má téměř všechno. Jen ve fázi klinické smrti, kdy hysterky hledají poslední vůli manžela a představení dávají poslední pomazání. Akční část hry, tedy ta většinová, je zcela zabitá prapodivným ovládáním, jehož reakce by nezmapovalo ani špionážní letadlo americké armády. Přestože jsem dostal doporučení na úpravu citlivosti, ani za sopel jednorožce by se mi nepodařilo gamepad vyvážit do optimální polohy. Titul je primárně dělán na PC, kde klávesnice s myší zastanou práci, jak se patří, ale co na konzoli?

Míření je buď moc rychlé nebo naopak pomalé. Při mířidlech zatuhne úplně a já mám pocit, že tahám kopcem krávu s kostelním zvonem na krku. Citlivost má sice tradiční nastavení v rozsahu sta bodů, ale ideální kombinaci, která by se alespoň částečně blížila pohodlné střelbě, jsem prostě nenašel. Možná by to zachránil odstupňovaný auto aim, ale ten v jedné polovině nastavení doslova trhá zbraní za nepřítelem a v té druhé ho naopak zcela ignoruje. Po třech misích a dvou hodinách kalibrování došlo na kapitulaci. Nezbylo, než zvolit cosi jako zlatou střední cestu a té přivyknout. S velkým sebezapřením a pocitem naprostého znásilnění mého pohodlí.

Ona totiž Necromunda je dobrou hrou. Tam někde uvnitř, kde se koncepty a skicy teprve stávají hmatatelnou ukázkou hry, se kterou se jde za vedením pro peníze na vývoj. Ve velmi ojedinělých případech jsem se dokonce bavil a s radostí kosil hordy nepřátel. Slastný pocit ustřelené hlavy střídaly exekuce na blízko, během nichž došlo na nože, pistole a silné pěsti. I to dobré se však po čase okouká a ohraje. Variabilita nepřátel je hodně tristní a koukat neustále na stejné modely, případně na gumové huby obrů, dlouho nevydrží ani masochista. Jako bonus, AI je hodně pitomá a místo aby využila přečíslení nebo malé bossy ve svých řadách, chodí jak hladový čokl za buřtem. V kampani nefunguje téměř vůbec a jediné, kde poznáte její sílu, jsou vedlejší kontrakty stylu zaber, osvoboď nebo rozbij

Autory fackují základy žánru a oni se přesto vydali do dalšího, aby v cyberpunkovém stylu načrtly RPG prvky. Říkám načrtli, protože kde takový Biomutant hýřil kreativitou, tam se nájemný lovec odměn zmůže na vylepšování výzbroje a skromný strom dovedností, který je možné spatřit téměř v každé hře. Modifikovat zbraně se mi příliš nechtělo, protože kořist z misí přinášela stále nové. Ale pokud si chcete prolétnout jen kampaň, pak vám obchod a dokupování dílů padnou k užitku. Biomechanické díly mají potenciál, ale po odemknutí určitého typu už dochází jen k zesilování jeho předností. To není úplně nejlepší řešení a motivace. Rozhodně bych vylepšení používal mnohem víc, kdyby neměla horší přístupnost přes kruhovou nabídku.

Zbytek věcí je vlastně nadbytečný. Modifikovatelný pes sice může krátkodobě zaměstnat nepřítele, ovšem nakonec mě bavilo jen jeho přivolání pískací krysou. I jako plně kovový mazlíček totiž příliš nevydrží a jediný povel ho předurčuje k brzké záhubě. Ladem leželo také běhání po zdech, které na rozdíl od jiných stříleček, nemá praktické využití, protože ho plně nahrazuje dvojskok a vystřelovací hák. Nerad, ale mezi zbytečnosti řadím i příběh. Hrdina se slovníkem prvoligového fotbalisty nemůže najít sympatie snad ani u ryb v tůni. Nejčastěji se zmůže na dvě věty nebo strohé popohnání dialogu. Ostatně žádná z postav není tak zajímavá, aby se zapsala do povědomí, natož hráčova srdce. Dialogy jsou vedené tím nejprimitivnějším způsobem a veškeré motivy dopující příběh vyznívají béčkově nebo dokonce směšně. Warhammer je výpravný a Necromunda špinavá jak zatoulaný kocour. Ale vývojáři to neumí prodat, ostatně jako většinu své práce.

Pravidelný technický závěr tentokrát budiž varováním všem majitelům konzolí řady Xbox One. Ani kdysi vrcholné „Xko“ si se hrou neporadí. Počty snímků kolísají jak staříkův puls při striptýzu a ladnost chodu je termín, k němuž se hra neblíží ani na délku žhnoucí hlavně kulometu. Věčné sekání, dočítání, dokreslování a padání do nabídky konzole je stejnou součástí hratelnosti jako přebíjení prázdného zásobníku. Series X má dost výkonu, aby udržela snímky aspoň nad průměrem, i když k pádům dochází taky. Naštěstí ji pomáhá SSD disk, který některá technická opomenutí dokáže zahladit a učesat natolik, že se dá mluvit o plynulosti.

4
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Necromunda byla mým černým koněm jara, ale hobluje zadní pozice hned od startu. Nevyladěná technická stránka a ovládání se železnou koulí při pohybu, neumožní vyniknout hratelnosti, která třebaže průměrná, dokázala by zabavit alespoň po dobu hlavní kampaně. K ničemu je parádní design úrovní a levely prorostlé mnoha přístupy, když se po nich pohybuje tlupa tupců, která nemá ponětí, proč byla stvořena. A tak atmosféra Warhammeru pozvolna upadá, až se rozmělní do břečky po odpoledním dešti, kterou slunce za pár minut vymaže z povrchu. Hired Gun míří na střední produkci, tedy někam mezi Shadow Warriora a remasterovaný Hard Reset, ale ani zdaleka se k nim neblíží a zůstává jen nadějným konceptem s prapodivným výsledkem. A geniálním designem světa.
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»