Recenze: NieR Replicant ver.1.22474487139

Autor: SeedarCZ Publikováno: 4.5.2021, 8:49

Publikováno: 4.5.2021, 8:49

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 23 článků

Remake, remaster, ani jedno?

Původní hra Nier, která se v roce 2010 objevila na našich trzích po úspěchu v Japonsku, se příliš velké ovace nedočkala. Vydavatelství ale hře dalo ještě šanci a to je jen dobře. Po velmi úspěšném Nier: Automata (součástí Game Pass) se fanoušci série dočkali přepracované verze původní hry Nier: Replicant (číslo verze s dovolením nadále vynechám :D).

Povedlo se vydavatelství Square Enix na trh vydat další kvalitní RPG? V tomto směru vydávají v posledních letech vcelku kvalitní kousky. Ať už se bavíme o Avengers či Outriders (v Game Pass). Nový Nier je další zajímavý titul, na který se dnes podíváme.

Začátek příliš nenadchne

Pokud tedy nepočítáme prequel, kdy během pár minut nasbíráte nejvyšší lvl a snad všechny dostupné skilly vaší postavy je začátek příběhu poměrně nudný.

Jako velký bonus počítám hlavně to, že hlavní postavu si můžete libovolně pojmenovat. Já si poněkud unáhleně napsal svůj gamertag z Xboxu, ale vyloženě to bije do očí když vedle Kainé, Yonah, Popola, je nějaký Seedar :). Doporučuji si tedy dobře promyslet jméno které do příběhu sedne poněkud lépe. Jako přidaná hodnota do příběhu rozhodně potěšilo.

Začínáme v naší domovské vesnici (jejíž název ani po 12h hraní neznám, to je trochu otazník, když už jsem si pojmenoval hlavní postavu, proč nemůžu pojmenovat i tu vesnici když už jí vývojáři sami asi nepojmenovali), naše mladší sestra Yonah trpí nemocí na niž nemáme lék a čas se krátí. V cestě za záchranou nám pomáhá celá vesnice, někteří slovy, jiní i činy.

Našim největším spojencem je ale Grimoire Weiss, kouzelná kniha neobyčejné moci, kterou vzala kdovíkde. Na naší cestě potkáme mnoho nepřátel a musíme vyřešit nejednu hádanku, celkově postup hrou hodnotím jako velmi dobrý. Nejde jen o to pomlátit vše co vám stojí v cestě, i když většinou to tak je.

Nevšední pohled na svět

Další zajímavou věcí ve hře je rozhodně rozsah kamer. Krom tedy té klasicky chaotické RPG kamery, kterou ovládají opravdu jen zkušení hráči v žánru se zde kamera plynule může přeměnit na 2D retro kameru jak ji známe ze starších her, napůl 3D pohled shora a také podle mě velmi povedený cinematický pohled zejména při procházení z jedné lokace do jiné.

Méně načítání by neuškodilo

V dnešní době u her nečekáte, že každou chvíli budete něco načítat. Zejména ze začátku hry opravdu chodíte z jedné lokace do druhé a neustálé načítání (byť na Series X|S velmi rychlé) může někoho popudit. Většina lokací ani není tak obsáhlých aby se to nedalo řešit jinými způsoby. Jak to funguje na klasickém Xboxu One/S/X? To bohužel vyzkoušeno nemáme.

Nyní už k samotné hře. Jako průměrný hráč tohoto žánru můžu říct že ovládání šlape dobře. Při zacíleném útočení to občas trochu nesmyslně přeskakuje cíle, což by mohlo komplikovat život hráčům preferujícím obouruční (tedy pomalejší) zbraně. Pohled kamery při boji žádnou revoluční změnu nepřinesl a hru si tedy vychutnáte zejména z pohledu třetí osoby. Bohužel, ať už jsem kameru nastavil jakkoli, celkový přehled o tom co se kolem děje nikdy nebyl takový jak bych si přál.

Obsahově je hra velmi slušně vybavená

Kromě hlavního příběhu, který samotný slibuje herní čas v řádech desítek hodin jsou ve hře k dispozici samozřejmě i vedlejší úkoly s poměrně širokým spektrem. Obzvláště jsem si oblíbil úkoly, kdy se ze mě stal kurýr samo rozbitného balíčku, se kterým nesmíte ani vyskočit či se nechat zasáhnout při souboji. Pokud mezi vámi a cílovou destinací stojí horda stínů, představuje tento úkol jednu z těch těžších výzev.

Další celkem zapeklitý úkol hned ze začátku hry byl najít ztracená vejce, které vlastně ani nejsou vidět při pohledu na zem. Nebýt toho že mi problikla možnost vejce vzít při náhodném přejetí kurzorem okolo asi bych ho tam hledal doteď. Bug nebo záměr? Kdoví, ale hra těmito rozmanitými vedlejšími úkoly slibuje prodloužení herního prožitku o pěknou řádku hodin navíc. Sečteno podtrženo, máte týden či dva na hraní? No, tak už nemáte.

To nejlepší nakonec. Hra, stejně jako předchozí titul Nier: Automata nabízí vícero zakončení příběhu. Konkrétně jich je tedy pět. A to máme dalších x hodin u konzole zaručených. Ten týden se pěkně krátí, co říkáte?

Původní hra versus Replicant

Velkým rozdílem mezi původní hrou z roku 2010 je v tom, že tentokrát nejste otcem zachraňující dceru, nýbrž bratrem snažícím se o záchranu sestry.

Samozřejmě se hra oblékla i do nového kabátku. Kdy místo 720p/30FPS vývojáři fanouškům nadělili úchvatných 4k/60FPS. Přepracovány byly samozřejmě i textury postav a herního světa. Po grafické stránce se hře příliš mnoho opravdu vytknout nedá.

Anglický dabing zůstal zachován. Navíc, herci se po letech vrátili a svým postavám vdechli život znovu. Pokud jste tedy původní Nier hráli, čekají vás staré známé hlasy. A stejně jako dříve, máte možnost hru hrát s japonským dabingem.

Po hudební stránce se do toho vložil Keiichi Okabe se svým týmem a hře vdechl opravdu hloubavý soundtrack který vás vtahuje do děje ještě více. Toto mohu jen potvrdit a s čistým svědomím říct, že po hudební stránce se mi málokterá hra líbila někdy více, jestli vůbec nějaká.

Oproti deset let staré hře se samozřejmě dostalo i na vylepšení hratelnosti. Kde si vývojáři nemuseli pro pomoc daleko a snažili se o implementování gameplaye z NieR: Automata. Co dodat, když to funguje proč ne. Přepracován byl i automatický režim, dostupný jen v nejlehčím módu. Pokud byste se chtěli víc kochat příběhem tak máte možnost, nicméně já tuto možnost nevyužil. Však proč taky, když už u toho sedím tak si zabojuji na vlastní pěst, to dá rozum.

Samozřejmě záleží na každém jak hru pojme, ale ať počítám jak počítám, ke kompletnímu projetí hry se vším co nabízí a ke splnění všech herních úspěchů je to zatraceně daleká cesta. Takovou životností se příliš mnoho single her chlubit nemůže.

Pár zajímavostí o vývoji hry

Tvůrce soundtracku Emil Evans použil při jeho tvorbě fiktivní jazyk složený z různých reálných, mezi nimi angličtina, španělština, italština a dalších, japonština samozřejmě nesměla chybět.

Hratelný prolog na začátku příběhu se odehrál přesně 1312 let před hlavním příběhem.

Ani v pravé poledne slunce nezahlédnete. Je to způsobeno velkým kataklyzmatickým jevem, který vychýlil planetu z její oběžné dráhy a způsobil tak konec světa jak jej známe.

9

Jakožto zapřisáhlý hráč multiplayerových her musím říct, že tento kousek si u mě čas na dohrání zcela jistě najde. Možná ne letos, možná ne příští rok, ale snad to do dalšího dílu stihnu. Hra mě zaujala svým příběhem, který není tak jednotvárný jak se u RPG občas stává a chvílemi jsem opravdu zapomněl že jsem jen lenoch v křesle s ovladačem v ruce a do příběhu jsem se dokázal pořádně ponořit. Není zde příliš co vytýkat, snad jedině fakt, že chybí strom dovedností kdy bych uvítal nějakou formu specializace, kterou se se svým hrdinou vydám. Osobně preferuji rychlost, nějaký kopí u mě opravdu neuspěje. Na to navazuje i nedostatek bojových schopností a vše je vázáno vlastně jen na to jestli používáte jednoruční zbraň, obouruč či kopí. To je zřejmě jediný nedostatek, na který jsem během testování narazil. Možnost zbrani či kouzlům přidat nějaký bonus ve formě zaklínadel (Words) je jen chabá náplast. Hře by jistě slušela i čeština, ale … na tu se zapomíná už zpravidla téměř všude tak to nelze brát jako nedostatek v žádném případě. Nachystat výmluvy proč nejdeme do práce a hurá do světa Nier.
bezesporu zajímavý příběhabsence stromu dovedností či specializace postavy
jednoduchá hratelnost
přepínání kamer do 2D je paráda
hudba a dialogy
27. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: XIII

Herní průmysl prožívá zajímavé období. Na jednu stranu se mu neskutečně daří, co se financí týče. Zisky rostou, prodeje her také a stejně tak se zvětšuje herní komunita. Na druhou stranu je stále častější, že v době vydání hry dostaneme nedodělaný produkt, na kterém vývojáři musejí minimálně další rok pracovat, abychom dostali očekávanou kvalitu. A k tomu je tady záplava nejrůznějších remaků. Už jsem si říkal, že tato mánie bude mít sestupnou...

»
22. 09. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Destroy All Humans! 2 – Reprobed

Co se stane s mimozemšťanem po invazi na Zemi? Jestli hádáte, že si dopřeje dovolenou jako doživotní zákazník resortu Oblast 51, tak se pěkně pletete. Jeho novým domovem se stal Bílý dům, odkud je obdivován celou Amerikou. To lehce rozladilo Sovětský svaz, který se bojí, že se lehkovážnost Američanů může rozšířit do celého světa, včetně sibiřské oblasti. Ničí tak mimozemskou základnu na oběžné dráze a s ní i kariéru netradičního prezidenta. Nechá...

»
20. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Hobo: Tough Life

Už jsem si myslel, že simulátory všeho možného mají to nejlepší za sebou, ale evidentně jejich trend stále sílí. A když už si člověk myslí, že ho nic nepřekvapí, objeví se simulátor bezdomovce. Ke cti vývojářů však musím dodat, že jejich projekt, kterému budou věnovány následující řádky, je ve vývoji již nějaký ten pátek, kdy si svou premiéru odbyl na PC platformě v roce 2017. Zde sklidil velice solidní úspěch a...

»
07. 09. 2022 • HusekD0

RECENZE: Steelrising

Studio Spiders je tu s námi již řadu let. Za dobu své existence jsme se od nich dočkali opravdu pestré nabídky her. První titul vydali v roce 2009 a jednalo se o předělávku velmi povedené adventury ze světa Sherlocka Holmese, se kterým jsme se vydali po stopách Jacka Rozparovače na Xboxu 360. Svojí vlastní tvorbu započali až v roce 2011, kdy nám představili akční RPG Faery: Legends of Avalon. Titul...

»
05. 09. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: F1 Manager 2022

Svět Formule 1 v minulých dnech nabídl novou hru z tohoto prostředí. Pokud se těšíte na další zavodní klon, tak jste vedle. Tentokrát usednete do manažerského křesla a budete se snažit vytvořit dokonalou závodní stáj, která se stane postrachem pro konkurenci.

»
22. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Saints Row

Co dělat, když máte zavedenou sérii, které s každým dílem dochází víc a víc dech? Máte hned několik možností. Buď nechat sérii sérií a vrhnete se na nějakou novou značku. Další možností je pokračovat v dojení, dokud hráči nepřijdou na to, že vlastně hrají pořád to samé (a že jim to občas trvá docela dlouho) a jako poslední možnost bych viděl taktiku pár let počkat, až se na všechno tak trochu pozapomene...

»
16. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Way of the Hunter

Dnešní hráči mají k dispozici nepřeberné množství titulů a žánrů. Trh by se mohl zdát přeplněný, bez sebemenšího prostoru pro nové vývojáře. To ovšem neplatí pro všechny. V případě loveckých simulátorů jsme do této doby byli odkázáni pouze na theHunter: Call of the Wild, jenž si po několik let udržoval téměř bezkonkurenční prvenství. To se ale v následujících měsících může rychle změnit, protože se objevilo nové slovenské vývojářské studio pod...

»
12. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Endling: Extinction is Forever

Naše planeta je jedinečné místo, plné krásných míst, rostlin, nerostů a živočichů. Lidé byli a do jisté míry pořád jsou velmi sebestřední a proto se k těmto darům nechovali s patřičnou úctou a opatrností. Naštěstí jsme s postupem času prozřeli a začali dělat spoustu věcí jinak. Ochraňujeme ohrožená zvířata, obnovujeme zdejší lesy, čistíme okolní prostředí od našich odpadků atd. Představte si nyní ale realitu, ve které by byli lidé neustále...

»