Recenze: NieR Replicant ver.1.22474487139

Autor: SeedarCZ Publikováno: 4.5.2021, 8:49

Publikováno: 4.5.2021, 8:49

Sociální sítě

O autorovi

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 24 článků

Remake, remaster, ani jedno?

Původní hra Nier, která se v roce 2010 objevila na našich trzích po úspěchu v Japonsku, se příliš velké ovace nedočkala. Vydavatelství ale hře dalo ještě šanci a to je jen dobře. Po velmi úspěšném Nier: Automata (součástí Game Pass) se fanoušci série dočkali přepracované verze původní hry Nier: Replicant (číslo verze s dovolením nadále vynechám :D).

Povedlo se vydavatelství Square Enix na trh vydat další kvalitní RPG? V tomto směru vydávají v posledních letech vcelku kvalitní kousky. Ať už se bavíme o Avengers či Outriders (v Game Pass). Nový Nier je další zajímavý titul, na který se dnes podíváme.

Začátek příliš nenadchne

Pokud tedy nepočítáme prequel, kdy během pár minut nasbíráte nejvyšší lvl a snad všechny dostupné skilly vaší postavy je začátek příběhu poměrně nudný.

Jako velký bonus počítám hlavně to, že hlavní postavu si můžete libovolně pojmenovat. Já si poněkud unáhleně napsal svůj gamertag z Xboxu, ale vyloženě to bije do očí když vedle Kainé, Yonah, Popola, je nějaký Seedar :). Doporučuji si tedy dobře promyslet jméno které do příběhu sedne poněkud lépe. Jako přidaná hodnota do příběhu rozhodně potěšilo.

Začínáme v naší domovské vesnici (jejíž název ani po 12h hraní neznám, to je trochu otazník, když už jsem si pojmenoval hlavní postavu, proč nemůžu pojmenovat i tu vesnici když už jí vývojáři sami asi nepojmenovali), naše mladší sestra Yonah trpí nemocí na niž nemáme lék a čas se krátí. V cestě za záchranou nám pomáhá celá vesnice, někteří slovy, jiní i činy.

Našim největším spojencem je ale Grimoire Weiss, kouzelná kniha neobyčejné moci, kterou vzala kdovíkde. Na naší cestě potkáme mnoho nepřátel a musíme vyřešit nejednu hádanku, celkově postup hrou hodnotím jako velmi dobrý. Nejde jen o to pomlátit vše co vám stojí v cestě, i když většinou to tak je.

Nevšední pohled na svět

Další zajímavou věcí ve hře je rozhodně rozsah kamer. Krom tedy té klasicky chaotické RPG kamery, kterou ovládají opravdu jen zkušení hráči v žánru se zde kamera plynule může přeměnit na 2D retro kameru jak ji známe ze starších her, napůl 3D pohled shora a také podle mě velmi povedený cinematický pohled zejména při procházení z jedné lokace do jiné.

Méně načítání by neuškodilo

V dnešní době u her nečekáte, že každou chvíli budete něco načítat. Zejména ze začátku hry opravdu chodíte z jedné lokace do druhé a neustálé načítání (byť na Series X|S velmi rychlé) může někoho popudit. Většina lokací ani není tak obsáhlých aby se to nedalo řešit jinými způsoby. Jak to funguje na klasickém Xboxu One/S/X? To bohužel vyzkoušeno nemáme.

Nyní už k samotné hře. Jako průměrný hráč tohoto žánru můžu říct že ovládání šlape dobře. Při zacíleném útočení to občas trochu nesmyslně přeskakuje cíle, což by mohlo komplikovat život hráčům preferujícím obouruční (tedy pomalejší) zbraně. Pohled kamery při boji žádnou revoluční změnu nepřinesl a hru si tedy vychutnáte zejména z pohledu třetí osoby. Bohužel, ať už jsem kameru nastavil jakkoli, celkový přehled o tom co se kolem děje nikdy nebyl takový jak bych si přál.

Obsahově je hra velmi slušně vybavená

Kromě hlavního příběhu, který samotný slibuje herní čas v řádech desítek hodin jsou ve hře k dispozici samozřejmě i vedlejší úkoly s poměrně širokým spektrem. Obzvláště jsem si oblíbil úkoly, kdy se ze mě stal kurýr samo rozbitného balíčku, se kterým nesmíte ani vyskočit či se nechat zasáhnout při souboji. Pokud mezi vámi a cílovou destinací stojí horda stínů, představuje tento úkol jednu z těch těžších výzev.

Další celkem zapeklitý úkol hned ze začátku hry byl najít ztracená vejce, které vlastně ani nejsou vidět při pohledu na zem. Nebýt toho že mi problikla možnost vejce vzít při náhodném přejetí kurzorem okolo asi bych ho tam hledal doteď. Bug nebo záměr? Kdoví, ale hra těmito rozmanitými vedlejšími úkoly slibuje prodloužení herního prožitku o pěknou řádku hodin navíc. Sečteno podtrženo, máte týden či dva na hraní? No, tak už nemáte.

To nejlepší nakonec. Hra, stejně jako předchozí titul Nier: Automata nabízí vícero zakončení příběhu. Konkrétně jich je tedy pět. A to máme dalších x hodin u konzole zaručených. Ten týden se pěkně krátí, co říkáte?

Původní hra versus Replicant

Velkým rozdílem mezi původní hrou z roku 2010 je v tom, že tentokrát nejste otcem zachraňující dceru, nýbrž bratrem snažícím se o záchranu sestry.

Samozřejmě se hra oblékla i do nového kabátku. Kdy místo 720p/30FPS vývojáři fanouškům nadělili úchvatných 4k/60FPS. Přepracovány byly samozřejmě i textury postav a herního světa. Po grafické stránce se hře příliš mnoho opravdu vytknout nedá.

Anglický dabing zůstal zachován. Navíc, herci se po letech vrátili a svým postavám vdechli život znovu. Pokud jste tedy původní Nier hráli, čekají vás staré známé hlasy. A stejně jako dříve, máte možnost hru hrát s japonským dabingem.

Po hudební stránce se do toho vložil Keiichi Okabe se svým týmem a hře vdechl opravdu hloubavý soundtrack který vás vtahuje do děje ještě více. Toto mohu jen potvrdit a s čistým svědomím říct, že po hudební stránce se mi málokterá hra líbila někdy více, jestli vůbec nějaká.

Oproti deset let staré hře se samozřejmě dostalo i na vylepšení hratelnosti. Kde si vývojáři nemuseli pro pomoc daleko a snažili se o implementování gameplaye z NieR: Automata. Co dodat, když to funguje proč ne. Přepracován byl i automatický režim, dostupný jen v nejlehčím módu. Pokud byste se chtěli víc kochat příběhem tak máte možnost, nicméně já tuto možnost nevyužil. Však proč taky, když už u toho sedím tak si zabojuji na vlastní pěst, to dá rozum.

Samozřejmě záleží na každém jak hru pojme, ale ať počítám jak počítám, ke kompletnímu projetí hry se vším co nabízí a ke splnění všech herních úspěchů je to zatraceně daleká cesta. Takovou životností se příliš mnoho single her chlubit nemůže.

Pár zajímavostí o vývoji hry

Tvůrce soundtracku Emil Evans použil při jeho tvorbě fiktivní jazyk složený z různých reálných, mezi nimi angličtina, španělština, italština a dalších, japonština samozřejmě nesměla chybět.

Hratelný prolog na začátku příběhu se odehrál přesně 1312 let před hlavním příběhem.

Ani v pravé poledne slunce nezahlédnete. Je to způsobeno velkým kataklyzmatickým jevem, který vychýlil planetu z její oběžné dráhy a způsobil tak konec světa jak jej známe.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Jakožto zapřisáhlý hráč multiplayerových her musím říct, že tento kousek si u mě čas na dohrání zcela jistě najde. Možná ne letos, možná ne příští rok, ale snad to do dalšího dílu stihnu. Hra mě zaujala svým příběhem, který není tak jednotvárný jak se u RPG občas stává a chvílemi jsem opravdu zapomněl že jsem jen lenoch v křesle s ovladačem v ruce a do příběhu jsem se dokázal pořádně ponořit. Není zde příliš co vytýkat, snad jedině fakt, že chybí strom dovedností kdy bych uvítal nějakou formu specializace, kterou se se svým hrdinou vydám. Osobně preferuji rychlost, nějaký kopí u mě opravdu neuspěje. Na to navazuje i nedostatek bojových schopností a vše je vázáno vlastně jen na to jestli používáte jednoruční zbraň, obouruč či kopí. To je zřejmě jediný nedostatek, na který jsem během testování narazil. Možnost zbrani či kouzlům přidat nějaký bonus ve formě zaklínadel (Words) je jen chabá náplast. Hře by jistě slušela i čeština, ale … na tu se zapomíná už zpravidla téměř všude tak to nelze brát jako nedostatek v žádném případě. Nachystat výmluvy proč nejdeme do práce a hurá do světa Nier.
bezesporu zajímavý příběhabsence stromu dovedností či specializace postavy
jednoduchá hratelnost
přepínání kamer do 2D je paráda
hudba a dialogy
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»