RECENZE: Sacred 3

Autor: yourself Publikováno: 1.9.2014, 11:57

Publikováno: 1.9.2014, 11:57

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

yourself

yourself

Je autorem 366 článků

Fanoušek západních RPGček, filmových klasik, kvalitní četby a snad jediný člověk na světě co hraje Halo kvůli příběhu.

Série Sacred hrála na poli akčních RPG vždy druhé housle. Ono řekněme si na rovinu, v porovnání s Diablem hraje většina akčních RPG druhé housle. Ale i tak si série se svým humorem našla své fanoušky a druhý díl se podíval i na konzole.  Není tedy žádným překvapením, že se spousta hráčů při oznámení třetího dílu radovala, ovšem to ještě nevěděli co je čeká. Hned v moment kdy zavítáte do hry si uvědomíte, že se spousta věcí změnila a rozhodně ne k dobrému. Třetí díl, na němž pracovalo nové studio působí v porovnání s předchozími hrami a vůbec většinou her z žánru isometrických akčních RPG pouze jako prázdná schránka toho co někdy bylo.

ss07_large

Stejně tak jako minule zavítáme do světa tajemné Ancarie, která se jak už to tak bývá opět ocitla v nesnázích. Zlotřilý kouzelník ukradl artefakt zvaný „Heart of Ancaria“ a chce použít jeho moc k zotročení světa. V ten moment přicházíte na řadu vy, jeden ze čtyř (nebo pěti) hrdinů, aby jste se prosekali hordami rozličných nepřátel a ukázali arcipadouchovi, že krást se nemá. A to vše bez spousty různých mechanik a důvodů proč lidé tento typ her hrají, ale o tom si povíme později. Pravděpodobně Vás zajímá ta narážka na počet hratelných postav. Je to jedna z věcí, která mi na Sacred 3 velmi vadí. Někdo se totiž rozhodl vzít jednu postavu, a dát ji jako placené DLC v den vydání. Tato postava sice nefiguruje v žádných cutscénách, tudiž byla nejspíše vytvořena později než ty ostatní, ovšem figuruje v CGI intru, které běží ve smyčce v pozadí hlavního menu. Toto DLC je sice zdarma součástí First Edition hry, ovšem to nemění nic na faktu, že se k této postavě bez zaplacení nedostanete, pokud si hru pořídíte z druhé ruky nebo pokud si koupíte standardní edici hry.

Pojďme však zpátky k samotné hratelnosti, u které je také vidět spousta velmi nelogických rozhodnutí. Tím asi nejhorším bylo to, že se rozhodli zbavit důvodů proč lidé vlastně hrají isometrická akční RPG. Ve hře totiž nenajdete žádný loot. Obyčejně zabíjíte monstra, aby jste měli lepší předměty, aby jste mohli zabít silnější monstra, aby jste měli ještě silnější předměty a takto hrajete, dokud Vás to nepřestane bavit. Místo toho se v Sacred 3 dočkáte spršky orbů, které Vás vyléčí a doplní Vám energii a tu spršku občas doplní sprška zlata, která moc neodpovídá tomu co leží na zemi. Veškerá ta klasická hratelnost je tedy pryč, ovšem místo ni jsme nedostali vůbec nic.

ss08_large

Sacred 3 více méně ubralo na obsahu všude kde to šlo. Máte méně postav, mezi nimiž však nejsou téměř žádné rozdíly. Jedna toho vydrží malinko více, jiná zase útočí o něco rychleji a útoky jiné pokryjí o něco větší plochu. Jenže tím to hasne, co se herního stylu týče hrajete za všechny postavy více méně stejně, snad jen u lučistníka budete muset uskakovat o něco častěji, jelikož je to jediná postava, která nemůže útočit a pohybovat se naráz. Jak už jsem se zmínil sbírání lootu je pryč. Místo toho se Vám během hraní v pevně daných momentech odemknou nové zbraně, ale opět s minimálními rozdíly. Jedna Vás trochu léčí, druhá má větší dosah a se třetí budete častěji rozdávat kritické zásahy. Samotné zbraně v průběhu hraní získávají úrovně, jenže ty mění jen jejich vzhled a na statistiky žádný vliv nemají. Podobně jsou na tom jednotlivé schopnosti. Místo rozsáhlých talentových stromu, nebo alespoň solidního výběru aktivních schopností, jež by Vám umožnily tvorbu rozličných buildu se musíte spokojit pouze se sedmi. K dispozici máte čtyři „lehká“ a tři „těžká“ kouzla. Ta můžete sice různě vylepšit, ovšem tato vylepšení nijak nemění jak se jednotlivá kouzla chovají. Jen zvýší jejich poškození plochu, kterou zasáhnou a nebo kolik energie Vás jejich použití stojí.

ss04_large

Podobně je i na tom herní svět. Otevřená Ancarie druhého dílu byla nahrazena patnácti velmi lineárními mezi úrovněmi, které jsou pak rozděleny na jakési arény. V praxi to pak probíhá tak, že jdete úzkou uličkou, dojdete k otevřenému prostranství, to se uzamkne a vyběhnou na Vás nepřátele a po tom co je zabijete jdete další úzkou uličkou k další mini aréně a tak stále dokola. Občas dostanete možnost vybrat si mezi dvěma cestami, z nichž jedna Vás většinou zavede k truhle s 20 zlaťáky, ovšem tím jakési zkoumání prostředí končí. Na konci se pak dočkáte souboje s bossem a můžete se vydat do další úrovně, která nabídne to samé ovšem v trochu jiném prostředí. Když už nic, aspoň se na to pěkně divá. „Vedlejší úkoly“ suplují mini úrovně, ve kterých si můžete odemknout například více slotů na léčivé lektvary atd. Tyto úrovně jsou malé arény, ve kterých se musíte vypořádat s pěti vlnami nepřátel nebo je jen od nepřátel vyčistit.

ss05_large

Jedinou novinkou jsou takzvané „Weapon Spirits“. Jakési duše padlých bojovníků, které přidávají Vašim zbraním různé efekty. Jedná Vás léčí, ovšem sníží efektivitu léčivých orbů, jiná zase nepřátelé podpálí, ale schopnosti Vás budou stát více energie. Každá z těchto duší má svou osobnost a nebojí se komentovat vaše výkony, což po chvíli působí dosti otravně, vzhledem k tomu, že každá z nich má všeho všudy čtyři fráze, které neustále opakuje. Problém je i v jejich implementaci. Nikde ve hře se totiž nedozvíte jak nebo kdy tyto duše získáte. Objevují se totiž náhodně během hraní a občas dostanete dvě tři krátkou chvíli po sobě a jindy projdete několika úrovněmi aniž by jste se s nějakou setkali. Dalším problémem je to, že i když jsou jejich efekty rozdílné, nejsou dost rozdílné na to, aby jste si nějak pohráli s jejich výběrem. Já osobně jsem střídal pouze dvě z deseti podle toho jestli jsem potřeboval silnější léčení a nebo větší poškození a to je myslím velká škoda.

ss03_large

Velký důraz je kladen na kooperativní hraní, které je implementováno poměrně dobře a jelikož Vás hra skóruje existuje tu i jistá míra kompetitivnosti. Můžete si i vybrat kdo přesně se k Vám může připojit. Ovšem stejně tak jako všechno ostatní působí tak nějak nedotaženě. Jednotlivé arény nejsou zrovna největší a tak se dost často stává, hlavně při hraní ve čtyřech, že vlastně ani pořádně nevíte kde na obrazovce jste. Dalším problémem je to, že za hraní s dalšími lidmi nejste nijak odměněni. Ano je tu odměna v podobě 10% více zlata a zkušeností, pokud budete mít na konci nejvyšší skóre. Ovšem když vezmete v potaz, že za splnění mise získáte v průměru 350 zlatých a vylepšení se na vyšších úrovních pohybují v řádech tisíců, tak ta odměna není nic extra. A bohužel už jsme v době kdy je fungující multiplayer standardem a ne plusem.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Sacred 3 mělo velký potenciál, který se však v průběhu vývoje někam ztratil. Vše co dělá tento žánr tím čím je bylo ze hry odstraněno a nedočkali jsme se žádné náhrady. Pokud hledáte akční RPG uděláte lépe když sáhnete například po třetím Diablu, které toho nabídne podstatně více a ještě Vás vyjde levněji.
Rozmanitost prostředíNezajímavý příběh
Během hraní jsem nenarazil na žádné bugy ani jiné technické problémy Minimální rozdíly mezi postavami
Absence lootu
Hratelná postava jako placené DLC v den vydání
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»