RECENZE: Sherlock Holmes Chapter One

Autor: HusekD Publikováno: 9.12.2021, 23:59

Publikováno: 9.12.2021, 23:59

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 167 článků

Frogwares je opravdu impozantní vývojářské studio. Bylo založeno roku 2000 v Kyjevě a od té doby zásobilo hráče více jak desítkou zajímavých titulů. Mistr se má držet svého řemesla a podle tohoto přísloví přistupují k práci i tamní vývojáři. Svojí cestu započali adventurou se Sherlockem Holmesem s podtitulem The Mystery of Mummy. Ačkoliv měli ve svém portfoliu i pár dalších experimentů, tak se jejich cesty vždy vrátili právě ke klasické adventuře se slavným britským detektivem. Mým nejoblíbenějším dílem je bezesporu Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper. Podívali jsme se do nechvalně proslulé britské části Whitechaple roku 1888 a šli jsme po stopách sériového vraha Jacka Rozparovače. Každý díl nám přinesl drobnou inovaci v hratelnosti, až jsme se nakonec dostali do roku 2021, kdy vyšel nejnovější díl z této série Sherlock Holmes Chapter One. V tomto díle se podíváme na samotný začátek detektivní kariéry našeho hrdiny a zabrouzdáme i do jeho tajuplných vzpomínek.

Náš příběh začíná na palubě velkého parníku. Po dlouhé době se vracíte na svůj rodný středomořský ostrov Cordona, kde jste strávili značnou část svého dětství. Důvod vašeho návratu je bohužel velmi pochmurný. Nestihli jste se důstojně rozloučit se svojí matkou, která před několika lety zemřela na tuberkulózu, a chcete tuto kapitolu svého života uzavřít. Na vaší cestě nejste sami, ale v doprovodu vašeho věrného přítele Jona, který je s vámi doslova na každém kroku. Po vylodění směřují vaše první krůčky do místního hotelu Il Palazzo del Lusso, kde přečkáte noc. Jako mladý Sherlock nejste tím slavným detektivem, ačkoliv jeho povahové rysy jistě brzy rozpoznáte. Díky velkému egu a drobnému popichování přítele Jona se čistou náhodou přimotáte do prvního většího případu. Z počátku se jedná pouze o vrácení ztraceného předmětu, ale záhy se všechno otočí o 360°. Ostrov Cordona, místní lidé, ale i vy samotní jste obklopeni tajemstvím. To se v našem příběhu dozvíte velmi brzy, protože smrt vaší matky a ani vaše dětství nebylo takové, jak se první pohled zdálo.

Hlavní dějová linka se rozprostírá mezi několika důležitými případy. Každý z nich je napsaný opravdu skvostně a už od samotného začátku si budete připadat jako skutečný detektiv. Mezi základní funkce při vyšetřování patří profilování hlavních podezřelých. U každé důležité postavy prozkoumáte její základní rysy podle oblečení, doplňků, nebo samotného vzhledu a upravenosti. Uděláte si tak vlastní obraz o tom, co je dotyčný zač. Jakožto detektiv musíte samozřejmě pátrat po důležitých stopách. Ty se vám ukládají do spisu a musíte s nimi neustále pracovat. Mohou vám zprostředkovat důležitou indicii, pomoci najít další stopy, nebo napovědět, kam budou směřovat vaše další kroky. V tomto případě si dávejte dobrý pozor na to, jakou stopu máte aktivní. Stalo se mi, že jsem měl při hraní označenou špatnou stopu a na nějaký čas jsem se zasekl, než jsem si uvědomil svojí chybu. S každou stopou pracujete individuálně, a ačkoliv můžete být na správném místě, tak kvůli špatnému zvolení stopy nemusíte vůbec nic najít. Po nalezení veškerých důležitých stop na místě činu dostanete možnost k rekonstrukci celé události. Podle získaných informací rozmístíte všechny aktéry na správná místa a Sherlock se už postará o výklad toho, co se na daném místě pravděpodobně událo. Nejdůležitější zápisky si zapisujete do Paměťového paláce. Zde všechny důkazy propojíte v jeden celek a pomocí dedukce vytvoříte finální verdikt o tom, co se stalo a hlavně kdo je pachatelem. Ve většině případů nebudete mít nikdy 100% jistotu a tak se musíte spolehnout i na váš osobní odhad. Trochu mě mrzí, že se v průběhu hry nedozvíte, zdali byl váš závěr správný, nebo jste nechali zavřít nevinného člověka a pachatel je stále na svobodě. K pravdě vám dopomohou stopy, výslechy, nebo dokonce chemická analýza. Když naleznete neznámou látku, tak pomocí jednoduché logické minihry určíte její původ a složení. Vývojáři zde mysleli i na netrpělivé hráče a v případě lehčích obtížností budete mít možnost tyto pasáže přeskočit.

Celý ostrov na mě působil příjemným dojmem. Frogwares si z předchozího titulu The Sinking City převzalo formát openworldu a dostatečně ho vyleštilo tak, aby to jako celek konečně fungovalo a nevypadalo hloupě. Tedy alespoň v případě, že budete stále v pohybu. Pokud se na chvilku pozastavíte, tak rázem zjistíte, že se lidé nechovají tak, jak to vypadalo za chůze. Obyvatelé dělají nesmyslné pohyby, skupinky lidí mezi sebou nemluví, ačkoliv by měli. Některá NPC dokonce nemají dabing, nebo se chovají zvláštně. Chcete dát žebrákovi zlaťák, ale ten vás odbude tím, že žádné peníze nepotřebuje a prosí dál. Pokud si nechcete zbytečně kazit herní zážitek, tak se ve světě raději moc nezastavujte a vychutnávejte si ostrovní prostředí za běhu. Krajina jako taková totiž vypadá nádherně a působí uvěřitelně. Všechno zde má své místo. S celkovou strukturou ostrova si dali vývojáři opravdu hodně práce. Hra nepatří mezi AAA produkci, ale i přesto má velmi hezké grafické zpracování. To samé platí i o hudbě a dabingu. Procházení po ostrově, nalézání skrytých míst a předmětů mě opravdu bavilo a to i přesto, že se jedná o detektivní adventuru a ne o velké RPG. Kromě důležitých budov jako jsou policejní stanice, archiv či radnice, můžete navštívit i různé obchodníky s uměním, domácím nábytkem, nebo oblečením. Zkrášlíte si tak své staré panství Stonewood nebo svého Sherlocka Holmese.

Vývojáři nám už v úvodu sdělili, že je hra plná rasismu, nekorektnosti a otevřené sexuality. Jsem rád, že se i v této době najde studio, které nepodlehlo dnešním standardům o korektnosti a podlézání u aktivistů či menšin. Chtějí nám dodat co možná nejautentičtější zážitek z dané doby. Chudí dělníci opovrhují boháči a ti se zase dívají na nižší třídu z patra. Ženy jsou zde vždy řazeny až pod muže a nemají rovnocenná práva. Cizinci se shlukují pospolu, a pokud za nimi přijdete jako čistokrevný Brit, tak se s vámi odmítnou bavit. V mnoha případech ale budete muset vyzpovídat cizince, či se dokonce infiltrovat mezi ně. K těmto situacím máte k dispozici svůj šatník. Jako Sherlock Holmes jste králem převleků a díky šikovné kombinaci oblečení, paruk a líčidel ze sebe dokážete udělat úplně jiného člověka. Pokud zde uděláte chybu a zvolíte napoprvé špatnou kombinaci, tak nedostanete žádnou penalizaci. Zkazíte si tak maximálně svojí imerzi z příběhu. Dotyčná osoba se s vámi několikrát odmítne bavit, ale stačí si pozměnit například jen styl brýlí a rázem je po problému. Můžete přejít k výslechu a zjistíte nové informace. Ty se dají získat i pomocí odposlouchávání. V zadání dostanete konkrétní téma a musíte vybrat správnou kombinaci slov, která s daným tématem souvisí. Ze začátku nad tím budete trochu tápat, ale brzy to určitě zvládnete bez jediné chybičky.

 

Největší výtku mám k soubojovému systému. Souboje a přestřelky k Sherlocku Holmesovi bezpochyby patří, ale nechápu, proč je vývojáři zpracovali zrovna tímto způsobem. Jedná se o arénové potyčky, kde na vás nabíhají zástupy nepřátel. Každý na sobě má konkrétní bod, který je zapotřebí zasáhnout a poté můžete protivníka zpacifikovat quicktime eventem a zatknout ho. Samozřejmě můžete protivníky na místě zastřelit bez zatýkání, ale dostanete i takové případy, kdy bude muset pachatel zůstat na živu. Pokud to šlo, tak jsem se přestřelkám raději vyhýbal. Na mapě máte také vedlejší aktivity v podobě čištění sídel gangů, ale tuhle aktivitu jsem s radostí vynechal a trochu lituji všechny, co budou chtít projít celou hru na 100%. Akční pasáže nejsou udělány moc dobře a upřímně doufám, že se do dalšího titulu nedostanou, nebo dojde k jejich kompletnímu předělání.

Sherlock Holmes Chapter One vyšel pro Xbox Series X/S 16. 11. 2021 za cenu 1289kč. Majitelé Xboxu One se dočkají své verze v prvním kvartálu roku 2022. Hra obsahuje českou lokalizaci v podobě titulků.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Společnost Frogwares ušla od svého založení opravdu velkou cestu. Ačkoliv nejnovější Sherlock Holmes není bez chybičky, tak se rozhodně vyplatí pořídit. Příběh a jeho celkové vyprávění je na vysoké úrovni a udělá zajisté radost všem fanouškům detektivních případů. Vývojáři si stanovili cenu na rozumné hranici a díky tomu budete mít snadnější rozhodování. Také musíme přihlédnout k české lokalizaci, díky které si hru užijí všechny věkové kategorie. Hra obsahuje opravdu velké množství textů a čeština bude zajistě pro mnohé hráče důvodem ke koupi.
příběhanimace
hudbavedlejší NPC působí jen jako levné kulisy
hlavní postavysoubojový systém
dabingpřípady nemají dané konkrétní pachatele
zpracování ostrova
grafika
čeština
cena
26. 07. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders Worldslayer

Při hraní her si velice často vzpomenu na první Mizery a hlášku „Everybody wants to by like Mike“. U Outriders a jim podobným především ve spojitosti s live service konceptem, kdy je komunita udržována u hry pomocí pravidelných událostí, nových aktualizací a dodatečného obsahu. A zde by se přeneseně dalo říct, že každý by chtěl být jako Destiny nebo The Division, ale jen vyvoleným se to podaří. A dnes už bezpečně...

»
19. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: As Dusk Falls

Jestli něco adventurním nadšencům na Xboxu schází, pak jsou to hry od Davida Cage a jeho studia Quantic Dream. Ačkoli si jeho oceňovaná adventura Fahrenheit našla cestu na první Xbox, na ostatní tituly jako Heavy Rain či Detroit: Become Human si mohou majitelé konzole z Redmondu nechat zajít chuť. Částečnou náplastí jsou hry od studií Supermassive Games (série Dark Pictures Anthology) a Don’t Nod (Life is Strange), avšak kreativní vizi...

»
13. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: A Memoir Blue

Hry nemusí být jen o kosení celého zástupu nepřátel, snahy o dosažení co nejlepšího času na závodním okruhu nebo stvoření nepřemožitelného reka, který spasí celý jeden virtuální svět. Především indie vývojáři se nebojí s relativně mladým médiem experimentovat a přinášet neobvyklé zážitky, jež vás i po závěrečných titulcích nenechají v dobrém slova smyslu vydechnout.

»
11. 07. 2022 • Lukáš Urban0

RECENZE: Fobia – St. Dinfna Hotel

Jsou různí lidé a různé fóbie. Někdo se bojí, že uvízne ve výtahu, jiného chytá panika při pohledu na osminohá neštěstí s pavučinou u zádi a další nejde spát, aniž by nerozsvítil i v kumbálu. Ve své podstatě, každý se něčeho bojí. Každý má skrytou achillovu patu a každý je občas vystaven nepříjemnému vnějšímu vlivu, po němž se o něj pokouší studený pot. Já se s přibývajícími zářezy na herní pažbě začínám bát,...

»
11. 07. 2022 • Michael Chrobok0

Trochu jiná RECENZE: Dreamfall Chapters

Při brouzdání po archivu Xboxwebu mě poměrně překvapilo, že v něm chybí recenze na Dreamfall Chapters. Třetí hra adventurní série navazuje na ikonické hry The Longest Journey a Dreamfall: The Longest Journey, které jsou zcela po právu zapsány zlatým písmem do herní historie. Recenzovat přibližně pět let starý počin (záleží, zda počítáte vydání první epizody, nebo „final cut“ verze) od norského studia Red Threat Games a jejího ředitele Ragnara Tørnquista...

»
07. 07. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 22

Letošní sezóna je zatím velice zajímavá, a ještě zajímavější je aféra s poskakováním. Tedy ne přímo sezóny jako takové, ale nových formulí, které zformovaly opravdu velké změny v pravidlech. Někteří jezdci s tím mají problém, stěžují si na bolesti zad a další věcí, které je třeba řešit. Přeci jenom jde o zdraví, a to máme všichni jenom jedno. Na druhou stranu nová pravidla přinesla přepracovaný design vozů, který se opravdu povedl a...

»
27. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: MX vs ATV Legends

Závodních sérií máme na Xboxu jako hub po dešti, ale jen malá hrstka z nich se z nepochopitelného důvodu věnuje terénním motorkám. V současné době máme na výběr z MXGP, Monster Energy Supercross od společnosti Milestone, nebo můžeme sáhnout po odlehčenější variantě v podobě MX vs ATV od Rainbow Studios. Právě ti začali s touto sérií již v roce 2005, kdy nám představili titul MX vs ATV Unleashed. Hra získávala...

»
27. 06. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Zorro The Chronicles

Slunce lehce objímá hory a pomalu se sune do jejich stínu, aby místo na obloze předalo hvězdám. Byla by to romantická chvíle podtrhnutá chumlem slámy valícím se prérií, kdyby se okolím nerozléhalo sténání nebohých vesničanů, kteří jsou opětovně utlačováni vojsky kapitána Montera. Nebo tentokrát spíše lidmi Monasteria. Na kžadý pád, oblažen vlastní dokonalostí je první a poslední instancí Kalifornie v době, kdy tím nejrychlejším poštovním spojením byl dostavník. Jenže tentokrát to...

»