RECENZE: Spacebase Startopia

Publikováno: 17.4.2021, 19:02

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 47 článků

Strategie u mě vždy patřily mezi oblíbený žánr her. Ačkoliv se v posledních letech začali objevovat na Xboxu častěji než tomu bylo doposud, tak i přesto jsou stále opomíjeným žánrem. Právě z tohoto důvodu je to pro mě vždy velkým překvapením, když k nám nějaká ta budovatelská strategie zavítá. Přesně tak jsem to měl i se Spacebase Startopia od vývojářů z Realmforge Studios. Už z prvních obrázků a trailerů jsem měl velkou radost a chuť ponořit se do hlubokého vesmíru, kde bych mohl řídit svojí vesmírnou stanici a řešit její provozní problémy. A jak to se Spacebase Startopii dopadlo?

Vžijete se do role velitele vesmírné stanice. Vaším hlavním úkolem bude vybudovat funkční rozsáhlý komplex skládající se ze třech základních podlaží. Mezi ně patří podpalubí, zábavní/relaxační paluba a biopaluba. Každá tato část má své specifické potřeby a bude jen na vás, aby vše fungovalo tak jak má. Vesmírní návštěvníci za vámi budou přicházet hned z několika důvodů. Najdete mezi nimi jedince, kteří chtějí jen trochu toho klidu a relaxace, jiní u vás zase budou vyhledávat povyražení a zábavu a v neposlední řadě například i zdravotnickou péči. Stanice se postupem času stane opravdu všestranným útočištěm pro všechny emzáky, skládající se z mnoha ras a druhů.

Každou budovu si můžete vlastnoručně navrhnout a postavit jí přesně podle svých potřeb. Ze začátku by to pro vás jistě nebylo nic lehkého, a proto budete mít k dispozici i předpřipravené šablony, které vám budou do začátku výstavby určitě stačit. Když postupem času dostanete potřeby obyvatel do oka, tak si můžete své vlastnoručně navržené místnosti ukládat a stavět je v budoucnu podle vámi uložené šablony. Ať už se bavíme o základní recyklační lince, baru, nebo lékařské klinice, tak vám žádná budova nebude fungovat bez patřičného personálu. Každá provozovna požaduje konkrétní druh mimozemšťana, který jí může obsluhovat. Své budoucí pracovníky si najímáte z řad návštěvníků a bude jen na vás, jak kvalitní personál si vyberete. Celý komplex je postaven ve tvaru obrovského donutu a vy budujete jednotlivé třídy po celém jeho obvodu. Mnoho částí je ze začátku uzamčeno a musíte si rozšiřující kajuty odemykat za získanou energii.

Energie je zde hlavním platidlem a budete jí získávat od vašich návštěvníků. Všichni produkují odpadky, které následně recyklujete. Tím si navýšíte vaší energetickou hodnotu. Během hraní využijete i druhou měnu v podobě prestiže. Díky ní si můžete odemykat nové předměty a zařízení. Prestiž jde ruku v ruce se spokojeností vašich návštěvníků. Pokud si nedáte pozor a vaší mimoňové budou dlouhodobě naštvaní, nešťastní, nebo dokonce nemocní, tak žádnou prestiž neobdržíte a vy se ve svém budování nikam neposunete. Management a hlídání potřeb návštěvníků je klíčovým bodem.

Bohužel na stanici nepřichází pouze ukáznění návštěvníci hledající trochu toho klidu a zábavy. Budete se muset vypořádávat i se sabotážemi a pirátskými nájezdy. Tuto „bojovou“ herní část bych klidně ze hry odstranil. Nejedná se o nic převratného ani moc zábavného. Jsou to jen menší challenge, které vás nutí odvrátit pozornost od samotného budování.

K dispozici máte deseti kapitolovou kampaň. Tu si můžete rozehrát hned v několika obtížnostech (Cadet, Commander, Admiral), nebo dokonce v cooperativním režimu se svým kamarádem. Dále si poměříte své budovatelské schopnosti v klasickém multiplayeru. Nechybí zde ani sandboxová část ve které do budoucna jistojistě strávíte nejvíce času, protože je to právě to místo, kde si můžete postavit svojí vlastní stanici bez zbytečného rozptylování.  Rozhodně se ve Spacebase Startopii nevyhněte základnímu tutoriálu. Ačkoliv se nejedná o žádnou složitou hru, tak byste ze začátku mohli opravdu nepříjemně tápat, co po vás vlastně ta hra chce.

Spacebase Startopia je zajímavá budovatelská strategie v roztomilém grafickém kabátku plná vtipného humoru. Na poli budovatelských strategií s větší částí zaměřenou na management personálu a návštěvníků tu nemá na Xboxu moc velkou konkurenci a už z toho důvodu se k ní jistě ještě nějaký ten čas budu vracet. Ačkoliv jsem zprvu nebyl z jejího ovládání příliš nadšený a musel jsem se k hraní tak trochu přemlouvat, tak si mě postupem času opravdu získala a i její největší neduhy jsem byl ochotný přehlížet. To ovšem nemusí platit u všech hráčů a proto se na ní při hodnocení dívám opravdu s profesionálním nadhledem. I z toho důvodu jí musím udělit takovou známku, jakou si opravdu zaslouží.

Spacebase Startopia vyšla pro Xbox One a Xbox Series X/S za cenu 1719kč.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

líbivá grafikaneohrabané ovládání
humorrozhraní
živost vaší stanicebez větší výzvy
AAA cena
25. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Thrustmaster T.Flight Hotas One

Gamepad jako univerzální ovladač všech her je nedílnou součástí herní konzole. A to už od dob, kdy připomínal spíš dálkové ovládání a značka Xbox byla hudbou budoucnosti. Ale nutně to neznamená, že není k mání lepší varianta, která vaši oblíbenou hru prodá v úplně jiném světle. V reálnějším a možná i pohodlnějším, čímž se okamžitě dostávám především k simulátorům. A rozhodně není náhodou, že v době vydání Microsoft Flight Simulatoru pro konzole Xbox Series X/S...

»
22. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: GreedFall – Gold Edition

Pokud mají rozšíření někde smysl, je to rozhodně v žánru RPG. Tituly dělající z nás hrdiny, jejichž velikosti se nikdy nebudeme rovnat, jsou živnou půdou příběhů a neotřelých dobrodružství. Ostatně takový Zaklínač by mohl vyprávět, jak se dá základní hra natáhnou pořádnými přídavky. GreedFall studia Spiders se sice nemůže rovnat s polskou trilogií, ale před pár lety překvapil zajímavým příběhem, neprobádaným prostředím a vlastní verzí kolonizace.

»
21. 07. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 2021

Velkou novinkou letošního roku byla koupě závodních matadorů z Codemasters, které pod svá křídla pojala neméně známá společnost Electronic Arts. Codemasters se pečlivě starají o několik závodních her, kdy jednou z nejpovedenějších značek jsou jistě licencované závody Formule 1. Ty nám přináší rok co rok a my jsme zatím vždy byli s dosavadním pokrokem spokojeni. Nový ročník F1 2021 je ale první, který vychází pod hlavičkou EA, takže se jistě mnohým hráčům vkrádají...

»
29. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: HyperX ChargePlay Duo

Ačkoli se tomu nechce věřit, baterie tu jsou s námi už nějaké to století. A vzhledem k tomu, že je do nich soustředěna budoucnost nejen automobilového průmyslu, nejspíš nám ještě dlouhou dobu sloužit budou. Jde totiž o nejúčinnější zdroj mobilní energie, který se dokáže přizpůsobit použití a umožňuje relativně rychlé opětovné dobití. No, a právě ta poslední výhoda článků je v případě základního balení xboxových ovladačů trochu mimo.

»
18. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Chivalry 2

V nablýskané zbroji za srdcem krásné princezny, nehynoucí slávou v básních a půlkou království. Tak nějak idylicky jsem si vždycky představoval život ve středověku. Jak mi ukázalo Kingdom Come, tak úplně skvělé to nebylo, jelikož všechny zužovali nějaké patálie. Tím spíš, když se člověk, coby pěšák, dostal do nějaké hromadné bitvy. V herním průmyslu se pak najdou firmy specializující své hry právě na tuto soubojovou část.

»
15. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Song of Horror

Pojetí hororového žánru za časů mistra Alana Edgara Poea a za časů Alfreda Hitchcocka se diametrálně lišilo. Oba pánové si potrpěli na poctivé budování atmosféry, na vykreslení postav a na závěr, který vlastně ani nemusel být závěrem. Přesto kinematografie dala druhému jmenovanému výhodu audiovizuální prezentace, kdy kombinace dobře sladěného příběhu, brilantní kompozice obrazu a hudebního doprovodu, předčí i ten nejlepší tištěný text. Dnešní doba děsivý žánr dost zrychlila, zjednodušila a...

»
08. 06. 2021 • japo0

Recenze: Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Pokračování sniperské hry Ghost Warrior Contracts od polských City Interactive je tu. City Interactive se sniperským hrám věnuje už od roku 2008, dosud ovšem s rozporuplným úspěchem. Jejich sérii Ghost Warrior se přeci jen daří o trošku hůře,  než například poslednímu dílu Sniper Elite 4, který byl hodnocen jako velmi nadprůměrný. Pro mě vždy byly jejich hry spíše na úrovni „guilty pleasure“, což by se dalo do češtiny asi volně...

»
08. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Necromunda: Hired Gun

Mohl bych tu začít tahat triko, jak je Warhammer 40 000 neustále zpracováván do sotva průměrných her. Jenže s ohledem na jeho velikost bych toho musel znát mnohem víc než jen rozložení frakcí, hrubý obrys dějových pozadí a fakt, že jde o univerzum, které je mohutně adaptováno do knih, filmů a samozřejmě her. A není třeba hlubokých znalostí, abych si všiml pravidelné roční ofenzívy titulů, kterým propůjčuje licence Games Workshop. A přestože...

»