RECENZE: The Gunk

Autor: HusekD Publikováno: 2.1.2022, 14:07

Publikováno: 2.1.2022, 14:07

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 170 článků

Dočkali jsme nového roku a všem fanouškům videoher zajisté přinese spoustu zajímavých titulů. Před novým začátkem jsme se ale ještě dočkali pár zajímavých vydání. Já osobně jsem se rozhodl strávit herní vánoční svátky v nové hře od švédského vývojářského studia Image & Form Games. Tito vývojáři se proslavili sérií SteamWorld, ze které budete určitě znát dvoudílný podtitul SteamWorld Dig. V obou případech se jednalo o 2D akční, platformovou adventuru. Byl jsem tedy opravdu zvědavý, jak se vývojáři vypořádají s přechodem do 3D světa ve své nejnovější hře pod názvem The Gunk. Prvního představení jsme se dočkali před více jak rokem a já od té doby netrpělivě vyhlížel jakékoliv nové informace, protože mě hra opravdu okouzlila svou atmosférou. Prezentovala se jako temná adventura v hezké animované grafice a to je kombinace, kterou jsem si nemohl nechat ujít. Nadešel čtvrtek 16.prosince a The Gunk se dočkal vydání jak v obchodech, tak v našem předplatném Xbox Game Pass. Pojďme se podívat na to, zdali tato na první pohled zajímavá adventura stojí za vaší pozornost.

Život dokáže být opravdu složité a nepřátelské místo. V žádném případě bych ho nepřirovnal k procházce růžovou zahradou, ačkoliv dokáže být plný krásných věcí a zážitků. Naše dvě vesmírné hrdinky Rani a Beck o tom už vědí své. Jejich dluhy jim začínají přerůstat přes hlavu a nutně potřebují vydělat dostatečný obnos peněz. Jejich živobytí spočívá v hledání vzácných surovin, které následně mohou směnit, nebo prodat za výhodnou cenu. Ve vesmíru ale nejsou jedinými dobrodruhy a tudíž je velmi obtížné narazit na nějakou neprobádanou planetu či vrak staré lodi. Není se tedy čemu divit, že v momentě, kdy zachytí silný signál z neznámé planety, okamžitě zamíří jejím směrem. Po příletu se jim představí úchvatný svět, jenž má jedinou vadu na kráse a tím je všudypřítomný gunk. Tento nechutný sajrajt obklopuje celou planetu a parazituje na jejím prostředí. Naše hrdinka se rozhodne zbavit ekosystém této černé hmoty a vyhledat zdroj silného signálu, který jim snad dokáže pomoci k bohatství a vyřešit existenční krizi. The Gunk je čistokrevná adventura, která si zakládá na bohatém příběhu. Až na pár hluchých míst budete neustále poslouchat konverzaci mezi hlavními hrdinkami. Remi je zapálená do své práce ačkoliv Beck je na jistých pochybách. Obě mají rozdílnou povahu a díky tomu si vyslechnete zajímavé, vtipné, ale občas i nepříjemné rozhovory. Příběh si pro vás připravil pár zajímavých momentů a rozhodně se nebudete za přibližných 5h herní doby ani na moment nudit.

Hlavní hrdinka vlastní speciální vysavač, kterému říká Pumpkin. Za jeho pomoci dokáže z prostředí vysávat veškerý sajrajt, který zamořuje zdejší svět. Tato činnost bude vaším hlavním úkolem. Po vyčištění celé lokace se rázem prostředí promění na nádhernou zeleň, která je obohacená zajímavou florou a faunou. Zdejší rostliny a nerosty jsou pro vás dosud neznámé a je tedy nutné za pomocí laseru přijít na to, s čím máte tu čest. Po úspěšném oskenování nových předmětů dostanete body k vašim upgradům a dozvíte se spoustu zajímavých informací o zdejším světě. Pár vylepšení vám dokáže zpříjemnit hratelnost, ale ve většině případů se jedná jen o drobnosti, bez jakých byste se klidně obešli. Je škoda, že na tomto aspektu hry vývojáři více nezapracovali a nedali nám zajímavější možnosti, jak obohatit hratelnost. K adventuram neodmyslitelně patří i řešení hádanek, či přeskakování platforem. The Gunk na tom není jinak a tak si občas budete muset potrápit mozkové závity. Nemusíte se ale bát, že by vás vývojáři chtěli zbytečně zdržovat. Všechno je zde intuitivní a příběh příjemně plyne kupředu. Vzhledem k celkovému obsahu je zvolená herní doba naprosto dostatečná. Než si osaháte veškeré mechaniky, tak se budete pomalu blížit k zajímavému konci. V případě, že si dáte od hry na chvilku pauzu, tak se vám po vrácení může stát, že budete chvilku tápat, kam se vydat. Hra totiž postrádá jakékoliv UI rozhraní a nemůžete se spolehnout na žádné ukazatele nebo pomocníky. Toto se mi ovšem líbí a jsem rád, že se tak vývojáři rozhodli. Ve hře nejsou žádné rušivé elementy a máte z hraní krásný filmový zážitek.

Kdyby byla hra zaměřená pouze na vysávání humusu a řešení pár hádanek, tak by vás mohla po nějakém čase omrzet. Na tamní planetě však narazíte kromě mírumilovných zvířátek i na zlé protivníky, kteří jsou spojení se sajrajtem. Variant nepřátel zde není nikterak velké množství, ale jako ozvláštnění hratelnosti fungují na jedničku. Budete čelit malým hajzlíkům, které je nutné nasávat a odhazovat, jiní nepřátelé po vás budou házet nepříjemné jedovaté koule a vy je na oplátku budete vytrhávat i s kořeny ze země. Nepřátelé jsou vzhledově dostatečně originální a mají zajímavý design. Všechno co je spojené se zdejším humusem musí být odstraněno a nepřátelé na tom nejsou jinak. Nebudete ochuzeni ani o náročnější nepřátele, kteří vám na pár prvních pokusů dokážou trochu zatopit a můžete se také těšit na velké finále s bossem. Podobně jako je tomu u hádanek, tak ani zde nečekejte nějakou větší výzvu. Ve skutečnosti nemáte ani přesně definovaný počet životů a umírat zde budete jen skutečně příležitostně.

Po grafické stránce budete jen obtížně hledat jakékoliv nedostatky. Pokaždé, když dorazíte na novou lokaci, tak se vám naskytne úchvatný pohled na nádhernou scenérii. S prostředím si vývojáři opravdu vyhráli a jeho objevování mě bavilo po celou dobu hraní. Navštívíte zde krásná zalesněná údolí, skalnaté kaňony, nebo dokonce starodávné chrámy obsahující různá tajemství. Jednotlivé lokace, ale i veškeré zdejší postavy mají lehkou stylizaci, která ale není nikdy na škodu.

The Gunk vyšel pro Xbox One a Xbox Series X/S 16. prosince 2021 za cenu 719kč. V den vydání je součástí i předplatného Xbox Game Pass. Vytvořili vývojáři z Image & Form Games a vydalo studio Thunderful.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Hra The Gunk je příjemná výpravná adventura, kterou by si měli všichni hráči tohoto žánru vyzkoušet. Chemie mezi hlavními hrdinkami je zajímavá a hlavně se tváří uvěřitelně. Grafika a celkové technické zpracování je udělané na jedničku. V hratelnosti má sice hra lehké nedostatky, ale vzhledem k tomu, za jakou se prodává cenu a které studio jí vytvořilo, tak jistě dokážete pár drobností skousnout, nebo přehlédnout.
příběhové pozadínevýrazné upgrady
grafikamožný stereotyp
plynulá hratelnostbez větší výzvy
prostředí
dobře zvolená délka hry
12. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Endling: Extinction is Forever

Naše planeta je jedinečné místo, plné krásných míst, rostlin, nerostů a živočichů. Lidé byli a do jisté míry pořád jsou velmi sebestřední a proto se k těmto darům nechovali s patřičnou úctou a opatrností. Naštěstí jsme s postupem času prozřeli a začali dělat spoustu věcí jinak. Ochraňujeme ohrožená zvířata, obnovujeme zdejší lesy, čistíme okolní prostředí od našich odpadků atd. Představte si nyní ale realitu, ve které by byli lidé neustále...

»
09. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Two Point Campus

Klasické tycoony jsou součástí herních žánrů již pěknou řádku let a byť už nejsou tak rozšířené, jako tomu bylo dříve, stále sem tam vyjde nějaký nový kousek. Před čtyřmi lety jsme se dočkali znovuzrození legendy tohoto žánru z nemocničního prostředí, kde nejsou tak úplně běžní pacienti. Two Point Game tehdy nabídli svou verzi Theme Hospital prezentovanou hrou Two Point Hospital. Při jejím hraní jsem se rozpomněl na staré dobré časy a...

»
26. 07. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders Worldslayer

Při hraní her si velice často vzpomenu na první Mizery a hlášku „Everybody wants to by like Mike“. U Outriders a jim podobným především ve spojitosti s live service konceptem, kdy je komunita udržována u hry pomocí pravidelných událostí, nových aktualizací a dodatečného obsahu. A zde by se přeneseně dalo říct, že každý by chtěl být jako Destiny nebo The Division, ale jen vyvoleným se to podaří. A dnes už bezpečně...

»
19. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: As Dusk Falls

Jestli něco adventurním nadšencům na Xboxu schází, pak jsou to hry od Davida Cage a jeho studia Quantic Dream. Ačkoli si jeho oceňovaná adventura Fahrenheit našla cestu na první Xbox, na ostatní tituly jako Heavy Rain či Detroit: Become Human si mohou majitelé konzole z Redmondu nechat zajít chuť. Částečnou náplastí jsou hry od studií Supermassive Games (série Dark Pictures Anthology) a Don’t Nod (Life is Strange), avšak kreativní vizi...

»
13. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: A Memoir Blue

Hry nemusí být jen o kosení celého zástupu nepřátel, snahy o dosažení co nejlepšího času na závodním okruhu nebo stvoření nepřemožitelného reka, který spasí celý jeden virtuální svět. Především indie vývojáři se nebojí s relativně mladým médiem experimentovat a přinášet neobvyklé zážitky, jež vás i po závěrečných titulcích nenechají v dobrém slova smyslu vydechnout.

»
11. 07. 2022 • Lukáš Urban0

RECENZE: Fobia – St. Dinfna Hotel

Jsou různí lidé a různé fóbie. Někdo se bojí, že uvízne ve výtahu, jiného chytá panika při pohledu na osminohá neštěstí s pavučinou u zádi a další nejde spát, aniž by nerozsvítil i v kumbálu. Ve své podstatě, každý se něčeho bojí. Každý má skrytou achillovu patu a každý je občas vystaven nepříjemnému vnějšímu vlivu, po němž se o něj pokouší studený pot. Já se s přibývajícími zářezy na herní pažbě začínám bát,...

»
11. 07. 2022 • Michael Chrobok0

Trochu jiná RECENZE: Dreamfall Chapters

Při brouzdání po archivu Xboxwebu mě poměrně překvapilo, že v něm chybí recenze na Dreamfall Chapters. Třetí hra adventurní série navazuje na ikonické hry The Longest Journey a Dreamfall: The Longest Journey, které jsou zcela po právu zapsány zlatým písmem do herní historie. Recenzovat přibližně pět let starý počin (záleží, zda počítáte vydání první epizody, nebo „final cut“ verze) od norského studia Red Threat Games a jejího ředitele Ragnara Tørnquista...

»
07. 07. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 22

Letošní sezóna je zatím velice zajímavá, a ještě zajímavější je aféra s poskakováním. Tedy ne přímo sezóny jako takové, ale nových formulí, které zformovaly opravdu velké změny v pravidlech. Někteří jezdci s tím mají problém, stěžují si na bolesti zad a další věcí, které je třeba řešit. Přeci jenom jde o zdraví, a to máme všichni jenom jedno. Na druhou stranu nová pravidla přinesla přepracovaný design vozů, který se opravdu povedl a...

»