Recenze: Under the Jolly Roger

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 5.5.2021, 9:20

Publikováno: 5.5.2021, 9:20

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Až si jednou hráči uvědomí, jak hanebně tráví volný čas a celý herní průmysl řachne, můžou si vývojáři pořídit maringotky, hadry z třetí ruky, kouli z čínské lidové sklárny a vyrazit věštit tužby mezi kolotočáře. Oni totiž nejlépe vědí, po čem srdce mé prahne a v případě pirátské tématiky jde hlavně o multiplayerový zážitek. Nikdo jiný mi tak ješitně nepotopí plavidlo jako korzár od jiné konzole. A nikdo jiný mi nepřekazí bitevní vřavu jako samozvaný admirál sedmi moří, co místo kormidla protáčí třetí dodávku pizzy a šumivý nápoj slazeného typu.

Nevím, zda to mám napsat na list papíru a hodit do Vltavy nebo otevřít záchodovou mísu a vyřvat do trubek, ale prosím si piráty pro jednoho hráče. Stačí mi úplně malý, prťavý kapitán, který si postaví posádku ze ztracených existencí. Pro začátek se spokojím s děravou bárkou. Půlka nádeníků bude ucpávat rukama díry, zatím co ta druhá se chopí kýblů. V případě nebezpečí se samozřejmě postavím za děla já sám. S odhodláním životního hledače pokladů vystřílím i kotelníka s kuchařem, jen aby ti nadutí smradlaví psi bumbali slanou vodu. S lupem se následně vydám do jednoho z mnoha přístavů, abych nad nekonečnými rundami rumu licitoval o ceně za náklad, který nakonec stejně vyměním za chlast a permanentku do lechtivého domu.

A přestaňte mi tvrdit, že jsem moc náročný. Však Under the Jolly Roger se mé sliby pokouší splnit. Ale i když se skutečně hodně, ale hodně snaží, jeho tvůrci kormidlují do žánrové bouře, z níž vyplují leda trosky a těla dychtivých pirátů. Titul přichází ze slabších herních platforem a vizuálně je to na něm znát. Kreslené nabídky mechanik, obsahu a uživatelského rozhraní byly v kurzu v době, kdy měl John Silver ještě obě nohy. Ze stejného starobince jsou animace vody, postav, a dokonce i dohled, který se smrsknul na zorné pole nadrbaného mořského vlka, co zpozoruje nepřítele, až když ho bodne mečem do anusu. Na druhou stranu… zvuková stránka příjemně překvapila. Zvuky děl mají nečekaně prostorovou orientaci a na lodi neustále někdo hlučí a heleká. Soundtrack se snaží být hodně filmový a daří se mu probouzet choutky po pravém bukanýrském životu. A Sea of Thieves promine, ale je mnohem lépe využit než v případě xboxové exkluzivity.

Vývojáři si dobře poradili i s managementem. Posádka si žádá neustálý dohled, protože každou chvíli je nějaký ten bažant povýšen a staří bardi končí na márách po kruté bitvě. Množství poskoků se odvíjí od velikosti lodi, přičemž jádro pirátského vedení se nemění. K obsazení je celkem devět pozic, s nimiž stoupají rozdílné statistiky celé lodi. Shánění nových lidí v knajpě pobavilo, ale možná až příliš rychle se ze správy posádky stane rutina. To samé platí o úkolech, jejichž přínos příběhu je dost tristní. Vlastně mám pořád pocit, že jde spíš o shluk questů, kam se odráží trocha historie ostrova, přístavu, občas postavy a tím to končí. Nakonec se vždy musí doplout na místo určení, tam vystřílet i koule na pétangue, kohosi zachránit a zase plout dál.

Obchodní politika lehce připomíná Port Royale, jen ve verzi pro ekonomy z dálkového studia večerní školy. Každý kus mapy má komodity vlastní a pak ty potřebné. Není problém uspokojit poptávku většiny obchodníků. Problém je, že mimo úkol není tužba tak činit. Vynechám-li vybavení lodě, které se může hodit ať z funkčního, tak kosmetického hlediska, jsou dodávky značně stereotypní. Mohl bych si upevňovat vztahy s jinými frakcemi a piráty, ale proč bych tak dělal? Beztak při každé plavbě potkám nové lodě, co mi chtějí kanónen udělat proktologické vyšetření. Sociální a obchodní prvky tak ztrácí význam a jejich používání se stává zdlouhavé asi pět minut po třetím vyplutí z druhého přístavu.

Srdcem každého korzára je moře, vítr v plachtách a příslib nového bohatství za nejbližším horizontem. Under the Jolly Roger má na tento styl života hned dva pohledy. V tom prvním je rychlé cestování a námořní bitvy z pohledu třetí osoby. A jde o pohled funkční, i když méně zábavný. Přestřelky nad krakenovým chřtánem probíhají stylem „zaměř-vystřel-nabij“, přičemž o vše se stará posádka. Jen měním munici a snažím se najít ideální směr vedení lodě. To je dost složité, protože vítr se chová reálně. Vy říkáte „hurá“, já řvu „do slizkého chapadla“. Realita je jedna věc, ale plachty není možné ručně natáčet. Jen spouštět a kasat. Navíc poryv větru je dost zavádějící, a i s plnou silou v zádech nemusí loď dosáhnout potřebnou rychlost. Po několika hodinách jsem si na princip plavby zvyknul, ale dá se využít skutečně jen při soubojích. Na stíhání protivníků nebo rychlý úprk je použitelný podobně jako med na leštění paluby.

Druhý obraz na dění na lodi je z pozice kapitána. Při maximálním přiblížení se kamera přepne do vlastního pohledu a čistě pocitově jde o parádní výjev. Na poměry produkce je škuner dost detailní a já se za kormidlem cítím skutečně majestátně. V ruce dřímám mapu a jak se blíží obchodní galeona, mám chuť zařvat na sousedy, ať hnou kotletami, vyvalí z oken děla a pálí po všem živém. Ale není mi přáno. Prostě kdosi ve vývoji nechtěl, abych se cítil jako pravý pirát. Prostředí se vykresluje jen kousek kolem lodi, tudíž dlouhodobé plutí je cestou prázdnotou. A samotné souboje nestojí za nic, protože titul vlastně na takový styl hraní není dělaný. Situace jsou nepřehledné, frustrující a ve výsledku i směšné. Korunu jim nasazuje převzetí lodi, kdy se po přiražení přepínám nad postavu a kreacemi z hodin tance na francouzském šlechtickém dvoře bojuji o nadvládu nad lodí.

Nejspíš to už zabalím a zůstanu pirátům věrný jen v oblasti kinematografie a knih. Studio Lion’s Shade přitom není marné a je vidět určitý cit pro téma a snaha dodat za malé peníze hodně muziky. Ale tahle kapela smrdí rybinou a zatuchlými dřevěnými údy víc než Davy Jones se svou partou. Snaha nabídnout strategické budování, pirátský simulátor a zábavné plavení nenachází přístav. A já nacházím chuť opět usednout k Sea of Thieves nebo konečně zkusit Atlas. Ano, nebudu tam sám, ale aspoň se budu cítit jako pirát.

5
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Další snaha o piráty pro jednoho a další průměrný titul. Že má Under the Jolly Roger obstarožní feeling je jedna věc, která navíc může působit jako záměr. Nesourodost žánrů je však věc druhá. V té se bije zábava s povinností, a to v popředí světa, který by teoreticky mohl dobře fungovat, kdyby. A těch kdyby je až příliš moc na to, abych se chtěl podvolit placebu pirátského života, po němž mám chuť přibít dřevěnou nohu na zeď.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»