Recenze: WRC 8

Autor: CryLineT Publikováno: 8.9.2019, 18:09

Publikováno: 8.9.2019, 18:09

Jak se vrací školáci do lavic, začíná příval herních novinek. Do těch letošních opět zasahuje WRC, aby zaplnil místo odloženého pokračování hry GRIP. Jenže. I když mám závody ráda, nejsem tou pravou na jejich kritizování. Můj pohled je až příliš obyčejný, což mi bylo nejednou připomenuto. Nebudu tedy zdejší návštěvníky hladit proti srsti. Můj pohled konfrontuji s Lukášem Urbanem. Členem redakce, jehož znalosti závodních her jsou nejširší.

Tedy, proč WRC 8?
Že by proto, že minulý díl byl sedmý?

To ano, ale je to matoucí. Letošní ročníky her mají příslušné označení. Jako F1 2019 nebo NHL 20.
Možná kdysi mělo číslování odkazovat na rok, ale od loňské výluky už jde jen o další pokračování.

Proč vůbec došlo k vynechání jednoho roku?
Série potřebovala viditelný skok dopředu. Milestone během čtyř let WRC totálně zničil. Když ho studio Kylotonn v roce 2015 převzalo, šlo o zastaralou hru, které se jen aktualizovaly tratě a týmy. Kam se rallye posunula za stejné období pod novým vedením, je neskutečné. Osmičce jsem sice před vydáním nevěřil, ale mile překvapila.

Co všechno je ve hře nové? Při zapnutí se příliš neliší od minulých dílů.
Prezentace je hodně podobná. Ale upřímně, to ve většině sportovních/závodních her. Stačí ale zabrousit do kariéry a už se valí jedna novinka za druhou. Od týmového managementu, po plánování sezóny, až k závodní strategii v depu. A na trati se změny projevují okamžitě. Jestli ses nevšimla dynamického počasí a přepracovaného řízení, asi tě vezmu k doktorovi.

To jsem neřekla. Jen bych patrně nevěděla, kterou z novinek označit za nejdůležitější. Ty hodně preferuješ kariéru, ale pro mě je důležitější ježdění. Nechci trávit sezónu administrativou, která k ničemu není.
Jenže ta „administrativa“ má opodstatnění. Určitě si registrovala, že nábor nových členů ovlivňuje odměny, rychlost oprav, nabídky na speciální závody, předpověď počasí a další aspekty vedení týmu. Svým způsobem je to takový kariérní boost, s jehož pomocí máš lepší informace o závodě a zároveň navyšuješ benefity za umístění.

Všimla jsem si hlavně peněz, které mě to stojí.
Dokud neseženeš pracanty, kteří budou dělat za lascivní pohled a hluboký dekolt, musíš jim platit. Naštěstí za dobré umístění a plnění týmových úkolů dostáváš dost kreditů. Další se dají získat mezi jednotlivými podniky. Stačí si naplánovat historický závod, test v extrémních podmínkách a máš hned patnáct tisíc.

I po odečtení zápisného? Abych ty peníze dostala, musím splnit cíl. Navíc tyto akce dělají špatnou pověst u mého týmu, protože tak nestíhám tréninky.
Život je boj. Není možné mít všechno, což tady znamená buď kredity nebo lepší reputaci. Zkus si vybírat závody továrních vozů. Když se bude automobilka shodovat s vozem ve tvém týmu, reputace tolik neklesne. A ještě si uděláš očko do budoucna. Bohužel, tento typ závodů nemívá odměny.

A přesně o tom mluvím. Postupně mám jen základní tým a zápisné mi píšou „na futro“. Několik částí turnaje jsem sotva poplatila opravy. Ráda bych věděla, koho taková pitomost napadla.
To bych také rád věděl, protože má u mě pivo. Výborný nápad začlenit poplatky do práce mechaniků. Neříkej, že si nedáváš větší pozor při jízdě. Člověk je podvědomě varován, že hledání hranic závodních speciálů může stát pořádný balík. Těch strategických prvků je ve hře víc, ale na peníze každý slyší. A závodníci z JZD můžou sumu snížit prostřednictvím stromu vylepšení.

Ten mám nejspíš rozbitý. Přístupné jsou jen záložky Crew a Team.
Než zavoláš opraváře, postup v kariéře výš na lepší divizi. Druhá polovina se váže k autu, a to logicky nejde upravovat, pokud melouchaříš pro jiné. Levelování zbývajících dvou dokáže upravit chování aut, potlačit jejich drobné nedostatky nebo naopak vyzdvihnout přednosti.

Je to potřeba? Jízda mi přijde hodně intuitivní. Dovoluje jezdit rychle a příliš to nepřehání se simulací.
To bude tím, že máš nastavení na arkádu. Kontroly a asistenti se ti starají o pevnou stopu a co jsem zkoušel, utrhnout zadek do smyku je náročnější než tě odtáhnout z butiku. A příliš nechápu, jak dokážeš s předním náhonem svižně projíždět vracečky. Však to auto se vzpírá fyzice jak divoká mula.

Omlouvám se, že jsem urazila tvou realistickou duši, ale WRC vždy bylo o zábavě. Nechci, aby se stalo další odnoží DiRT Rally. Zároveň není tak arkádové jako V-Rally 4.
To máš pravdu, ale stačí vypnout obyčejnou stabilizaci s trakcí a už se vozy chovají úplně jinak. Předokolky táhnou ven, zadní náhon posílá auto do smyku a čtyřkolky ohromují okamžitou reakcí. Ve hře neexistují dva modely, které by se chovaly stejně. To si sama poznala při historických závodech. Navzdory tvému nastavení se legendární speciály chovaly jako vzteklá štěňata. Jízdní model je mnohem hravější.

Kde ho tedy ty vidíš mezi DiRT Rally 2.0 a WRC 7?
Přesně uprostřed. Když DiRT Rally utlumím na arkádu, nedá se hrát. Hra je dělaná jako simulátor a implementace usměrňujících pomocníků z ní dělá stupidní autíčka na dálkové ovládaní. WRC 7 nemělo špatný jízdní model, ale reakce na řízení byly až moc pomalé. Navíc při vydání se konzolová verze dost lišila od té počítačové. Pozdější sjednocení sice bylo k dobru, ale fyzika působila nejistě. Jako by se autoři nemohli rozhodnout, kam vlastně značku poslat. Z WRC 8 mám mnohem lepší pocit. Baví od prvních kilometrů, a to i na tratích, které nemusím.

Proto nadáváš, že jezdíš papírovými alejemi?
Ale to jsme zase někde jinde. Graficky není letošní ročník tím nejlepším, to přiznávám. Diváci jsou hnusní, vzdálené stromy kartonové a interiéry aut nepobraly příliš detailů. Ale to jsou druhořadé věci. Jednak jezdím z kapoty a za druhé při závodu není čas sledovat okolí. Design rychlostních zkoušek je tak agresivní, že nenechá řidiče chvíli vydechnout.

Občas tratě připomínají horskou dráhu. Hodně úzké. S mnohačetnými zatáčkami a nerovnostmi.
A přesně o tom rallye má být. Vracečky, šikany, ostré zatáčky, horizonty, strmé krajnice, výmoly a úzké přejezdy. Kylotonn nenechává hráče chvíli v klidu, protože i rovinku osladí nějakou nekalostí. Finské skoky zkomplikuje zatáčkami, monacké silnice horšími náklony a australské lesy hustým zalesněním. Díky tomu cesty působí jak řečiště krevního oběhu. Ubíhají mnohem rychleji, než by člověk čekal. A ruku na volant, hodně pomáhá dynamické počasí.

To máš pravdu. Počasí mě hodně učarovalo. V první sezóně jsem ho příliš nepostřehla. V pozdější fázi se ale projevovalo mnohem víc a hodně ovlivnilo moje výsledky. V mnohém připomíná Forzu Motorsport 7.
Tak pozor. Zmínit v jedné větě Forzu a WRC, to si koleduješ o vlastní svátek v kalendáři hned za Husem.

Tak odmysli si grafiku a máš podobně fungující systém. V nastavení jsou čtyři denní doby. Celá řada variant počasí a možnost nastavit dva přechody. Poslední volbou je realistické chování s předpřipravenými šablonami. Nevypadá sice tak nádherně jako ve Forze, přesto…
S tím posledním souhlasím. Jakmile má rychlostní zkouška proměnlivou předpověď, výsledek není nikdy jistý. Auto okamžitě reaguje na změny rozdílnou přilnavostí. Prudší déšť rychle vytvoří louže, které kecají do stopy. Aby se efekt dotáhl k dokonalosti, voda při krajích strhává řízení. Kvůli říznutí zatáčky jsem párkrát skončil ve stromě. Od té doby při dešti nevymetám krajnice. Bohužel se to podepisuje na časech. Umělá inteligence asi létá, protože se její dojezdy s počasím příliš neliší.

To je to jediné, co ti vadí na AI?
Rozhodně ne. Mnohem víc mi leží v žaludku penalizace a navigátor. Jestli bych ho jindy zavřel do kufru, tak teď by zasloužil zaplést do výstužného rámu. Bez ohledu na nastavení, jeho ohlášky bývají přesné jak zásahy slepého dělostřelce. Jelikož čte, co ti HUD ukazuje, není spolehnutí ani na navigační značky. Směry sice neprohazují, ale dokáží se rozcházet s velikostí skutečné zatáčky. Ale už se z toho stává trademark značky WRC.

Myslím, že penalizační systém je horší nepřítel. Odpočet začíná okamžitě po drobném vyjetí. Nerespektuje ani fakt, že ten kousek od silnice bych se určitě vrátila. Lepší je raději rovnou udělat respawn. Není za něj tolik vteřin a probíhá rychleji.
V tom máš pravdu. Systém je hodně přísný a potřeboval by update. Ale zrovna respawn je variabilní, takže jednou dá tři sekundy a podruhé třeba deset. Úplně bych se na něj nevázal.

Jak hodnotíš destrukční model? Při mém nastavení jsem ráda, když polámu pár plechů a zhorším jízdní vlastnosti.
Nebudeme si nic nalhávat, Wreckfest to není. Ale to oficiální podnik nebyl nikdy. Pravdou ale je, že veškeré poškození probíhá především ve funkční rovině. Oholit karoserii na kost je nemožné, ale znehybnit auto jde poměrně dobře. Nejlepším důkazem jsou extrémní závody, kdy hra kombinuje různá mechanická poškození. Brzdy jsou tři dny po uvadnutí, motor netáhne a tlumiče by neutlumily ani rýmu. Autoři letos vše vsadili na opotřebení gum.

A vyplatilo se, ne? Okamžitě jsem si vzpomněla na F1. Nabídka typů je podobná a když nechci, nemusím se o výběr starat. Ale při jízdě jsou v nich rozdíly hodně znát.
Nejen to. Vzorek se sjíždí úměrně výběru směsi a povrchu. Vlastnosti pneumatiky se tak mění po celé dvě rychlostní zkoušky a často je třeba usměrnit jízdní styl. Měkké obutí sice výborně reaguje, ale na konci druhé erzety už připomíná závodní slicky. Od studia Kylotonn jsem to nečekal.

Můžeš mi tedy potvrdit, že je WRC 8 dobrou hrou?
Dobrou rozhodně ne, protože to by znamenalo průměr. A nový ročník je daleko před všemi předchozími. Má chyby, ale většinou nejsou na úkor hratelnosti. Navíc studio vylepšilo už tak kvalitní ozvučení. Zatím, co ty rušíš sousedy nasáváním turba a řevem výfuku, já si na sluchátkách užívám pohyby tlumičů, špatný chod válců a rozbitý chladič.

A to šplouchání bičem do vody si také užíváš? Nemám pocit, že jsou všechny zvuky dokonalé. Projíždění vody zní divně a foukání větru není téměř slyšet. A to i z pohledu za autem.
To jsou vady na kráse obsáhlého comebacku. A nedostatky, které podtrhují přednosti. Caru Delevingne také nehaníš za Brežněva místo obočí, i když není příliš estetické. Protože plní účel a pomáhá vyniknout tomu ostatnímu.

Říkáš tedy, že nedostatky hry jsou schválnost, aby zbytek dostal víc pozornosti? Tím pádem by ale minulé díly WRC byly mnohem lepší. Nebo ne? 😊
Ne. Říkám, jen to, že jsou chyby a chyby. Některé je možné ignorovat, jiné hru devalvují ještě dřív, než se dostane mezi hráče. A raději odpustím WRC 8 pár nedotažeností než se nechat sdírat konkurenčním titulem, který ač má mnohé kvality lepší, jeho vývojáři jsou vyčůraní jak deštný prales. Obsah nesmyslně drobí a nadhodnocují ho. S WRC 8 máš kompletní podnik a pár historických aut. Další si pak můžeš koupit.

8

Jaké je tedy resumé? Dovolená neprospívá jen lidem, ale také hrám. Značka WRC se vrátila s mnoha novinkami. Zaujme širší kariérou. Překvapí dynamickým počasím. A okouzlí zapracováním opotřebení pneumatik. Vše za doprovodu komplexních tratí a vstřícného jízdního modelu. K dokonalosti sérii ještě pár let chybí. Stále jsou místy vidět omezené finanční možnosti. Hlavně v grafice. Jak už ale bylo řečeno, nic to nemění na faktu, že jde o nejlepší WRC za hodně dlouho dobu. Pořád myslí na arkádu, ale nebojí se přiblížit simulaci. Navíc obsahuje pořádnou dávku režimů, mezi kterými nechybí výzvy, hra více hráčů, rozdělelná obrazovka, testovací aréna a další.

»

»

»