Revize: Fe

Autor: Lukáš UrbanPublikováno: 2.12.2020, 18:20

Publikováno: 2.12.2020, 18:20

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3052 článků

Běží liška nahoru, tlamou vzala závoru. Teď lesem pobíhá tvor zmaten, že ho emzáci promění v kámen. Není to nejpřesnější, ale i tímto způsobem by se dala vysvětlit zápletka dobrodružné plošinovky Fe. V měřítku obsáhlejším kouzelný les skutečně navštívili příslušníci jiného vesmírného etnika a jak tak bývá zvykem, nově nalezený domov z gruntu přetváří k obrazu svému. Původní obyvatele tyranizují, často dokonce unášejí. Kradou jak nepřipoutaní a cosi nekalého připravují v hlubinách lesnatého porostu.

Vyhlášené výběrové řízení na hrdinu tak vyhrálo cosi, co připomíná lišku nebo kojota. Tuto druhovou teorii však nepodporuje fakt, že malý zachránce umí plachtit a skákat po stromech. No prostě je to hybrid, jehož schopnosti se zlepšují s tím, jak pomáhá ostatní zvěři a jak získává odměny za sběr magických krystalů. Obojí jde ruku v ruce, tudíž příběhový postup do jisté míry závisí na zkoumání světa. A také na tom, jak rychle se hrdina naučí mluvu ostatních zvířat. Má totiž nadání na jazyky, které je jeho největší zbraní v boji s nezvanými hosty. Nebo, že by vše bylo jinak?

Fe pochází z programu EA Originals, což je ta část kreativního portfolia vydavatele, za jejíž práci není třeba se stydět. Umožňuje vyniknout malým týmům a dává šanci začínajícím vývojářům. Studio Zoink sice už není ani jedno, ale dohled z Electronic Arts zapříčinil, že má na kontě jednu z mála emotivní her, která se vizuálem a vážnějším pojetím vymyká jeho běžné, až Burtonovské, produkci. Titul sice neždíme dojetí tak, jako například Unravel, ale na nějaký ten povzdech a zasněný pohled má páry dost.

Většinu času však na dojímání není čas. Pokud se vyloženě nerozhodnete zkoumat svět, na což mimochodem máte dost času na konci, ubíhá příběh rychle kupředu. Úkol střídá úkol, občas vyžaduje trochu logiky, jindy si vyzkoušíte ukrývání v křoví a při osvobozování obra okusíte horolezectví. Mimochodem scéna s gigantickým paroháčem patří mezi to nejlepší, čím Fe disponuje. Těch několik málo minut působí titul mnohem větší, než ve skutečnosti je. Velkolepým, až mytologickým dojmem. Až jsem si říkal, že by univerzum uneslo větší rozvinutí. Bohužel zůstalo jen u jednoho momentu.

Ze všech herních mechanik zaujme nejvíc promlouvání s jinými zvířaty. Bohatý slovník divočiny pomáhá při cestování, během překonávání překážek a dokáže si podmanit i rostliny. Ovládání možná mohlo být řešené jinak, ale když nad tím přemýšlím, nenapadá mě jak. Každopádně občas je nutné přepnout na jinou hantýrku během letu či skoku. Pak se velice špatně sahá z levé páčky na d-pad. Aktivní mluvu znázorňuje barva zvířecích bodlin, což je nejenom efektní, ale i užitečné. Aspoň si nemusíte hned otevírat tlamu, abyste zjistili, koho voláte.

Když budete poctivě sbírat „oči vetřelců“, získáte ucelený pohled na příběh. Bez nich může závěr působit trochu hloupě nebo nelogicky. Nicméně v obou případech mě morální poselství příliš nenadchlo. Možná je to i tím, že závěrečný úkol je takový, všelijaký, no prostě nepodařený. Čekal jsem velkolepé zakončení a místo toho provádím předletovou kontrolu na kosmodromu. Za závěr tedy mínus. Jediný, ale pořádný.

Koupit, zahrát, minout nebo zapomenout? Zahrát a všemi deseti. Hra je v EA Play, tudíž v Xbox Game Pass Ultimate. Žánrově potěší, herně rychle odsýpá a zabere jedno odpoledne. Pokud se vydáte na kompletní průzkum a lov achievementů, tak trochu víc. Ale to nevadí, protože liščí kojot je sympatický a svět dostatečně malebný. A můžete k hraní vzít i děti. Obtížnost je nižší a hra se obejde bez textů.


Co bude v Revizi příště? Rád bych se podíval na sérii Project CARS, především na trojku, jejíž pojetí se vymyká jak sérii, tak logice.