P.B: Hraní má svou cenu

Autor: p.a.c.oPublikováno: 28.11.2016, 17:52

Publikováno: 28.11.2016, 17:52

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Cena her se za posledních pár let hodně změnila a to zejména s nástupem současné generace konzolí. Upřímně musím přiznat, že mě z počátku nemile překvapila, i když teď si na ní člověk už tak nějak zvykl. Šok se ale dostaví vždy, když je oznámena nějaké sběratelská edice, protože ceny za ně dosahují kolikrát ceny samotné konzole. Já se tedy ptám, proč jsou ceny tak vysoké v porovnání třeba s PC platformou a proč ani digitální distribuce není spásou, ve kterou jsme všichni doufali?

Diskuze na téma adekvátní cena her byly dříve hodně bouřlivé, což však dnes již moc nepozoruji, pominu-li diskuze pod slevami her. Většinou představenou cenu nikdo moc nekomentuje a hraní na konzolích musí generovat hodně slušné zisky. Vždyť startovní cena AAA titulu na Xbox One se pohybuje kolem hranice 1700–1800 Kč, v poslední době dokonce začíná atakovat hranic 2000 Kč za titul. Jestli si dobře pamatuji, ceny u her na Xbox 360 byly klidně o 500 Kč nižší.

Vývojáři by nám určitě řekli, že za vyšší cenou jsou vyšší nároky na tvorbu takových titulů. Znamená to tedy, že v případě konzole Scorpio se máme připravit na ceny atakující 2500 Kč nebo ceny zůstanou na stejné hranici? Podle všeho to vypadá, že se musíme připravit na ještě vyšší ceny, za což bude moct údajně provázanost jednotlivých systémů. Hry pro Scorpio budou i pro Xbox One S potažmo klasický Xbox One, takže vývojáře čeká více práce na více verzích hry. Na to konto však Microsoft dodává, že portování her by mělo by snadné, a tak by nemělo přinášet dodatečné náklady, které ve výsledku bude muset někdo zaplatit.

Osobně tedy doufám, že ani příchod nové konzole nedostane cenu her přes hranici 2000 Kč za novinku, ale opak může být pravdou. Bohužel moje křišťálová koule je zrovna v opravě, takže jsem sám zvědav na příští Vánoční sezónu, kdy nová konzole od MS dorazí a s tím dojde i k prodeji her na ni.

Ještě bych se zastavil u vývoje samotných her. Je rozhodně pravda, že nové hry spotřebují o dost více času, a hlavně kapitálu, do nich vloženého. Na druhou stranu se výrobci konzolí snaží co nejvíce přiblížit hardware tomu počítačovému, což by vývoj zejména multiplatformních her mělo značně zjednodušit a tím pádem snad i zlevnit, ne? Kapitolou samo o sobě pak je kvalita her při jejich uvedení na trh, která poslední dobou začíná být hodně tragická a nezřídka kdy vývojáři vše napravují na poslední chvíli nějakým obrovským day one patchem. Za to si peníze navíc také rozhodně nezaslouží a kvalitní produkt by snad měl být na prvním místě, pokud za něj chci nějaké peníze.

Všechno zatím zmíněné platilo hlavně pro krabicové verze her a rád bych teď začal veseleji s digitální distribucí. Bohužel, jak celá řada z vás jistě dobře ví, ani ve světě jedniček a nul není situace pro nás, hráče, příznivější. V některých případech (dobře, skoro ve většině případů) jsou ceny her přes digitální službu ještě vyšší, než je tomu u fyzického média, kdy nevýhodou digitální kopie je její nemožnost ji znovu prodat dál nebo její úplná ztráta v případě zablokování účtu nebo dokonce zkrachování firmy. Nabízí se jediná otázka, proč tomu tak je?

V dřevních dobách herních nám všichni tvrdili, že cenu her ovlivňuje řetězec lidí a subjektů, chtějících na hře něco vydělat. Předně tu jsou samotní tvůrci, dále distributor, marketing, lisovna médií, výroba krabic, doprava a finální prodejna. Netřeba asi dvakrát zdůrazňovat, že v případě digitální distribuce her se řetězec scvrkne na vývojáře a vydavatele/prodejce. Ne, že bych nechtěl vývojářům za jejich práci dopřát zisk, ale neměla by cena za digitální hru být nižší, než za její fyzickou verzi? Za mě tedy určitě, rozhodně a jedině ano, protože proč si pak hru digitálně koupit, když není cenově výhodnější?

Spoustu hráčů již dnes disponuje hrami připojenými ke svému účtu a raději hrají bez oné placky v mechanice. Nehrozí, že si poškodí fyzické médium a tím dojde ke ztrátě možnosti hru hrát. Digitální verzi hry máte po ruce skoro nepřetržitě, pokud tedy zrovna nevypadne nějaký důležitý server. Dalším plusem může být možnost hru sdílet s dalším hráčem, takže když najdete opravdu dobrého kamaráda, dají se hry koupit napůl, což znamená poloviční náklady na její pořízení. Ani to však neospravedlňuje tak vysokou cenu, za kterou se digitální verze prodávají, a to jsem ještě nezmínil delxue edice a podobné nemysli. Hráči je určitě kupují, ale položili jste si někdy otázku, zda mi jedna nová mise, obleček pro pajduláka a nesmyslný kus vybavení opravdu stojí za tu cenu navíc?

Nejhůř vychází konzolové hraní z pohledu srovnání s PC platformou. Někteří teď mohou začít křičet, že se to nedá srovnat, je to jiný ekosystém a hlavně pirátství. Můj osobní dojem je, že se míra pirátství snižuje, protože na PC máte spoustu možností, jak se ke hře dostat, a to za úplně jinou cenu. Nemyslím teď všechny možné slevy na nejrůznějších portálech (zejména Steam). Zajímavý je i fakt, že startovní cena PC verze té samé hry, jakou hrajeme na konzoli, je klidně o 500 Kč nebo i více korun nižší, a přitom hodně často nabídne přidaný obsah, jakým česká lokalizace bezesporu je. Přece vývojáři nebudou dávat do hry, která je dražší něco, co je v té levnější, to dá přeci rozum, že?

Proč, když jednou prodávám stejný produkt, ale na různé platformy, chci za něj tak rozdílnou cenu? Nenapadá mě jediný rozumný důvod k tomu, aby to tak mělo být. Kdyby alespoň PC hráči projevili svůj vděk nám konzolistům a ne na nás a naše hraní jenom plivali. Vždyť právě mi jim svým způsobem doplácíme jejich hraní. Samozřejmě berte to lehce s nadsázkou, ale něco pravdy by na tom být mohlo.

Kapitolou samo o sobě jsou slevové akce. Zde se kupodivu již najdou hlasy, které řeší, že jejich hra není zlevněna o tolik, kolik by potřebovali a řeší, že slevy jsou nedostačují. Nebylo by však lepší hledat příčinu jinde, a to v základní ceně her? Přeci jenom je rozdíl, když vám dám slevu 50% z ceny 2000 Kč a nebo 50% z ceny 1500 Kč. Nehledal bych proto chyby ve slevách, procent se dává docela dost, ale když je cena her tak vysoko, jak je, nemůžeme se divit, že ani po slevě není koupě her dostatečně lákavá tak, jako je tomu třeba na Steamu. Tam si hráči mohou dokonce dovolit hry kupovat jenom tak, do sbírky, protože ceny jsou nastaveny jinak. Neumím si představit, že bych si koupil hru na konzoli prostě jenom tak, abych jí měl a pak jí ani nehrál.

Nechci, aby tahle úvaha vypadala jako plakání nad tím, že je něco drahé. Je jasné, že si každý koupí, na co má chuť a prostředky. Jenom mi prostě vadí, když někdo dostane víc a za míň peněz než já, a ještě mi k tomu prodejce do očí lže, že tomu tak ve skutečnosti není. Možná by se hráčská obec mohla nějakým způsobem semknout a ukázat, že cenu her nelze zvyšovat do nekonečna, a ještě ke všemu nám servírovat nedodělané hry, které ani měsíc po vydání pořádně nefungují.

Jako hráči jsme ochotni zaplatit adekvátní cenu za hraní, ale mělo by být jedno, na jaké platformě hrajeme. A jako další by z nás konečně měli přestat dělat dojné krávy, které dají za hry v digitální podobě víc, než když si ji půjdou koupit do krámu. Nebo vám přijde normální, dávat za něco, co ani fyzicky nevlastním víc než za pěknou krabičku, kterou si může někde vystavit? Určitě budu rád, když se zapojíte do diskuze a přidáte svůj vlastní postřeh a názor třeba k tomu, jak vysoko máte stanovenou cenu, kterou jste ještě ochotni zaplatit za svou vysněnou hru a jak se vám aktuální cenová politika zdá.