RECENZE: A Plague Tale: Innocence

Autor: tonyskate Publikováno: 14.5.2019, 0:01

Publikováno: 14.5.2019, 0:01

Je autorem 4047 článků

Když byl v lednu 2017 oznámen nový projekt The Plague studia Asobo, který zaštítil francouzský vydavatel Focus Home, asi nikdo nečekal, že se z něj vyklube natolik slibná záležitost, jakou se A Plague Tale: Innocence nakonec stala. Hráči se těšili na poutavý příběh zasazený do zajímavého období, a když byla navíc potvrzena čeština, očekávání ještě více vzrostla. Budou však naplněna? Ačkoliv embargo na recenze padlo až s vydáním hry, což kolikrát nebývá dobré znamení, dopadlo to velmi dobře.

A Plague Tale: Innocence je dobrodružná akce, která si na nic nehraje. Je to lineární výpravná záležitost, která klade důraz na silný příběh a postavy, nádherné lokace a několik herních mechanismů, které vás sice nemusí ohromit, ale za to fungují na jedničku stejně jako ostatní stránky hry. Nečekejte tedy otevřený svět, nějaké vedlejší aktivity anebo nedej bože multiplayer či bonusové režimy na body. Tohle je čistokrevná dobrodružná hra s nekomplikovaným a přesto poutavým příběhem s  hrstkou vedlejších postav, slušnou výpravou a solidní akcí, což je sakra dobře, protože máme pocit, že podobných her se nám v posledních letech moc nedostává.

Pokud jste vývoj hry sledovali, víte, že zavítáme do království středověké Francie ve 14. století, kterou sužuje nejen mor, ale také krutá Inkvizice, jež je na stopě i našim hrdinům. Inkvizice totiž touží po krvi malého Huga, a když si pro něj přijde, musí se jej ujmout jeho starší sestra Amicia. Jelikož byl ale Hugo od útlého dětství nemocný, téměř se neznají a jejich vztah, který není zpočátku úplně nejlepší, je tak důležitou součástí tohoto drsného příběhu. Nesmíme opomenout ani zmíněný mor, jež postihl vesničany a jejich dobytek a nadále jej šíří všudypřítomné hemžící se krysy, jejichž množství narostlo do neúnosných výšin.

Právě krysy jsou důležitou součástí tohoto krutého světa, ačkoliv Inkvizice a ústřední dvojice hrdinů šlechtického rodu de Rune samozřejmě nezůstávají pozadu. Hejna krys vám totiž často budou stát v cestě a jediným způsobem, jak se s nimi vypořádat je oheň a světlo, což nám trochu připomíná podobnou žánrovku Alan Wake, kde jste s temnotou bojovali především za pomoci světla. Budete tak zapalovat pochodně, stohy se slámou či posouvat světelné panely, abyste si mezi krysami našli cestičku. Můžete je ovšem použít i jako zbraň a poštvat na vojáky Inkvizice.

K tomu vám poslouží věrný prak, jehož roztočením Amicia střílí kameny i různé alchymistické látky, které mohou zažehnout či uhasit oheň, uspat nepřítele, dočasně zaměstnat krysy apod. Nejlépe vám ale poslouží obyčejný kámen, ať už při řešení hádanek anebo překonávání nepřátel, kterým sice může pomoci helma, ale když jim rozbijete lucernu, krysy mají večeři a vy můžete klidně pokračovat. Prak je tak vlastně vaší jedinou zbraní, ovšem má tolik různých střel, že navzdory své jednoduchosti, vás za celou hru neomrzí, což je právě důkazem skvěle fungujícího herního mechanismu, jak jsme zmínili na začátku recenze.

Ačkoliv si poradíte s hejny krys, přesile kacířů už byste odolávali hůře, takže často dojde na tichý přístup, kdy se musíte plížit, nepřátele rozdělit či rozptýlit, případně je po jednom odstranit, abyste mohli pokračovat. Pokud jste ovšem odhaleni, nemusí to znamenat konec a s trochou šikovnosti, můžete před jedním či dvěma nepřáteli dostatečně dlouho manévrovat, dokud je nevezmete kamenem po hlavě. Občas se pak přímému střetu nevyhnete, ale většinou můžete postupovat tiše.

Zmínili jsme, že prak má více druhů střel, které si můžete vyrábět přímo za běhu. K tomu je zapotřebí řada různých předmětů, jež se válí všude kolem, ale potřebujete je i pro vylepšování praku a pár dalších drobností. Pokud tak budete často používat některé silnější látky jako třeba uspání nepřátel či ohnivou petardu pro odehnání krys, nemusí vám zůstat dostatek zdrojů pro některá vylepšení. Nicméně nemají přehnaný dopad na obtížnost a využili jsme jen některá včetně větších brašen a spíše jsme alchymií tvořili různé látky pro zpestření hratelnosti, ačkoliv i tak jsme se jednou či dvakrát ocitli se zásobami v úzkých.

Na chvilku se ještě vrátíme ke vztahu Amicie a jejího brášky Huga. Jak už jsme vám prozradili, ačkoliv jsou sourozenci a vyrůstají v jednom domě, prakticky se neznají. Přesto musí Amicia za malého Huga převzít odpovědnost a v prvních dnech je jejich vztah komplikovaný. Hugo je zbrklý a Amicia není zvyklá se o někoho starat. Jejich vztah se postupně vyvíjí a je důležitou částí příběhu stejně jako hry, protože tito dva jdou často bok po boku a držíce se za ruce spolu sdílejí hrůzy, jež se jim staví do cesty a prožívají temné chvíle včetně prvního zabití.

Většinu hry sice strávíte v roli Amicie, která svého bratříčka vede nerozlučně za ruku, ale i ona občas musí pokračovat na vlastní pěst nebo s některými sirotky. Nicméně Hugo má svou vlastní kapitolu, v níž bude sám čelit nejen kacířům, ale i krvežíznivým krysám.

Během svého dobrodružství navštívíte hned několik zákoutí středověké Francie. Ačkoliv je království rozervané válkou a černou smrtí, lokace dokáží vyrazit dech a nemusí to být jen starý mlýn uprostřed lesa, opuštěný hrad anebo podzemní jezero, ale také bojiště plné padlých vojáků či opuštěné farmy, které lemují desítky kusů mrtvého dobytka.

Nicméně pochvalu si zaslouží nejen skvělá grafika v čele s lokacemi a postavami, ale celé technické zpracování hry. Krys jsou opravdu stovky, ne-li tisíce a přesto hra až na pár vzácných výjimek běží naprosto plynule. Animace a scénky jsou parádní a nedochází ani moc k překrývání textur, což sužuje daleko větší projekty. Dobře namluvené postavy a krásný soundtrack pak dokonale podtrhují celkový audiovizuál. Zvláštní pochvalu musíme vyseknout za naprosté minimum bugů a rychlé načítání záchytných bodů. Tradiční načtení samozřejmě chvíli zabere, ale pokud se situace pokazí, její opětovné načtení je na rozdíl od většiny jiných her až překvapivě rychlé.

Na závěr jsme si nechali důležitou otázku, která se týká hrací doby. Jak už jsme zmínili, A Plague Tale: Innocence je čistě příběhovou záležitostí, která s výjimkou sbírání pár desítek předmětů a květin nenabízí nic navíc a znovuhratelnost je tak prakticky nulová. Přesto se jedná o fantastickou zábavu na 12 až 14 hodin, což je mnohem více než délka kampaně některých stříleček, které pak pro vás nemají hodnotu, pokud tedy neholdujete multiplayeru. Vydavatel si navíc neřekl plnou cenu a tak bychom hru mohli přirovnat k několika vstupenkám do kina, kdy navíc ušetříte za předražený popcorn.

A jak je na tom čeština? Velmi dobře. Místy by mohl být překlad lepší, ale možná už jsme prostě rozmazlení skvělým překladem posledních dvou asasínů.

9

A Plague Tale: Innocence je nádhernou výpravou do středověké Francie a současně poctivou dobrodružnou akcí, která se nesnaží zbytečně vymýšlet a přesto dokáže zaujmout. Skvělý příběh zasazený do kruté doby, komplikovaný sourozenecký vztah, nádherné zpracování a přímočará akce s trochou logiky a stealthu… Tohle se prostě povedlo. A Plague Tale: Innocence je čerstvým vánkem na přesyceném trhu, neřkuli černým koněm roku 2019.
  • Ondřej Kolovrat

Diky za recenzi. Na tuhle hru se hodne tesim

• PetrOV

Jako hra vypadá velmi dobře, ale řekl bych, že si plnou cenu řekli, když na MS storu tato hra stojí 1.499Kč a o 100Kč více stoji Rage 2 🤔

• Olishu

na store mi přijde, že je to vždycky o něco dražší. Předobjednala jsem hru na placce za 1200,- a jako dárek vinylová deska.

vinyl má moc pěkný obal 🙂

• Olishu

to je fajn, jestli neseženu gramofon, tak bude viset na zdi 😀

• PetrOV

Jj, a to mě právě štve na MS storu, že ty ceny jsou tak šílené a placka stojí méně a dá se prodat.
        Já právě kupuju jen digi verze her, nesbírám placky, takže počkám na nějakou tu slevu.

• Olishu

Taky nejsem sběratel placek, vůbec nevím, proč jsem to udělala… takhle bych mohla hrát hned a místo toho budu čekat doufám jen do zítra, než placka přijde 😀

• Perthak CZ

Digitalni licence je zase 2 v jedne , jakmile si digitalne hry clovek kupuje na stridacku s nekym tak je to o hodne levnejsi.

No tak domluvit se s někým, že koupíte dohromady placku taky není problém. Tohle není onlinovka, ale hra co dohraješ za týden a placku už nepotřebuješ..

• Olishu

Děkuji za počtení. Hra je už na cestě 🙂

12. 11. 2019 • CryLineT6

Recenze: Bee Simulator

Jako malá jsem chtěla být ledasčím. A lampička dětského pokojíčku byla svědkem, že zvířata nezůstala bokem. Ale včely mezi má přání nepatřily. I když jsem přímo milovala strašpytla Vilíka a rozvernou Máju, život jejich skutečných předobrazů mě nezajímal. Neproháněly se savanou jako lvice. Neskákaly ve vlnách jako delfíni. A už vůbec nekroužily výšinami jako orel. Místo toho létaly po loukách. Hromadily pyl, aby jim výsledek nakonec sebral člověk nebo vetřelec...

»
24. 10. 2019 • Lukáš Urban9

Recenze: The Outer Worlds

Sedím tu, žvejkám flákotu z raptidona a čučím na bandu dělníků, co rozhazuje výplatu v kartách. Vezměte jed, že se nakonec pozabíjejí, protože ten vlevo fixluje, až se mu z pazour práší. Ale je tu docela klid. Na to, abych dal dohromady pár řádků, kterým stejně nikdo neuvěří. Ale kdo ví, co bude zítra. Halcyon je stabilní jak vytuhlá mrtvola a gauneři z velkých korporací na něm hodují jak supi. Snad měla Nyoka pravdu...

»
20. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

Přijměte pozvání od studia Lemonbomb, které z přístavu kočíruje průzkumnou loď. Kocábku se sympatickou posádkou. A samozřejmě také s vámi, co by potomkem kapitána a vrchním důstojníkem. Jen se příliš nenechte unést modravou dálí. Počasí nemá chuť řídit se předpovědí a brzy nabídne zamračenou tvář. Takovou, po jejímž pohledu končí plachetnice roztříštěná o skaliska ostrovů. A jak jste skončili vy? Váš otec? A vaše posádka? To už vám poví malinký titul Stranded...

»
14. 10. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban21

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»
07. 10. 2019 • CryLineT5

Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince

Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.

»
01. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Code Vein

Pohled na upíry se neustále mění. Dramatické romány z nich udělaly noční netvory. Listy komiksů neohrožené hrdiny. A moderní kultura romantický opus pro dospívající. Mění se také charakteristické prvky. Už není potřeba rakve na přespání. A denní světlo nutně nemusí znamenat kremaci. Krev a touha po ní však zůstávají. Co když ale opojný lektvar jednou dojde?

»