RECENZE: A Way Out

Autor: p.a.c.o Publikováno: 31.3.2018, 10:33

Publikováno: 31.3.2018, 10:33

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 1392 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Téma útěku z vězení inspirovalo nejeden film, seriál nebo knižní předlohu. Autoři se vyžívají v tom, aby nabídli nějaký neotřelý způsob, jak se z vězení dostat. Pozadu nezůstává ani herní scéna, kdy můžeme vězení stavět nebo se z něj zkoušet dostat. Většinou to však byli strategie a chyběla nějaká akčnější hra. Jiný přístup se rozhodli zvolit tvůrci A Way Out, kteří nám svým trailerem na E3 skoro vyrazili dech.

Uteklo to jako voda a hra dorazila. Všichni se tak můžeme vydat za dobrodružstvím Lea a Vincenta, kteří se náhodou potkají ve vězení, a jelikož na svobodě mají spadeno na stejného člověka, který je svým způsobem do toho vězení dostal, dají se dohromady i pro útěk z vězení. Celá hra však není postavena jenom na útěku, ten tvoří spíše menší část celého děje. I tak ale pořád před někým utíkáte, takže název A Way Out hru vystihuje úplně přesně.

Příběh je v zásadě docela jasný. Po útěku z vězení se snažíte najít toho, kdo způsobil vaše příkoří, potkáváte se se svými rodinami, které na vás více či méně čekají, až se vrátíte a po útěku z vězení se také musíte schovávat před policií. Život na útěku zkrátka není legrace. Někdo by mohl říct, že je příběh předvídatelný a do jisté by měl i pravdu. Je zde však připravena celá řada zvratů a samotný konec, které jsou vlastně dva, to pořádně zamotá. Detaily příběhu pak doplňují různé další nepovinné rozhovory s lidmi, kterých se bude všude nacházet plno a s každým můžete prohodit pár slov.

Jak jsem zmínil, cílů je více a stejně tak i cest k nim. Každá z postav má trochu jiné preference, kdy Leo je více agresivní (přepadneme důchodce, sejmeme stráže) a Vincent spíše argumentující člověk (radši to obejdeme jinudy, zahrajeme to na nemoc), ostatně, má k tomu své důvody. Na několika místech tak máte možnost vybrat, jakou cestou se budou vaše další kroky ubírat. Rozhodnutí jsou fajn, i když nějaký zásadní vliv na příběh nemají (výjimkou je samotné finále). Toto zdánlivé rozdělení se po čase vrátí do předem nalajnovaných kolejí. Momentů, které se mi vryly do paměti však bylo dost a na útěk z nemocnice nebo likvidaci zabijáka hned tak nezapomenu.

Hra ale není nic pro vlky samotáře. Všechny události prožívá dvojice hrdinů, takže ji musí ovládat i dvojice hráčů. Využít k tomu můžete buď lokální nebo online multiplayer. Bez někoho druhého si tak nezahrajete. A právě kooperace je to, co dává celé hře ten zvláštní pocit něčeho nového. Celou dobu hraní je obraz rozdělen na dvě části a vy tak mimo osudu svého hrdiny můžete po očku koukat k sousedovi. Mnohdy se dějí na obou stranách obrazovky jiné věci a dost často musíte tyto dvě věci skloubit dohromady. To se povedlo i tvůrcům v rámci střihu, kdy spousta částí na sebe parádně navazuje a má úžasné tempo.

Herní náplň se po většinu času omezuje na jednoduché zmáčknutí tlačítka v daný čas, ale najdou se i akční věci jako honičky a střelba s policií nebo později přestřelka a krytí kolegy v Mexiku. Právě střelecké pasáže a řízení nejsou to hlavní, čím by hra vynikala. Auta a motorky se řídí arkádově, ale přesto trochu kostrbatě. O poznání horší je koordinace na lodi, která dá opravdu zabrat. Celou hrou prostupuje i celá řada miniher a soutěží mezi protagonisty, které tomu celému dávají nádech, že se jedná o živý a uvěřitelný svět. Můžete tak dát s kamarádem soutěž v páce, kdo odpálí dál míček baseballovou pálkou nebo klasiku čtyři v řadě, což je variace na piškvorky. Doba, jaká se dá u hraní strávit tak je 5-6 hodin v závislosti na tom, jak moc budete příběhem spěchat.

O grafickou podobu hry se stará Unreal Engine, který odvádí standardní práci. Ve filmečcích je na hru radost pohledět, a i samotný „ingame“ vypadá hezky. Občas je sice možné se někde zaseknout nebo na chvilku vypadne animace, ale většinou však hra funguje bez problémů, a tak vás dokáže i díky hudebnímu doprovodu náležitě pohltit.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

A Way Out je úžasným zážitkem, který si sice projdete nejspíš jenom jednou, ale o to více a intenzivněji si ho užijete. Kooperační hratelnost je prostě skvěle sladěná, dává smysl a vy tak budete mít ještě větší pocit, že „jste tam“. I přes drobnou předvídatelnost příběhu, a ne úplně přesvědčivou jízdu a střílení, je to hra, kterou si určitě zahrajte, hned tak na ni nezapomenete a své hodnocení si do puntíku zaslouží.
  • Piro

    Jj, je to zabavny. Ale opravdu, jednou, dvakrat do konce a konec. Je super, ze kdyz pozvete nekoho dalsiho, muze ten clovek hrat s vama a hru vlastnit nemusi. S kamosem jsme ji koupili digi napul. Mame sdileni her. Ale on to hraje s dalsim kamosem, ktery hru nema a ja to stejne. Palec nahoru. Staci aby si ten dalsi stahnul trial verzi a obdrzel pozvanku. A muzou to dohrat do konce. Takze si vlastnete muzete koupit i BD disk napul 🙂

  • short

    Nj, ale na vyzkoušení žádná alternativa neexistuje. Prostě se musí koupit ? 🙁

    • p.a.c.o

      Dá se stáhnout trial verze, ve které je k vyzkoušení úvod zdarma

      • short

        A ta právě říká, že abys mohl hrát musíš mít pozvánku z plné verze 🙁

        • Drátek

          tak to je škoda, jsem myslel, že to je trial verze i pro offline coop :/

  • KoubecX

    Výborná gaučová co-op hra. Lehká na ovládání i pro začátečníky, co drží ovladač poprvé v ruce. Dohrály jsme to za dva večery a je to jízda od začátku až do konce 🙂

  • digestor

    Dohráli jsme s bráchou za dva večery na 1000G, parádní hra…

  • Olishu

    Zdravím, plánuje někdo v dohledné době zahrát AWO a hledá spoluutečence(kyni) ? 😀

    p.s. s AJ to není úplně nejlepší, ale při útěku z vězení jsou zajisté důležitější dobré nohy než jazyk 😀

    • Tomáš Mucha

      Já bych dal,mám teda pc verzi

15. 04. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Dead Ahead: Zombie Warfare

Na zombíky ve hrách jsme si již zvykli a to, co vypadalo jako chvilkový trend, se přetavilo v regulérní herní postavy. No postavy, prostě zombíci jsou ve hrách stále přítomní, ať se to mnohým líbí nebo ne. Většinou je likvidujeme v nekonečných zástupech na tisíce způsobů a svou troškou do tohoto mlýna přispívají i vývojáři z Mobirate, kteří na velkou platformu přinášejí malou hru.

»
13. 04. 2018 • chaosteorycz5

Recenze: Hellblade: Senua’s Sacrifice

Pamatujete Ryse: Son of Rome? Samozřejmě, že ano, však to byla jedna z prvních exkluzivních her pro Xbox One. Hráče po celém světě zasadila do křesel nebývalou grafikou, brutálními souboji a příběhem vpraveným do vlastní verze antického Říma. Naneštěstí je z těch pohodlných sedadel zase rychle zvedla, když už po pár minutách bylo jasné, že vyprávění a nekonečné mačkání nalajnovaných tlačítek doplní občasná chůze nebo přelezení překážky. Proč vůbec začínám recenzi úplně...

»
10. 04. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Extinction

Když se řekne Iron Galaxy, jsou v obraze pravděpodobně jen hráči bojovky Killer Instinct. Studio se dvěma pobočkami a desetiletou historií, vlastních her příliš nemá. Není to ale proto, že by se flákalo, ale z důvodu, že se podílí na portech a působí jako technický poradce velkým vývojářům. Díky tomu mají jeho zaměstnanci ruce v prvním Destiny, v Arkham sérii Batmana nebo v titulu 7 Days to Die. Teď mají američtí tvůrci šanci vstoupit do...

»
05. 04. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Enigmatis 3: The Shadow of Karkhala

Odpočinkovou hratelnost pro všechny zájemce nabízejí hry s hledáním objektů, kde mistry svého řemesla jsou polští Artifex Mundi. Jejich portfolio čítá širokou paletu her, z něhož by si měl vybrat rozhodně každý. Záleží jenom na tom, na jaký příběh budete mít zrovna chuť. Jejich hry jsou sice fajn zejména na mobilních zařízeních, ale jak ukazuje Enigmatis 3: The Shadow of Karkhala, dají se dost dobře hrát i na velké obrazovce ve spojení...

»
04. 04. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Injustice 2 – Legendary Edition

Pokračování Injustice: Gods Among Us nebylo ani zdaleka jedinou bojovou hrou loňského roku. I když nepřímo, muselo svést boj se sedmým Tekkenem a také s Marvelem, který se postavil opět po letech Capcomu. Přesto vyšlo z bojů nejlépe, a to nejen v mém osobním hodnocení, ale taktéž v recenzích napříč celým světem. Teď se hrdinové z DC Comics vrátili v Legendární edici, do které nabalili veškerý dodatečný obsah a přidali pár bonusů navíc. Pokud si...

»
01. 04. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: MX vs ATV: All Out

Leckteří vývojáři by mohli vyprávět, jak obtížné je udržovat svěží sérii, která vychází s určitou pravidelností. Rainbow Studios to mají pravda trochu jednodušší, protože u MX vs ATV je nesvazují licence oficiálních podniků, takže nemusí na pranýř povinně každý rok. To ovšem nutně neznamená, že tam stejně neskončí. Po sedmé vstupují do stejné řeky a ze všech průzračně čirých vod smáčí unavené tělo na opačném konci, v Ganze. Tamhle do ní močí...

»
26. 03. 2018 • p.a.c.o15

RECENZE: Far Cry 5

Není nad to, když si hráč může nabrat zbraně všech možných druhů a v otevřeném světě se vydat bojovat proti zlu. Ten pocit, že jste hrdina a zachránce v jedné osobě je k nezaplacení, ovšem ještě lepší je, když jste hrdina s lidskou tváří, kterého k záchraně ostatních motivuje nějaká osobní pohnutka, nejlépe záchrana někoho blízkého. Série Far Cry na tomto modelu postavila svůj byznys, což se hráčům u čtvrtého pokračování už moc nelíbilo.

»
25. 03. 2018 • chaosteorycz37

Recenze: Sea of Thieves

„Nečum a pojď vylít vodu z lodi“, řve na mě parťák, zatímco zatlouká díry s kadencí sovětského úderníka. To ale půjde dost špatně, když se nacházíme v bouři a kormidlo se mé pirátské alter ego pokouší vyzout ze sandálů. Nedá se svítit, musím, blesk nám právě bouchl do paluby, až mi třísky provětraly ofinu. S kýblem v ruce přicházím za minutu dvanáct. Kolega je zalitý jak deštný prales a podpalubí připomíná krytý bazén mongolských kočovných...

»