RECENZE: Alan Wake

Autor: Bitchy Publikováno: 19.5.2010, 11:06

Publikováno: 19.5.2010, 11:06

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

Bitchy

Je autorem 4 článků

Alana provází opravdu strastiplná cesta, ať už se jedná o jeho vývoj nebo jeho příhody přímo ve hře. Každý, kdo o něm něco věděl, se na něj určitě těšil. Když jsem ho viděl v roce 2009 z E3, byl jsem docela zklamán, neukázali zrovna nejlepší část hry. S radostí můžu prohlásit, že jsem se spletl. Autorem recenze je Roiser.

Díky české akci za nižší cenu jsem neváhal a předobjednal speciální sběratelskou edici. Nedávno mi dorazila a s chutí jsem se do něj pustil a od začátku mne uchvátila. Hra začíná Alanovou noční můrou, které poslední dobou mívá. Která se později ukáže být něco více. Po krátké sekvenci ve snovém světě se tedy vracíme zpět do reality a sledujeme Alana s manželkou Alice, jak se vydávají na odpočinek do Bright Falls. Vše se ale zvrtne, Alice se ztratí a jakoby to nestačilo, Alanův sen o temnotě se stává skutečností. Příběh je určitě největším lákadlem hry, proto z něj moc vyzrazovat nebudu. Alan se tedy vydává hledat svou ženu, přičemž v cestě mu budou stát Posedlí místní (v původním znění „The Taken“), kteří se zdají být pod vlivem jakési temnoty a jediné, co na ně platí je světlo. Světlo tedy hraje asi největší část všech soubojů. Protivníky je třeba nejprve zbavit temnoty soustředěným světlem a poté odpravit „obyčejnějším“ způsobem, tedy zbraněmi. Těch hra neobsahuje bůh ví jaké množství, ale arzenál tu nehraje hlavní roli.

V hlavní roli tu však bude vaše baterka.  Jak už bylo řečeno, nejenže vám osvětluje cestu vpřed, ale také oslabuje Posedlé. Municí do vaší svítilny jsou tužkové baterky, o kterých naštěstí není nouze. Naopak jich hra obsahuje mnohem víc, než bude potřeba. Maximální počet, který můžete vlastnit je 20 a nejnižší číslo, na které jsem klesl je asi 15, jelikož pokud nepoužíváte soustředěné světlo, tak se energie automaticky dobíjí. Světlo je taky důležité pro váš život- stojíte-li v něm, obnovuje se vám rychle zdraví, ale dobíjí se vám i bez světla, nicméně mnohem pomaleji. Dalším důležitým prvkem jsou světlice, které vás dostanou z nejedné šlamastyky a užitečné jsou také světlicové pistole a flashbangy, které zničí všechny posedlé v dosahu okamžitě. Normálních zbraní se pak najde jen pár kusů, jako je revolver, brokovnice, lovecká puška a pár dalších. O munici naštěstí není nouze a Posedlí moc ran neustojí. Samozřejmě se občas objeví i odolnější soupeři, ale ne zas tak často. Nejenže se v řadách temnoty vyskytují lidé, ale temnota může posednout i různé předměty a zvířata. Několikrát tedy budete stát proti těžké technice, kterou zničíte světlem, ale také proti hejnům vran.

Zajímavým prvkem hry je okolní osvícení. Několikrát budete muset nahodit generátor, abyste se schovali do bezpečí svítilny. A co mě opravdu překvapilo, bylo to, že pokud v něm stojíte, nepřátelé za vámi nepůjdou a stanou se pro vás neviditelnými a můžete pouze sledovat ohýbání rostlinstva a dedukovat, kam utekli. Jakmile vstoupíte zpět do tmy, tak se na vás za chvíli zase vrhnou, ale aspoň máte čas na útěk. Trochu mě zklamalo, že nejde vypnout baterku a třeba se proplížit kolem nepřátel, takhle vás to nutí neustále konfrontovat Posedlé.

Alan Wake, jak už určitě mnoho lidí ví, je spisovatel, který se už psaní straní. Po celé hře však můžete najít stránky knížky, kterou Alan napsat chtěl, ale nenapsal. Co je ale mnohem zajímavější je to, že se na nich píše budoucnost hry. V každé kapitole je několik desítek stran a je opravdu zajímavé je pročítat. Tady však sběratelské prvky nekončí, což je skvělá zpráva pro všechny lovce achievementů a puntičkáře. Sbírat se zde dají termosky s kávou, bořit pyramidy z plechovek anebo hledat skryté truhly se zbraněmi. Dalším příjemným zpestřením jsou bizarní televizní pořady nebo telefonické rozhovory v rádiu, které reflektují události v příběhu nebo jen popisují bizarní události. Takovýchto malých zpestření obsahuje hra nepřeberné množství, což Remedy předvedli už u předchozích Max Paynů, kde se vyskytovaly podobné televizní show.

Opravdu povedený mi přijde level design, který působí dost otevřeným způsobem a místy se vyskytnou i hádanky, kde je potřeba pracovat s prostředím. Často mě při hře napadlo přirovnání k Half-Life 2, které na mě působilo dost podobným dojmem. Také mě překvapilo několik části za dne, kdy se nemusíte bát o svůj život, ale atmosféra stále nechybí. V jiných hrách by vám vývojáři naservírovali pouze akci, tedy noční části, zde ale bude cestovat i ve dne. Překvapivě dostanete i příležitost se projet několikrát v autě a máte dovoleno vystupovat, kdy chcete, což jen umocňuje pocit volnosti.

Grafická stránka hry je opravdu prvotřídní. Ačkoliv neběží v HD rozlišení (je do něj jen upscalovaná), tak vypadá opravdu krásně. Ať už jsem se procházel za krásně provedeného slunečního svitu nebo noční temnoty, tak kontrast světla a stínů mě ohromoval. Vše je krásně do detailu provedeno a je opravdu málo, co bych tomu mohl vytknout. Jedno z toho jsou určitě detaily obličejů, které mají třeba do Mass Effect 2 docela daleko. To je ale asi tak vše.

Podobně povedený je soundtrack přiložený ke speciální edici hry. I když neobsahuje všechny kousky z celé hry (nicméně ty si stejně můžete celé přehrát v menu hry), tak jsem dlouho neměl tu čest s tak povedeným výběrem. Ještě se mi nestalo, aby se mi líbila každá písnička ze soundtracku, tady ano. Výborné však jsou nejen licencované písně, ale také ty pro zkreslení atmosféry. Pokud by měl Alan Wake za něco dostat ocenění, určitě by to byl soundtrack. Namluvení postav je taky prvotřídní a nebyla ani jedna postava, která by mi nějak nesedla.

Určitě si většina lidí pořídí nebo už pořídila u nás levnou sběratelskou edici, lehce tedy naznačím, co všechno tam najdete. Tedy kromě samotné hry (s krásným book artem) tam naleznete dvě bolusová DVD – soundtrack a dvd s bonusy, které obsahuje videa o vytváření hry, nějaké concept arty, všechny herní cut-scény s porovnáním se story-boardy, věci z marketplace a také přídavný komentář do hlavní hry. Plus samozřejmě také malá knížka popisující postavy ze hry nebo místa. Za cenu kolem tisícovky se jedná o opravdu povedené bonusy, akorát je škoda absence kódu k několika DLC, které si budeme nuceni nakonec koupit z marketplace po vydání. První se chystá v červenci a určitě by to neměl být poslední.

9
Technické zpracováníHratelnost

Verdikt

Alan Wake je opravdu skvělá hra. Obsahuje opravdu málo záporů, jako místy moc velký důraz na akčnost, zamotanost a nutnost si v budoucnu pořídit DLC kvůli ucelenosti příběhu, a tak zde excelují klady jako skvělá atmosféra, povedený příběh, bezchybné ovládání, velice líbivá grafika a excelentní hudba. Pokud tedy máte rádi propracovaný příběh, hutnou atmosféru a především thrillery, tak neváhejte a Alana si pořiďte. Dlouho už by mi chyběla nějaká strašidelná hra a teď jsem zase na nějakou dobu spokojený. Xbox360 má zase na kontě jednu prvotřídní exkluzivitu.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»