RECENZE: Assassin’s Creed Mirage

Autor: Lindy Publikováno: 5.10.2023, 7:03

Publikováno: 5.10.2023, 7:03

Sociální sítě

O autorovi

Lindy

Lindy

Je autorem 263 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Série Assassin’s Creed v posledních letech zvolila trochu jiný směr, což nebylo vůbec na škodu, ovšem jsme rádi že letošní hra je slíbeným návratem ke kořenům. Původní byla Mirage zamýšlena jako rozšíření pro AC Valhalla z roku 2020, ale nakonec se vyvinula v samostatné dobrodružství, jež se inspiruje předchozími hrami.

Posledních šestnáct let nám sága Assassin’s Creed přináší výtečnou kombinaci historie a fikce, kdy každý díl si vybírá poutavá zasazení a bere si to nejlepší z minulosti, aby přidal ještě něco navíc svou bujnou fantazií. Jak už jsme se zmínili, tradiční pojetí přímočařejšího stealth dobrodružství v posledních letech nahradil oblíbený žánr akčních RPG, což je takový mišmaš, za který by šla dnes označit valná většina her. Trilogie Origins, Odyssey a Valhalla nabídla rozsáhlé mapy, přehršel vedlejších úkolů a stovky hodin obsahu, ovšem bylo už toho až moc.

Ačkoliv jsme za tuto odbočku rádi a je pravda, že asasínská sága už výraznou změnu potřebovala, série se tak na míle vzdálila svému původu. A proto přichází letošní Asassin’s Creed Mirage, aby nabídl opravdu vydařený návrat, který potěší fanoušky starších i novějších asasínů, a to nejen po stránce hratelnosti, ale také děje. Ten se totiž točí okolo boje za svobodu, disciplíně, sebepoznání a skutečné povaze člověka. To vše vám nabídne hlavní hrdina Basim, odvěké řády a Bagdád 9. století, kam je hra zasazena.

Skrze různé záhady a propracované úkoly budete pronásledovat členy Řádu, abyste zabránili jejich tyranii a utlačování obyvatel města. Basim přitom ocení, že v ulicích Bagdádu vyrůstal, a především uplatní svůj výcvik asasína, aby zabíjel, kradl, podplácel, a tak pomohl rebelům k osvobození města, které kdysi miloval.

Ačkoliv vám tohle nejnovější dobrodružství v asasínské sáze zabere nějakých 20 hodin, rozhodně si je vychutnáte. Hlavní dějová linka dokáže zaujmout, ovšem s češtinou by to bylo ještě lepší. Basim se stane svědkem strádání a utrpení, které je všude okolo něj, zatímco zjistí, kým Basim Ibn Ishaq skutečně je. Nečekané zvraty samozřejmě neschází a tempo příběhu i jeho délka je tak akorát.

Samozřejmě můžete zvolnit a užít si svobody při plnění vedlejších úkolů či dalších aktivit. Jedná se tak o naprostý opak Valhally a dalších, kdy jste ve hře mohli strávit desítky hodin, aniž byste zavadili o ústřední děj hry. Mapa pak není megalomanská a Bagdád nabízí široké i úzké uličky plné budov a života, kdy po okolí se nachází decentně velké krajiny, kde se rádi zastavíte a pokocháte západem slunce. Vzhledem k uspěchanosti současné doby a nespočtu vydávaných her, toto „zmenšení“ vítáme.

Zatímco příběh vás snadno pohltí, totéž nelze říci zvláště o soubojích. Hra pochopitelně cílí na stealth, tedy tiché a nenápadné odstraňování nepřátel, abyste se tak vyhnuli přímým soubojům může proti může. Nicméně na tyto situace může snadno dojít a občas se jim skutečně nevyhnete. Souboje jsou totiž poměrně stereotypní, nabízí pár útoků, uhýbání a odrážení úderů, a tak nějak působí prostě nudně. A ještě je zbytečně hatí nevelký ukazatel výdrže, který si ani nemůžete vylepšit stejně jako samotné útoky. Sice si lze vylepšovat zbraně, ale to už je spíše takový zbytečný pohrobek moderní trilogie a souboje mající býti větší výzvou jí vlastně nejsou.

Jedním z hlavních taháků Assassin’s Creed Mirage je návrat ke kořenům série, takže vás čekají klasické prvky, ovšem neschází ani mírné novoty či některé z oblíbených prvků novějších her. Z prvních titulů jmenujme například skrývání v ulicích, asasínské základny nebo systém notoriety, kdy na vás obyvatelé mohou za viditelné zločiny zavolat stráže. Tyto prvky vám dají vzpomenou na trilogii s Eziem, kdy jste se splývali s davem, strhávali plakáty, schovávali se na lavicích, a hlavně běhali po střechách budov hustě zastavěného města. Z moderní trilogie už jsme zmínili vylepšování zbraní a oblečení, kterému ovšem nemusíte moc věnovat pozornost, a zajímavější je střídmé vylepšování několika málo dovedností a vybavení, v němž neschází tradiční házecí nože, kouřová bomba a další.

Mezi novinkami pak najdete kapsářství, podplácení formou žetonů či asasínskou techniku soustředění, která vám umožní efektivně odstranit několik nepřátel najednou. Její zpracování ovšem působí trochu jako rychlý sled teleportů, což už dříve vyvolalo nevoli fanoušků. Nicméně je třeba říct, že počáteční nechutenství rychle přejde, jelikož vám tato novinka občas umožní efektivně a uspokojivě zlikvidovat skupinku nepřátel. Navíc po použití je třeba zase potichu a jednotlivě několik nepřátel zlikvidovat, aby se tato funkce dobila. Celkově je pak poměr původních, moderních a nových prvků dobře vyvážen, ačkoliv uplácení mincemi či žetony, které některé úkoly vyžadují, pak působí zbytečně, jelikož se vždy najde i jiná cesta.

Po technické stránce se tvůrci vyznamenali a detailně zpracované město působí živě i vypadá úžasně stejně jako dech beroucí výhledy nabízející synchronizace či jen obyčejné pobíhání po střechách či přilehlá divočina. Zvláště nasvícení je velmi vydařené a scénky pak zaslouží pochvalu díky detailně zpracovaným postavám. Během testování nám hra spadla asi dvakrát, ovšem to vyřešil patch ještě před vydáním hry.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Když pomineme nevýrazné souboje, Assassin’s Creed Mirage vyniká snad po každé stránce a je vydařeným návratem ke kořenům s dostatečnou špetkou novinek. Není to dokonalé, ale hustě zalidněné ulice historického města, solidní příběh, klasická hratelnost a rozumný rozsah hry by mohly být tím správným receptem série do budoucna. Zvláště když Ubisoft udrží moudře nastavenou cenu padesáti babek, což je o dvacet méně, než stojí současné AAA tituly.
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»