RECENZE: Assassin’s Creed Origins

Autor: Lindy Publikováno: 31.10.2017, 16:05

Publikováno: 31.10.2017, 16:05

Sociální sítě

O autorovi

Lindy

Lindy

Je autorem 263 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Sérii Assassin’s Creed není třeba představovat. Za svou desetiletou existenci měla řadu světlých chvil, ale i několik špatných. Částečně za to mohlo každoroční vydávání her, ovšem teď, při desetiletém výročí, se série po roční pauze vrací a přináší jakýsi restart celé značky, který nás zavede do starověkého Egypta. Nepředstavujte si ale kompletní překopání, spíše výraznější krok k lepšímu, jako při přechodu z prvního dílu série na ten druhý, a ten byl sakra skvělý, stejně jako Origins, o čemž se vás pokusíme přesvědčit v naší recenzi.

Ať už si vezmete kterýkoliv díl této série, povětšinou se držel zavedených pravidel, možná až příliš tvrdohlavě. Proto nás těší, že Origins přichází s modernizací, která prospívá nejen samotné hře, ale doufejme, že pomůže i celé série. V jádru byla tato značka především vždy stealth záležitostí a v návratu se plížení dočkalo řady vylepšení. Hudba vám například napoví, když jste blízko nepříteli, stejně jako rozmazané ukazatele po krajích obrazovky. Když jste už už spatřeni, hra na chvíli zpomalí, abyste měli šanci se schovat a celkově je systém plížení intuitivnější. Zkrátka si Ubisoft vypůjčil to nejlepší z některých konkurenčních her, aby svou Assassin’s Creed posunul o kousek dál.

To je ale jen začátek. Kromě novinek došlo i k vylepšení řady herních systémů. Například orlice Senu je vaším archaickým dronem pro průzkum ze vzduchu. Snadno tak můžete označit své cíle a objevit okolní vojáky či skryté poklady. Mimoto se můžete pokochat krásami Egypta i mimo synchronizační body. Míření je daleko pohodlnější, což těší je super, jelikož luk hraje v Origins důležitou roli. Obecně oceňujeme i lepší pohyblivost hlavního hrdiny při šplhání či třeba uhýbání, a to zvláště při soubojích.

Soubojový systém doslova překopán, což je po tolika letech vítaná změna. Souboje jsou svobodnější a je třeba se více soustředit na různé hrozby a učinit tak rozhodnutí, na které nepřítele se zaměřit, a ne jen čekat na správnou chvíli, kdy odrazit úder či provést smrtelné kombo. Odrážení ran a protiútoky jsou stále důležité, ovšem pouze jako součást strategie a je jen na vás, jestli jich využijete. Můžete se spokojit i s blokováním, změnami pozice a správně načasovanými útoky. Štítem navíc zblokujete pouze údery z jednoho směru a musíte si hlídat své ostatní strany, kde jste zranitelní a je tedy dobré býti v pohybu, a to i při boji s divokou zvěří. Boje už tedy nejsou jen o mačkání správných tlačítek ve vhodnou chvíli a máte nyní mnohem více svobody, jak se s nepřáteli vypořádat a souboje si budete daleko více užívat.

S příběhem už je ale vlažnější, jelikož má řadu slabších chvil. Hlavním hrdinou je Bayek, egyptský medžaj (ochránce faraóna, trochu jako šerif) ze Siwy, který je na cestě za pomstou proti neznámému uskupení, což současně vede k založení Bratrstva Asasínů. Ovšem není to tak jednoduché, jak jsme právě naznačili.

Assassin’s Creed Origins vypráví příběh o zrození asasínů, ale také si pohrává s dalšími tématy, jako je pomsta, zkorumpovaná tajemná organizace, bohové, založení Bratrstva, mocenský boj o Egypt a také udržení manželství s Bayekovou ženou jménem Aya, za níž si mimochodem v rámci příběhu také zahrajeme. Ať už tak či onak, příběh se soustředí na příliš mnoho záležitostí a celá směs je trochu nesourodá. Od toho hlavního vás tak neustále vyrušují odlišné zájmy a celkové téma pomsty je trochu ošizeno, jelikož ti největší padouchové nejsou ani řádně představeni a vy tak nemáte tu správnou chuť je odpravit za jakési jejich činy. Snad příště Ubisoft přehršel témat spíše rozdělí do vedlejších úkolů, který by tak byli pestřejší a příběh by měl hlavní slovo.

Ačkoliv má tedy zápletka určité nedostatky, jistě vám je vynahradí sám Bayek. Navzdory svým pomstychtivým cílům je to totiž sympaťák s úsměvem na rtech. Je srdceryvný a respektujte lidi okolo sebe, ať už jsou jeho cíle jakékoliv, protože je to součást jeho vznešenosti, ačkoliv není urozeného rodu. Zvláště jeho osobnost vynikne v delikátnějších chvílích, jež zahrnují jeho ženu Ayu, kdy neschází láska a vášeň. Často jej uslyšíte promluvit během zkoumání světa, jako třeba při vybírání hrobek, kdy se omlouvá bohům. Díky kvalitně zpracované a kompletní češtině vám navíc nic neunikne, takže se v příběhu, ať už je jakýkoliv, budete dobře orientovat.

Bayek je sice dobrou a zapamatování hodnou postavou, ale samotný Egypt je skutečnou hvězdou hry Assassin’s Creed Origins. Starověký Egypt je pravděpodobně doposud nejlepší lokací celé série, jelikož historie tohoto místa je neuvěřitelně pestrá. Každý navíc ví, co jsou to pyramidy a odkud pochází. Nemluvě o tom, že fanoušci o toto zasazení roky škemrali. Že bychom se příště podívali do další žádané lokace v podobě samurajského Japonska?

Herní svět je obrovský a nádherný. Rozprostírá se napříč různorodými prostředími, která zahrnují dobře známá místa z učebnic či filmů, ale neschází ani spousta nových, o kterých jste pravděpodobně nikdy neslyšeli. Ať už vyšplháte na Velkou pyramidu v Gíze či opuštěný vrak lodi v poušti, virtuální Egypt vám doslova vyrazí dech. Svět je naprosto úžasný a podobně jako třeba v Zaklínači, i tady vypadá kouzelněji v určitých dobách dne, jako je třeba východ slunce. Lokací a krásných míst je spousta a doporučujeme, pokud si hru pořídíte, prozkoumat celý svět, abyste je objevili. V každé oblasti vás navíc bude čekat řada vedlejších úkolů či míst, v nichž můžete najít skryté poklady či odstranit nepřátelské velitele atd. Neschází ani podmořské poklady, kdy se vám často příhodně nad hlavou na hladině objeví člun, abyste jej mohli používat podobně jako v Divokém honu.

Na příští rok je navíc slíben vzdělávací režim Discovery Tour, jež vám umožní prozkoumat virtuální Egypt volně prozkoumat, a to bez nepřátel, abyste se tak mohli kochat okolními krásami a dozvědět se hojně informací o daných místech a historii starověkého Egypta obecně.

Otevřenost herního světa má vliv také na mise. Ať už vedlejší či hlavní úkoly jsou chytře navrženy, abyste v nich neselhali kvůli nějaké prkotině. Například při eskortování jsou společníci v podstatě nezranitelní, nebo se vás hra nesnaží omezovat časem či oblastí. Tento svobodnější přístup vám tak poskytuje více možností experimentovat s tím, jak misi splnit a odstraňuje otravná omezení. S výjimkou několika daných úkolů navíc můžete od vašeho cíle odběhnout, což se vám bude stávat často. Řada her s otevřeným světem by se tímto mohla inspirovat.

Stačí na mapě spatřit otazník či bod synchronizace a už k němu poběžíte, abyste odhalili nové místo a navíc získali zkušenosti. Nebo se pustíte do přepadení konvoje, lodě či boje se smečkou zvířat, abyste získali cenné suroviny pro vylepšení vybavení, což doporučujeme. Suroviny jsou totiž u obchodníků k dostání v omezeném množství, ale oplatí se rozebírat zbraně, což je kolikrát výhodnější než je prodat Zkrátka se vyplatí svět zkoumat, jelikož i za splnění malé lokality, které zahrnuje vybrání pokladu či odstranění nepřátelského kapitána či vůdce zvířecí smečky, získáte cenné zkušenosti.  Postupujete tak úrovněmi, abyste měli na silnější nepřátele, a dovedností body můžete investovat do nových schopností.

Pokud byste se totiž pustili do lokace, která je mimo vaši úroveň, což vám naznačí lebky namísto úrovně nepřátel, bude se jednat o velmi tuhé boje, kdy vás odstraní i obyčejní vojáci. Po pár pokusech vám tedy dojde, že je lepší se vrátit a vylepšit se, než zbytečně tlačit na pilu. Ovšem masochisté si takhle mohou občas dopřát zajímavou výzvu.

Nezapomeňte, že Assassin’s Creed Origins plně podporuje hraní ve skutečném 4K na Xbox One X.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Jak si asi pamatujete, každý rok nám série Assassin’s Creed nabízela poutavé výlety do historie, ovšem po hratelnostní stránce to bylo povětšinou to samé, když nebudeme počítat výraznější změny jako lodní bitvy. Rok navíc či na oddech, který si značka vzala, sérii rozhodně prospěl. Assassin’s Creed Origins neopakuje chyby předchůdců a představuje tolik potřebnou modernizaci herních systémů. Nejedná se tedy o restart v pravém slova smyslu, ale spíše o novou kapitolu, kterou začíná psát právě AC Origins a my se těšíme, kam se vydáme příště.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»