Recenze: Blair Witch

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 3.9.2019, 18:53

Publikováno: 3.9.2019, 18:53

Je autorem 2348 článků

Zeptejte se mě o půlnoci na oblíbené hororové studio a určitě řeknu Bloober Team. Poláci si za poslední roky našli čitelný styl, který je rozpoznatelný a mně sedí. Z trouchnivějícího domu postavili uměleckou galerii, hnusným panelákem vzdali poctu Blade Runnerovi a liduprázdné kajuty dotáhly na Broadway. Tak co asi udělají s legendou Blair Witch? S kultem, který na přelomu tisíciletí přepsal hororovou kroniku a umetl cestičku found footage žánru. Stane se hluboký les čarodějnickou slojí nebo doupětem bláznivého podivína?

Jestli znáte původní film z roku 1999, tak víte, že možné je ledacos. Daniel Myrick a Eduardo Sánchez si dali tehdy hodně záležet, aby legenda z Burkittsville byla co nejuvěřitelnější. Hercům přichystali pohádku složenou z okolních příběhů a publiku později vystavěli kulisy o třech ztracených studentech, jejichž poslední dny dokumentuje záznam z kamery. Věřte nebo ne, ale před dvaceti lety to i solidně fungovalo. A za peníze, které dneska potřebujete na obvolání štábu a zorganizování castingu. V době, kdy má informace cenu přihlášení na sociální sítě, už byste něco podobného nejspíš neuskutečnili.

Proto je dobré, že vývojáři ctí předlohu. Jejich hra líčí události roku 1996. V lesích Black Hills se ztratil malý chlapec a policie bezcílně bloudí lesem. Je to velký kus nedotčené zeleně, do které pronikají jen dobrodruzi a pár lidí z pily. Nikdo se do něj nehrne také kvůli 2 roky starému případu zmizení trojice studentů. Nicméně to je okrajová záležitost charakteru rádiového sdělení, kterou si Ellis poslechne běhen cesty k lesům. Jako policista se chce podílet na vyšetřování, ale jeho přítomnost není dvakrát žádoucí. Kvůli nedávné „nehodě“ má špatnou pověst. Jenže má k ruce německého ovčáka Bulleta a s ním se může hledání konečně posunout. Vybaven baterkou, vysílačkou a pamlsky pro psa, vstupuje do míst, odkud už nemusí být návratu.

V těchto místech se rozhodněte, co od hry čekáte. Zda depresivní hon na neznámo původního snímku nebo další typickou hru od Bloober Team. Obojí mít nemůžete, ač se Blair Witch snaží sebevíc. V klíčových momentech si tyto dvě nesvářené strany vždy dají přes tlamu a rozejdou se do rohů. A bohužel pro mě, první varianta prohrává na body už po pár kolech. Úvod přitom docela dobře klame. Autoři si tentokrát nabrali víc herních prvků, než u nich bývá zvykem. Po vzoru Observeru udělali funkční inventář, kam už první minuty přidáváte nalezené důkazy. A zdaleka nezůstali jen u něj.

Je tu také mobilní telefon. Elitní model roku 96 se všemi nadstandardními funkcemi tehdejší doby. Tudíž umí volat, posílat zprávy a zprostředkovat dvě hry. Samozřejmě vyniká nekonečnou výdrží baterie a ostrým, monochromatickým displejem. Jelikož signál chodí jen s teplým závanem větru, hodí se vysílačka. Její tři kanály chytají ohlášky skupiny místního šerifa a žvásty nějakého blázna. Jak velký přínos mají dva zdánlivě zbytečné přístroje, zjistíte v poslední čtvrtině hry. Bohužel příliš pozdě na uvědomění, že hrají roli při psaní jednoho ze čtyř závěrů.

To Bulletova role je jasná hned od začátku. Hafan je rozverný společník do nepohody, nikdy se nešpinící blecholapka a pátrací jednotka v jednom. Když se k němu budete hezky chovat, což obnáší občasné drbání, rozvine stopovací schopnosti velkou měrou. Na některé věci upozorní štěkotem, jiné přinese a když je třeba, najde tu správnou cestu v pachovém bludišti. I když jsem si ze začátku připadal, že hraji simulátor venčení, nakonec má pes značný přínos. Jen je mi záhadou, proč mu vývojáři přisoudili tolik povelů. Polovinu nikdy nevyužijete a když už byste i mohli, je chlupatý parťák odklizen ze scény.

Zbývá tak kamera. Genesis celé značky Blair Witch a oblíbený to prvek řady her. Odlišit se od Outlast 2, Get Even nebo Resident Evil 7 už není nejlehčí. Ruční památník lidských osudů uměl v devadesátých letech skutečně jen natáčet. Ještě blbě a v bídném rozlišení. A tak mu je přisouzena magická moc měnit prostředí. Když se červené pásky zastaví na správných místech, mohou zpřístupnit cestu, zviditelnit objekty nebo posunout realitu. A to není vůbec špatné. Dějově sice téměř zbytečné, ale v rámci čtyř hodin alespoň osvěžující. Později se z kamery stane detektor nebezpečí a průvodce správnou cestou. S tolika věcmi k ruce prostě nemůžete udělat nehratelný horor. Můžete ho ale udělat dost nudný.

Příběh na moment stranou. Z hlediska možností jde o největší studiový projekt, který navíc využívá docela rozsáhlé mapy. Jenže tentokrát je les pouze les. Autoři nejsou schopni svůj styl prodat mimo koridory. Nedokáží husté stromořadí posunout jinam. Kvůli licenci patrně ani nemůžou. A prvky půjčené z jiných her jim nepomáhají. Nemají dar napodobit Firewatch, Outlast nebo nedej bože Alana Wakea, ze kterého si „vypůjčili“ boj s nepřítelem. Observer dokázal detektivní stránkou zabavit, neboť byl autorský. Na cizím písečku ale nic nefunguje tak, jak by mělo. Ba ani jak byste chtěli.

Bezradnost je ostatně cítit i v příběhu. Kdo hrál Layers of Fear, dobře ví, kterou část legendy o Blair Witch chtějí autoři vyprávět. Vytvořili si na to dostatečně zdeptaného hrdinu, jehož trauma je jediným motorem nekonečného porostu. Ale všechny ty zvěsti o čarodějnicích, panenky z klestí a dřevěné figurky jako by jim překáželi v práci. Musí tak vymýšlet pitomé asociace, primitivní metafory, a dokonce přistupují i k opakování svých předešlých her. A tím nemyslím jen fotky autorů. Zahnáni do kouta rekapitulují to, co fungovalo dříve. K jejich smůle les odolává jak středověké hradby.

Naplno tak funguje pouze psychologická část hry, kdy se Ellis noří hlouběji do vlastních depresí. Moment kdy se z lesa stane Blízký východ, patří k tomu nejlepšímu ve hře. V těch patnácti až dvaceti minutách vše šlape jak zběsilé. Atmosféra řve do obličeje a tempo uhání dopředu. Najednou má všechno ve hře nějaký cíl, smysl a umístění. Krásně se tu ukazuje, jak moc vývojáře svázala příslušnost ke známé látce. Užil jsem si každou jednu vteřinu. Asi jsem podvědomě tušil, že už se opakovat nebude.

Naděje jsem si nakonec upnul k závěru. Ten bývá v hororech nervy drásajícím zakončením, kdy se zlo naplno projeví a hrdina padne až na dno. Víc jsem se však mýlit nemohl. Bloober Team překročením prahu rezignoval na celý Blair Witch a rozjel regulérní Layers of Fear. To by nebylo zase tak zlé, kdyby je autoři tentokrát úplně neodflákli. Koridor ztratil veškerou nápaditost a snahu o kreativitu. Dvě laciné lekačky a jinak tupé zírání do zdí, případně na zem. Během chvilky je v tahu těžce získané napětí, místo kterého se neustále točíte v kruhu.

Závěr má scénář asi na 10 minut. Vy v něm trávíte bez mála půl hodiny. Dlouhých, útrpných, repetetivních a naprosto likvidačních. Jelikož už od poloviny hry tušíte rozuzlení, máte pocit, že vás zachytil tekutý písek. Chcete pryč, už toho máte dost, ale titul nechce povolit a rozehrává další a další kola zbytečných prohlídek. Když se konečně ohlásil konec, už mi bylo všechno jedno. Ani jeden ze čtyř závěrů mě nezajímal. Spíš jsem se utvrdil, že Blair Witch vznikal v rychlém tempu a jediné, čemu se skutečně dostalo královské péče, je zvuk.

5

V lesích Burkittsvillu se neztratil jen malý chlapec, ale také celá družina polských vývojářů. Do pátrací mise nakonec zasahuje policista Ellis, aby s pomocí chlupatého stopaře všechny zachránil. Za zády má ovšem tajemnou legendu, nedořešenou minulost a bezradné vývojáře. Herní Blair Witch ukrývá potenciál, ale zdatný tvůrčí tým tentokrát šlápl vedle. Spoután licencemi jen z těží hledá správný přístup, aby nakonec selhal u nadbytečných prvků a přetaženého závěru. A tak Blair Witch zůstává daleko za očekáváním, za možnostmi a za předlohou.
  • Olishu

To je škoda, vypadalo to, že to bude parádní strašidelná lekací hra 🙄 Z tohoto tématu se mohlo vyždímat úplně všechno.

• Lukáš Urban

Ve světě hru chválí, takže jsem nejspíš divný jenom já 🙂

• Martin Bobo

Tak za mě parádní hra, dobrá atmosféra, vůbec jsem se nenudil. Po delší době opět něco co si zahraju vícekrát 🙂
        Za mě 9

• MustaffaSKS

Asi bez dobré znalosti jazyka to nemá cenu ani hrát, co?

• Lukáš Urban

Angličtina je spíš běžná hovorová. Až na pár lékařských záznamů, žádné odborné termíny nebo něco podobného. A i ty si dokáže člověk domyslet, pokud se věnuje ději. Tutoriály popsané jednoduše. Myslím, že osud Ellise by byl jasný, i kdyby si uměl anglicky jen pozdravit 🙂 To pozadí už by mohlo být trochu chaotické.

• MustaffaSKS

Díky za odpověď a jak je tomu u Observeru? Ten mě přece jen zaujal mnohem více, když si ho tady zmínil, tak jsem si hned přečetl recenzi, ale všechno mi to připadá na hry, které kladou důraz na příběh a tedy na jazyk.

• Lukáš Urban

Observer je na tom mnohem hůř. Tam jsou dialogy od začátku až do konce, hlavně v první polovině, kdy postava vyslýchá nájemníky domu. Na základě informací od nich pak postupuje domem dál.

• FABIOOZO

hra paradni, zkouk jsem cely gameplay a tesim se az si to dam sam ve tme (recka luxusni ale znamka jako ze wtf LOL)

Nechci být šťoural, ale je otázka, jak je to tu s WTF komenty. Jestli to tak fakt máš nebo nás trolis schválně, protože s tebou se shodnout je poslední dobou unikát a najít dobrou hru ještě větší 😀

• FABIOOZO

Jo no ted tak nejak hry o ktere nemam zajem nebo se mi nelibi hned hejtim to je fakt, hororove hry mam rad vseobecne a kupuji si vsechny. Mit i slusny komp tak je hraju i na kompu protoze oproti konzolim jich je tak desetkrat vice 🙂 . Mnozi hraci snad se mnou souhlasi s temi cernymi konmi ala Youngblood a Control. Ted mam v merku i Man of medan a Sinking city (i kdyz to jsou adventury). 😀 ps jak to s vami kluci vypada naposledy byl s vami stream a chat pred prazdninama a to uz je par tydnu 😀

Jasný to chápu, že se všem nemůže líbit všechno, ale mohl by si být více pozitivní 😉
          Control je fajn, viz recenze, Youngblood za nás rozhodně není fajn (a po světě si myslí to samé)
          Co se streamů týče, tak tam návrat neplánujeme, MAG by se měl vrátit snad již brzy 🙂

• Maladava

Venco už se tu několikrát psalo, že streamy už NEBUDOU.

• StriderCZ

Ideální hra pro Game Pass. Právě proto, že to není můj šálek kávy jsem si hru náležitě užil.

• ja jsem na horory srab 🙂

• StriderCZ

Řekl bych , že je to spíše psychologický horor, samotné strašení není tak zlé…

• klidas

ja som sa stratil v lese hned zaciatku hry a po svetle…a ked vidim hodnotenie, tak to uz asi ani nebudem dalej hrat 🙂

19. 09. 2019 • Lukáš Urban6

Recenze: Borderlands 3

I kdyby Hulk už nikdy nezezelenal. I kdyby Batman už nikdy neopustil jeskyni. I kdyby Peter Parker natahoval sítě jen mezi palmami. A i kdybych už nikdy nevyslovil, že nemám rád Marvel. Stejně se nic nezmění na faktu, že komiksy vládnou světu ve všech podobách a na všech platformách. Kdy jindy tedy vrátit značku, která si na komiksech postavila jméno, když ne teď. Borderlands 3 tak přicházejí jak imperiální velmoc,...

»
18. 09. 2019 • p.a.c.o8

RECENZE: eFootball PES 2020

Stejně jako každý rok startují naplno fotbalové soutěže po celém světě, tak každý rok nemůže chybět aktuální zpracování nejpopulárnějšího sportu na světě formou hry. A stejně jako každý rok se nám do rukou dostanou osvědčené série PES a FIFA, které se rozhodně nebudou šetřit a o přízeň hráčů si to rozdají na ostří nože. Souboje jsou to čím dál zajímavější, kdy spousta z nich se odehrála ještě před samotným výkopem.

»
12. 09. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: NBA 2K20

Témat, o kterých se před recenzí může člověk zmínit je celá řada, a hlavně díky nim se dá krásně natáhnout celý text. Dnes se proto budeme věnovat pojmu bezedný koš, protože by se dal označit za klíčové slovo následující recenze. Kdo si znechuceně odplivl v domnění, že následující řádky se budou věnovat nějakému marketingovému programu pro bezdomovce, může zůstat v klidu. Spojení bezedný koš má i velice seriózní význam pro aktivitu mající...

»
11. 09. 2019 • Lukáš Urban0

Recenze: Monster Hunter World: Iceborne

Reálný lov asi nebude příliš zábavný. Se zbraní pochybné minulosti a pověsti stopujete něco, k čemu se musí vystavit doklad. Navíc v určeném období a lokalitě. To často obnáší výpravy v nepohodlnou dobu. Nebo s nepohodlnými kolegy. Pak si ještě musíte dávat pozor, aby ten paroháč byl skutečně jelen, a ne soused Olda. A proto je tu Monster Hunter World. Když dostane spoluhráč po kebuli půltunovým mečem, řeší to omluva. Na lov si jdete,...

»
10. 09. 2019 • tonyskate2

RECENZE: GreedFall

Tento týden nám francouzské vydavatelství naservíruje další zajímavý titul v podobě akční RPG GreedFall od studia Spiders. Mediální masáž před vydáním byla pěkně rozjetá a řekli bychom, že i úspěšná, protože jsme se na tento titul docela těšili. Jestli ovšem půjde v úspěšných stopách dobrodružné akce o krysím moru, která vyšla taktéž pod Focus Home, to se dozvíte v naší recenzi.

»
08. 09. 2019 • CryLineT14

Recenze: WRC 8

Jak se vrací školáci do lavic, začíná příval herních novinek. Do těch letošních opět zasahuje WRC, aby zaplnil místo odloženého pokračování hry GRIP. Jenže. I když mám závody ráda, nejsem tou pravou na jejich kritizování. Můj pohled je až příliš obyčejný, což mi bylo nejednou připomenuto. Nebudu tedy zdejší návštěvníky hladit proti srsti. Můj pohled konfrontuji s Lukášem Urbanem. Členem redakce, jehož znalosti závodních her jsou nejširší.

»
04. 09. 2019 • p.a.c.o22

RECENZE: Gears 5

Správnej akční hrdina do toho jde naplno, nehledě na důsledky. V případě akční hry musí krev stříkat na všechny strany, trupy se pořádně půlit a nepřátelé umírat v bolestech. Tak nějak by měla vypadat opravdová akční záležitost a je škoda, že akční hry posledních let tak trochu vyměkly. Ti tam jsou hrdinní gerojové trousící jednu drsnou hlášku za druhou, kouřící doutníky a dorážející na dívky. Do her se nám vkrádá stále více...

»
01. 09. 2019 • CryLineT8

Recenze: Control

Vyslovím Max, vy odpovíte Payne. Zazní Alan, odezvou je Wake. A ke Quantum už ani nedojde, protože mě zahltí Break. Zmíněné hry nespojuje jen souzvučné zakončení názvů, ale především zrod. Za ním stojí finské studio Remedy. Komunitě, pro kterou je dnešní text určen, není třeba opisovat historická fakta. Vizionářský tým masově rozšířil zpomalení času. Bloudění s baterkou povýšil na hororové drama. Z hraných momentů udělal nedílnou součást vyprávění a myšlenkou změnil minulost....

»