RECENZE: Call of the Sea

Autor: japo Publikováno: 21.12.2020, 9:54

Publikováno: 21.12.2020, 9:54

Sociální sítě

O autorovi

japo

Je autorem 8 článků

Dobrých adventure her vychází v dnešní době spíše pomálu. Odkaz dokonalých point and click adventur od Lucasarts a Sierry, na které někteří z nás vzpomínají z devadesátých let minulého století, dnes nese jen pár společností, kteří se do nejistého byznysu vývoje adventur odváží pustit. Přeci jen se jedná výlučně záležitosti pro jednoho hráče a to ještě jsou na tohoto hráče kladeny větší nároky. Klasické adventury byly často cíleny spíše na hráče, kterému nevadilo přečíst během hry větší množství textu, většinou ve formě košatých dialogů, případně k nastudování nezbytného pozadí příběhu pomocí různých nalezených knih a zápisků. Call of the Sea je ale někde uprostřed – ano, je potřeba bedlivě studovat nalezené nápovědy a zápisky, ale příběh je vyprávěn plynule hlavní postavou hry, Norou Everhartovou. Textu tedy tolik není, zato vás občas potrápí pěkně vymyšlená hádanka.

Děj hry je zasazen do období roku 1930, kdy milovaný manžel Nory, renomovaný archeolog Dr. Harry Everhart, je pohřešován při jedné svých výprav za odhalením původu exotické choroby, která trápí celý rod Nory – choroba zabila její dědečka i tatínka. Nora obdrží záhadný balíček, ve kterém je zvláštní rituální nůž, klíč a fotografie Harryho. Na fotografii Harryho je pak udána poloha – 74 námořních mil východně od Tahiti. Noře nezbývá, než se chytit jediné záhadné stopy, a vydat se jí prověřit.

Tím začíná příběh hry – bez patosu mohu nyní po kompletním dohrání obou konců hry říct, že je to příběh obětavosti a lásky, se silnými Lovecraftovskými prvky. Na rozdíl ale od klasického „Lovecraftovského“ příběhu tady nejde o líčení cesty, kterak přicházíte vlivem prastarých sil o rozum, ale spíše o cestu k uzdravení. Nejedná se tedy o hororovou adventuru. Z Lovecrafta se autoři spíše inspirovali jeho surrealistickým líčením prastarých bohů a jejich vlivu na lidskou mysl.

Příběh je vyprávěn hlavní hrdinkou Norou Everhartovou (byla velice příjemně a profesionálně namluvena Cissy Jonesovou). Celou hru, která začíná vaším příjezdem na ostrov v jižním Pacifiku, pak sledujete stopy expedice vašeho manžela Harryho, který je jakoby vždy krok před vámi. Z různých poznámek a dopisů jak od samotného Harryho, tak od členů jeho expedice se pomalu rozplétá celý příběh ostrova a jeho propojení s Norou. Hra je rozdělena do šesti kapitol, přičemž každá kapitola má svou lokaci, kde se obvykle nachází tábor nebo stanoviště expedice. Tábor se často soustředí na místo, které je klíčem k dalšímu postupu a je svázáno s vyřešením nějaké záhady. K té je potřeba shromáždit podklady – Nora si naštěstí pečlivě vede deník, do kterého automaticky zaznamenává jednak své postřehy k postupně odhalovaným okolnostem proběhlých událostí, tak zejména také kriticky důležité poznámky a nákresy k řešení hádanek. Je velmi důležité lokace pečlivě procházet a prohlížet všechny objekty – ty aktivní často nesou důležité prvky, které potřebujete k dokompletování řešení hádanky. Pokud je přehlédnete, záznam v deníku je nekompletní – to poznáte buď jednoduše sami, nebo pokud jsou podklady kompletní, tak to příslušně okomentuje sama Nora.

Hádanky jsou enviromentální a striktně logické – opravdu vše se dá vyřešit pečlivým průzkumem a následným seřazením logické posloupnosti. Hádanky jsou chytré a zejména v posledních kapitolách doporučuji sledovat všechny nápovědy Harryho a když vám něco nepůjde, zkusit přemýšlet jiným způsobem při řešení některých hádanek (z jiného konce?). Sluší se asi říct, celé dobrodružství je zabíráno z vlastního pohledu.

Další silnou stránkou hry je pak umělecké zpracování a návrh levelů. Sice se jedná o první dílo vývojářů Out of the Blue, ale skoro se mi tomu nechce věřit – ať už se jedná o levely z tropického povrchu ostrova Jižního Pacifiku, podzemní jeskyně, podvodní světy nebo zobrazení nezemských monumentů a fresek – vše je opravdu dechberoucí a hra má rozhodně několik WOW! Momentů, kdy vám radostně zaplesá srdce nad tou krásou. Graficky se nejedná o realistické, ale spíše stylizované pojetí – ale opravdu povedeně. Je hezké vidět, že Unreal Engine jde úspěšně využít pro tak široké spektrum her, včetně právě adventur.

Dohrání hry vám zabere přibližně 6 hodin. Hru si ale můžete zahrát v rámci programu Xbox Game Pass Ultimate. Pokud přehlédnete ve hře nějaké tajemství a unikne Vám tak trofej, hra nabízí kromě klasického ukládání i přístup do jednotlivých kapitol, samozřejmě po jejich prvotním odemčení.

Co se týká hudby, dabingu a zvuků, ani zde nejde nic vytknout. Hudba je atmosférická a krásně posiluje příjemnou a mysteriózní náladu, kterou hra navozuje. Dabing hlavní postavy je špičkový, ostatní postavy jsou namluveny také výborně.

Recenzoval jsem na Xboxu Series X, kde hra běží ve 4K rozlišení, s podporou HDR. Hra běží naprosto plynule a nahrávací časy jsou zkrácené na příjemné minimum. Technickému zpracování není tedy co vytknout.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Tvoříme hádanky. Vyprávíme příběhy. Milujeme hry. Toto jsou slova ze stránek madridského vývojáře dnešní recenzované adventury Call of the Sea, společnosti Out of the Blue Games. Není důvod zpochybňovat byť jediné z těchto tvrzení, a já jen dodávám – dámy a pánové, příběhy vyprávět umíte, udělat perfektní hádanky také a lásku ke hrám cítí hráč na každém kroku. Bod navíc dávám i za hluboce lidský a ušlechtilý rozměr příběhu – v dnešním cynickém světě je toho potřeba jako šafránu.
08. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders

Vážení a milí, takhle bychom to daleko nedotáhli. Pořád dokola vám někdo opakuje moudra o vzorném chování k přírodě. Ale je to marné, je to marné, jste prostě tupí. Vážně si myslíte, že se najde jiná planeta, kde skot místo plynů vypouští kyslík, vepřová pečeně se peče sama přímo na seleti v odpoledním slunci a z horských potoků teče šampaňské francouzské chuti? Tak přestaňte koukat na pohádky a dejte si dveřmi přímo mezi...

»
07. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: It Takes Two

Štěstí přeje připraveným. Dvakrát měř, jednou řež. Ve dvou se to lépe táhne. Ano, čtete správně. Pro úvod této recenze jsem si vybral hned tři česká přísloví, která krásně fungují ve skutečném světě, ale stejně tak dobře platí i pro ten herní. Občas má člověk dost štěstí, podaří se mu projít nějakou zapeklitou herní pasáž snadno, ani neví jak. V opačném případě to znamená ztrátu několika minut při opakovaném průchodu. U...

»
31. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: DOOM Eternal: The Ancient Gods

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Ať už má hrdina v ruce pušku typu M4, plazmový kulomet, kuš nebo meč, jeho největším nepřítelem není nikdo jiný než bozi. Jakoby došli maniaci, blázniví imperátoři, pošetilí vědci a kruté nestvůry. Je přitom úplně jedno, která mytologie se rozsápe, znásilní a odkopne do příkopu. Na frak dostávají antika, vikingové, keltové a když dojde historická inspirace, peklo je přeci věčné. Vývojáři akorát zapomínají na to,...

»
26. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Black Legend

Když se mágové nechali utáhnout ve svírací kazajce, byli blázni, jistě. Ale jen do chvíle, než se z ní ve zdraví dostali, čímž otevřeli dveře modernímu pojetí kouzelníků, kde jsou vystoupení vším, jen ne přehlídkou magie a opravdových čárů. Jenže v 17. století se oblbováním lidí nevydělávalo na hypotéku a auto na leasing. Uvrhnutí města do věčné mlhy mělo mnohem démoničtější důvod, při kterém asistovala skutečná síla z jiného světa. A i tehdy...

»
25. 03. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: El Hijo – A Wild West Tale

Když se řekne divoký západ nebo Mexiko, většina z nás si představí přestřelky, drogy, kovboje a další s tím spojené věci. Stejně tak se toho většinou chytnou i vývojáři a naservírují nám podobný herní zážitek. Někdy se však objeví titul, který na první pohled vypadá jako Hitman z tohoto prostředí, ale bez jakéhokoliv násilí.

»
19. 03. 2021 • HusekD0

RECENZE: Beach Buggy Racing 2: Island Adventure

Společnost Vector Unit nám již přinesla pár závodních her. Žádný z předešlých projektů ale nepřirostl hráčům příliš k srdci a jednalo se převážně o jednohubky, které se brzy odložili. Nyní nám představili nové pokračovaní ze série Beach Buggy pod názvem Beach Buggy Racing 2: Island Adventure. A mohu s klidným hráčským srdcem říct, že se jedná o nejlepší titul, jaký jsme od Vector Unit doposud dostali. Pokud máte chuť na motokárové závody, ale...

»
17. 03. 2021 • SeedarCZ0

RECENZE: Dungeons Defenders: Awakened

V dnešní době vychází zajímavých novinek na hraní pramálo. Víceméně se jedná jen o další díly pravidelně vyházejících her, čest vyjímkám. A na jednu takovou vyjímku se podíváme v dnešní recenzi. Jedná se o třetí díl tower defense akční rpg Dungeon Defenders, s přívlastkem Awakened s možností hrát online až ve 4 hráčích. Sice se nejedná o žádnou AAA pecku ani grafickou nálož euforie, i tak jde ale o zajímavý...

»
09. 03. 2021 • Michael Chrobok0

RECENZE: Tales from the Borderlands

Když v roce 2009 vyšla postapokalyptická střílečka s RPG prvky Borderlands, způsobila tak trochu malou revoluci. Záhy se série rozrostla o další díly, přičemž nemohla chybět ani adventura Tales from the Borderlands z dílny dnes již zrušeného Telltale Games. Toho času bylo nicméně studio na vrcholu a plodilo jednu adventuru za druhou.

»