RECENZE: Crysis 3

Autor: Karel Mlady Publikováno: 22.2.2013, 10:57

Publikováno: 22.2.2013, 10:57

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

Karel Mlady

Karel Mlady

Je autorem 327 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Série Crysis od Cryteku je již nedílnou součástí herního průmyslu a i když tvůrci druhým dílem trochu pošramotili pověst této značky, nyní se pokouší o nápravu s třetím dílem, v němž si opět zahrajeme za Proroka.

Druhý díl série se odvrátil od původní hry tím, že nabízel spíše otevřený svět a závěr trilogie v tom pokračuje, ale tentokrát se to povedlo mnohem lépe, protože New York se od minulé hry hodně ale hodně změnil. Jak jsme zmínili v úvodu, tak ve hře se opět zhostíte role Proroka (Prophet), který se do New Yorku vrátí v roce 2047, tedy 24 let po událostech Crysis 2. Po návratu Prorok zjistí, že město bylo uzavřeno do obrovského Nanodómu, který vytvořila zkorumpovaná korporace C.E.L.L. Vy se tak musíte postavit této nepřátelské frakci a osvobodit město New York.

Už od oznámení hry doprovázel Crysis 3 slogan Kořist se stává lovcem a na prvních propagačních obrázcích jste mohli vidět Proroka, jak drží luk, takže se z něj skutečně stává lovec. Chvíli vám zabere, než si na tuto zbraň zvyknete, ale je to rozhodně vítaný přídavek do pestrého arzenálu zbraní a zajisté potěší především ty hráče, kteří preferují tichou likvidaci nepřátel. Prorok je opět dosti mocným hrdinou díky svému nanoobleku, ale tím, že mu do ruky dáte ještě technologicky vyspělý luk, z něj neuděláte nezranitelného, ale přesto je hra o něco snazší. Proto ale existují obtížnosti, takže kdyby vám hra přišla snadná, nikdo vám nebrání laťku trochu zvýšit. Crytek tentokrát hodně zapracoval na umělé inteligenci nepřátel a to zvláště na jejich zorném poli, takže vás nyní tak snadno nepřehlédnou.

To, že je z vás tak trochu tichý zabiják, vyzývá k tomu, abyste si hru užili spíše ‘stealth‘ cestou, ale pokud raději chcete udělat pořádný nepořádek se spoustou kulek, tak s chutí do toho. Úrovně jsou navrženy tak, abyste mohli hrát vždy po svém. Oproti minulé hře už nenarazíte na úzké, koridorové části, a otevřenější svět vám poskytuje více možností se adaptovat. Ještě než vypálíte prvních pár kulek, tak zjistěte své možnosti v podobě únikových cest a míst, kam se případně ukrýt, kdyby útok nevyšel podle plánu. Jistě budete mít radost, když vyčistíte rozsáhlou oblast, aniž byste zemřeli a využijete přitom pestré možnosti okolního prostředí, které vás ohromí nejen svými možnosti, ale také nádherným vizuálním zpracováním.

Rozlehlost a pestrost úrovní je zde rozhodně důležitá, protože přidává na hodnotě znovu hratelnosti, zvláště když je Crysis 3 nepochybně jednou z nejkratších stříleček, která ale rozhodně stojí za to. Pokud jste ten typ hráče, který nepotřebuje vyčistit celou mapu od všech nepřátel a jde přímo za cílem, tak se připravte, že hru dokončíte asi za pět hodin a to i při vyšší obtížnosti. Pokud ale považuje kampaň je za povinnost, než se vrhnete na multiplayer, tak je Crysis 3 přesně pro vás. Jak jsme ale zmínili, kampaň se oplatí si zahrát znovu, stačí, když zvolíte jiný postup v misích. Tentokrát totiž nečekejte lineární postup jako v C2, ale otevřený rozlehlý svět.

Jednou z obětí takto krátké hrací doby je svým způsobem příběh. Ten je sice povedený, ale když je vtěsnán do pěti hodin, tak vám třeba vývoj některých postav přijde velmi neobvyklý. Například některá z postav během příběhu zcela obrátí a to vše v krátkém časovém úseku, což nevypadá zrovna nejlíp. U některých z nových postav zkrátka také náhlé emociální změny nepůsobí moc dobře. Nenechte se ale krátkou hrací dobou odradit, protože příběh jako takový se ale povedl a každá ze sedmi kapitol je skvělá. Zápletku si jistě naplno vychutnáte, zvláště když je hra lokalizována ve formě českých titulů na všech platformách včetně Xbox 360.

Pestrý zbrojní arzenál a možnosti nanoobleku dělají z multiplayeru ojedinělou zábavu. Hra více hráčů dokáže obstát proti konkurenci s různými novinkami, ale přesto se drží osvědčených herních režimů jako je například Deathmatch a Capture the Flag, který je zde přejmenován na Capture the Relay. Spousta těchto a dalších režimů již bylo v předchozí hře, ale můžete se těšit i na nové a to Spears a Hunter. Spears nahrazuje absenci režimů Conquest nebo Domination z Crysis 2. Hlavní změnou je, že tým, který se zmocní ‘kopí‘, u něj nemusí zůstat blízko, aby získal body. Díky tomu se jedná o zběsilejší verzi Conquestu, která v Crysis 3 funguje skvěle. Režim Hunter je pak novou obdobou módu Infection. Normálně lovci v tomto režimu nemají zbraně na dálku, ale jednotky s nanooblekem je v Crysis 3 mají. Výzva spočívá v tom, přežít jako člen frakce C.E.L.L., tedy jako kořist, aniž byste se mohli plížit. Pokud jste zabiti, tedy uloveni, stává se z vás lovec, jenž je vybaven lukem. Tento režim je překvapivě dobře vyvážený a i když mají lovci možnost se plížit, tak kořist na přežití potřebuje jen 90 sekund.

Můžete také sledovat video-recenzi od Xko TV:

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Crysis 3 nabízí uspokojivý konec k Prorokovu dobrodružství, ale celá hra spíše působí jako prodloužený epilog, než samostatné zakončení trilogie. Otevřenost úrovní a pestrost schopností vám ale vynahradí a každou kapitolu bude radost si zahrát i podruhé či potřetí. Městská džungle (tento termín je doslovný) je něco, co v jiné střílečce jen tak nenajdete a celý svět působí velmi uvěřitelně. Hratelnost je zase o něco lepší a nenechte se zastrašit krátkou hrací dobou, vše vám plně vynahradí multiplayer. Crysis 3 tedy doporučujeme, zvláště když si hru můžete vychutnat s českými titulky!
16. 01. 2025 • Jakub Michálek0

Recenze: Albatroz

Mysteriózní turistická výprava za hledáním rodinného příslušníka a něčím víc, než jen sama sebe.

»
15. 01. 2025 • Lukáš Urban0

Recenze: Flint: Treasure of Oblivion

Jak asi vypadají vaše denní zvyklosti? Zničení otravného budíku, podpora vodárenské služby ranní hygienou, odlehčení několika dekagramů z útrob lednice, provětrání syntetické vlákniny ze šatníku a hurá vstříc dalším bytostem s podobně laděným počátkem dne. To piráti jsou na tom daleko lépe. Po probuzení ostrou mluvou lodního papouška přivítají ráno douškem rumu. Jakmile se nasoukají do moly prolezlého mundůru, zbičují podřízenou posádku, pověsí pár zajatců a nakrmí žraloky ploužící se za korábem....

»
06. 12. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle

Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?

»
03. 12. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024

Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...

»
30. 11. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: Death Stranding: Director’s Cut

Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?

»
28. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Dragon Age: The Veilguard

Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.

»
21. 11. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Farming Simulator 25

Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....

»
10. 11. 2024 • japo0

Recenze: Squirrel with a Gun

Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...

»