Recenze: Cuphead

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 30.9.2017, 13:40

Publikováno: 30.9.2017, 13:40

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 2281 článků

Obyčejný hráč s velkou hubou. Věrný člen redakce, jehož revír začíná a končím psaním.

Za tajemným lesem, děsivým lunaparkem a blíže nespecifikovaným počtem řek a hor, žijí dva kusy porcelánu Cuphead a Mugman. Jejich bytí je naplněné radostí a štěstím, nicméně musejí se vyvarovat kasinu ovládanému temnými silami. Ovšem nebyla by to pohádka milé děti, kdyby naši hrdinové poslechli rad vousaté konve. S pohledem zasloužilého karbaníka vrhali kostky jedno kolo za druhým a štěstěna jim evidentně přála. Ale pekelná, která skončila s nabídkou samotného ďábla, který zatoužil hrát vabank. Hrnečci nepřišli jen o bezcenné žetony, ale také o duše. Jedinou šancí na vykoupení se zdá být melouchaření pro samotného rohatého, ale zlým silám se přeci nedá věřit. Nebo ano?

Dlouhé tři roky uplynuly od oznámení plošinovky Cuphead na veletrhu E3, a ještě déle od chvíle, kdy vývojáři ze StudioMDHR začali na nevšedním titulu pracovat. Někteří už možná přestali doufat, jiní mezitím zapomněli a jen skalní příznivci žánru stále vyhlíželi konzolovou exkluzivní hru. Po posledních dnech mám neblahý pocit, že i jejich řady lehce prořídnou, ale s ohledem na fakt, že projekt byl od samého počátku prodáván jako hardcore záležitost, budou zájemci snad připraveni na vyteklé nervy, křeče v rukách, umatlané ovladače a stavy hraničící s požitím halucinogenních látek. A také na cestu časem, k níž nepotřebujete DeLorean.

Myšlenka spojit dohromady jednu z nejrevolučnějších ér animované tvorby, tuhou hratelnost konce 2. tisíciletí a moderní tvůrčí technologie, byla od začátku tím nejzajímavějším, co Cuphead sliboval. A vážení věřte nebo ne, nelhal. Od prvních minut, kdy se velice originálně seznamujete s ovládáním, po úvodní potyčky, až přes nekonečné zástupy bossů, je hra naprostým originálem. Jelikož jde o zástupce „run and gun“ žánru, bavíme se tu o nástupci her jako Galaxian či Contra. To znamená, že primárním cílem, není dosáhnout konce úrovně s maximálním počtem předem daných objektů (Rayman, Crash Bandicoot, Sonic), ale dostat se vůbec k cílové pásce.

Tomu odpovídá i skladba úrovní tvořená z eliminace bossů, proběhnutí daného kola a ochrany objektu. Přestože Cuphead, potažmo Mugman hrajete-li v lokální kooperaci, může jen utíkat, střílet a skákat, jsou levely dostatečně různorodé, odlišné a lehce zapamatovatelné. A především náročné. Ve hře jsou pouze 3 světy a v každém výzev, co se vejde prvňákovi na prsty levé a pravé ruky. I tak se herní doba bez větších problémů přehoupne přes 10 hodin, protože „Dark Souls princip“ nutně nemusí nosit RPG hadry. Může být roztomilý, hravý, pohlcující a zároveň pekelně jidášský.

Definovat jeden typ úrovní jako jednodušší, než ten druhý je těžké, protože náročnost se neustále zvyšuje. Navíc se mění i herní styl, kdy ne vždy je třeba využívat veškerých možností. To, že jednou proběhnu les s prstem na střelbě neznamená, že o 30 kroků dále nebudu jen skákat propocený až k sousedům pode mnou. Klíčem k úspěchu není jen naučení se rytmu a logiky nastalé situace, ale také její pochopení. Důležité checkpointy, jimiž za normálních okolností hasíme naše přešlapy, totiž získali bossové. A tak zatímco se snažíte jednu a tu samou Hyldu zničit stále dokola, ona využívá checkpointy k tomu, aby transformovala podobu, útok nebo jen prostředí. Tato místa jsou jasně daná, ale posloupnost změn ne.

Teoreticky tedy naprosto přesně víte, co máte udělat, ale prakticky vám do toho neustále promlouvá náhoda činící jedny kombinace obtížnější oproti jiným, kdežto k některým nemusí ani dojít. Pro lepší pochopení příklad. Ve streamu uvidíte, jak nějaká Berta z Podolí došla do konce přes obrovskou střelu, výherní automat a žravou kouli, a to v tomto pořadí. Jenže vám se to může podařit přemožením žravé koule, automatu na žvýkačky a skákavé potvory. Že by vám prodali jinou hru? Nebo snad nějaký update? Ani jedno, jen jedna z mnoha variant, která se promítá také do výběru střel a speciálních schopností.

Když jsem říkal, že se v indie novince nic nesbírá, nebyla to úplně pravda. V menším, než malém množství se vyskytují mince jejichž sběr není nutný. Na druhou stranu se tím připravíte o možnost dokupovat nové schopnosti. Ty mohou sehrát důležitou roli v tom, zda o několik levelů dál uspějete či nikoli. Možnost přepínat ze dvou libovolných střel je naprostou nezbytností, protože vnáší do obyčejné plošinovky strategický prvek. Taktéž speciální útok a jedno kouzlo, kterým může být jak čtvrtý život, tak zlepšená obrana nebo automatický skok, jsou nedílnou součástí herního progresu. Dříve či později protivníci přinutí každého upravit výzbroj. Jen v případě vzdušných potyček se vylepšení odemykají a přivlastňují automaticky.

V celém titulu je více než stovka nepřátel. To je s ohledem na ručně kreslený vizuál naprosto neskutečné číslo hodné obdivu. Každý boss, každý jeho pomocník a každé prostředí je synonymem originality, kreativity a naprostého oddání stylizaci 30. let minulého století. Styl tvořený kreslíři z filmových dílen Fleischer Studios a Disney ožívá v překrásné pohádce, které nechybí ani dobové ruchy a poškození obrazu. Jako byste sledovali nové díly oblíbeného animáku, jenž nikdy nebyl odvysílán, a to na starém VHS přehrávači meloucím z posledních sil. Herní designéři tvořili všechny animace původní metodou a pak je převáděli do enginu Unity, kde běží pod 60 snímky za sekundu. V porovnání s dnešními žánrovými soky je tak Cuphead naprostým zjevením s nezaměnitelnou atmosférou.

Pozadu nezůstala ni hudba pulzující v jazzových rytmech. Možná to není váš šálek čaje, ale přeci byste u takové krásy nechtěli poslouchat Black Sabbath nebo Paul Van Dyka. Když 30. léta, tak se vším všudy. Zejména při poslechu ze sluchátek si pak vychutnáte praskání a šumy podporující stylizaci. Dlouhý vývoj se pak velice dobře podepsal na celkové optimalizaci. Chod je plynulý a ani načítací časy nepřesahují očekávaný průměr. Na PC je to pak otázka několika vteřin, máte-li alespoň průměrný hardware, což si můžete otestovat díky funkci Xbox Play Anywhere.

Jestli vás hra upoutala, ale máte obavy z vysokých nároků, měli byste vědět, že úrovně mají i nižší obtížnost „Simple“. Na ní jsou protivníci méně útoční a je taktéž eliminován počet záškodníků, jenž je podporují. Má to ovšem háček. Aby vás autoři pustili k finálnímu lotrovi, je nutné splnit bossy na standardní, tedy náročnou obtížnost. Resumé? Tak či onak, se opravdové výzvě nevyhnete, pokud tedy chcete vidět závěrečné titulky. Troufám si říct, že když opravdu budete chtít, máte více než dobrou šanci přes jednoduší volbu dojít až naprostého finále. Nestane se tak ale za jedno odpoledne.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

V dobách, kdy se potkávali Pepek námořník, Betty Boop a Mickey Mouse, nemohlo nikoho ani napadnout, jak vzácná jednou bude ručně malovaná animace, která vtiskává život všem živým i neživým bytostem. Cuphead je překrásným výletem do historie, jenž se nepřejí ani po několikátém spuštění. Přejeden dnešní, až fotorealistickou počítačovou animací, jsem s výrazem malého dítěte vítal každý další kousek nádherného světa, který tvořil historii kreslených seriálů. Zároveň jde o poctu klasickým plošinovkám z bitové éry, kdy hratelnost nepodléhala grafice a těžila z hráčů maximum jejich možností. Už jsem se radoval, že konečně vytáhnu zelenou desítku, ale kooperace je možná jen lokálně, nikoli prostřednictvím služby Xbox Live. Je to ale opravdu jen o kousek.
  • Hali

    Super recenze, o koupi určitě budu přemýšlet, ale sem dost nervák tak se bojim, že by mi u toho bouchly nervy 😀

    • p.a.c.o

      Tvé obavy jsou na místě. Zkoušel jsem hrát, ale po půl hodině marného snažení…. 😀 třeba zítra bude lepší den 😀

      • Chaosteory CZ

        Teoreticky hra na 60 minut, při níž hráč prakticky zešediví o 3 odstíny 😀

  • StriderCZ

    Připomíná mi prvního Raymana. Skvělá grafická stylizace, podobně šílená obtížnost.

  • Jaroslav Houdek

    Koukal jsem na video na Cinemassacre youtube kanálu a ta hra je must buy pro lidi, co rádi gaučový co-op ve dvou. Tam opravdu září. Pro ty ostatní je to asi opravdu jen 9/10.

  • Piro

    Pro me jeto to zabity tim multiplayerem. Copak je tak velkej problem udelat online coop ? Parim dost s kamosema, v podstate hraju jen multiplayery. Ovsem vsichni jsou 1 hodinu jizdy a pritelkyni na to neukecam. Tim only local coop mne nastvali.

07. 08. 2019 • CryLineT0

Recenze: Bear With Me: The Complete Collection

Adventury jsou něco jako starodávné božstvo. Jsou tu od nepaměti. Od dob, kdy přístroje byly schopny zaznamenávat víc než jen psaný text a data. A jednu éru dokonce s převahou udávaly herní směr. Nejde ale o žánr masový. V případě point and click kategorie se dá dokonce říct, že to nejlepší přinesla devadesátá léta. Hry jako Monkey Island, Broken Sword, Syberia nebo Grim Fandango.

»
02. 08. 2019 • Lukáš Urban4

Recenze: DOOM 3

Nejsem sám, kdo v poslední době vývojářům vyčítá, že se chovají jako obsluha tanku na dětském hřišti. V záchvatu modernizace likvidují jedny primitivní mechaniky za druhými a pak se diví, kam se vytratila hravost a zábava. Na obranu toho, co je nám svaté, vzpomínáme na tituly, které kdysi dávno vystavěly základy jednotlivých žánrů. A abych v tom nostalgii nenechal samotnou, jsem ochotný sáhnout po značce, kterou vlastně moc nemusím.

»
29. 07. 2019 • p.a.c.o3

RECENZE: Wolfenstein: Youngblood

Vždycky jsem si myslel, že herní hrdinové mají hlavní výhodu v tom, že jsou téměř nesmrtelní (co po stránce fyzické, tak slávy) a také že se jim vyhýbá jedna zásadní lidská vlastnost a to stárnutí. Někteří hrdinové, v tomto případě dokonce hrdinka, v rámci série omládli, aby se nakonec dostali do nejlepších let. Jinde si však vývojáři usmysleli, že bude fajn, když ikonický hlavní hrdina dostane pár šedin a celkově opravdu notně zestárne.

»
25. 07. 2019 • p.a.c.o9

RECENZE: FIA European Truck Racing Championship

Závody jsou skvělou podívanou. Nemám teď na mysli ty virtuální, ale skutečné. Všichni jistě známe rally, Formuli 1 nebo okruhové závody cestovních vozů. Všechno to jsou velice rychlé a dynamické soutěže, kde není o napětí nouze a zdejší závodní speciály mají ladné křivky. Na závodní okruhy se však vydávají i kamióny, které se, co do výkonu, mohou s ostatními směle měřit. Závody kamionů mě vždycky fascinovaly už jenom z toho důvodu, jak...

»
23. 07. 2019 • Lukáš Urban0

Recenze: Redeemer – Enhanced Edition

Žil, byl Vasil, co armádu zkusil. Pech, zabíjet lidi tam musil. Takový způsob života se mu hnusil, a tak osud svůj spasil. Bolavou duši v chrámu božím hasil, když v tom kdosi klid mu zprasil. Pán chraň je, neb holé ruce a zbraň opět tasil. Bije, kope, mlátí ze všech sil. Však to je Vasil, bývalý člen utajených vojenských sil. Z informací, co nepřítel utrousil, až do podzemních laboratoří zabrousil. Zde se málem...

»
22. 07. 2019 • Lukáš Urban1

Recenze: Darksiders III: Keepers of the Void

Poté, co Fury porazila všechny smrtelné hříchy a odvrátila svět od pětisté padesáté druhé apokalypsy, mohla se vydat klidně na dovolenou. Využít své získané dovednosti a opékat si zbroj v jícnu sopky, v obklopení blesků chránit deštný prales nebo s ledově chladným výrazem opečovávat medvědy za polárním kruhem. Ale to válečnice nedělají. Raději berou nabídku od kostnatého individua a mění se na Laru Croft.

»
10. 07. 2019 • Lukáš Urban5

Recenze: Car Mechanic Simulator

Na úvod jedno velké poděkování. Vám vše, kteří jste děti nevzali do zoo, protože poslední peníze zůstaly v kostelní pokladničce. I těm, jejichž dovolená vedla do Mekky namísto letní destinace u Středozemního moře. Nezapomínám ani na artritické jedince, kteří přes úmornou bolest klečí pravidelně na koberci a chorý hřbet ohýbají na svatou stranu. No a vy, jejichž dobrota skončila v komůrce s otcem představeným, všechna čest vašim padlým ideálům. A dalším padlým věcem.

»
09. 07. 2019 • CryLineT0

Recenze: Bloodstained: Ritual of the Night

Když se pánům zachce moci, musí nastoupit dívka. I testosteron se musí udržovat v rozumné míře. Na západ od nás by taková hrdinka tasila pistole. Dle moderních norem střízlivě oblečená. Nevyzývavá, cudná, s křesťanským základem a diplomem z univerzity. Evropská měřítka by ji přisoudila exotický vzhled a těžké dětství. Ctící vlastní tradice zvládá bodné zbraně a hýří důvtipem.

»