Recenze: Cuphead

Autor: chaosteorycz Publikováno: 30.9.2017, 13:40

Publikováno: 30.9.2017, 13:40

Je autorem 1788 článků

Za tajemným lesem, děsivým lunaparkem a blíže nespecifikovaným počtem řek a hor, žijí dva kusy porcelánu Cuphead a Mugman. Jejich bytí je naplněné radostí a štěstím, nicméně musejí se vyvarovat kasinu ovládanému temnými silami. Ovšem nebyla by to pohádka milé děti, kdyby naši hrdinové poslechli rad vousaté konve. S pohledem zasloužilého karbaníka vrhali kostky jedno kolo za druhým a štěstěna jim evidentně přála. Ale pekelná, která skončila s nabídkou samotného ďábla, který zatoužil hrát vabank. Hrnečci nepřišli jen o bezcenné žetony, ale také o duše. Jedinou šancí na vykoupení se zdá být melouchaření pro samotného rohatého, ale zlým silám se přeci nedá věřit. Nebo ano?

Dlouhé tři roky uplynuly od oznámení plošinovky Cuphead na veletrhu E3, a ještě déle od chvíle, kdy vývojáři ze StudioMDHR začali na nevšedním titulu pracovat. Někteří už možná přestali doufat, jiní mezitím zapomněli a jen skalní příznivci žánru stále vyhlíželi konzolovou exkluzivní hru. Po posledních dnech mám neblahý pocit, že i jejich řady lehce prořídnou, ale s ohledem na fakt, že projekt byl od samého počátku prodáván jako hardcore záležitost, budou zájemci snad připraveni na vyteklé nervy, křeče v rukách, umatlané ovladače a stavy hraničící s požitím halucinogenních látek. A také na cestu časem, k níž nepotřebujete DeLorean.

Myšlenka spojit dohromady jednu z nejrevolučnějších ér animované tvorby, tuhou hratelnost konce 2. tisíciletí a moderní tvůrčí technologie, byla od začátku tím nejzajímavějším, co Cuphead sliboval. A vážení věřte nebo ne, nelhal. Od prvních minut, kdy se velice originálně seznamujete s ovládáním, po úvodní potyčky, až přes nekonečné zástupy bossů, je hra naprostým originálem. Jelikož jde o zástupce „run and gun“ žánru, bavíme se tu o nástupci her jako Galaxian či Contra. To znamená, že primárním cílem, není dosáhnout konce úrovně s maximálním počtem předem daných objektů (Rayman, Crash Bandicoot, Sonic), ale dostat se vůbec k cílové pásce.

Tomu odpovídá i skladba úrovní tvořená z eliminace bossů, proběhnutí daného kola a ochrany objektu. Přestože Cuphead, potažmo Mugman hrajete-li v lokální kooperaci, může jen utíkat, střílet a skákat, jsou levely dostatečně různorodé, odlišné a lehce zapamatovatelné. A především náročné. Ve hře jsou pouze 3 světy a v každém výzev, co se vejde prvňákovi na prsty levé a pravé ruky. I tak se herní doba bez větších problémů přehoupne přes 10 hodin, protože „Dark Souls princip“ nutně nemusí nosit RPG hadry. Může být roztomilý, hravý, pohlcující a zároveň pekelně jidášský.

Definovat jeden typ úrovní jako jednodušší, než ten druhý je těžké, protože náročnost se neustále zvyšuje. Navíc se mění i herní styl, kdy ne vždy je třeba využívat veškerých možností. To, že jednou proběhnu les s prstem na střelbě neznamená, že o 30 kroků dále nebudu jen skákat propocený až k sousedům pode mnou. Klíčem k úspěchu není jen naučení se rytmu a logiky nastalé situace, ale také její pochopení. Důležité checkpointy, jimiž za normálních okolností hasíme naše přešlapy, totiž získali bossové. A tak zatímco se snažíte jednu a tu samou Hyldu zničit stále dokola, ona využívá checkpointy k tomu, aby transformovala podobu, útok nebo jen prostředí. Tato místa jsou jasně daná, ale posloupnost změn ne.

Teoreticky tedy naprosto přesně víte, co máte udělat, ale prakticky vám do toho neustále promlouvá náhoda činící jedny kombinace obtížnější oproti jiným, kdežto k některým nemusí ani dojít. Pro lepší pochopení příklad. Ve streamu uvidíte, jak nějaká Berta z Podolí došla do konce přes obrovskou střelu, výherní automat a žravou kouli, a to v tomto pořadí. Jenže vám se to může podařit přemožením žravé koule, automatu na žvýkačky a skákavé potvory. Že by vám prodali jinou hru? Nebo snad nějaký update? Ani jedno, jen jedna z mnoha variant, která se promítá také do výběru střel a speciálních schopností.

Když jsem říkal, že se v indie novince nic nesbírá, nebyla to úplně pravda. V menším, než malém množství se vyskytují mince jejichž sběr není nutný. Na druhou stranu se tím připravíte o možnost dokupovat nové schopnosti. Ty mohou sehrát důležitou roli v tom, zda o několik levelů dál uspějete či nikoli. Možnost přepínat ze dvou libovolných střel je naprostou nezbytností, protože vnáší do obyčejné plošinovky strategický prvek. Taktéž speciální útok a jedno kouzlo, kterým může být jak čtvrtý život, tak zlepšená obrana nebo automatický skok, jsou nedílnou součástí herního progresu. Dříve či později protivníci přinutí každého upravit výzbroj. Jen v případě vzdušných potyček se vylepšení odemykají a přivlastňují automaticky.

V celém titulu je více než stovka nepřátel. To je s ohledem na ručně kreslený vizuál naprosto neskutečné číslo hodné obdivu. Každý boss, každý jeho pomocník a každé prostředí je synonymem originality, kreativity a naprostého oddání stylizaci 30. let minulého století. Styl tvořený kreslíři z filmových dílen Fleischer Studios a Disney ožívá v překrásné pohádce, které nechybí ani dobové ruchy a poškození obrazu. Jako byste sledovali nové díly oblíbeného animáku, jenž nikdy nebyl odvysílán, a to na starém VHS přehrávači meloucím z posledních sil. Herní designéři tvořili všechny animace původní metodou a pak je převáděli do enginu Unity, kde běží pod 60 snímky za sekundu. V porovnání s dnešními žánrovými soky je tak Cuphead naprostým zjevením s nezaměnitelnou atmosférou.

Pozadu nezůstala ni hudba pulzující v jazzových rytmech. Možná to není váš šálek čaje, ale přeci byste u takové krásy nechtěli poslouchat Black Sabbath nebo Paul Van Dyka. Když 30. léta, tak se vším všudy. Zejména při poslechu ze sluchátek si pak vychutnáte praskání a šumy podporující stylizaci. Dlouhý vývoj se pak velice dobře podepsal na celkové optimalizaci. Chod je plynulý a ani načítací časy nepřesahují očekávaný průměr. Na PC je to pak otázka několika vteřin, máte-li alespoň průměrný hardware, což si můžete otestovat díky funkci Xbox Play Anywhere.

Jestli vás hra upoutala, ale máte obavy z vysokých nároků, měli byste vědět, že úrovně mají i nižší obtížnost „Simple“. Na ní jsou protivníci méně útoční a je taktéž eliminován počet záškodníků, jenž je podporují. Má to ovšem háček. Aby vás autoři pustili k finálnímu lotrovi, je nutné splnit bossy na standardní, tedy náročnou obtížnost. Resumé? Tak či onak, se opravdové výzvě nevyhnete, pokud tedy chcete vidět závěrečné titulky. Troufám si říct, že když opravdu budete chtít, máte více než dobrou šanci přes jednoduší volbu dojít až naprostého finále. Nestane se tak ale za jedno odpoledne.

9

V dobách, kdy se potkávali Pepek námořník, Betty Boop a Mickey Mouse, nemohlo nikoho ani napadnout, jak vzácná jednou bude ručně malovaná animace, která vtiskává život všem živým i neživým bytostem. Cuphead je překrásným výletem do historie, jenž se nepřejí ani po několikátém spuštění. Přejeden dnešní, až fotorealistickou počítačovou animací, jsem s výrazem malého dítěte vítal každý další kousek nádherného světa, který tvořil historii kreslených seriálů. Zároveň jde o poctu klasickým plošinovkám z bitové éry, kdy hratelnost nepodléhala grafice a těžila z hráčů maximum jejich možností. Už jsem se radoval, že konečně vytáhnu zelenou desítku, ale kooperace je možná jen lokálně, nikoli prostřednictvím služby Xbox Live. Je to ale opravdu jen o kousek.
  • Hali

Super recenze, o koupi určitě budu přemýšlet, ale sem dost nervák tak se bojim, že by mi u toho bouchly nervy 😀

Tvé obavy jsou na místě. Zkoušel jsem hrát, ale po půl hodině marného snažení…. 😀 třeba zítra bude lepší den 😀

Teoreticky hra na 60 minut, při níž hráč prakticky zešediví o 3 odstíny 😀

• StriderCZ

Připomíná mi prvního Raymana. Skvělá grafická stylizace, podobně šílená obtížnost.

Koukal jsem na video na Cinemassacre youtube kanálu a ta hra je must buy pro lidi, co rádi gaučový co-op ve dvou. Tam opravdu září. Pro ty ostatní je to asi opravdu jen 9/10.

• Piro

Pro me jeto to zabity tim multiplayerem. Copak je tak velkej problem udelat online coop ? Parim dost s kamosema, v podstate hraju jen multiplayery. Ovsem vsichni jsou 1 hodinu jizdy a pritelkyni na to neukecam. Tim only local coop mne nastvali.

16. 11. 2018 • kristine4chaos2

Recenze: Spyro Reignited Trilogy

Oživování her z minulého století není vždy dobrý nápad. Jakmile tvůrci nemají srdce na pravém místě, rovná se návrat násilné exhumaci ostatků. V truhle sice stále je váš oblíbený příbuzný, nikoliv však ve stavu, který by odpovídal datu v kalendáři. Je-li ale situace opačná a restaurátoři dělají práci s láskou, jste rázem v kůži sběratele veteránů. Nevadí, že vytoužená hračka nesplňuje nejpřísnější normy a že výbava zaostává za moderní produkcí. Navrátivší vzpomínky mají právo...

»
14. 11. 2018 • lindros88cze0

RECENZE: LEGO Harry Potter Collection

Kolekce her LEGO Harry Potter konečně dorazila na Xbox One a jak asi tušíte, jedná se o zábavný remaster, i když mohl být daleko ambicióznější. Tvůrci totiž měli více než dost času, si s kolekcí pohrát, ovšem na hrách LEGO Harry Potter: Years 1-4 (2010) a LEGO Harry Potter: Years 5-7 (2011) se nic nezměnilo.

»
13. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Super Pixel Racers

Závodníci měli v herním světě vždycky dobrou pozici, protože o závodní hry nikdy nebyla, a stále není, nouze. Výběr je opravdu pestrý a záleží čistě na tom, jaký druh závodů si chceme užít a jakou míru realističnosti očekáváme. Spousta hráčů si jistě ráda odpočine při nějakém arkádovém ježdění, a i v tomto segmentu je naštěstí z čeho vybírat. Další adept pro potenciální zájemce mimo arkádové hratelnosti přihazuje také ingredienci, na níž hráči slyší...

»
10. 11. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: The One We Found

Často melu pantem, že dnešní herní produkce vychází s balením dětských plen, dudlíkem a návodem pro nejhloupější z hloupých. Všude samé ukazatele, poznámky a vysvětlivky, přes které v konečném důsledku není pořádně vidět to nejdůležitější. Ano, jsou výjimky, a to většinou z nízkonákladové výroby, s nimiž mozkové závity roztočíte jak Wankelův motor. Do této společnosti patří survival The One We Found, který vedle temné atmosféry nabízí i pořádnou dávku logických překážek.

»
08. 11. 2018 • chaosteorycz3

Recenze: 11-11: Memories Retold

Přestože je nám každý rok prostřednictvím médií připomínáno, že první světová válka nebyla karneval v Riu a že jedno pokračování stačilo, hráči neustále touží vyrážet na fronty. Zde hrdinství bagatelizují na pouhou soutěž v rychlejší střelbě a přesnějším oku, aniž by si často uvědomovali, že jejich vrstevníci pokládali život navzdory přesvědčení, navzdory osobním sympatiím. Naštěstí herní svět není jen Call of Duty nebo Battlefield, ale také nezávislá tvorba, která tyto příběhy vypráví...

»
07. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Kingdom Come: Deliverence – The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon

Recenze od naší čtenářky a hráčky Naifa86, děkujeme 😉 Vydání nového DLC hry Kingdom Come: Deliverance, které nese název The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon (Milostná dobrodružství bodrého rytíře Jana Ptáčka), připomínalo ráno po velmi vydařeném mejdanu. Jindra si totiž notnou část příběhu, který prožil při plnění úkolu pro pana Jana Ptáčka, nepamatoval. Herní doba se tak mnohdy zkrátila na cca 2 hodiny, což uznávám, není mnoho. Také se...

»
06. 11. 2018 • chaosteorycz2

Recenze: Tyler: Model 005

Kdo nechtěl mít v devadesátých letech vlastního „Johnnyho Pětku“, byl buď stále ještě pouhou součástí genetického materiálu nebo měl v občance příliš mnoho roků, aby to přiznal. Sympatický robot, kterého zásah blesku přivedl k životu, postupně objevoval lidský svět, a přitom získával informace o své minulosti. A podobný osud má i Tyler, malý robůtek, jehož příběh začíná roku 1955. Shodou okolností za vše opět může nepříznivé počasí.

»
05. 11. 2018 • p.a.c.o10

RECENZE: Red Dead Redemption 2

Musím se přiznat, že jenom na malé procento her se před vydáním těším tolik, jako jsem to měl před příchodem druhého dílu westernové série Red Dead Redemption (dále RDR2). Důvodů, proč jsem se tolik těšil, bylo hned několik. Za prvé, Rockstar vydávají své hry ve velkých časových rozestupech (například mezi RDR1 a RDR2 je časový rozdíl 8 let), takže každá další hra je velkou událostí. Za druhé je to potom...

»