Recenze: Escape Dead Island

Autor: Josef Brožek Publikováno: 7.12.2014, 9:36

Publikováno: 7.12.2014, 9:36

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Herní průmysl už celou dekádu postihuje jeden velký zlozvyk, a to prodávat své úspěšné značky jiným výrobcům. Techland byl sice založen před tři a dvaceti lety, poprvé na scéně se ukázal až na přelomu milénia, ale svoje renomé si vydobyl teprve až značkou Call of Juarez a komerčně úspěšným, Dead Island. Poláci se před nedávnem rozhodli svá práva na značku rozprodat, aby se penízky sypali i odjinud. Abychom chápali, ve své podstatě práva na značku vlastní Deep Silver, který ji získal díky Techlandu, a tak si teď může diktovat, jaká studia udělají tu a tamtu hru. No, mezitím co Dead Island: Epidemic se ještě vaří v kotli, švédský Fatshark už Escape Dead Island vyndal z trouby a my máme pocit, že tu vůni něco kazí. Že by to kuchař krapet spálil?

3cff30ae-102716

Něco si ujasníme. Escape Dead Island (dále jen EDI) nemá s povedenou RPG zombie rubačkou pranic společného, vlastně jen název, zombíky a… a… a to je všechno.  Celé se to hraje z pohledu třetí osoby Cliffa Calo, jenž se rozhodl zdokumentovat události na souostroví Banoi odehrávající se šest měsíců po první Dead Island a vydělat si tak nějaký peníz, a to si řekněme narovinu, nebyl dobrý nápad. Jenže zápletkami propletený, lehce mysteriózní, vlastně povedený příběh Cliffa, psychicky narušeného maníka, co vidí skutečnost jinak než ve skutečnosti je, bohužel úplně zbytečně bourá komická snaha o komiksový styl (vypadá daleko hůř než na obrázcích tady kolem textu).

screenlg1

Prvních deset minut hraní v uzavřených laboratořích a katanou nám přišlo jako deset hodin v předloňském Deadpool. Už jen kvůli místním, nevýrazným nápisům „smash“, „ka-boom“ „fshhhh“ „knock“ apod. Jenže tam kde komiksové nápisy podtrhávaly styl Deadpoola, zde působí nahraně a netrefně. Vůbec celý komiksový styl se sem ani trošku nehodí a ještě je odbytý (moc se s tím nemazali) a kdyby autoři odstranili přehnaně tlusté černé čáry kolem obrysu postavy, design by vypadalo jako prototyp Disney Infinity 2.0. Inu, hra se snaží být na jednu stranu komiksová a vtipná, namísto toho je fádní a ubohá a na druhou stranu se snaží lehce podat filmovost, což bohužel totálně bourají loadingy mezi kreslenými sekvencemi a hrou. Dlouho jsme to o žádné hře neřekli a asi zase hodně dlouho neřekneme, ale tahle vypadá fakt špatně, jakoby nedodělaně. Jelikož se příběh odehrává po událostech jedničky, můžete narazit na některé známé postavy. Například na takovou Xian Mei, za kterou jste mohli dokonce hrát. Ostrov Narapela, na němž se náhle pomocí lodě s přáteli octnete, sice pěkně vypadá a každá lokace je pestrá a ojedinělá, jenže také koridorová, uzavřená, a tak nemůže být lepší, ba dokonce nehradit zcela otevřený svět.

screenlg7

Když jsme mluvili o tom, že nemá hra se značkou Dead Island nic společného, nemysleli jsme tím příběh a ani grafiku, nýbrž jak se hra hraje, a to zcela jinak. Designeři z Fatshark si vydupali pohled z třetí osoby, jež doprovází problémy s kamerou v uzavřených místnostech. Naštěstí se vyhnuli přehnaným bugům, které celou sérii doprovázejí.

Pánové z Fatshark se rozhodli, že všechno, co kdy bylo na DI a DI: Riptide dobré ostříhají, čímž si zadělali na problém. Všechno, co bývalo zábavné, zde v žádné podobě nenajdete. Žádné RPG prvky, žádné povalující se předměty, nic ke sbírání, jen náboje, sem tam sběratelský předmět a medkit ke zvýšení zdraví, jež mimochodem stejně nevidíte a tak nějak nám přišlo, že vlastně ani nefunguje. Po většinu času budete útočit na blízko a také potichu, a to i se zbraněmi na dálku. Dělat randál se moc nevyplácí. Jestliže obrazovka zčervená… ejhle, objevíte se o pár metrů zpět zahrané jako probuzení kvůli bolestem hlavy.

Boje jsou dosti fádní – sekání těžkým a lehkým útokem, uhýbání a strkání do nepřátel, a takové střílení to je ještě primitivnější. Alespoň že postavy bez mozku, trošku rozumu pobraly, vidí, lehce i slyší k čemuž i chytře pochodují. Zvláštní na tlející tělo bez špetky mozkové hmoty.

Tím dobrým v před-předchozím odstavci jsme mysleli hlavně širokou škálu zbraní a jejich úprav. Na celou hru máte všehovšudy sedm zbraní a ze začátku jen foťák, co vám poslouží jako prostředek k zjišťování informací o okolí. A na upravování úplně zapomeňte.

06d11313-102720

Víte, ona EDI není špatná hra. Je to jen čistokrevná adventura se všemi těmi lety zaběhlými prvky, bohužel však krom ostrova zamořenou hromadou paradoxně vychytralých nepřátel nemá oproti svým vrstevníkům co nabídnout. Zkouší to komiksovou tematikou, jenže to se jí nedaří, dokonce se ji ani nedaří navodit filmovou atmosféru, protože jí trhají únavně dlouhé loadingy, na což musíme dodat, že je možná až smutné, že se nám z příběhu nejvíce líbili cutscény víc jak celá hra.

Zajímalo by nás, jak dopadne Dead Island 2, protože ho Techland také nedělá. Ale dobře, už jsme toho asi zkritizovali dost. Mohli bychom sice tvůrcům ještě vytknout, že při vývoji nemysleli na nevidomé hráče, to už bychom však asi rýpali moc. Že si ale chcete Escape Dead Island zahrát, si dokážeme představit jen v případě, že vás opravdu hodně zajímá dění na souostroví Banai, v jinačím případě nevidíme jediný důvod, proč za pětihodinový stereotypní „zážitek“ vysolit litr. Je toho hodně co vytknout, leč všechno zase ne. Berme v potaz, že je to adventura se zombíky, průměrná adventura zombíky. Nic víc v ní nehledejte.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Za hodně peněz, málo muziky. Hratelnost průměrná, vizuálně působí nedodělaně, příběh za tři (záleží na preferencích), takže dobrý. Pro fanouška noční můra, navíc ještě krátké. Nejhorší Dead Island hra, která se sérií má společné jen jméno a zombie - na druhou stranu čistá adventura, bohužel ničím nevyčnívá. Doufáme, že to tvůrci druhého dílu nezpackají jako Fatshark, a pokud ano, doufáme, že se značka vrátí zase zpátky do Polska. Verdikt? Počkejte si na snížení ceny a následnou alespoň sedmdesáti procentní slevu. Za necelý dvě kilča do toho jděte se vší parádou
21. 02. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Skull and Bones

Piráti jsou nedílnou součástí námořní historie a je jedno, zda ti nejznámější z nich doopravdy existovali nebo jsou příběhy o nich jenom dobře vymyšlené povídačky. I tak je na tom něco zajímavého, a nejeden hráč by si chtěl tento život, alespoň virtuálně, vyzkoušet. Jak nám ukázalo Sea of Thieves, je toto téma dost dobře herně zpracovatelné a dostatečně zábavné na stovky hodin. Ač se to nezdá, tak Sea of Thieves jsou...

»
15. 02. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Banishers: Ghosts of New Eden

Romantika má mnoho podob. Na přídi potápějící se lodi, při úplňku mezi upírem a lykantropem nebo se smrtkou místo Valentýna. Antea a Red jsou ukázkový pár, kterému to klape jak v soukromí, tak v práci, A to navzdory faktu, že mají náročné zaměstnání. Toho času v kolonii New Eden, kde se jako smrtící epidemie rozpíná Noční můra dělající z nebohých osadníků duchy. Bohužel při osudovém střetu se jedním z nich stává i Antea, čímž pro...

»
15. 02. 2024 • DandyCZE0

Recenze Truck & Logistics Simulator

Člověk by řekl, že v poslední době máme podobných her docela hodně. Většina se snaží něčím zaujmout a ukázat specifickou část dopravy. Na PC je to snažení vydavatelů velmi obtížné, jelikož tam mají ETS, které sice nabízí „pouze“ přepravu, ale i tak vládne danému segmentu. Na konzolích je situace jiná a tak vždy s velkým zájmem sleduji další pokusy studií přinést kvalitní dopravní simulátor. Dnes se podíváme na Truck & Logistics Simulator...

»
14. 02. 2024 • lindros88cze0

RECENZE: Tomb Raider I-III Remastered

Je až neuvěřitelné, že za dva roky Lara Croft oslaví teprve své třicátiny. Série Tomb Raider si odbyla premiéru v roce 1996 a od té doby jsme viděli nespočet různých dobrodružství zasazených do celého světa napříč různými platformami i filmy. Ovšem teprve teď jsme se na Xboxu vůbec poprvé dočkali původní trilogie.

»
12. 02. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Baldur’s Gate 3

Hodnotit hru s dvouměsíčním odstupem nebývá zvyklostí. Každý se snaží přinést svoje dojmy co nejdříve, aby si pohladil ego a přesvědčil hráče o své jediné správné pravdě. Osobně si myslím, že všechno má svůj čas. Navíc zkušenosti posledních let mě naučily, že jsou určité typy projektů, jimž je třeba se věnovat trochu déle. Ať už z důvodu technické kvality nebo herní nabídky. V případě Baldur’s Gate 3 bychom mohli mluvit o obou aspektech,...

»
06. 02. 2024 • lindros88cze0

RECENZE: Suicide Squad: Kill The Justice League

Studio Rocksteady se do paměti nespočtu hráčů zapsalo výtečnou trilogií Batman Arkham, která mezi jednu z nejlepších her podle superhrdiny. Všichni tak napjatě očekávali, co dalšího tento talentovaný tým chystá. Představení Suicide Squad: Kill The Justice League navzdory napojení na oblíbenou sérii nevzbudilo příliš pozitivní ohlasy a nepomohlo ani postupné ukazování záběrů z hraní, kdy pomyslným hřebíčkem do rakve bylo potvrzení, že hra bude stavět na online kooperaci a především bude tzv....

»
29. 01. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: War Hospital

Počátkem ledna vydalo vcelku neznámé studio Brave Lamb, pro které jde o první vydanou hru, titul War Hospital. Pro menší studia mohou být začátky strastiplné a bývá to znát i na jejich tvorbě. Jak si War Hospital vedl?

»
16. 01. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Jagged Alliance 3

Jako fanoušek tahových strategií si v poslední době nemohu stěžovat. Tento styl her sice není nijak masivně oblíben, ale rozhodně stojí za vyzkoušení.

»