Recenze: Evolve pro Xbox One

Publikováno: 15.2.2015, 15:11

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 740 článků

Jakoby to bylo včera, co jsme s kamarády přes Skype vytvořili hovor, zapnuli Left For Dead a pařili do zblbnutí. Už je tomu sedm let a my věděli, že nic lepšího pro partu prostě vyjít nemůže a přesvědčili jsme se v tom, když ještě ten rok Valve zavřeli klukům a holkám z Turtle Rock Studios krám. Bylo sice solidární a všem nabídlo možnost přemístit se do Seattlu k nim do studií, ale někteří si po tomto kroku holt udělali na Valve pifku a odmítli se na vývoji pokračování veleúspěšné hry podílet. Nám to tehdy bylo docela jedno a hned rok na to jsme sjížděli druhý díl tentokrát ne do zblubnutí, ale do posledního dechu. Tak nějak nás tahle mánie přešla po dvou letech a až na výjimky jsme o hru nezavadili. Mezitím zbylí zakladatelé původního Turtle Rock Studios sebrali svých pár švestek, dali dohromady peníze a studio se tak znovu postavilo na vlastní nohy. To naše vzrušení sice nezvedlo, ale jejich poptávka na investora pro jejich novou hru už ano. Oznámili, že jejich hra pojede na Cryengine nejnovější generace, a taky proto dnes tak pěkně vypadá, byť se občas pomaleji načítá. Následně se chytlo THQ a my spokojeně čekali, až do jeho krachu, kdy práva na hru odkoupilo v aukci Take-Two s tím, že jim 2K Games následně hru vydá. Vydalo a mi ji teď ohříváme v konzoli. Ale vrátilo se to samé vzrušení jako u prvního díla, Left For Dead?

Ano i ne. Především záleží, a to tentokrát víc než kdy jindy, jestli máte s kým hrát, či nikoliv, a pokud ne, tak ještě dost záleží, jestli jste solitér, nebo schopni spolupracovat s cizími hráči. Evolve je sice jakýmsi duchovním nástupcem oblíbené zombie, kooperativní řežby od Valve, ale na druhou stranu daleko více tlačí hráče ke spolupráci, bez které nemáte šanci přežít ani 3 minuty. Přišlo nám to trošku jako raidování ve velkých MMO. Trio Healer, Support (tank), Assault (DMG) autoři obohatili o čtvrtý neméně důležitý, klidně řekneme, nejdůležitější článek party – Trapper. Všichni musí být sehraní, aby zvládli zdolat jednoho velkého protihráče, Monstrum, které má sílu jak oni čtyři dohromady. Každá třída má svoje tři postavy a z toho dvě si postupně odemykáte, když udělíte daný počet zranění na každé jednotlivé zbrani, které má každá třída tři, kdy je čtvrtou položkou speciální schopnost. My jsme se ale rozhodli vám stručně popsat jednotlivé třídy, respektive první postavy dostupné na začátku hry, tedy při zakoupení a prvním spuštění. Vlastně i druhém, třetím a čtvrtém… záleží, s jakou vytrvalostí budete svoje postavy levelovat, nebo chcete-li, plnit úkoly na zbraních a získat u nich všechny tři hvězdičky. Mimochodem, jednoduchým způsobem si můžete nastavit vaše preferované postavy, hra vám pak vyhledá match polde těchto preferencí a kupodivu… to funguje. Teď už ale k jednotlivým postavám.

Val (Healer) – Má za úkol primárně doplňovat životy jednotlivcům. První dostupná postava má k tomuto úkolů speciální nástroj natahující ke spoluhráči zelenou špagetu postupně doplňující životy. Další zbraní je sniperka. Pomalá, neubírá životy, zato na nepříteli označí bod oslabení, který uděluje kritické rány, pokud se do něj útočníci trefují nebo dokáže vytvořit dílu do brnění či tvrdé slupky. Třetí a poslední zbraní je TRANQUILIZER GUN, jež zpomaluje, také označí, ale zároveň i razantně zpomalí. Čtvrtou, tentokrát schopností, je HEALING BURST, coby rychlo-doplňovač okolních jednotek a vás.

Hank (Support) – Takový Evolve tank, sice potvoru nenahání, protože má velkou výdrž, to ostatně ani nemá, zato má SHIELD PROJECTOR, nímž tentokrát modrou špagetou vytvoří štít kolem jednoho dalšího Huntera, v následku čehož absorbuje veškeré „dymidže“. Jeho vlastností je možnost zneviditelnění sebe a každého, kdo se drží v jeho blízkosti. Přestože jde jen o podporu, jeho arzenál je smrtící – Laserový kráječ, jež střílí laserové střely a je jednou z nejsilnějších zbraní ve hře, tedy hned po orbitálních střelách, které lítají asi osm sekund na předem označené místo a nepřetržitě ho bombarduje, bohužel použitelné jen pod širým nebem.

Markov (Assault) – Typan s první nejsilnější zbraní ve hře LIGHTING GUN, která navíc elektrickým výbojem zraňuje i okolní nepřátele v blízkosti primárního cíle. No, a protože je zbraní jen na blízkost a střední vzdálenost, museli mu tvůrci nadělit i něco na dálku, proto za opaskem nosí i klasický automatický samopal. Jelikož Assault je v partě od toho, aby uděloval co největší zranění, a Support může podporovat jen jednoho spoluhráče, musí sám sebe nějakým způsobem bránit, proto si jednou za čas může aktivovat osobní štít. Je ho ale třeba užívat s rozvahou. No a miny, co nosí po kapsách, jsou spíš už jen do počtu.

Maggie (Trapper) – Volným překladem pastičkář je, jak jsme už říkali, nejdůležitější třidou ve hře. Monstrum je rychlé, bez únavy může lézt přes jakékoliv objekty a skály, lovci sice mají jetpacky, které je možno využívat pro úhybné manévry do všech stran či jako zrychlení dopředu, ale jsou omezené postupně obnovovatelným palivem, a proto je vždy třeba někoho, kdo by ho, alespoň na okamžik zastavil. Od toho má Trapper tzv. mobilní arénu, která v blízkém okolí vytvoří plazmovou kopuli, přes kterou neproletí ani moucha, ani vy, natož monstrum. Pokud by vám ale utíkalo a nedalo šanci ani kopuli vytvořit, harpunová past ho hravě zastaví. Třetí výbavou je obyčejná automatická pistol a čtvrtou není zbraň, nýbrž taková fena Daisy, co umí nejen stopovat monstrum, ale také oživovat padlé spoluhráče, kteří leží těsně před smrtí na zemi s pistolkou v ruce, tedy jako v Left For Dead.

Stejně jako každá postava ze třídy má jiný arzenál zbraní a pomůcek, každé ze tří monster má čtyři jiné schopnosti. Goliath (plivání ohně, útok ze skoku, hod kamene a rychlé naběhnutí a odrazení nepřítele) je první dostupné monstrum a zároveň pátou postavou, za niž je možno hrát sám proti 4, což je daleko těžší než se může zdát. Na začátku před startem hry máte po vybrání perku s vylepšením u hraní za monstrum další možnost volby – vybrat si schopnosti. Čtyři schopnosti z toho každá má tři úrovně a vy máte jen tři body. Jestli zvolíte tři schopnosti nebo si vylepšíte jen jednu, či dvě, je na vás. Každopádně na nové úrovní monstra (začínáte na první a končíte třetí), dostanete další tři body pro další přidělení. Jakou taktikou postupovat a úspěšně vyhnat huntery z vaší planety, j také jen na vás a trvá docela dlouho, než se v nějaké technice najdete. Nám se nejvíce osvědčil stealth postup, protože v přikrčení a pomalém plížení nezanecháváte stopy a nevyplašíte ptáky dávající signál lovcům. Takovým signálem neboli stopou vaší cesty se ale můžou stát i polámané stromy či zbytky divočiny po svačině. Ta je tu nejen k tomu, aby vám sloužila jako doplnění štítu či energie tolik potřebné pro přeměnu do nového stádia vývoje, avšak i pro narušování průzkumu lovců, jelikož se najde i fauna, co útočí nejen na vás, ale i na sehraný tým. Ta vám normálně neuškodí, tedy do té doby, než nenarazíte stejně rovné monstrum. Na druhou stranu, kdo jej brzo najde a zabije, může si přijít na příjemný, časově omezený bonus.

dsfsdf

Prozatím hra nabízí 12 map, kde jsme měli výhrady snad jen u těch příliš temných, a čtyři herní módy. Základní a obyčejný mód HUNT, kdy je cílem zlikvidovat protější stranu co možná nejdříve, nebo v případě nárůstu monstra do třetího stádia, kdy jsou daleko silnější a odolnější, se naskytne možnost zničit zdroj energie lovců, čímž monstrum vyhraje. Mimochodem takový Goliath nám přišel po druhé „evoluci“ trošku jako lepší armádní pancéřovaný tank. Hunt mód je jediný, který si lze zahrát v klasickém Skirmish v jakékoliv variantě mapy. Další módy v multiplayeru lze hrát jen přes Evakuaci, což je jakási kampaň obdobná té ze série Left For Dead, jen s tím rozdílem, že na konci každého z pěti herních dní/kol, se hlasuje o další mód s mapou, kdy je na výběr mód NEST, kde monstrum brání svých šest vajec před huntery po dobu 18 minut s tím, že může každé z nich využít pro vylíhnutí pomocníka řízeného počítačem, pokud o všechny pomocníky a zbylé vejce přijde, prohrál. Dále náš neoblíbený mód RESCUE, kde naopak velké Zvíře musí zabít 4 ztroskotané členy posádky a hunteři musí čtyři naopak zachránit. Kdo to stihne dříve, vyhrál. Samozřejmě je tu i mód HUNT a v každém módu stejně tak jako v něm, vyhraje zároveň ten, kdo odrovná protější stranu. Pátý den (kolo) je zakončeno módem Defend, kde je nutno ochránit generátory před vlnami monster včele s jedním hráčem za jeho zvolené monstrum ve třetím stádiu vývoje.

1

Zajímavé na režimu Evakuace je krom toho, že si zahrajete i jiné módy, že na konci kola, podle toho, kdo vyhrál, dostane ona strana pro příští kolo nějaké zvýhodnění. Namátkově u monstra je to větší počet zvířat k jídlu, silnější brnění atd. a u lovců posílení věží nebo třeba zúžená mapa pomocí elektrického ohradníku. Líbila se nám možnost hrát ji nejen pouze 1-4 vs. 1, ale i v kooperaci 2-4 vs. počítačově řízený protivník. Evakuace je stejně jako Quick-Match (náhodná mapa a mód) možné hrát sólo bez internetového připojení, kdy se všech zbylých postav chopí umělá inteligence a snaží se spolupracovat, spolupracuje někdy snad lépe než opravdový hráči, nesmíte však od nich čekat žádnou iniciativu, tu má jen pes Trappera. Ten je alespoň neustále Monstru na stopě. Mimoto Evakuace je navíc pojata jako kampaň s lehce nastíněným příběhem. Možná nám sice ze začátku přišel tak trochu navíc, ale v průběhu hraní jsme ho shledali příjemným, a protože nebyl nijak natahovaný a spíše fungoval mnohdy místo načítání, docela jsme si ho jako herní vsuvku oblíbili. Nakonec alespoň víte, proč na tu pitomou planetu vůbec lezete a proč máte ten obrovskej balvan zabíjet nebo proč máte likvidovat ty vejce.

evol

Vytvoření vlastního utkání podle vlastních pravidel a podle osobního navolené kombinace map a módů, pro vás a vaše kamarády jsme vzali tak nějak jako samozřejmost. Nyní však přichází naše velké upozornění, které jsme lehce nastínili už na začátku. Evolve je návykový pro jedince, co se nebojí spolupracovat s cizími hráči a ještě návykovější pro hráče se spoluhráči ne cizími. Voice chat zase žije stejně jako, a pokud se nehodláte zapojovat do spolupráce místní komunity, vůbec se nesnažte nahlídnout pod pokličku Evolve. Možnost hrát offline a během hraní střídat postavy je spíše jen ze solidarity autorů, pokud třeba nejste připojeni k internetu, a tak ji nelze brát v žádném případě jako náhradu za tu primární, a to máme na mysli multiplayer, jemuž je také určena úprava odznáčků, jimiž se chlubíte při startu utkání spolu a protihráčům a stejně jako perky pro postavy, jež vylepšují například rychlost změny zbraní, rychlost spotřeby paliva v jetpacku apod., si odemykáte zvyšováním celého vašeho profilu podle tentokrát už číselného levelu. Musíme ale uznat, že obsahu mohlo být o něco více, ustavičným měsíčním si totiž přijdete na veškerý obsah, snad ale doufáme, že to vývojáři doženou a něco dalšího v aktualizacích nebo alespoň DLC přinesou (prý ano). Poslední věcí, co bychom mohli a měli zmínit, je způsob tutoriálu. Při prvním zpuštěním vás u každé titěrnosti hra pomocí videa poučí, tyto videotutoriály je možné znovu zhlédnout v nabídce, ale to není důležité, popisy schopností a zbraní se ukazují dokonce i během hraní, a to klidně i při 896 utkání. A takhle se, prosím pěkně, mají dělat tutoriály! Tak… a teď jsme vyčerpali informace a možnosti hry, co by vás mohli zajímat. Čili, my jdeme zase hrát.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Duchovní nástupce Left 4 Dead od těch samých autorů v celé své parádě. Ten měl sice daleko méně obsahu než Evolve, ale stejně jsme od něho čekali tu zbývající jednu pětinu více. Nakonec u L4D neměli žádný hnací motor hrát hru dál a dál, a přesto hráli, nebo dokonce hrají dál. Tudíž, s tím co všechno Evolve nabízí je konečné hodnocení na pomezí devítky a desítky. Radši si ale necháme rezervu. Jinak je to ale naprostý král v žánru kooperativních her, tedy alespoň dnes. Mimochodem, s kamarády strašně návykový.
  • Kubajs69

    jako hráč převážně solitér, raději ruce pryč

18. 07. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: DeadCore

Skákání, postřeh, zručnost a rychlé rozhodování. Přesně tyhle dovednosti se dají trénovat nejen ve skutečném životě, ale stejně dobře i v rámci hraní. Prostě vezmete gamepad do ruky, k tomu nějakou těžkou hru a jedete. To pak nevíte, kde vám ruce s hlavou stojí a pokud jste výbušnější povahy, jako třeba já, mohou se sousedovic děti naučit celou řadu nových slov, pokud jsou tedy mladší. Jsou totiž hry, které vám zadarmo nic nedají...

»
17. 07. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: AereA

O recenzi se postarala redakční důvěrnice Kristine4Chaos Za devatero oblačnostmi a devatero bouřkovými mraky je vzdušný svět AereA, jehož existence stojí a padá s hudbou. Není nic, co by zde nebylo v moci notového zápisu, a tak nikoho nepřekvapí, že na správný chod dohlíží Velký Maestro Guido, který je zároveň mentorem studentů jeho školy. Ovšem plovoucí hudební ráj je stižen neštěstím, když někdo odcizí kouzelné hudební nástroje, které vytvářejí harmonii držící Aereu...

»
14. 07. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Black the Fall

S odstupem času je možné rok 2014 označit za start jedné dystopické herní éry. Na celé řadě projektů se pozvolna začínalo pracovat (We Happy Few), jiné se představily publiku na herních veletrzích, jako třeba Inside v rámci Xbox konference a další se snažily upoutat pozornost komunity prostřednictvím Kickstarteru. Sem patří dnes recenzovaný Black the Fall, který má se zmíněným Inside společného mnohem více, než jen rok představení a obecné téma. Jenže zatímco...

»
05. 07. 2017 • chaosteorycz4

Recenze: Micro Machines World Series

Codemasters mají můj respekt, protože se během třiceti let dokázali vyprofilovat jako studio, které má závodní žánr v krvi bez ohledu na skutečnost, jde-li o arkádové blbnutí nebo pocit ze skutečné jízdy. Nyní si k superlativům můžu připsat označení „mágové“, protože ani šaman, který olízal všechny žáby v amazonském pralese, by nedokázal legendární značku přetavit do jednoho obrovského neonového banneru, a to s minimálními náklady, iniciativou a studem. Chápu, že když vám do kanceláře...

»
03. 07. 2017 • chaosteorycz8

Recenze: Dead by Daylight

„Ahoj, říkají mi Chaos a mám problém, libuji si totiž v hororech, zejména slasherech. Moje obsese začala už v ranném věku, kdy jsem místo sledování Vegy, Magionu a Studia Rosa upřednostňoval ponocování, během něhož mi byli společníky Freddy Krueger, Jason Voorhees, Michael Myers, Thomas Hewitt nebo roztomilý Chucky. Bohužel, jako každého závisláka, i mě po letech začal tížit pocit, že už mi jejich přátelství nevyhovuje a chtěl jsem víc. Než jsem odhalil...

»
23. 06. 2017 • chaosteorycz5

Recenze: Cars 3: Driven to Win

Blesk McQueen je zpět a sním další dobrodružství z animovaného světa, kde jsou nárazníky aut ukecanější než amplión obecního rozhlasu. Jenže tentokrát má červený rychlík problém a tím je technologická omladina, která mu bere pozici nejrychlejšího závodníka. Blesk má tak před sebou dlouho cestu, během níž musí chytit druhou mízu a ukázat moderním floutkům, kde Bosch nechal svíčky. Pokud máte děti, neříkám vám nic nového, neboť pod pohrůžkou nekonečného pláče jste...

»
23. 06. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: MotoGP 17

Rok od roku se mi stále hůře začínají všechny recenze her, které se každý rok opakují a jsou od Milestone. Jiskřičku naděje ve mně vyvolal poslední ročník jejich blátivé motorkové verze MXGP 3, který se mi ve výsledku hrál pěkně. Ještě aby ne, když nabídl technický upgrade a příjemné ježdění. Další na řadě je prestižní podnik MotoGP a všechny ostatní silniční okruhové podniky, jaké se jezdí a na něž mají...

»
21. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Get Even

Za našimi severovýchodními hranicemi, pro mnohé co by kamenem dohodil, operuje polské studio The Farm 51, které v roce 2005 založilo pár tvůrců série Painkiller. Za dobu své existence se jim podařilo vydat 5 her, nicméně nezpochybnitelnou díru do herní historie neudělali, přičemž po nevýrazných Deadfall Adventures na autory blaženě vzpomíná jen málokdo. Jenže to bylo před čtyřmi lety, kdy „farmáři“ začali pracovat na novém projektu, který měl konečně ukázat jejich...

»