RECENZE: Fable Anniversary

Autor: lindros88cze Publikováno: 7.2.2014, 12:48

Publikováno: 7.2.2014, 12:48

Je autorem 115 článků

Série Fable je nedílnou součástí historie konzolí Xbox a bude je provázet i nadále v budoucnu. První díl této značky byl tehdy znám jako Project Ego a byl vyzdvihován jeho legendárním tvůrcem – Peter Molyneux. Tehdy měl na svědomí spoustu povedených kousků, ovšem s Fable nebyly všechny sliby naplněny, ale přesto se jednalo o zcela jedinečný a unikátní titul, který si nyní můžeme na Xbox 360 připomenout díky Fable Anniversary.

Vesměs se jedná o to samé Fable, které vyšlo tehdy v roce 2004, jen v novém grafickém kabátku. Zvuky a dialogy jsou ty samé, tentýž příběh, a co se hratelnosti týče, tak je to v podstatě to samé, ovšem můžete si vybrat ovládání, které je blíže druhému a třetímu dílu série, což nejspíše bude většině vyhovovat. Hudební doprovod nejspíše prošel nějakým vylepšením, ale rozdíl není nijak znát, ovšem to jen svědčí o tom, že už tehdy měla hra skvělou hudbu.

FA01

Vizuálně se jedná o jasný pokrok, který se řadí k pozdějším dílům série, i když tento remake pohání Unreal Engine. Možná ale chvíli bude trvat, než si zvyknete, protože i když postavy vypadají v podstatě stejně, tak nejsou úplně “pohádkové“ jako tehdy a modely v Anniversary jsou realističtější. Nejvíce zmatení asi budete hlavním hrdinou v dětství, které mu realistické rysy moc neprospěly, to se ovšem časem zlepší a dospělá podoba už je v pořádku. Naopak zbraním a kouzlům vizuální zlepšení rozhodně prospělo a jsou velkým krokem vpřed a stejně tak lokace, které ani možná nepoznáte, protože je přeci jen znát desetiletá propast.

Ovšem není všechno zlato, co se třpytí a hru tak provází problémy s frameratem, zvláště když je na scéně hodně nepřátel a občas během scének, což je velká škoda. Možná to tvůrci spraví ještě nějakým patchem, nicméně se to dá přejít a nejspíše na to budete zvyklí i z jiných her.

FableAnniversary02

Jak už jsme zmínili, tak příběh je úplně stejný, což je naprosto v pořádku, i když třeba někomu některé jeho části nepasovali, tak v remaku by rozhodně neměl být změněn. Součástí jsou tak opět i barvité postavy a i jiné, na které docela rychle zapomenete. Přesto se ale hře daří nabídnout dobře vyprávěný příběh, v kterém se neztratíte a snad nikdy nebudete tušit, co vás dále čeká, tedy pokud jste nehráli původní verzi hry, očividně :-). A to se spoustě sérií nedaří. Samozřejmě je zde ten velký padouch, jasná motivace a poměrně jednoduchý cíl, za kterým se ženete, i když se to pak samozřejmě vše vyvine dále, než je jen osobní zájem vašeho hrdiny. I když pozdější díly série nabídly možnost hrát i za ženskou postavu, tak v prvním Fable hrajete pouze za mužského hrdinu, což se samozřejmě v Annviersary nezměnilo. Tradičně neschází typická rozhodnutí a následky, které jsou klíčovým prvkem celé série. Opět si tak sami určitě jestli budete hodní či zlí, jestli někoho zabijete či jej necháte žít apod.

Ve stručnosti zmíníme příběh: Jste mladý chlapec ve vesnici Oakvale a začínáte v den narozenin vaší sestry. Jakmile se vám ale podaří pro sestru sehnat dárek, vesnici přepadnou banditi a celou ji vyvraždí včetně rodiny chlapce. Vy jste ale zachráněni a jste přivedeni do Gildy Hrdinů, abyste byli vycvičeni v Hrdinu. Postupně tak dospějete a vydáváte se do světa a jednou z vašich destinací bude i tábor banditů, kde se podle všeho nachází slepá věštkyně… a více neprozradíme :-).

FA02

Velkého zlepšení se dočkalo ovládání, které jak už jsme zmínili, bylo aktualizováno, aby se více podobalo mechanismům druhého a třetího Fable, které mají specifická tlačítka pro útok na blízku, na dálku a magii. V původní hře totiž bylo schéma, v němž jste ručně přepínali mezi druhy zbraně, což bylo nepohodlné, ovšem pokud tuto možnost preferujete, tak můžete v nastavení přepnout na původní schéma ovládání. Nicméně budete asi z ostatních dílů série zvyklejší na novější ovládání, kde tlačítkem X švihnete třeba mečem, Y pak slouží pro luky a kuše, a nakonec s pomocí tlačítka B používáte magii a kouzla.

Bohužel ale i v předělávce hry zůstal zachován nedokonalý systém zaměřování. Držením levého triggeru se hrdina zaměří na nejbližšího nepřítele či postavu a můžete pak rychle přepínat mezi ostatními cíli (nepřáteli), ovšem tento systém je docela nepřesný a je to ještě horší v tom, že zde není bezpečností brzda jako v dalších dílech série a zaměření vám tak může přeskočit i na obyvatele, kterému nechcete ublížit, ale v soubojích naštěstí na civilisty moc nenarazíte. Nebo se systém zaměří na nějakou věc v prostředí. Kromě tohoto problému jsou souboje docela přímé a zábavné. K dispozici je spousta kouzel a zbraní, ať na blízku či dálku. Můžete také blokovat útoky nebo udělat kotoul do strany. Díky zlepšenému ovládání navíc můžete snadno kombinovat všechny tři způsoby boje.

Podobně jako originál, i nyní je hra dosti jednoduchá, protože můžete nést desítky léčivých lektvarů, nespočet kusů jídla, které vás také vyléčí a jak již asi tušíte, tak neschází ani lektvary vzkříšení, které vás zachrání i před samotnou smrtí. Hra tak není moc velkou výzvou, pokud budete mít po ruce lektvary, ale zase je dobře, že se tak nebudete frustrovat.

FableAnniversary01

I když je většina hlavních prvků hry zachována, tak edice Anniversary nabízí i nějaké změny a novinky. Menu a rozhraní bylo téměř kompletně překopáno a není to špatné, ačkoliv je to možná všechno takové moc velké, ale vyznat se v tom dá. Můžete také hru kdykoliv uložit, což jistě uvítáte a neschází ani automatické ukládání a spousta záchytných bodů. Libovolné ukládání můžete ale třeba využít k vyzkoušení různých rozhodnutí a jejich odlišných následků. Nesmíme opomenout ani podporu Xbox SmartGlass, na kterém můžete vidět mapu, informace k postavám, obrázky z původní verze hry a neschází ani upozornění na různá tajemství ve hře.

Co se obsahu týče, tak Fable Anniversary jej nabízí spoustu, jelikož je součástí i dodatek The Lost Chapters, který pokračuje v zápletce, přidává nové úkolů, lokace a předměty, a také další konec. Celkem se můžete těšit na 15 až 20 hodin zábavy a s hledáním stříbrných klíčů a vedlejšími úkoly to může být i více. Poprvé v původním Fable také budete moci získávat achievementy, které jsou chytře a vtipně pojmenovány a přímo ve hře se vám ukáže i jejich postup, například kolik stříbrných klíčů už máte.

Na Xbox Live je v prodeji digitální kopie Fable Anniversary jen za 799Kč, tedy ještě výhodněji než v obchodech!

7

Fable Anniversary vás asi nijak neohromí, ale stále se jedná o dobré akční dobrodružství s prvky RPG, které by měli všichni vyzkoušet, zvláště pokud jste se k sérii Fable dostali až na Xbox 360. Pokud se vám líbila původní hra, tak ani remake vás nezklame. Navíc se hra neprodává za plnou cenu (899Kč, někde 999Kč), což také potěší, ovšem nechápeme, proč hra nebyla lokalizována do češtiny, když doposud snad každý díl přeložen byl a momentálně má u nás Xbox 360 více lidí než kdy jindy.
  • KankysCZ

té češtiny je fakt škoda :-‚

• jj s tim souhlasim, hlavne při cele serii je to skoda.

• Jakub

Ja si to asi koupim:) Jen jeste pripomenu, z na XboxLive je k dispozici Fable Trilogy, ktere krome Fable Anniversary nabizi i Fable 2 a Fable 3…cena 1499….

• Hugajev

To, že tam nedali češtinu mě mrzí … U Fable série to je tradice, sakra!! No ale půjdu do toho,o tom žádná …

• Jakub

Tak prvni dojmy….:) Nova grafika se povedla, kamera se nepovedla, neustaly loading je prusvih:) Absolutne nechapu, proc to, co bylo i v dobe vydani originalu dost vytykano neopravili….to je problem v dnesni dobe na Unreal 3 enginu vymyslet vse tak, aby prechod i do pidi lokace nebyl doprovazen minutovym loadingem? Tohle je pro me obrovska vada na krase, jinak je to prijemna hra, ale skoro bych rekl spis pro pametniky prvniho vydani, nebo milovniky cele serie…..absence titulku nepotesi, ale musim vsechny ujistit, ze ta anglictina je ve hre hodne jednoducha, rekl bych skoro i pro deti….7/10 podle me sedi, kdyby vyresili loading a pridali titulky, klidne bych sel o bod nahoru….

»

»

»