RECENZE: Far Cry 5

Autor: p.a.c.o Publikováno: 26.3.2018, 18:09

Publikováno: 26.3.2018, 18:09

Je autorem 1451 článků

Není nad to, když si hráč může nabrat zbraně všech možných druhů a v otevřeném světě se vydat bojovat proti zlu. Ten pocit, že jste hrdina a zachránce v jedné osobě je k nezaplacení, ovšem ještě lepší je, když jste hrdina s lidskou tváří, kterého k záchraně ostatních motivuje nějaká osobní pohnutka, nejlépe záchrana někoho blízkého. Série Far Cry na tomto modelu postavila svůj byznys, což se hráčům u čtvrtého pokračování už moc nelíbilo.

Vědomi si toho byli i v Ubisoftu, kde dle mého soudu jdou poslední dobou do sebe a snaží se své hry dělat i na základě odezvy od hráčů. Far Cry 5 proto na první pohled vypadá jako jeho předchůdci, ale ve spoustě věcí došlo ke změnám nebo alespoň k úpravám. Hrálo se mi hodně podobně, jako u předchozích dílů, ovšem celkový dojem z hraní byl skutečně jiný. Byl však dostatečně jiný? Napovědět by měly nadcházející řádky.

Základem série držícím všechno hezky pohromadě je příběh. Oproti předchozím dílům místo jednoho záporáka zde čeká hned celá rodina Seedových. Ta se rozhodla usadit uprostřed Montany v oblasti Hope County a místní obyvatele obohatit o novou víru. Joseph Seed je hlavou (otcem) této samozvané církve, která nás má připravit na blížící se konec. Proroctví se začne naplňovat ve chvíli, kdy do hry vstoupíme my. Vláda si tak nějak všimla, že se v této části země něco děje, takže vydala na Seeda zatykač. Společně s naším šéfem a kolegyní se za doprovodu místních ochránců pořádku vydáme Josepha zatknout, a jak tušíte, to je ten bod, kdy se začne roztáčet spirála příběhu naplno.

Úvod je sice trochu předvídatelný, jelikož naši spolupracovníci se stanou nedobrovolnými členy organizace, které bude třeba zachránit, a my s vypětím všech sil utíkáme, abychom se o jejich záchranu vůbec mohli pokusit. Příběhová část je moc pěkně zpracována, postavy mají jasné motivace a všechno dělají, protože je to pro ně důležité. Nechybí ani psychedelické části, které jsou pro Ubisoft již tak nějak typické. V příběhu se sice najde pár klišé, ale ve kterém ne. Navíc hlavní příběhová linka vydrží pěkně dlouho, kdy zabavit by nás měla na nějakých 25 hodin, záleží na vaší šikovnosti. Celková herní doba 40 a více hodin při plnění vedlejších úkolů je dle mého soudu také dostatečná.

Otevřený svět Hope County je první novinkou, která je viditelná na první pohled. Značnou inspirací zde byla sourozenecká série Wildlands, protože každý ze členů rodiny ovládá jednu oblast. V té je potřeba nejdříve přes nejrůznější aktivity snížit jeho vliv, a nakonec ho vyzvat ke konfrontaci. Co se orientace na mapě týče, zmizela minimapa a nahradila ji informační lišta v horní části obrazovky, která ukazuje nejbližší možnosti. Chvilku mi trvalo, než jsem si na ni zvykl, ale nakonec to není tak špatný nápad. Nevýhodou je fakt, že za určitých světelných podmínek není úplně dobře viditelná, a hlavně v případě plížení nevidíte, kam přesně se daná postava dívá, takže to všechno jenom odhadujete. Lišta ukazuje pouze směr, kde postava je, ale zbytek už musíme jako hráči určit sami. V tomto ohledu mi minimapa chyběla asi nejvíc.

K pohybu po světě, který je opravdu veliký, budete využívat celou řadu dopravních prostředků. Navigace k cíli je řešena vyznačenou cestou na silnici, to všechno v případě, že máte zvolen nějaký aktivní cíl. Většinou vás hra dobře navede po silnici, ale proč jezdit po silnici, když si to můžete zkrátit lesem. Pak už je to spíše na vás a na horní liště, jak dobře se budete orientovat. Rozhraní jako celek tak prošlo přepracováním a hráči minulých sérií se nemusí díky němu cítit z počátku úplně komfortně. Po pár hodinách se situace začne lepšit a ve výsledku jsem s ním byl velice spokojen. Vyzvedl bych zejména možnost rychle zvolit nějaký úkol jako aktivní, aniž by člověk musel lézt do menu či mapy.

Nakousl jsem vozidla, tak se na ně pojďme podívat. Nechybí klasické pickupy nebo čtyřkolky, které doplňují novinkové osobáky, kamiony nebo dodávky. Na vodě dominují vodní skútry nebo větší či menší lodě, zde se toho asi víc vymyslet nedalo. Poprvé v sérii se však aktivně budeme moct podívat do vzduchu, protože mimo wingsuitu se do nabídky dostávají vrtulníky a klasická letadla. Paleta je tedy široká a opravdu rozmanitá, kdy všechny věci se v servisech dají dále vylepšovat a upravovat, samozřejmě za poplatek. Při pohybu po silnicích nebo vodních tocích jsem byl velice spokojen a jízdní model je příjemný, jak je ostatně u série zvykem. Ve vzduchu jsem si však úplně jistý nebyl. U vrtulníků to ještě šlo, ovšem klasická letadla mi moc neseděla a řídila se divně. Celkově se mi reakce letadel a vrtulníků zdála jako opožděná, díky čemuž jsem nemohl dělat všechny blázniviny, jaké bych chtěl a jaké po mě hra místy chtěla. Jak však ukázali Wildlans, s leteckým modelem se dá pracovat a třeba se ještě dočkáme nějakých úprav, které dojem z létání vylepší.

Všechno může být sebelepší, když herní náplň nebude dostatečná. V tomto směru bylo na hře zapracováno opravdu hodně, zejména po stránce rozmanitosti, kterou jí posledně mnozí vyčítali. Není to ale tak, že by bylo všechno vyházeno a nahrazeno novým. Třeba takové osvobozování stanovišť zůstalo (stejně mě bavilo nejvíc), ale navazující úkoly se neomezují na tři typy. Jednou zaháníte dobytek do ohrady, zachraňujete úrodu anebo hledáte ztracené potrubí. Příjemné je i hledání skrýší s vybavením, demolice sil a příběhové úkoly. Děje se tedy pokaždé něco jiného a nuda by hrozit neměla. Tím spíš, že k sobě můžete ještě přibrat buď obyčejného vojáka, nebo nějakého lepšího společníka disponujícího speciální dovedností, i když nejdříve je nutné postavy osvobodit.  Z minulého dílu se vrací Hurk se svojí destruktivní silou, ale ani ostatní rozhodně nezůstanou pozadu. Bude záležet i na stylu a také misi, kdo se hodí více.

Hraní mi místy znepříjemnilo pár nelogičností. Předně po celém světě se pohybuje obrovské množství nepřátelských jednotek, kdy není chvíle, abychom na někoho nenarazili. Ty přitom klidně jezdí hned vedle osvobozeného stanoviště a odboje si ani trochu nevšímají. Jejich koncentrace je podle mého až moc velká, takže jízda po normální silnici většinou nepřipadá v úvahu, obzvlášť když se člověk chystá na nepozorované obsazení stanoviště. K tomu mají vojáci oči jako ostříži zkřížení s orlem, takže pozor na to, jestli se náhodou, a klidně i z dálky, někdo nekouká vaším směrem. Na druhou stranu moc chytrosti nepobraly ani hlídky v letadlech, které se mě hodně často místo kulometu snažily zabít na styl kamikadze, kdy neodhadli terén a prostě to poslali do země nebo do lesa.

Největší prvkem bijícím do očí jsou nucené příběhové části hry. Daný člen rodiny na vás pošle své jednotky a ať se snažíte, jak chcete, nakonec vás vždycky chytí, aby příběh mohl pokračovat. Jednou takhle kolem mě chodili vojáci, neviděli mě, nestříleli a stejně přišla animace, jak mě dostali. Jindy jsem jim uletěl vrtulníkem z oblasti hledání, aby mě z ničeho nic trefila nějaká zbloudilá kulka, kdo ví odkud, což stačilo k tomu, aby mě, jakože opět dostali a následovala další část příběhu. Chápu, že je třeba místy hráči sebrat onu volnost a příběh posunout. Rozhodně by se to dalo udělat méně divnou a nucenou formou.

Úplně mi nepasuje ani nový systém vylepšování postavy, který je aktuálně možný jenom a pouze přes vývojový strom za dovednostní body. Pryč je výroba větších batohů nebo sumek na náboje či výbušniny ze zvířecích kůží, dostávání zkušenostních bodů za plnění úkolů a následný zisk bodů do pavouka. Nově je potřeba plnit výzvy (zabít x lidí brokovnicí, lukem, výbušninou, leť tak, a tak daleko, posbírej nějaké věci a další), za které následně dostanete body. Tenhle systém mi nevyhovuje v tom, že mě tak nějak nutí do činností, do kterých se mi nechce (moc nehraju s brokovnicí a celkově se člověk snaží hrát potichu s lukem nebo mám na zbraních tlumič), ale když chci body, budu je muset dělat, abych si mohl vylepšit mou vysněnou dovednost. Bodů není nikdy dost a člověk je ve výsledku rád za každý z nich. Někomu se to může líbit, ale já si připadám hnán do kouta, což u hry s otevřeným světem nechci.

Lov zvěře a nově ryb tvoří loveckou část, kdy jejím hlavním cílem tak již není výroba nových věcí, ale získání peněz. Těch budete potřebovat opravdu dost, jelikož každá blbost se za patřičný obnos dá koupit. V případě, že by vás lov nezaujal, můžete pro získání dostatku financí plnit hromadu vedlejších úkolů na které narazíte po celém světě.

Svět je nejen obrovský, ale také nádherně zpracovaný. Každá jeho část má nějakou stylizaci, nechybí jezera, husté lesy, ranní mlhy a celá řada detailů, díky nimž je svět opravdu živoucím organismem. Na Xbox One X všechno funguje bez nějakých zádrhelů, i když občas nějaká ta textura nebo objekt v dálce doskočí. Upřímně jsem se grafické stránky hodně bál, protože Dunia Engine provází všechny díly série, ale je vidět, že prochází neustálým upgradem, takže Far Cry 5 vypadá opravdu skvěle. Milým standardem her od Ubisoftu je pak kompletní česká lokalizace, která nechybí ani v tomto případě. Přeloženo je úplně všechno, co se přeložit dalo, takže vám žádný text, telefonní záznamník nebo rozhovor neuteče.

Far Cry 5 si jde dost dobře užít v jednom hráči, ale pozvat se dají i kamarádi. Může jich být až šest a je pouze na domluvě, čemu se budete chtít věnovat. Příběh jde hrát kooperativně, kdy může hrát jeden kamarád plus jeden najatý žoldák anebo je k dispozici Far Cry Arcade. V něm se dají hrát a tvořit nejrůznější mapy a herní režimy, které nemusí pocházet jenom od vývojářů. Díky editoru není problém vytvořit nejrůznější šílenosti, kdy jsme omezeni pouze naší představivostí a také faktem, že na každé straně může být maximálně 6 hráčů v případě PvP módů. Multiplayerové možnosti jsou tak velice široké a je pouze na chuti hráčů, čemu se budou chtít věnovat.

8

Páté pokračování série Far Cry se na první pohled jeví jako jízda ve vyjetých kolejích a do jisté míry to tak je. Pod kapotou se však skrývají nové herní možnosti a přepracované mechaniky, díky čemuž se známá hra jinak hraje, takže do jisté míry inovace dorazila, což jsme všichni chtěli. Hope County k tomu i skvěle vypadá, takže Far Cry 5 s klidným svědomím doporučím všem zájemcům o pořádnou akční jízdu.
  • Radek Jakubec

znovu super recenze 🙂 zítra mě hra dorazí, tak snad to bude pořádná jízda 🙂

• Piro

Mam ji predzakoupenou na storu. I nainstalovanou. Dostupnost byla 27.3. 0:00, ted cas zmizel, ale hra porad nejde spustit. S tim, ze ji poustim moc brzo, at to zceknu na storu, ale tam se dozvim prd 🙂 Tak me to nasr***.

• Piro

Tak oni to posunuli, nebo to ms mel blbe.

• Harrier

LoL tohle není možný…. ten kdo má xbox a kupuje v předprodeji,by měl vědět, že každá hra co vychází jde spustit v 10:00 !!!!

• Martin Kvašsay

To není pravda, kupoval jsem A Way out, a šel normálně hrát už v pátek v 00:01.

• Harrier

Díky časovému posuvu se hry v evropě dají hrát ten den vydání od 10:00 😎

• Martin Kvašsay

Tak to vůbec, nakoupil jsem na storu už x her v předobjednávce, a vždy šli hned po půlnoci v den vydání.

• Piro

No prave ze to neni pravda. Treba u toho way out to slo v ten cas, ktery byl na c
            CZ MS storu, tj. 0:00. Presne jak tady pise Martin. Ale ne vzdy je to od pulnoci, myslim ze zrovna KC bylo nejak dopoledne. Ale proste ten uvedeny cas odpovidal. Kdyz tam bylo u nejake hry treba 20.2. 6:00, tak to slo od 6:00 a nic si nemusis pripocitavat. To by se pak treba v australii asi uplne zblaznili, tam by jim to nesedelo skoro o den 🙂 Tady to ted proste jen nejak zahaprovalo.

• Martin Kvašsay

Přesně jak píšeš. 🙂

• Piro

Mate u xone X v nastaveni nakou moznost si vybrat mezi 4k, nebo lepsimi detaily? Na PS Pro to pry je. Ja to na X nikde nevidim.

Taky sem tam žádnou možnost volby u grafiky nenašel

• Martin Kvašsay

Taky jsem hledal, a je tam jen nastavení HDR. Myslel jsem, jestli to třeba nepřidají day one patchem.

• Tomáš Burda

Ted nevim kde přesně,ale v nastavení xboxu je nekde volba,kde si zaškrtnete zda chcete stahovat hry ve 4k nebo když to necháte odsktle,tak se budou stahovat v normalim rozlišení.

To platí jen u konzolí Xbox One a Xbox One S. Xbox One X 4K obsah stahuje sám, automaticky.

• Martin Kvašsay

On ale myslí nastavení grafiky ve hře. Výkonný režim (1080p 60fps), 4k rozlišení ( 2160p a 30 fps).

• JR2D2

Spekulace: Kdo pořídil, season pass k 5 dilu, ziska zdarma remake far cry 3 classic edition. Mysli někdo ze ubisoft předela postupně i ostatni predchazejici dily. Tohle by tomu mohlo nasvedcovat http://farcry.wikia.com/wiki/Far_Cry_Classic

22. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Prey: Mooncrash

Podle mnohých, to prej byla jedna z nejlepších her loňského roku a další skvělý milník studia Arkane. Jiní naopak tvrdí, že směsky všech možných titulů prej nehrají, protože originalita světem otáčí. A prej už to stejně nebylo ono, protože chyběl indián, obaly od ohnivé vody a emzáci balancující mezi genialitou a parodií. Prej se to jmenovalo Prey a podle tvůrců jedna zastávka u ní rozhodně nestačí. A víte co? Já souhlasím,...

»
21. 06. 2018 • DandyCZE2

Recenze: The Elder Scrolls Online: Summerset (Xbox)

Krásný, kouzelný, nebezpečný a úžasný svět The Elder Scrolls se rozšiřuje. Musím uznat, že na tohle rozšíření jsem se hodně těšil. Svět TESO jsem si užíval od samého začátku, a to i přes mírný pokles úrovně hry a tápání autorů, kam hru posunout. Pořád jsem cítil jakýsi rozkol mezi hraním singleplayeru a týmové hry. Spousta vychytávek jako gildy procházela a stále prochází vývojem, ale za mě osobně tam vidím velký...

»
20. 06. 2018 • chaosteorycz8

Recenze: Jurassic World Evolution

Nemám rád dojení značek z mého dětství. Jednak mi kazí příjemné vzpomínky, kdy jsem byl ochotný pojít v noci žízní, jen abych náhodou nepotkal v kuchyni velociraptora a pak si myslím, že už se nikdy nemůžou vyrovnat originálu. Jsou ovšem série, a není jich příliš, u kterých jsem ochotný zalít vlastní hrdost do betonu a panáčkovat u kina jak ratlík. Stačí pár tónů od Johna Williamse, táhlý záběr na helikoptéru mířící na ostrov...

»
17. 06. 2018 • p.a.c.o4

RECENZE: MotoGP 18

Šampionát MotoGP je skvělou podívanou, kdy při žádném závodě není nouze o dramatické situace a spoustu předjíždění. Navíc upadnout může při riskantnějších manévrech každý, tudíž nic není předem dané. Tento adrenalin se nám snaží nabídnout i virtuální zpracování této značky s oficiální licencí, a i letos ho mají na svědomí Italové z Milestone. MotoGP 18 se chlubí v PR materiálech celou řadou novinek, ovšem to už je taková klasika.

»
14. 06. 2018 • chaosteorycz2

Recenze: Vampyr

Před čtením dalších řádků se nejprve ujistěte, že jste dostatečně vybaveni na boj s nočními predátory. Jako základ zkontrolujte zásoby česneku. Jestliže jich nemáte dostatek na rozvěšení po místnosti, udělejte si alespoň česnečku nebo topinky. Hned v závěsu rozmlaťte libovolnou židli, přednostně dřevěnou, a z rovných částí utvořte kříž. Pokud nevíte, jak vypadá, zanedbali jste některé základy vašeho vzdělání. Nic nezkazíte ani vložením složeného Masaryka do kostelní pokladničky. Lépe pak budete vyjednávat s knězem...

»
05. 06. 2018 • lindros88cze1

RECENZE: ONRUSH

Britské Evolution Studios bylo jedním ze studií, které se zabývalo čistě vývojem závodních her, a byli v tom dobří. Za dob PS2 tito tvůrci stvořili sérii WRC, kdy ještě stála za to, abyste si ji nepletli s dnešními béčky. Poté přešli na šílené akční závody MotorStorm pro PS3 a opět se jednalo o slušný úspěch, ale tuto generaci se jim moc nedařilo a Sony se rozhodla studio rozpustit. Většina vývojářů ale využila...

»
04. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Aragami Shadow Edition

Ara… co? To bude nějaká logická hra o skládání papíru do těch titěrných zvířat nebo ne? Ale s tím sympatickým ninjou na obalu to asi neklapne. Trochu působí jako japonský Deadpool, což určitě naznačuje, že půjde o krvavou rubačku, plnou useknutých končetin, zatímco hlavní hrdinu bude odříkávat haiku napsanou uťatým prstem. Ale moment. Čmoudí se mu z ruky, takže Aragami bude nakonec budovatelská hra o pěstování tabáku na úpatí hory Fuji. Ne?...

»
02. 06. 2018 • p.a.c.o2

RECENZE: Tennis World Tour

Sportem ku zdraví a trvalé invaliditě. To je úsloví, které sice zastánci pohybu nemají úplně v lásce, ale když se podívám po lidech ze svého okolí, skoro bych mu dal za pravdu. Pár sportovců z mého okolí to zkoušelo a problémy je dostihly, protože i zde platí, že nic se nemá přehánět. Někdo může namítnout, že v případě virtuálních sportů zranění nehrozí, což také není úplná pravda. Tenisový loket a bolavé prsty budiž...

»