RECENZE: FIFA 18

Autor: lindros88cze Publikováno: 4.10.2017, 14:24

Publikováno: 4.10.2017, 14:24

Je autorem 115 článků

Loňská FIFA 17 měla určitá pozitiva i negativa. Na jednu stranu nás EA potěšila s příběhovým režimem, který opravdu zabodoval, ať už jde o vývoj hráče či samotné úseky příběhu, které vás dokázaly vtáhnout do hry. Ovšem na druhou stranu, hratelnost byla faulována přehnanými animacemi, směšnou umělou inteligenci a podivnou fyzikou.

Tento rok nás tak FIFA 18 příjemně překvapila, zvláště když vezmete v potaz, že udržet každý rok hru zajímavou je obtížně. Konkurenční PES se navíc v poslední době dostal do formy a tak je na místě, aby EA mákla. Samozřejmě to není dokonalé, ale kromě trochu nešikovného pokračování režim Cesta, si letošní ročník dává základy pro vyváženější a realističtější pocit ze hry, který nám snad bude nabídnut příští rok.

Když spustíte hru, všimnete si dvou věcí. První z nich je, že žádná jiná hra nedokáže zachytit podobu profesionálního sportu lépe než FIFA. Zatímco NBA 2K dokáže vystihnout životní styl basketbalistů a Madden NFL přehnanou komerčnost, FIFA 18 obratně vyvažuje akci na hřišti, správu týmu a atmosféru stadiónu, abyste tak dostali propracovaný a především zábavný herní zážitek.

Druhou věcí, které si hráči, především ti stálí, všimnou, je, jak moc je realističtější pohyb hráčů na hřišti, ať už jste o vaše hráče či ty ovládané umělou inteligencí. V minulých ročnících měli neaktivní hráči tendenci se jen tak toulat v určitých místech, dokud je vaše hra nedonutila určitě zareagovat, ať už přejít pořádně do útoku nebo podpořit obranu. Ve FIFA 18 tito neaktivní hráči daleko lépe vnímají situaci na hřišti a pomáhají vytvořit prostor pro šance.

Další pěknou novinkou z hlediska hratelnosti je daleko přesnější fyzika. Míč už nepůsobí těžkopádně a stejně tak ani opakující se animace. FIFA se teď hraje daleko lépe. Máte kontrolu nad každou přihrávkou, střelou či při bojích o míč. Změny ve směru a obratná práce nohou jsou zcela ve vašich rukou, aniž by vás hra vytlačila z předem daných situací.

Loni nám EA Sports naservírovala úvod příběhové režimu Cesta, v němž se hráči ocitnou v roli mladého, ale talentovaného Alexe Huntera. Tvůrci se tehdy nejspíše poučili z některých RPG svého chlebodárce a dobře napsaný režim nabídl hráčům dobře vyváženou kombinaci příběhových scén, vývoje hráče na hřišti a cituplné vyprávění. To vše spolu s větvenými dialogy, které měly opravdu vliv na situaci.

Tuto sezónu nás ale čeká pokulhávající pokračování Cesty. Zatímco struktura zůstala zachována, příběh nabízí kýčovité vyprávění a omšelá klišé sportovních filmů, a hlavním středobodem už tak není Alex Hunter, ale spíše ti, co se kolem něj motají. A to včetně nepříliš povedených scén se skutečnými hvězdami fotbalu, které narušují vážnou atmosféru, kterou se příběh snaží navodit.

Zatímco se režim Cesta stále snaží vyprávět příběh, rozhodnutí už nemají takový dopad a předem dané scény vůbec nepůsobí dojmem, že by je nějak ovlivnily vaše činy. Mnoho z vás, které bavila původní zápletka, Hunterův návrat zaujme, ale stejně tak vás může velmi rychle omrzet jako Esmeralda.

Další klíčovou novinkou tohoto ročníku je rozšíření režimu kariéry, kdy jako manažer týmu získáte větší moc a více možností. Skautování hráčů a vyjednávání smluv je mnohem propracovanější a výsledky mohou být často nečekané, což vytváří více napětí a nátlak, než kterákoliv scéna z Cesty.

Ostatní režimy jako populární FIFA Ultimate Team pokračuje stejným směrem jako vždy, takže je nadále stejně zábavný a především přístupný. FIFA 18 nadále odvádí dobrou práci při uvítání nováčků do svých režimů, a to formou šikovných tutoriálů a videí, které hráče obeznámí s nezbytnými věcmi.

Za výrazný přírůstek považujeme Squad Battles, jež vám umožní soutěži off-line proti jiným týmům, jež jsou sestaveny skutečnými online hráči, aby tak zelenáči ve hře pro více hráčů řádně zjistili rozdíly mezi off-line a on-line hrou. Navíc za své úspěchy postupují po žebříčku. Jelikož jsou hráči těchto mužstev průběžně aktualizovány na základě jejich výkonu v režimu Ultimate Team, pokaždé se jedná o svěží výzvu.  Máte se tak neustále čím zabavit, ačkoliv nehraje on-line.

8

FIFA 18 nakonec není příliš velkým pokrokem oproti loňskému ročníku, ale vývojáři napravili to nejdůležitější, zvláště co se hratelnosti týče. Zatímco ostatní herní režimy nepřináší mnoho změn, je alespoň jasné, že si EA uvědomuje skutečnost, že jí konkurence dýchá na krk a je ochotna přinést zajímavé změny, aby si udržela prvotní pozici. Ovšem v jednom ji PES nikdy netrhne, a to ve špičkové české textové lokalizaci a výjimečně letos i přítomnosti AC Sparta Praha.
  • petrik85

Fifa 18 už by měla být ve vaultu. Jestli mě mobil neplete. 😀

»