RECENZE: Forza Motorsport 3

Autor: lindros88cze Publikováno: 23.10.2009, 12:40

Publikováno: 23.10.2009, 12:40

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

lindros88cze

lindros88cze

Je autorem 107 článků

Poslední z trojice nejočekávanějších závodních her letošního roku právě dorazila do obchodů. Forza Motorsport 3 nabízí přes 400 vozů a více než 100 závodních tratí. Stačí přičíst slib o úžasné grafice ve vysokém rozlišení a máme tu papírového adepta na jednu z nejlepších závodních her. Splnila Forza 3 očekávání a vyhraje alespoň letošní trojboj? autorem recenze je Jake

Hra je nabitá od prvního do posledního detailu a tak se roztahuje na datovou stopu rovnou dvou dvd. Střídání médií samozřejmě nepřichází v úvahu, takže je tu možnost nainstalovat si obsah druhého dvd na hdd. Odmítnout nainstalování lze sice jednoduše, ale později většina hráčů stejně podlehne.  Část z těch suprových vozů v „prodejně“ prostě bude chybět a vy je přeci musíte mít!

Fyzikální model byl celkem vymakaný již minule. Pro pořádné vyzkoušení bylo nejlepší sebrat přetáčivou zadokolku i nedotáčivou předokolku a obě auta výkonnostně přetunit. Na trati je potřeba otestovat zcela odlišné vozy, tudíž ty s pohonem 4×4 vynecháme. Zadokolka Opel Speedster se stává těžce ovladatelným kolosem, který nemá daleko k přetočení při každém, byť jen trochu výraznějším, brnknutí o plyn. Jak vlastně vyrovnat přetáčivý smyk se vyučuje i v autoškole – stačí ubrat plyn a kontrovat volantem proti směru smyku a máte vyhráno. A přesně to se při dostatečném citu stane i ve hře. Žádné neočekávané utrhnutí od vozovky jako většinou v sérii NFS, nýbrž ladný smyk jako od mistra driftu.

Nedotáčivá a taktéž přehnaně vyladěná předokolka se však nestává lepším řešením. I tady fungují fyzikální zákony skvěle a co se děje v reálu, děje se i zde. VW Scirocco vyhnané až do skupiny S prezentuje občasnou potřebu pomoci si ruční brzdou. I nyní se vůz zachová uvěřitelně a řidič se řítí do další zatáčky. Snad opět neprobrzdí… Přes veškerou realitu si hra zachovává i špetku arkády díky možnosti vybrat si obtížnost či pozapínat pomocníky jako ABS, EBS a další. Pokud někdo v okolí říkal: „Ty si Forzu nezahraješ, umíš leda arkádové NFS“, tak mu rozhodně nevěřte! Jediné co musím vytknout je dle mě nepoužitelné zobrazování červených (brzdných) šipek. To by závodník chodil na brzdy jak blázen a stejně by zatáčku nevybral. Mnohem lepší je naučit se odhadovat kdy a jak moc chodit na brzdy.

Forza 3 nabídne nejhezčí grafické propracování aut, tratí a vlastně celého okolí, které se kdy na Xboxu objevilo. Záměrně jsem nenapsal nejlepší, protože by se určitě objevil nějaký šťoural a začal počítat polygony. Na poměrně malém LCD monitoru připojeném pouze přes analog je obraz luxusní. Nakonec se podařilo vyzkoušet Forzu na velké LCD TV s pomocí HDMI kabelu. Pro objektivní srovnání jsem si přibalil i Forzu 2 a Shifty. Teprve pak byl ten rozdíl vidět. Propracování do posledního detailu, nádherné vykreslování a k tomu bezkonkurenční pohled z kokpitu. Nezaměnitelný pohled na bezkonkurenční Full HD obraz zakončil až příchod hostitele slovy: „To koukáte na Top Gear?“. Ne, tento televizní pořad to opravdu nebyl. Stále jsme s otevřenými ústy sledovali krásně propracované hory v okolí exotické trati.

Vraťme se však k nepřekonatelným herním číslům. Přes 400 vozů od sériových pleček přes sportovní verze až po supersporty či dokonce závodní speciály. Každé auto lze sice za velké množství bodů vylepšit o několik tříd, ale výhodněji vyjde rovnou pořízení něčeho výkonnějšího. Koncepce vozu prostě není původně určena na vysoké výkony. Přehnané vyladění pak většinou skončí jen u těžce ovladatelného vozu. Koupě Ferrari místo natuněného Fiatu 500 Abarth je opravdu na místě. K čemu by ovšem bylo tolik vozů, kdyby je nebylo kde prohánět. Přesné proto je ve Forze více než 100 závodních tratí počítaje vedle těch reálných i pár absolutně exotických. Samozřejmě nechybí různé varianty jednotlivých tratí a tak ani toto číslo není zdaleka konečné.

Když už jsme se zasekli na závodní trati, tak je nutné neopomenout neohrabanost oponentů. To že do hráče občas ťuknou, sice není vůbec na škodu, ale většinou je to z jednoho jediného důvodu – AI drží svojí a zároveň v podstatě ideální jízdní stopu až moc přesně. Chtělo by to jen nějakou tu špetku náhodně generovaných chyb jako je i malé nedobrzdění do zatáčky. Soupeři tedy vůbec nejsou tak agresivní, jak se zpočátku zdálo.

Vylaďování všech aut po vizuální i výkonnostní stránce je dotáhnuto téměř k dokonalosti. Konkurence se dlouhá léta snaží o to, co se ve Forze 3 povedlo, aniž by na to byl kladen důraz. Vizuální úpravy nejsou nijak přehnané a nabízí jen základní věci jako ráfky, přední nárazník, přítlačné křídlo, barvy, obtisky a polepy. Ovládání umísťování obtisků je celkem přesné a stačí trocha cviku. Vytvořené polepy resp. rovnou celé sady vizuálního vzhledu vozu pak lze prodat přes internet a za obdržený výdělek si hráč může pořídit polepy od jiných uživatelů a další vylepšení.

Výkonnostní tuning nabízí širokou škálu úprav. Základní volba “rychlé vylepšení“ vylepší vůz na maximum jen v rámci kategorie, takže pro získání ještě lepšího stroje je potřeba pohrabat se pod kapotou po svém. Nedoporučuji žádné zbrklosti, jelikož je zbytečné začít se zvyšováním výkonu výměnou vnitřností sériového motoru. Prvním krokem nesmí být nic jiného, než zakoupení motoru závodního a až poté měnit klikovou hřídel a podobné součástky. V pokročilém tuningu už hráče nikdo nehlídá a proto je potřeba si na vše myslet. Nemůžete totiž narvat všechny kredity do zrychlení a rychlosti, když pak nebudou stačit brzdy. Mějte tedy na paměti, že je potřeba upravovat i podvozek a ovládání.

Zajímavým doplňkem celé hry jsou všudypřítomné tipy a informace, které navíc zkracují čekání na načtení závodu. Pokud vám budou rodiče nadávat na vaše věčné hraní, tak jim dokažte opak. S Forzou 3 se dozvíte například to, kdy jel Enzo Ferrari svůj první závod nebo kdy založil stáj Scuderia Ferrari. Občas se hráč nad poznámkami opravdu zasměje. Nejzajímavější je pak upozornění zobrazované v úvodní obrazovce. Tím je fakt, že hra nesimuluje aktivaci airbagů 🙂

Multiplayer jsme bohužel neměli s kým dostatečně otestovat. Možná se k němu časem vrátíme v nějakém speciálním článku. Offline možnost, tedy splitscreen, je jako vždy vhodný pouze na dostatečně velkou obrazovku.

9

Verdikt

Závěrem nezbývá nic jiného než vyhodnotit výsledky letošního přímého souboje Forzy 3 s Shiftem a přibalit i vedlejší konkurenci v podobě špinavého závodění v DiRT 2. Forza 3 přinesla několik novinek a tou nejlepší je výše nezmíněná možnost kdykoli si přetočit závod zpět a napravit svou chybu. Tato funkce je dobrá především pro ty, co jezdí neustále na hraně. Někde sice hlodá červíček pochybností, protože by se třetí díl mohl zdát jen jakousi nastavovanou kaší. Něco na tom asi bude, ale rozhodně ne v takové míře, jako třeba u NFS: Most Wanted a následném Carbonu. Shift odešel poražen, DiRT 2 nevyhraje ani neprohraje. Forza nabízí výrazně lepší grafiku i ovladatelnost. Na druhou stranu DiRT 2 nikdy skvělé ovládání nesliboval a oproti Forze má takové to „něco“. Říká se tomu příchuť, která hráče naláká, i když mají odježděno x hodin ve všech možných závodních hrách. V tomhle ohledu končí boj nerozluštitelnou remízou. Je tedy pouze na vás jestli zvolíte okruhové, asfaltové a celkem čisté závody nebo prach, špínu a drsné bouračky.
22. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Prey: Mooncrash

Podle mnohých, to prej byla jedna z nejlepších her loňského roku a další skvělý milník studia Arkane. Jiní naopak tvrdí, že směsky všech možných titulů prej nehrají, protože originalita světem otáčí. A prej už to stejně nebylo ono, protože chyběl indián, obaly od ohnivé vody a emzáci balancující mezi genialitou a parodií. Prej se to jmenovalo Prey a podle tvůrců jedna zastávka u ní rozhodně nestačí. A víte co? Já souhlasím,...

»
21. 06. 2018 • DandyCZE2

Recenze: The Elder Scrolls Online: Summerset (Xbox)

Krásný, kouzelný, nebezpečný a úžasný svět The Elder Scrolls se rozšiřuje. Musím uznat, že na tohle rozšíření jsem se hodně těšil. Svět TESO jsem si užíval od samého začátku, a to i přes mírný pokles úrovně hry a tápání autorů, kam hru posunout. Pořád jsem cítil jakýsi rozkol mezi hraním singleplayeru a týmové hry. Spousta vychytávek jako gildy procházela a stále prochází vývojem, ale za mě osobně tam vidím velký...

»
20. 06. 2018 • chaosteorycz8

Recenze: Jurassic World Evolution

Nemám rád dojení značek z mého dětství. Jednak mi kazí příjemné vzpomínky, kdy jsem byl ochotný pojít v noci žízní, jen abych náhodou nepotkal v kuchyni velociraptora a pak si myslím, že už se nikdy nemůžou vyrovnat originálu. Jsou ovšem série, a není jich příliš, u kterých jsem ochotný zalít vlastní hrdost do betonu a panáčkovat u kina jak ratlík. Stačí pár tónů od Johna Williamse, táhlý záběr na helikoptéru mířící na ostrov...

»
17. 06. 2018 • p.a.c.o4

RECENZE: MotoGP 18

Šampionát MotoGP je skvělou podívanou, kdy při žádném závodě není nouze o dramatické situace a spoustu předjíždění. Navíc upadnout může při riskantnějších manévrech každý, tudíž nic není předem dané. Tento adrenalin se nám snaží nabídnout i virtuální zpracování této značky s oficiální licencí, a i letos ho mají na svědomí Italové z Milestone. MotoGP 18 se chlubí v PR materiálech celou řadou novinek, ovšem to už je taková klasika.

»
14. 06. 2018 • chaosteorycz2

Recenze: Vampyr

Před čtením dalších řádků se nejprve ujistěte, že jste dostatečně vybaveni na boj s nočními predátory. Jako základ zkontrolujte zásoby česneku. Jestliže jich nemáte dostatek na rozvěšení po místnosti, udělejte si alespoň česnečku nebo topinky. Hned v závěsu rozmlaťte libovolnou židli, přednostně dřevěnou, a z rovných částí utvořte kříž. Pokud nevíte, jak vypadá, zanedbali jste některé základy vašeho vzdělání. Nic nezkazíte ani vložením složeného Masaryka do kostelní pokladničky. Lépe pak budete vyjednávat s knězem...

»
05. 06. 2018 • lindros88cze1

RECENZE: ONRUSH

Britské Evolution Studios bylo jedním ze studií, které se zabývalo čistě vývojem závodních her, a byli v tom dobří. Za dob PS2 tito tvůrci stvořili sérii WRC, kdy ještě stála za to, abyste si ji nepletli s dnešními béčky. Poté přešli na šílené akční závody MotorStorm pro PS3 a opět se jednalo o slušný úspěch, ale tuto generaci se jim moc nedařilo a Sony se rozhodla studio rozpustit. Většina vývojářů ale využila...

»
04. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Aragami Shadow Edition

Ara… co? To bude nějaká logická hra o skládání papíru do těch titěrných zvířat nebo ne? Ale s tím sympatickým ninjou na obalu to asi neklapne. Trochu působí jako japonský Deadpool, což určitě naznačuje, že půjde o krvavou rubačku, plnou useknutých končetin, zatímco hlavní hrdinu bude odříkávat haiku napsanou uťatým prstem. Ale moment. Čmoudí se mu z ruky, takže Aragami bude nakonec budovatelská hra o pěstování tabáku na úpatí hory Fuji. Ne?...

»
02. 06. 2018 • p.a.c.o2

RECENZE: Tennis World Tour

Sportem ku zdraví a trvalé invaliditě. To je úsloví, které sice zastánci pohybu nemají úplně v lásce, ale když se podívám po lidech ze svého okolí, skoro bych mu dal za pravdu. Pár sportovců z mého okolí to zkoušelo a problémy je dostihly, protože i zde platí, že nic se nemá přehánět. Někdo může namítnout, že v případě virtuálních sportů zranění nehrozí, což také není úplná pravda. Tenisový loket a bolavé prsty budiž...

»