RECENZE: Forza Motorsport 3

Autor: lindros88cze Publikováno: 23.10.2009, 12:40

Publikováno: 23.10.2009, 12:40

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

lindros88cze

lindros88cze

Je autorem 110 článků

Poslední z trojice nejočekávanějších závodních her letošního roku právě dorazila do obchodů. Forza Motorsport 3 nabízí přes 400 vozů a více než 100 závodních tratí. Stačí přičíst slib o úžasné grafice ve vysokém rozlišení a máme tu papírového adepta na jednu z nejlepších závodních her. Splnila Forza 3 očekávání a vyhraje alespoň letošní trojboj? autorem recenze je Jake

Hra je nabitá od prvního do posledního detailu a tak se roztahuje na datovou stopu rovnou dvou dvd. Střídání médií samozřejmě nepřichází v úvahu, takže je tu možnost nainstalovat si obsah druhého dvd na hdd. Odmítnout nainstalování lze sice jednoduše, ale později většina hráčů stejně podlehne.  Část z těch suprových vozů v „prodejně“ prostě bude chybět a vy je přeci musíte mít!

Fyzikální model byl celkem vymakaný již minule. Pro pořádné vyzkoušení bylo nejlepší sebrat přetáčivou zadokolku i nedotáčivou předokolku a obě auta výkonnostně přetunit. Na trati je potřeba otestovat zcela odlišné vozy, tudíž ty s pohonem 4×4 vynecháme. Zadokolka Opel Speedster se stává těžce ovladatelným kolosem, který nemá daleko k přetočení při každém, byť jen trochu výraznějším, brnknutí o plyn. Jak vlastně vyrovnat přetáčivý smyk se vyučuje i v autoškole – stačí ubrat plyn a kontrovat volantem proti směru smyku a máte vyhráno. A přesně to se při dostatečném citu stane i ve hře. Žádné neočekávané utrhnutí od vozovky jako většinou v sérii NFS, nýbrž ladný smyk jako od mistra driftu.

Nedotáčivá a taktéž přehnaně vyladěná předokolka se však nestává lepším řešením. I tady fungují fyzikální zákony skvěle a co se děje v reálu, děje se i zde. VW Scirocco vyhnané až do skupiny S prezentuje občasnou potřebu pomoci si ruční brzdou. I nyní se vůz zachová uvěřitelně a řidič se řítí do další zatáčky. Snad opět neprobrzdí… Přes veškerou realitu si hra zachovává i špetku arkády díky možnosti vybrat si obtížnost či pozapínat pomocníky jako ABS, EBS a další. Pokud někdo v okolí říkal: „Ty si Forzu nezahraješ, umíš leda arkádové NFS“, tak mu rozhodně nevěřte! Jediné co musím vytknout je dle mě nepoužitelné zobrazování červených (brzdných) šipek. To by závodník chodil na brzdy jak blázen a stejně by zatáčku nevybral. Mnohem lepší je naučit se odhadovat kdy a jak moc chodit na brzdy.

Forza 3 nabídne nejhezčí grafické propracování aut, tratí a vlastně celého okolí, které se kdy na Xboxu objevilo. Záměrně jsem nenapsal nejlepší, protože by se určitě objevil nějaký šťoural a začal počítat polygony. Na poměrně malém LCD monitoru připojeném pouze přes analog je obraz luxusní. Nakonec se podařilo vyzkoušet Forzu na velké LCD TV s pomocí HDMI kabelu. Pro objektivní srovnání jsem si přibalil i Forzu 2 a Shifty. Teprve pak byl ten rozdíl vidět. Propracování do posledního detailu, nádherné vykreslování a k tomu bezkonkurenční pohled z kokpitu. Nezaměnitelný pohled na bezkonkurenční Full HD obraz zakončil až příchod hostitele slovy: „To koukáte na Top Gear?“. Ne, tento televizní pořad to opravdu nebyl. Stále jsme s otevřenými ústy sledovali krásně propracované hory v okolí exotické trati.

Vraťme se však k nepřekonatelným herním číslům. Přes 400 vozů od sériových pleček přes sportovní verze až po supersporty či dokonce závodní speciály. Každé auto lze sice za velké množství bodů vylepšit o několik tříd, ale výhodněji vyjde rovnou pořízení něčeho výkonnějšího. Koncepce vozu prostě není původně určena na vysoké výkony. Přehnané vyladění pak většinou skončí jen u těžce ovladatelného vozu. Koupě Ferrari místo natuněného Fiatu 500 Abarth je opravdu na místě. K čemu by ovšem bylo tolik vozů, kdyby je nebylo kde prohánět. Přesné proto je ve Forze více než 100 závodních tratí počítaje vedle těch reálných i pár absolutně exotických. Samozřejmě nechybí různé varianty jednotlivých tratí a tak ani toto číslo není zdaleka konečné.

Když už jsme se zasekli na závodní trati, tak je nutné neopomenout neohrabanost oponentů. To že do hráče občas ťuknou, sice není vůbec na škodu, ale většinou je to z jednoho jediného důvodu – AI drží svojí a zároveň v podstatě ideální jízdní stopu až moc přesně. Chtělo by to jen nějakou tu špetku náhodně generovaných chyb jako je i malé nedobrzdění do zatáčky. Soupeři tedy vůbec nejsou tak agresivní, jak se zpočátku zdálo.

Vylaďování všech aut po vizuální i výkonnostní stránce je dotáhnuto téměř k dokonalosti. Konkurence se dlouhá léta snaží o to, co se ve Forze 3 povedlo, aniž by na to byl kladen důraz. Vizuální úpravy nejsou nijak přehnané a nabízí jen základní věci jako ráfky, přední nárazník, přítlačné křídlo, barvy, obtisky a polepy. Ovládání umísťování obtisků je celkem přesné a stačí trocha cviku. Vytvořené polepy resp. rovnou celé sady vizuálního vzhledu vozu pak lze prodat přes internet a za obdržený výdělek si hráč může pořídit polepy od jiných uživatelů a další vylepšení.

Výkonnostní tuning nabízí širokou škálu úprav. Základní volba “rychlé vylepšení“ vylepší vůz na maximum jen v rámci kategorie, takže pro získání ještě lepšího stroje je potřeba pohrabat se pod kapotou po svém. Nedoporučuji žádné zbrklosti, jelikož je zbytečné začít se zvyšováním výkonu výměnou vnitřností sériového motoru. Prvním krokem nesmí být nic jiného, než zakoupení motoru závodního a až poté měnit klikovou hřídel a podobné součástky. V pokročilém tuningu už hráče nikdo nehlídá a proto je potřeba si na vše myslet. Nemůžete totiž narvat všechny kredity do zrychlení a rychlosti, když pak nebudou stačit brzdy. Mějte tedy na paměti, že je potřeba upravovat i podvozek a ovládání.

Zajímavým doplňkem celé hry jsou všudypřítomné tipy a informace, které navíc zkracují čekání na načtení závodu. Pokud vám budou rodiče nadávat na vaše věčné hraní, tak jim dokažte opak. S Forzou 3 se dozvíte například to, kdy jel Enzo Ferrari svůj první závod nebo kdy založil stáj Scuderia Ferrari. Občas se hráč nad poznámkami opravdu zasměje. Nejzajímavější je pak upozornění zobrazované v úvodní obrazovce. Tím je fakt, že hra nesimuluje aktivaci airbagů 🙂

Multiplayer jsme bohužel neměli s kým dostatečně otestovat. Možná se k němu časem vrátíme v nějakém speciálním článku. Offline možnost, tedy splitscreen, je jako vždy vhodný pouze na dostatečně velkou obrazovku.

9

Verdikt

Závěrem nezbývá nic jiného než vyhodnotit výsledky letošního přímého souboje Forzy 3 s Shiftem a přibalit i vedlejší konkurenci v podobě špinavého závodění v DiRT 2. Forza 3 přinesla několik novinek a tou nejlepší je výše nezmíněná možnost kdykoli si přetočit závod zpět a napravit svou chybu. Tato funkce je dobrá především pro ty, co jezdí neustále na hraně. Někde sice hlodá červíček pochybností, protože by se třetí díl mohl zdát jen jakousi nastavovanou kaší. Něco na tom asi bude, ale rozhodně ne v takové míře, jako třeba u NFS: Most Wanted a následném Carbonu. Shift odešel poražen, DiRT 2 nevyhraje ani neprohraje. Forza nabízí výrazně lepší grafiku i ovladatelnost. Na druhou stranu DiRT 2 nikdy skvělé ovládání nesliboval a oproti Forze má takové to „něco“. Říká se tomu příchuť, která hráče naláká, i když mají odježděno x hodin ve všech možných závodních hrách. V tomhle ohledu končí boj nerozluštitelnou remízou. Je tedy pouze na vás jestli zvolíte okruhové, asfaltové a celkem čisté závody nebo prach, špínu a drsné bouračky.
08. 12. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Jagged Alliance: Rage!

Vytahovat na světlo staré značky je stejně moderní, jako nosit brýle a kšandy po dědovi a hrát si na hipstera. Dle hesla: „Když to nejde zremasterovat, udělej další díl“, dostáváme opětovně série, jejichž existence byla už dávno součástí minulosti. A zcela právem, protože v posledních podobách dokázaly sami sebe dostat do slepé uličky.

»
04. 12. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: RIDE 3

Vývojáři z italského studia Milestone mají mezi hráči již nějaké to jméno, protože stojí za celou řadou známých značek. Jejich kvalita je sice velice rozporuplná, ale když řeknu, že se jedná o lehce nadprůměrné tituly, nejspíš to přesně vystihne jejich status. Ne každé studio je schopné chrlit hry stejným tempem, jako to dělají právě Milestone a ještě u nich zajistit nějakou kvalitu. Vždyť jenom letos jsme od nich již dostali tři...

»
30. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Battlefield V

První a druhá světová válka jsou oblíbená témata pro herní zpracování, na která se dá pohlížet z několika úhlů. Nejpočetnější zpracování mají na svědomí střílečky, kam se tyto ozbrojené konflikty našich dějin hodí asi nejvíce. Jeden čas byla děsně „cool“, až hráči začali být přejedeni touto tématikou a vývojáři naštěstí posunuli válku do moderní doby. Já sám si nejsem jist, zda jsem již zapomněl na všechny druhoválečné hry, abych byl nadšený...

»
29. 11. 2018 • chaosteorycz4

Recenze: Darksiders III

Je jedno, jak moc se snažíte změnit osud. Pokud se tak má stát, stane se. Bláboly kartářky uzené v mlžném oparu levného kuřiva neberte na lehkou váhu, protože něco málo na nich bude. Nevěříte? Co Sarah Connorová a oddalování soudného dne? Nebo Glum, jehož osud byl navěky spojen s prstenem? A co nastolení rovnováhy na bojišti, kterému andělé a démoni říkají Země? Téma jak vystřižené pro Roberta Langdona nebo Constantina, mají v tomto...

»
26. 11. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Achtung! Cthulhu Tactics

Kdykoliv se Němci zapletou s okultismem, smrdí to sírou nebo pořádně nevrlými démony. Že byl Hitler přinejmenším fascinován magií a vším, co by mohlo z onoho či jiného světa pomoci jeho armádě k vyhraní války, je známým faktem. Však spousta her, filmů a komiksů s tímto motivem pracuje. Jenže co kdyby Lovecraft nebyl jen skvělý fantasta, ale také spisovatel popisující skutečný kult a reálná monstra? Pak by válečné fronty možná páchly rybinou.

»
25. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Storm Boy

Silné příběhy nejsou doménou jenom knih či filmů, ale stále více se o ně pokoušejí, a dost často i úspěšně, herní vývojáři. Výsledky se různí stejně, jako herní žánry, protože by se dalo říct, že silný příběh jde naroubovat téměř na jakýkoli žánr. Můžeme střílet emzáky a přitom prožívat drama, užívat si malebného světa, který sužují vážné problémy nebo se prohánět po polích a vytvářet si příběhy vlastní.

»
23. 11. 2018 • chaosteorycz7

Recenze: Fallout 76

O tom, jak udělat ze spokojených hráčů smečku štvavých vlků, by některé herní společnosti mohly napsat seminární práci, natočit dokument a vydat pětisvazkovou publikaci. Snaha o rozšíření hráčské základny bohužel vede i k činům, které v konečném důsledku neocení nikdo. Hráči počínaje a propocenými účetními konče. O limitech lidské trpělivosti se v minulosti přesvědčily firmy jako Microsoft, Electronic Arts či Sega. A teď to vypadá, že se u neviditelných mantinelů složí Bethesda.

»
21. 11. 2018 • p.a.c.o8

RECENZE: Farming Simulator 19

Herní svět nabízí nespočet zážitků, díky nimž se můžeme vydat, kam se nám zrovna zachce. Je libo stát se akčním hrdinou a zachraňovat svět? Tady máš zbraň a hurá na to. Chceš prozkoumávat daleké vesmíry? Tvoje loď již čeká. Klidně můžeme sáhnout po nějaké činnosti bližší reálnému světu, protože i portfolio simulátorů je dostatečně široké. A jednou z oblíbených kratochvílí je hraní si na úspěšného farmáře, k čemuž jistě velice dobře poslouží...

»