RECENZE: Forza Motorsport 5 Xbox One
Jako fanoušek aut si nedovedu představit lepší vlajkovou loď nové generace než nejlepší závodní hru na konzoli Xbox. Připravte se, startujeme!
Pokud patříte mezi hardcore fandy konzole Xbox, jistě jste se všemožně snažili získat tento skvost do své sbírky. Nám se to povedlo a tak vám můžeme přinést tuto recenzi. Oblékám svůj závodní oblek, usedám na sedačku a připravuji se na svůj první start Forzy 5. Bohužel hned v úvodu musím říct, že se nepotvrdily informace o české lokalizaci. Ona tam zřejmě je, jenže jazyk se nastavuje pomocí „Locale“, kde však není možné vybrat jinou zemi než jednu z podporovaných. Tím pádem se čeština a její potvrzení prozatím odkládají.
Důležitá je hratelnost, nikoli grafika
Bohužel to v dnešní době není až taková pravda, neboť s nevábnou grafikou můžete na úspěch zapomenout. Naštěstí Forza 5 patří k tomu nejlepšímu, co můžete v prvních hrách na Xbox One vidět. Je to hra dělaná přímo na Xbox One a nejedná se tedy o nějakou předělávku jako Battlefield 4 nebo AC IV. Užívat si budete nádherného zpracování tratí, aut a jejich interiérů. Mně se to letos tak zalíbilo, že hraji snad poprvé z kokpitu. Pohled na detail interiéru auta a rukavic na volantu je prostě strhující. Je jasné, že i přes tuto kvalitu lze v dalších hrách očekávat ještě lepší grafické zpracování. Za největší plus bych však označil zvýšení počtu snímků (framerate).
Ale co ta hratelnost?
Majitelé starších ročníků Forzy jistě nejvíce zajímá změna, kterou Forza 5 přinese. Upřímně nevím, jaké slovo použít (jestli „bohužel“, nebo „naštěstí“), ale jízdní model je dle mého téměř nezměněn. Těšil jsem se zejména na lepší zhodnocení opotřebení pneumatik, případně zlepšení klouzání vozidla po vozovce, ale žádných „vyložených“ změn jsem se nedočkal. Přesto patří Forza 5 k tomu nejlepšímu, co jsem na konzolích hrál, takže si rozhodně vaši pozornost zaslouží.
Pro nováčky této automobilové série bych vypíchl fakt, že se jedná o okruhové závody na reálných tratích (nebo aspoň nějakou částí reálných). Nečekejte žádná nitra a podobné nesmysly. Autoři série Forza staví zejména na autentičnosti, které umě balancují se zábavností. K naprostému vyladění jízdních vlastností vašeho plechového miláčka vám poslouží několik stupňů obtížnosti, takže si na své přijde naprostý laik, co si vystačí s brzdou a plynem, i profík, co dává přednost jízdě se spojkou.
Hratelnost jistě ovlivní i herní režimy, které se oproti Forze 4 nijak nemění
Základním režimem je kariéra, kde si postupně odemykáte nové závody, získáváte peníze a můžete nakupovat a upravovat auta. Nesmím opomenout zmínit tovární příslušnost a získávání slev na úpravy auta. Při každé jízdě získáváte odměnu v podobě bodů za používání konkrétní značky auta. Já se například – pokud to pravidla dovolí – nehnu z kokpitu BMW a tak mám obrovské slevy na úpravy aut této značky.
V kariéře pak nebudete závodit pouze v klasických závodech, ale také v dovednostních soutěžích. Můžete se těšit například na ježdění mezi kužely nebo předjíždění pomalých aut. Všechny tyto mini závody jsou příjemným zpestřením samotného závodění.
Kromě kariéry hraje hlavní prim online ježdění, kde se můžete těšit na pravidelné výzvy od studia Turn 10 a poměřovat se s kamarády a hráči z celého světa. V době psaní recenze se dost podivně filtrovaly tabulky, takže jsem z toho byl dost zmatený, ale to bude jistě opraveno.
Dáte-li tedy přednost online závodům, můžete se okamžitě vrhnout na soupeření s náhodnými protivníky, nebo si vytvořit závody pro své přátele. Při vytváření máte k dispozici opravdu velkou škálu nastavení, což jistě potěší organizátory závodů a soutěží.
V neposlední řadě je tu i možnost závodit s kamarádem přes splitscreen, tedy na jedné rozdělené obrazovce.
Automechanik si opět přijde na své
Běžní uživatelé teď nemusí upadat do mdlob. Ti, kteří se neradi vrtají v milionech nastavení, mohou nakupovat různé pakety, na jejichž základě se jim auta co možná nejlépe a hlavně automaticky upraví na požadovanou úroveň. Měnit barvy a dokupovat spíše kosmetické doplňky, které zásadně neovlivňují jízdní model, je pak samozřejmost.
Pro ty větší šťouraly je tu možnost upravovat výšku podvozku, diferenciál, převodovku a prostě všechno to, co se dá v autě nastavit. Krom toho tato nastavení můžete dále sdílet a prodávat. A o opravdu kvalitní nastavení pro jednotlivé tratě a úkoly je velký zájem.
Udělejte si radost a kupte si auta snů
Ne každý si v reálném světě může dovolit jezdit v tom nejlepším, co je v autosalonech k mání. Série Forza se vždy snaží přivést do garáže nějakou žhavou novinku, jakou je například McLaren P1. Samozřejmě se budou objevovat i další úžasné vozy, za všechny jmenujme třeba model LaFerrari 2013, a to ve formě balíčků. Ceny balíčků a jednotlivých DLC nejsou nijak zanedbatelné. Třeba kompletní „car pack“ vyjde na 49 $, což je pomalu cena plné hry, nicméně běžný hráč si jistě vystačí se základní nabídkou. Celkově jsem s nabídkou aut spokojen, snad až na absenci SUV, které neobměkčilo přidání formulí.
Tratě jsou základem zábavy, ALE…!
O tom, že hra nebude po čase jednotvárná, rozhodují tratě a další drobnosti. Nejprve se zastavme u tratí, což je pro mě osobně největší problém Forzy 5 a opravdu nechápu, co autory vedlo ke snížení počtu tratí. Na jednu stranu sice můžeme radostí vyskakovat do stropu, že je ve hře Praha a lze se tak prohánět kolem orloje, na druhou stranu je úbytek tratí pro dlouhodobou hratelnost velký problém. Očekávám sice, že další tratě se objeví ve formě DLC, ale po 5 dnech intenzivního hraní se u mě začal dostavovat nepříjemný pocit nudy z neustále se opakujících tratí.
Nesmíme zapomenout na hudbu
Ano, hudební doprovod lahodí i letos mému hudebnímu hluchu:-) Osobně si netroufám nějak odborně posuzovat, pouze subjektivně soudím, jestli mě osobně se hudební doprovod zamlouvá. Co se týče zvuků, tak tady jsem ještě skromnější. Moc aut ze hry jsem neslyšel, takže věřím autorům, že zvuky nahráli kvalitně.
A troška počasí by se nenašla?
Bohužel nenašla. Je to velká škoda, že se do hry nepodařilo dostat počasí, ale hlavně s tím spojené jízdní vlastnosti. Tohle je bohužel problém celé série Forzy. Počasí a noc a den nejsou prostě kamarádi a my fanoušci jsme po právu smutní!
Perličky a bonusy
I v páté Forze se můžete těšit na pokračující spolupráci s Top Gearem, takže na vás čekají dovednostní soutěže na známém okruhu.
Pokud vaši přátelé hrají Forzu 5, začnete je potkávat ve svých závodech! Na startu tak neuvidíte seznam vygenerovaných jmen, ale jména svých přátel. Asi nemusím nikterak zdůrazňovat, že atmosféře to dodává obrovský náboj. Vedle jmen se budete snažit překonávat i časy svých přátel, které se objevují jako výzvy během závodu. Za tuhle parádu děkujeme funkci Drivatar.
Za zmínku jistě stojí funkce Autovista, díky které se můžete do detailu prohlížet monoposty. U některých aut je pak detail naprosto věrohodný, takže nemusíte jezdit po špičkových výstavách po celém světě.
Kam s volantem z Xbox 360?
Do záporné kategorie těchto dojmů jistě patří absence volantů, které jsou k Xbox 360. Tento postoj MS je pro mě záhadou a nechápu, proč takto OMEZUJE své fanoušky. Hraní na gamepadu je především pro občasné hráče a dostupnost volantů pro X1 je velmi malá. Pokud udělám jako pilotní hru na novou konzoli závodní simulátor a nemám volant, tak je asi něco špatně, nebo ne?
Na závěr si vám dovolím připomenou naše lokalizované achievementy a skupinu pro seznam Gamertagů, kdo již hraje na Xbox One.
Verdikt
Nebudu zde nijak zastírat své nadšení. Po Forze Horizon, která trošku odbočila, se Forza Motorsport 5 opět vrací do zaběhnutých kolejí, za což jsem velmi vděčný. Posun v hratelnosti a ovládání není nijak velký, ale grafický kabát se povedl. Pokud máte rádi ježdění na Xboxu, tak vám tahle hra nemůže ve sbírce chybět. Funkce Drivatar je pro mě velké plus nejen v hratelnosti, ale hlavně v atmosféře. Maximálního zážitku si pak užijete v online závodění s kamarády. Na druhou stranu nemůžu přehlédnout malý počet tratí, což je v případě lidí, co hrají Forzu celý rok, pořádný políček do tváře.nádherná grafika | málo tratí |
jízdní model | absence počasí |
online závody | chybí den a noc |
komunitní podpora | |
přidání formulí |
Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster
Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...
Recenze FrostPunk 2
Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...
RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions
Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...
Recenze EA Sports FC 25
Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.
Recenze: The House of Da Vinci 3
Umělec a badatel, který se pro mnohé stal synonymem renesance, měl jistě i spoustu koníčků a zálib, jejichž náplň už navždy zůstane střežena minulostí. O mnohém by možná mohly vyprávět stěny jeho příbytku, kde docházelo ke zrodu geniálních myšlenek a dalším jiným aktivitám. Peprné historky nechme bulvárním kamelotům 15. století a místo toho se věnujme třetímu výletu do světa hádanek, v němž je Leonardo průvodcem a zároveň ústředním artefaktem obdivu. A...
Recenze: MindSeize
Kvalitních her speciálního plošinovkového žánru „Metroidvania“ není nikdy dost, takže můžeme být rádi, že je na nás vývojáři chrlí i v moderní době. Koncept 2D plošinovky s drobnými rpg prvky v podobě vylepšování postavy a zbraní, nápaditým designem levelů a rozmanitými nepřáteli s třešničkou na dortu v podobě vychytaných boss fightů, jak se zdá, má stále co říci i modernímu hráči. Dovolím-li si lehce sklouznut k obvyklému videohernímu recenznímu klišé,...
Recenze: Ara: History Untold
Pohled do historie si dnes uděláme s novinkou Ara: History Untold, která hned v den vydání je součástí Xbox Game Passu a je potřeba zdůraznit, že POUZE na PC. Možná si říkáte, proč o tom píšu na XboxWebu, ale vysvětlení je jednoduché. Rádi bychom na našem webu rozjeli kompletní informace o značce Xbox, dočkáte se tak informací i o PC Game Passu. Ale nyní už se pojďme podívat na hru, která nám...
Recenze: Selfloss
Přátelé, 13.9.2024 nám v obchodu xboxu přistál takový malý, drobný titul s názvem Selfloss. Z počátku jsem jsi řekl do čeho jsem se to uvrtal, jelikož jsem převážně hráč FPS, RPG a Survival žánrů. Ale v den kdy nám přišel na svět Selfloss, jsem si ráno udělal čaj, a protože venku pršelo, tak jsem si sedl k Xboxu a s velkou nejistotou zapl hru. To, co následovalo cca 5 hodin...