RECENZE: Forza Motorsport

Autor: HusekD Publikováno: 4.10.2023, 9:06

Publikováno: 4.10.2023, 9:06

HusekD

Je autorem 266 článků

Série Forza Motorsport je tu s námi od prvního Xboxu a za téměř dvě dekády dokázala přilákat milióny virtuálních závodníků. A není se čemu divit. Jedná se o okruhové závody, které dokonale balancují mezi arkádovým jízdním modelem a čistokrevnou simulací. Já osobně patřím mezi jezdce, kteří se přiklání k těžšímu a reálnějšímu zpracování, ale na druhou stranu s přibývajícím věkem nerad odkládám z rukou ovladač. Odjezdil jsem stovky hodin v Assetto Corsa a Project Cars, ale byla to právě Forza Motorsport, která u mě všechny konkurenční série zastínila. Poslední sedmý díl vyšel před šesti lety a stejně jako jeho předchůdci ukončil svojí existenci kvůli licenčním podmínkám. Odstranění takové hry z digitálního obchodu je pokaždé smutnou zprávou, ale dala nám jistou naději, že se už brzy dočkáme jejího nástupce. Vývoj nové Forzy Motorsport ovšem nebyl tak hladký jak si vývojáři představovali a došlo k několika nečekaným odkladům. Herní vývoj ovšem není rozumné uspěchat a vždy je lepší si počkat na hotový produkt, než dostat pouhý polotovar a doufat v jeho brzké opravení. Čas postupně plynul kupředu a nám se konečně dostala do rukou nová Forza Motorsport, která bez číslovky představuje pomyslný restart série. Nyní už se pojďme podívat na to, zdali se to čekání vyplatilo.

Ať už patříte mezi hráče, kteří se zaměřují na ježdění v singlplayeru, nebo dáváte přednost kompetitivnímu závodění, tak má pro vás nová Forza Motorsport v obou případech velké množství zajímavého obsahu. Samotný kariérní režim ovšem nepřináší žádnou velkou inovaci a máme tu opět klasický seznam závodních šampionátů, jako v předchozích dílech. Při vydání se můžete vrhnout na celkem pět odlišných sérií, které se následně rozdělují do dalších kategorií. Každá z nich vám nabídne několik předpřipravených závodů a po jejich kompletním dokončení obdržíte unikátní auto do své sbírky. Neočekávejte zde ale neustálý přísun nových vozů, jako ve Forze Horizon. K dispozici sice máte více než 500 modelů, ale až na pár výjimek si každé auto budete muset zakoupit za našetřené peníze. Odměny za dokončené závody jsou poměrně velkorysé a dokážete si vydělávat dostatečný obnos bez zbytečného grindu.
Každý závod začíná testovací jízdou na tři kola, po které si sami zvolíte, z jakého místa odstartujete. Toto rozhodnutí ve výsledku ovlivní vaše finanční ohodnocení. Je škoda, že zde hráči nemají na výběr z více možností, protože oficiální multiplayer nabízí klasickou šablonu s tréninkem, kvalifikací a následným závodem. Pokud tedy v singlplayeru chcete startovat z vašeho „skutečného místa“, tak se musíte řídit podle zajetého času v tréninku.
Kromě Pohárů konstruktérů jsou tu připravené i speciální série. Ty se vám budou do budoucna postupně odemykat a vývojáři v tomto směru plánují dodávat velké množství nového obsahu. Díky tomu se současná nabídka ještě značně rozšíří.
Nechybí zde samozřejmě i režim volné jízdy. Jedná se o ideální místo, kde si v klidu dokážete nastavit svůj vůz na konkrétní trať, nebo jen potrénujete své dovednosti s novým vozem.

Oficiální multiplayer se skládá z uzavřených a otevřených šampionátů. Pro odemknutí veškerého obsahu je nejprve nutné dokončit několik uvítacích závodů. Jejich úspěšné absolvování vám následně přiřadí osobní ohodnocení na základě stylu vaší jízdy. Poté se už na okruhy dostanete se závodníky s podobnou úrovní jako vy. Nehrozí tedy, že se jako zkušený jezdec objevíte mezi začátečníky, nebo bezohlednými řidiči, kteří naschvál naráží do soupeřů okolo. Doufejme, že se tento systém osvědčí a nečekají nás na trati zbytečné frustrující situace.
Uzavřené závody mají jasně definované nastavení vozu, což znamená, že zde půjde především o vaše jezdecké zkušenosti a soupeři oproti vám nebudou mít žádnou výraznou výhodu. Otevřené závody dovolují usednou za volant individuálně upraveného vozu a mohou zde být vidět výkonnostní rozdíly. To ale neznamená, že se jako zkušený jezdec nedokážete se základním nastavením probojovat až na první příčku.
V online nabídce nechybí režim Rivalů, kde si poměříte své zkušenosti s ostatními hráči z celého světa. Zlepšováním osobního času na kolo se postupně dokážete probojovat až na vrchol. Poslední záložka slouží k vytváření vlastních závodů pro více hráčů. K dispozici je velmi bohaté nastavení, kde si dokážete sestavit závody přesně podle svých potřeb. Bohužel ve hře prozatím není Spectator režim, což znemožňuje plnohodnotné vysílání komunitních závodů.

Jízdní model se oproti minulému dílu dočkal drobného vylepšení a přibyly zde nové faktory ovlivňující chování vozu. Bez aktivovaných asistentů rozeznáte každou nerovnost na trati a řízení silných vozů od vás vyžaduje rychlé a zároveň plynulé ovládání. Ovladatelnost si dokážete poupravit přenastavením jednotlivých součástek, ale záleží i na zvolené směsi pneumatik, množství paliva v nádrži, nebo dokonce na pogumování trati. Delší závody proto vyžadují i dobře zvolenou strategii zastávek v boxu. Pro aktivaci všech těchto prvků doporučuji jezdit na Expertní pravidla. Budete se sice občas potýkat s přísnější penalizací a nemožnosti vrátit čas, ale dodá to závodům reálnější podobu a pocítíte během jízdy více vzrušení. K tomu vám pomůže také kompletní dynamické počasí. Závod může začít za slunečného dne a postupně se přenést do deštivého podvečera, který zakončíte v husté mlze. Atmosféra je v takových chvílích opravdu dechberoucí, ale zároveň od vás vyžaduje dobrou znalost trati a vašeho vozu. Při spuštění se projedete na celkem dvaceti tratích, mezi kterými nechybí klasiky jako Suzuka, Le Mans, nebo Nürburgring.

S novým dílem přišel i přepracovaný systém upgradů vozů. Každé auto má nyní vlastní levelovací strom, který postupně odemyká nové součástky. Při ohlášení jsem z tohoto rozhodnutí nebyl příliš nadšený, ale po osobním vyzkoušení jsem vše přehodnotil. Zkušenosti získáváte za téměř veškerou činnost na trati a velmi brzy se dostanete k potřebným dílům. Vývojáři pravděpodobně chtěli, aby se hráč dostatečně sblížil s vybraným vozem, což dává smysl. Chování a vlastnosti jsou u každého kusu rozdílné a není rozumné skákat z jednoho auta do druhého.
Další výraznou změnou je umělá inteligence vašich soupeřů. Pořád si smíte zvolit jejich celkovou agresivitu na číselné stupnici od 1 – 8, ale poté se jejich jezdecké zkušenosti budou odvíjet od vaší jízdy. Uvidíme jak si tento systém povede při dlouhodobém testování, ale prozatím se jevil jako funkční. První závody se neobešly bez šťouchanců a neustálého držení jedné stopy, ale s každým odjetým závodem se umělá inteligence značně zdokonalovala.

Po technické stránce se jen těžko hledají nějaké výrazné nedostatky. Hra nabízí na Xboxu Series X celkem tři grafické varianty. Na výběr máte z režimu výkonu, kvality a částečného Ray Tracingu. Výkon – 60fps, 2160p, vypnutý RT. Kvalita – 30 fps, 2160p, kompletní RT. Částečný RT – 60fps, 2160p, RT aktivní pouze na modelech vozů. Hra vypadá s kompletním Ray Tracingem opravdu nádherně, ale 30 fps je na závodní hru bohužel málo. Takže ačkoliv bylo fajn se projet v maximální možné kvalitě, tak jsme velmi rychle přešli na zlatou střední cestu.
Xbox Series S nabízí pouze dva režimy. Přičemž režim kvality běží v 30fps při rozlišení 1440p a režim výkonu v 60fps při rozlišení 1080p.
Zvuky se dočkaly kompletního přepracování a díky tomu si budete užívat každou vteřinu na trati. Poškození vozu se drží standardu série a i když dokážete svůj vůz po technické stránce kompletně odepsat, tak se u vzhledu dočkáte jen pár promáčklin a hromady škrábanců.

Vývojáři z Turn10 chtěli, aby si jejich nejnovější titul dokázali užít všichni hráči. A to bez ohledu na svůj věk, zkušenosti, nebo dokonce tělesné postižení. Z tohoto důvodu najdeme v nastavení velmi bohatou nabídku dostupných asistentů. Dříve jsme se mohli setkávat pouze s režimy pro barvoslepé, ale nová Forza Motorsport jde ještě o krok dál a nyní mají příležitost závodit i zcela slepý hráči. Tento přístup se začíná objevovat u velkých her čím dál častěji a je dobře, že nové technologie zpřístupňují hry každému, kdo o ně má zájem. Zdejším hráčům udělá radost i česká lokalizace ve formě titulků. Její kvalita sice není na vysoké úrovni a spousta termínů by šla pojmenovat mnohem lépe, ale vidíme v tom především další usnadnění pro ty hráče, kteří neovládají cizí jazyk a chtějí si bez omezení užít herní zážitek. Doufejme, že si tento přístup osvojí více herních studií a budeme se s ním setkávat častěji. Protože kdo ví, kdy se nám pomocní asistenti budou moct také hodit.

Forza Motorsport vychází 10. října 2023 pro Xbox Series X/S za cenu 2099kč a v den vydání bude přidána do předplatného Xbox Game Pass.

10

Vývojáři z Turn10 nám přinesli téměř dokonalou závodní hru, která vás ohromí svojí technickou a vizuální stránkou. Díky dobré přístupnosti a velkému množství nastavení si jí dokážou užít jak skalní fanoušci, tak i úplní začátečníci. Jedná se také o velmi dobrou základnu, na kterou mohou vývojáři další roky přidávat nový obsah. Pokud hledáte dobrý kompromis mezi arkádovým ježděním a simulací, tak je nová Forza Motorsport nejlepší volba.
grafikaabsence spectator módu
zvukykvalita češtiny
množství obsahu
přístupnost
dynamické počasí
umělá inteligence soupeřů
čeština
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»

»

»