RECENZE: Gears of War 2

Autor: Lindy Publikováno: 9.11.2008, 14:19

Publikováno: 9.11.2008, 14:19

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

Lindy

Lindy

Je autorem 263 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Jestli se vám první díl pecky Gears of War zdál jako jedna z nejvíce akčních a graficky vyšperkovaných her, která i atmosférou předčila, kde jaký hollywoodský film, připravte se. První díl by se totiž dal přirovnat k pouhopouhému traileru, který vám měl poodhalit jak bude vypadat opravdový vrchol, kterého se dočkáváme v druhém díle…    autorem recenze je eromar cz

Bylo nebylo…
Příběh navazuje přímo na události prvního dílu, opět se vtělíme do svalů Marcuse Fenixe a opět budeme bojovat proti hordám Locustů. Ano je to tak, šmejd z vesmíru je tu pořád i navzdory tomu, že generál RAAM byl poražen a hordy vybity, tedy alespoň měli být vybity. Ony jaksi zbraně hromadného ničení nezabrali, tak jak se čekalo a Locusti našli cestu jak přežít a dokonce mnohem víc zesílit. V zemích tak vybudovali kolonie, které byly připravený obsadit Seru. Jejich ohromná převaha jim předpovídala výhru, ale nečekaná zrada ve vlastních řadách a bojová jednotka Delta dokáže kdejakému emzákovi překazit i sebelepší plány.

Možná na vás příběh působí jako jedno velké klišé, ale nenechte se mýlit. To jak je podán ve hře, tedy hollywoodsky je velmi příjemné. Opět se setkáme se starými spolubojovníky jako je horkokrevný Cole, blonďák Baird nebo dobrý přítel Dominic. Tomu je v druhém díle věnováno obzvláště dost prostoru.

Nebudou chybět ani nové postavy v čele s pološíleným veteránem Dizzym. Díky filmové výpravě si uděláte jakýsi vztah s každou z postav a emoce se v průběhu hry bezesporu dostaví. Avšak nebojte se, že by byl příběh až moc tragický, díky vtipným hláškám se častokrát zasmějete. V tomhle směru určitě nejvíc září Coleovi glosy.

Válka započala
Už od prvního okamžiku hry si všimnete, že dvojka na to jde mnohem více zeširoka než „komorní“ jednička. V první polovině prvního aktu se dočkáte takové akce, která by stačila jako vrchol většině současných her a to podobných bitev zažijete ve hře ještě několik. Dočkáte se také mnohem většího záběru na celou mythologii, a tak nebude překvapením poznat samotnou královnu locustů, jejich písmo, kalendář nebo chrámy. Nebude chybět tucet nových druhů řadových nepřátel, mezi které nyní patří i staronový Brumak, který v prvním díle sloužil jako silný boss. V druhém díle se jedná o pouhou řadovou jednotku, kterou potkáte i 8krát za akt a dokonce si ho v pozdější fázi osedláte.

To nás přivádí k další velké změně a to k mnohem většímu střídání stylů hratelnosti. Díky tomu se v cca 15 hodinové kampani naprosto odbourává pocit stereotypu. Nechci toho tady moc prozrazovat, ať nepřijdete o ty skvělé momenty, ale přece jen něco málo poodhalím. Dočkáte se například mise v těle obřího červa nebo jak už jsem naznačil osedláte, kde jakou Locustí potvoru. Nechybí ani klasické vybíraní cesty levá /pravá, což je zajímavé především v co-op modu, kdy například vy kryjete z balkonu spoluhráče, probíhajícího po ulici plné Locustů.

Zbrojte se!
Jak jsem několikrát zmínil, v druhém díle je všeho mnohem víc a to samozřejmě platí i o zbraňovém arsenálu, který byl rozšířen o několik skvělých a účinných kousků. Když to vezmeme vzestupně, přibyly některé jedno-ruční zbraně, plamenomet účinný na boj z blízka, granátomet, minomet, ale i ruční rotační kulomet s kterým se sice plazíte rychlostí šneka, ale vaše palebná síla by se dala přirovnat k malému tanku. Opomenuty nebyly ani granáty, k těm se teď zařadili například plynové po kterých se začne zasažený dusit. Velkou novinkou je také možnost připíchnou granát na protivníka popřípadě na zeď a nastražit tak účinnou past využitelnou především v multiplayeru. Dále se dočkáme přenosného štítu, který je možno zarazit do země a vytvořit si tak kdekoliv kryt. Chybět samozřejmě nebudou ani staré dobré kusy jako motorový Lancer pro který přibylo několik nových animací rozřezání nebo Hammer of Dawn, kterého se sice dočkáte až na konci celé hry, ale věřte mi bude to stát za to.

Zbraně nám samozřejmě slouží k boji, ten je teď mnohem svižnější a akčnější. Tvrdé jádro hratelnosti změněno nebylo, ale bylo přidáno několik novinek. Když například postřelíte nepřítele, začne se v krvi plazit k nejbližší pomoci, je jen na vás jak s polomrtvým naložíte. Můžete jej jednoduše zastřelit nebo použit jedno z tlačítek a nepřítele stylově dorazit. Třešničkou na dortu je krvavá stopa po plazícím se Locustovi.

Zapomenout nesmím ani na mnohem větší možnost destrukce, vývojáři zapracovali a na bojišti je teď možné zničit skoro vše. To přidává velkou měrou na atmosféře. Největší zážitky jsou pak v uzavřených prostorech, kde lítá tolik kusů sutin, že nevidíte na vlastní boty.

Pár chyb se samozřejmě najde i zde, docela mi vadí neohrabané ovládání při běhu i když nepříjemné přilepování ke krytům z prvního dílu bylo odstraněno. Další inovací je, že Marcus dokáže seskakovat menší výšky, což v prvním díle nebylo možné, a tak se všechny převisy museli obcházet.

Umělá inteligence protivníku je i tentokrát výborná a uvěřitelná, Locusti si pomáhají a kryjí se. Někdy možná otravuje rozhodnutí spolubojovníku krýt se na stejném místě jako vy, což znemožňuje výhled, ale jinak je vše na vysoké úrovni. Jde vidět, že Epic Games jsou opravdoví mistři svého oboru.

Do boje!
Samozřejmě, že velkou a zásadní složkou hry je multiplayer, tolik hraný u prvního dílu. Je skvělé, že prakticky všechno co jsem popsal výše platí i zde. Tedy perfektní atmosféra, destrukce okolí, ale hlavně dynamické změny map. Jedná se o opravdu skvělý prvek, protože v jednom momentu se vám změní celá mapa a tím pádem i styl hry. Když bych měl uvést jeden příklad, tak bezesporu nejlepší je v tomto ohledu mapa Lavina, kdy se v jednom momentu prožene mapou sněžná bouře a vše se změní k nepoznání. Díky sněhu se zpřístupní cesty k mnoha silným zbraním a hráči stojící v cestě laviny zemřou.

Kromě dobře známých modů King of the Hill, Deatmach nebo Warzone se dočkáte i několika nových modů jako například Wingman nebo-li Parťák, kdy jsou hráči rozdělení do pěti dvoučlenných týmu a snaží se přežít. Nebo Ochránce, zde jde o to chránit velitele. Dokud žije, členové týmu se respawnují, avšak jakmile zemře, jede se na náhlou smrt.

Vrcholem multiplayeru je bezesporu režim Horda, který lze hrát až v pěti lidech a o co jde? Čeká vás padesát vln Locustů, jejichž počet se postupně zvyšuje a navíc každou desátou úroveň se všem nepřátelům o něco znásobí zdravý, odolnost, ale i přesnost. Předem musím upozornit, že hráči vyznávající hrdinské sólo akce neuspějí. Horda je vysoce takticky zaměřená, a tak jde hlavně o správné načasování útoku, dobré krytí, spolupracování a případně i o nastražování pastí. Pro mne jednoznačně nejlepší složka multiplayeru u které si v dobré společnosti spoluhráčů užijete mnoho zábavy.

Není krev jako krev
Chtěl bych také upozornit, že GoW2 je schválně velmi krvavá a ve směru brutálnosti velmi přehnaná záležitost. Což samozřejmě není nic špatného, naopak ke hře to patří jako Lancer k Marcusovi. Chtěl bych jen touto cestou upozornit každého, koho by napadlo kupovat GoW2 svému malému synkovi…. měl by z toho nejspíš doživotní trauma.

Pozor granát!
Grafika udělala opět krůček dopředu a peníze z ní smrdí na míle daleko. Perfektně vymodelované prostředí i postavy a neuvěřitelně monumentální scenérie, které evokují ten pocit, který mají opravdu navodit tj. když jste v obrovské jeskyním údolí s jezerem uprostřed, cítíte se jako v obrovském jeskyním údolí s jezerem uprostřed. Grafika v singlplayeru i v mutlipalyeru je samozřejmě identická.

V pozadí nezůstává ani zvuk. Efekty a dabing jsou perfektní a doprovodná hudba o kterou se postaral hollywoodský skladatel Steve Jablonsky (Transformers, C&C3) vám dokáže skvěle podkreslit napínavé scény. Díky opravdu velkému hudebnímu umu, se vám tak dostane, toho nejlepšího co tento rok po hudební stránce v herní oblasti vzniklo.

Jmenuji se Fénix, Marek Fénix
Jak možná víte GoW2 doprovází české titulky, ty jsou na celkem vysoké úrovni. Za dobu testování jsem narazil na jediný překlep. Samozřejmě, že angličtině se nic nevyrovná a některé vtipy nevyznějí tak dobře jako v originále, ale i přes to se jedná o vysoce kvalitní překlad.

Možná trochu zarazí překlad Locust/saranče, což je po jazykové stránce správně, ale kdyby někdo v překladatelském týmu víc přemýšlel, šel by z toho vytřískat podstatně lepší název a taky by se podle mě nikdo nezlobil za zachování originálního názvu, když už není přeložen „Driftworm“ tak proč překládat locust!?

10
Technické zpracováníHratelnostMultiplayer

Verdikt

Clifford Bleszinsky splnil to co slíbil, Gears of War 2 je monumentálnější, lepší, akčnější a hezčí. Když k tomu přidáte jeden z nejtrvanlivějších multiplayerů, který kdo kdy stvořil a který se momentálně po Xbox live šíří jako epidemie. Vychází vám hra, kterou musíte mít. Možná jen zamrzí, že se děj na konci kampaně neuzavře, ba naopak vyloží na stůl několik dalších otázek (doporučují se dodívat na credit, až do konce), a tak se do přibližně dvou let můžeme těšit na další pokračování.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»