Recenze: Hello Neighbor

Autor: chaosteorycz Publikováno: 12.12.2017, 9:27

Publikováno: 12.12.2017, 9:27

Je autorem 1835 článků

„Ahoj sousede“, volám na pána žijícího naproti nám, když si jdu pro míč na okraj chodníku. Buran jeden. Ani neodpoví a čučí jak spadlý kaštan. Možná až moc dlouho sleduje mou pomalou chůzi směrem od jeho domu. Dokonce si mou pozici ještě zkontroluje pohledem z poza okna poté, co se uchýlil domů. Nevím proč, ale mám takový nepříjemný pocit. Proč mě tak dlouho pozoroval? Proč má na rukách zahradnické rukavice, když zahradu nemá? A co ten ženský křik? Že by puštěná televize? Jdu se podívat. Prostě musím. Pomalu se blížím k domu a neříkám, že nemám strach. Srdce si vyrazilo na dostih, pot mi teče i do bot a mám pocit, že slyším prorůstat kořeny půdou. Jsem u okna…

V nepříliš rozdílném duchu se nese úvod hry Hello Neighbor, na níž jsem se upřímně těšil. Nezdá se to, ale jsem od přírody dobrák a mám rád šťastné konce, takže mě těší, že se projekt studia Dynamic Pixels dostal do fáze vydání. Po naprostém vyhoření v Kickstarterové kampani, kdy tvůrci chtěli nehorázných 100 000 $, se projekt uchytil u vydavatelství tinyBuild, které ho dotáhlo až do zdárného konce. Další důvod radosti byl pak žánr. Malebně vyhlížející hříčka je zařazena do kategorií stealth, survival a horor, což je trojnásobný důvod k jejímu vlastnictví. Navíc dobře střižený trailer přesně hraje na notu očekávání.

Příběh je prostý, jak zavření hlavních dveří. Soused něco ukrývá ve sklepě, a to velice obezřetně. Klíč od zámku dokonce zamyká v prvním patře a přístup na poschodí jistí dalším zámkem. A na vás je, abyste se do sklepa dostali za každou cenu, navzdory ostražitému majiteli domu, který chvíli neposedí. Možné je vše, co není zakázané, tudíž se dům mění na jeden velký cíl malého MacGyvera. Proniknout lze dveřmi, okny, střechou, kůlnou či jak se tomu za velkou louží říká, přičemž využít lze téměř každý myslitelný předmět. Některé je možné vedle sebrání i spustit, pokud se jedná o přístroje, případně baterku. První desítky minut si pak hra drží příjemně napjatou atmosféru a připomíná filmy Disturbia nebo Noc hrůzy. Prostý člověk přeci nestřeží sklep jak T-Rexe v Jurském parku.

Jenže hra dost klame tělem, a nakonec je úplně jiná, než většina nezainteresovaných hráčů bude očekávat. Z výše zmíněných žánrů nezůstane kámen na kameni a Hello Neighbor se přehoupne do jakési výpovědi o muži, jeho strastech a jednom podivném domě. Řekl bych, že do značně artového, protože doslovně není vysvětleno zhola nic a němé flashbacky si můžete vyložil do jisté míry po svém. S ohledem na konec je to ale stejně jedno. Autoři zvolili to nejednoduší vysvětlení, které by ospravedlnilo i přítomnost mimozemšťanů, což vám patrně dojde dříve, než dorazíte k druhému aktu. Ty jsou ve hře celkem tři a pokaždé přinesou nové cíle a věkovou proměnu ústřední postavy.

Když se zrovna netoužíte do domu dostat, prahnete po jeho opuštění, přičemž pokaždé vám v záměru brání protistrana, překážky a hádanky. Titul proto nejlépe zapadá do kategorie logických her. Jako horor totiž nemá čím děsit a kvůli tomu trpí i stealth a survival prvky. Není možné se bát něčeho, co vám neublíží. Každé lapení samozvaným strážcem znamená pouhou cestu zpět na začátek úrovně. Nepřijdete o sebrané předměty, třebaže jsou pro hlídače sebecennější. Dokonce ani dosažené mezníky v postupu levelem nejsou nijak navráceny do původního stavu. Co při předchozích pokusem bylo zničeno či posunuto na jinou pozici, tak zůstane. Že se tím hra spíše mění ve speedrun? Velice často, protože dříve či později vaše trpělivost dojde mezí. Pak se vám to buď povede na dvacátý pokus, nebo si zopakujete slovník hanlivých slov.

Nejde o to, že by úrovně a jejich hádanky byly ďábelsky promyšlené, to spíše PR autorů byla ďábelsky zavádějící. Umělá inteligence prý není ledajaká, a dokonce se jí autoři nebojí označit za pokročilou a učící se z vašich rozhodnutí. V době, kdy dvě AI spolu dokáží smysluplně komunikovat, kdy složité obvody a programování dokáží odbornou porotu nahlodat o jejich „lidskosti“ a kdy mistr světa v šachu nedokáže porazit počítač, vám však Dynamic Pixels nabízí umělou inteligenci, která se není schopna rovnat ani s vetřelcem v Alien Isolation. Ano, AI budete proklínat, ale z důvodu její absurdity vytažené do naprosté krajnosti.

Úrovně bývají koncipovány jako labyrint s různými možnostmi postupu. Jenže místo toho, aby se protivník z vašich neúspěchů snažil předvídat chování a past vám nastražil i pro obdobný styl průchodu jinou trasou, neustále betonuje již prošlé koridory. Přidává pasti, nástražná zařízení nebo kamery, a to naprosto nesmyslným stylem. Mezi dveřmi tak najdete třeba 3 pasti na medvědy, zeď div že nespadne pod náporem deseti kamer, a tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Navíc soused reaguje naprosto „pudově“, jako kterákoli jiná AI. Děláte hluk? Tak přijde. Hodíte zapnuté rádio do druhé místnosti? Přiběhne tam. Schováte se do skříně v pokoji, do něhož vede jen jedna cesta a co myslíte? I když vás AI viděla sem běžet, jen se po místnosti rozhlédne a zase jde. Jen vzácně stojíte nerudnému podivínovi za to, aby si vás alespoň nadběhnul. Navíc mi naprosto utekla pointa „první dobré“, kdy vás AI nechá v klidu dokončit level při prvním pokusu (pokud máte štěstí), aniž by jakkoli zasáhla. Až když jsem se potuloval po place opravdu dlouho, rozhodla se proti mně zakročit a začít hrát.

Logiku nepotkala ani celá řada hádanek a výzev. Že musíte několikrát úplně naslepo zkoušet i relativně nesmyslné postupy, abyste nakonec zjistili, že řešení bylo přímo před vámi, ačkoli postrádá zdánlivě význam, bych byl schopný odpustit. Hra vám nedá žádná jasná vodítka, takže styl „pokus, omyl“ k ní patří. Zarážející jsou spíše metody dosažení jednotlivých styčných bodů. Řekněme, že potřebujete určitou věc, která je v prostoru s jedním vstupem. Ten vstup je ovšem zabarikádovaný zevnitř. Přitom víte, že daná věc byla do toho prostoru přinesena někým, kdo se dostal ven. Vidíte ten nonsens? Už vůbec pak neřeším nějakou horskou dráhu nebo cesty vzhůru, na nichž závisí úkon vykonaný na opačném konci herní mapy. Nic se totiž nevyrovná polofunkční možnosti restartu. Pokazili jste si snad všechny myslitelné trasy aktuální úrovně? Tak zkusíte restart, že ano. A co se nestane? Úroveň se nevrátila do defaultní podoby, ale vaše postava byla pouze teleportována na počátek. Tím pádem zbývá restart aktu, a to nechcete, věřte mi.

No bože, když to není dokonalé po herní stránce, alespoň to bude pěkné na pohled, říkáte si. To záleží na tom, co sledujete za animované filmy. Propagace byla postavena na „pixarovském vizuálním stylu“, nicméně není známo, z jaké éry studia. Hra nevypadá jako v trailerech a nynější výtvory z disneyovské továrny může připomínat tak maximálně po bujarém večírku. Vyloženě odporná také není, ale nedotaženost z ní táhne na každém kroku. Zatímco stromy jsou hezké, na trávu by se bál stoupnout i rytíř. Věcí kontrastu jsou například i postavy, které možná vypadají pěkně, ale jejich pohyby a mimika působí, jako by vzešly ze školního projektu. Občasné prolínání textur či modelů vás tím pádem zaskočí jen těžko a rozčilovat se budete více nad ovládáním a zvukovou stránkou.

Během skákání a používání předmětů jsem přemýšlel, zda Hello Neighbor není mobilním portem. Nic proti mobilnímu hraní, ale když ani po páté nereaguje zámek na otevření, a když při skákání získávám pocit, že právě uhodil hurikán, protože jsem o setinu milimetru hnul levou páčkou a postava mi letí stranou, není snad jiné vysvětlení. Bohužel pravda je ukryta v lajdáckém přístupu autorů, který se nejvíce podepsal na zvuku. Poslouchat chůzi je za trest a už vím, jak se cítí Helga z pošty po celodenním razítkování dokumentů. Co krok, to jeden štempl na vánoční pohled. Opravdovou lahůdkou jsou však ruchy a praskání, které se snaží progresivně zničit vaše sluchovody. Snad i poslouchání Svobodné Evropy v druhé polovině minulého století mělo lepší kvalitu. Vadí mi také nevyvážená hlasitost, kdy tvůrci záměrně přidávají na intenzitě ve „vypjatých“ momentech. Tento zlozvyk laciných televizních hororů by měl skončit na skládce dějin. Špatnou optimalizaci pak berte jako samozřejmou věc a jestli se někde zaseknete, nebuďte překvapeni.

Je těžké hledat pozitivní středobod na něčem, co mělo být ještě několik měsíců v pracovitých rukách vývojářského týmu. Snad lokalizace. Zde bylo myšleno na opravdu široké spektrum národností a při brouzdání nastavením najdete jak češtinu, tak slovenštinu. Důvod k odpuštění některých prohřešků? Ba ne. Ve hře je ještě méně textu než v akčním letáku vietnamské večerky, tudíž z počeštěného menu, které zvládne i prenatální verze webového překladače, určitě neroztaji blahem. A při ohlédnutí za hrou, jako celkem, nemám ani chuť cokoli odpouštět.

3

Microsoft musel značně slevit z nároků na finální produkt, protože Hello Neighbor je prototypem hry patřící do programu Game Preview. Zajímavý koncept nefunguje takřka v ničem a komunita dobře věděla proč jeho vývoj nepodpořit. Nezajímavý děj je nakonec tím nejmenším problémem, protože ve srovnání s technickou a audiovizuální stránkou je tím „nejpropracovanějším“ faktorem. Hra nefunguje ani jako slepenec hádanek a výzev, protože v týmu nebyl evidentně nikdo, kdo by se zamyslel nad jejich logikou, uspořádáním či alespoň vystupňováním. Toužíte-li po hardcore titulu drásajícím nervy a mozkové buňky, vyberte si něco jiného, protože Hello Neighbor je špatným partnerem volného času a jeho autoři si nezaslouží vaše peníze.

Hrají to streameři, to dětem stačí 🙂

• Jimyk

To je zase klenot pro Xbox 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

• klidas

a tak zaujimavo to vyzeralo v ukazkach pred vydanim 🙂

08. 12. 2018 • chaosteorycz1

»
04. 12. 2018 • p.a.c.o0

Vývojáři z italského studia Milestone mají mezi hráči již nějaké to jméno, protože stojí za celou řadou známých značek. Jejich kvalita je sice velice rozporuplná, ale když řeknu, že se jedná o lehce nadprůměrné tituly, nejspíš to přesně vystihne jejich status. Ne každé studio je schopné chrlit hry stejným tempem, jako to dělají právě Milestone a ještě u nich zajistit nějakou kvalitu. Vždyť jenom letos jsme od nich již dostali tři...

»
30. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Battlefield V

První a druhá světová válka jsou oblíbená témata pro herní zpracování, na která se dá pohlížet z několika úhlů. Nejpočetnější zpracování mají na svědomí střílečky, kam se tyto ozbrojené konflikty našich dějin hodí asi nejvíce. Jeden čas byla děsně „cool“, až hráči začali být přejedeni touto tématikou a vývojáři naštěstí posunuli válku do moderní doby. Já sám si nejsem jist, zda jsem již zapomněl na všechny druhoválečné hry, abych byl nadšený...

»
29. 11. 2018 • chaosteorycz4

Je jedno, jak moc se snažíte změnit osud. Pokud se tak má stát, stane se. Bláboly kartářky uzené v mlžném oparu levného kuřiva neberte na lehkou váhu, protože něco málo na nich bude. Nevěříte? Co Sarah Connorová a oddalování soudného dne? Nebo Glum, jehož osud byl navěky spojen s prstenem? A co nastolení rovnováhy na bojišti, kterému andělé a démoni říkají Země? Téma jak vystřižené pro Roberta Langdona nebo Constantina, mají v tomto...

»
26. 11. 2018 • chaosteorycz0

»
25. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Storm Boy

Silné příběhy nejsou doménou jenom knih či filmů, ale stále více se o ně pokoušejí, a dost často i úspěšně, herní vývojáři. Výsledky se různí stejně, jako herní žánry, protože by se dalo říct, že silný příběh jde naroubovat téměř na jakýkoli žánr. Můžeme střílet emzáky a přitom prožívat drama, užívat si malebného světa, který sužují vážné problémy nebo se prohánět po polích a vytvářet si příběhy vlastní.

»
23. 11. 2018 • chaosteorycz7

Recenze: Fallout 76

O tom, jak udělat ze spokojených hráčů smečku štvavých vlků, by některé herní společnosti mohly napsat seminární práci, natočit dokument a vydat pětisvazkovou publikaci. Snaha o rozšíření hráčské základny bohužel vede i k činům, které v konečném důsledku neocení nikdo. Hráči počínaje a propocenými účetními konče. O limitech lidské trpělivosti se v minulosti přesvědčily firmy jako Microsoft, Electronic Arts či Sega. A teď to vypadá, že se u neviditelných mantinelů složí Bethesda.

»
21. 11. 2018 • p.a.c.o8

RECENZE: Farming Simulator 19

Herní svět nabízí nespočet zážitků, díky nimž se můžeme vydat, kam se nám zrovna zachce. Je libo stát se akčním hrdinou a zachraňovat svět? Tady máš zbraň a hurá na to. Chceš prozkoumávat daleké vesmíry? Tvoje loď již čeká. Klidně můžeme sáhnout po nějaké činnosti bližší reálnému světu, protože i portfolio simulátorů je dostatečně široké. A jednou z oblíbených kratochvílí je hraní si na úspěšného farmáře, k čemuž jistě velice dobře poslouží...

»