
RECENZE: Monster Energy Supercross 6
Přijde mi to jako včera, kdy jsem dostal na recenzování pátý díl ze závodní série Monster Energy Supercross. Čas se ovšem nezastavitelně žene kupředu a vývojáři z italského studia Milestone nám přinášejí již šesté pokračování. Předchozí tituly se od sebe odlišovaly pouze v drobných detailech a držely se velmi podobné šablony. K nejnovějšímu dílu jsme nedostali příliš předběžných informací a tak jsme byli opravdu zvědaví, jestli se konečně dočkáme zásadnějších změn. V současné době se jedná o nejlepší motokrosové závody, ale to neznamená, že série nemá značné rezervy. K mému překvapení nedošlo k odříznutí předchozí generace Xboxu a začínal jsem tušit, že si na revoluci v motokrosových hrách budeme muset ještě počkat. Více si ale řekneme v samotné recenzi.
Než se budete moct pustit do plnohodnotného závodění, tak vás čeká tvorba vašeho jezdce. Tady byl první prostor ke zlepšení od předchozích dílů, ale moc možností, jak se alespoň částečně přiblížit své osobě, zde opět nemáme. Předpřipravené možnosti vypadají zvláštně a špatný první dojem ve mně vyvolalo i děsivé deformování hlavy. To bylo pravděpodobně způsobeno špatně definovanou mapou, kdy si hra myslela, že je hlava součástí oblečení. A to bohužel není vše. V případě, že by můj jezdec neuspěl v kariéře profesionálního závodníka, tak by se mohl stát živým zrcadlem. Jeho čelo bylo totiž lesklejší víc, něž nová motorka, která právě sjela z výrobní linky. Tyto drobnosti se zajisté opraví v první aktualizaci, ale opravdu mě to zaskočilo.
Pokud patříte mezi pravidelné hráče této závodní série, tak vás hlavní menu moc nepřekvapí. Veškeré záložky jsou roztříděné do kategorií Home, Single Player, Multiplayer, Customizace a Extras. Jedná se o přehlednou variantu a jsem rád, že zde vývojáři neexperimentovali.
Místo, kam budou směřovat vaše první kroky bude zajisté kariéra. Začnete jako naprostý nováček v kategorii Future, ve které ale naštěstí strávíte pouhé 3 závodní dny. Jedná se o drobný tutoriál, aby si noví hráči zvykli na komplexnější ovládání. Pravidelní hráči zde nenarazí na žádnou výzvu, ale alespoň se můžete rozjezdit a získat bez námahy menší obnos peněz a pár zkušenostních bodů. Po dokončení základní kategorie přejdete do vyšší kubatury 250ccm. To sebou přináší i několik důležitých rozhodnutí. Vyberete si váš první tým, nebo sponzora, za kterého budete závodit a také si zvolíte mezi východní a západní ligou. Odemknou se vám další funkce, jako trénink, výzvy, nebo zdraví jezdce. Vaše zranění došla ke znatelnému rozšíření a musíte si dávat větší pozor na případné pády. Uzdravování se opět děje plněním různých úkolů. Tento systém mi přišel poněkud hloupý už v předchozím díle, ale jedná se alespoň o drobné zpestření mezi jednotlivými závody. Já osobně bych byl radši za neschopnost trénovat, z důvodu návštěvy lékaře a získání omezeného času v kvalifikaci kvůli bolesti. To je ale jen můj názor, jak tento systém udělat reálnější. Jakmile dokončíte všechny závody v kategorii Rookie, tak dostanete příležitost přejít do kubatury 450ccm. Zde se vám zpřístupní rivalové a odemknete si kompletní strom dovedností. Pár inovací se zde najde, ale nejedná se o nic zásadního, co by šestý díl odlišovalo od předchozích ročníků.
Znatelný rozdíl jsem ovšem zaznamenal v případě celkové obtížnosti. V předchozích ročnících bylo obtížné jezdit na vyšší možnosti a vyžadovalo to pár hodin tréninku a investování spousty zkušenostních bodů. V šestém díle jsem si ale po pár závodech vypnul veškeré pomocníky a zvolil nejtěžší obtížnost Profesional. Byla to jediná možnost, jak si alespoň trochu zazávodit a dávat si pozor na případné chyby. I tak jsem ale měl na pár tratích podezřele velký náskok. Vývojáři z Milestonu šli z extrému do extrému a obtížnost si určitě zaslouží poupravit. Nováčci v této sérii budou zajisté spokojení, ale nedivil bych se, kdyby kvůli tomu veteráni přeskočili singlplayer a věnovali se pouze online závodům. Větší změnou prošlo i celkové tempo hry. Přišlo mi, že už závody nejsou tam agresivní a pocit z jízdy je plynulejší. Také jsem se nesetkal s hloupou inteligencí soupeřů, kteří do mě dříve bezmyšlenkovitě naráželi, skákali na hlavu atp. Občas se stala úsměvná nehoda, ale rozhodně umí soupeři lépe manévrovat a vyhodnocovat danou situaci.
Pokud patříte mezi závodníky, kteří si rádi upravují své motorky, tak budete mít z letošního ročníku velkou radost. Prakticky není místo, které byste si nemohli alespoň barevně upravit. Máte zde k dispozici stovky součástek a to jak oficiálních, tak i vymyšlených od vývojářů z Milestonu. Stačí našetřit dostatečný obnos peněz a přetvořit si mašinu přesně podle svých představ. Stejné možnosti máte i u veškerého oblečení a není problém se dokonale sladit se svým strojem. Z grafické stránky hra zase o něco prokoukla, ale mohlo by to být ještě lepší. Hned v úvodu jsem zaznamenal vylepšené animace jezdce. Vaše pohyby během jízdy jsou přirozenější a je vidět, že se občas jezdec musí s motorkou poprat. Zlepšení se dočkaly i zvuky motorek, které jsou reálnější. Zbytek hry je ale bohužel bez větších zásahů. Pořád zde nemáme propracované vyjíždění kolejí, okolí tratě se zaseklo v lepším případě na generaci Xboxu One a největším zklamáním pro mě bylo, že si nemůžete motorku ušpinit. Čtvrtý závod byl v otevřené hale během silného deště a moje motorka byla po celou dobu bez jediné nečistoty. Vývojáři z Milestonu měli několik let na to, aby mě přesvědčili, že vedou tuto motokrosovou sérii správným směrem. Šesté pokračování je zase o něco uhlazenější, ale je to málo. Nováček se určitě dobře pobaví a užije si každý dokončený závod, ale pro pravidelného hráče tu důvod ke koupi bohužel nevidím. Současná generace konzolí si zaslouží mnohem víc inovací.
Pokud se i tak rozhodnete ke koupi, tak si hru můžete zahrát s kamarádem na jednom gauči, nebo skrze online multiplayer, který má kompletní crossplatform podporu.
Monster Energy Supercross 6 vychází 9.3.2023 pro Xbox Series X/S a Xbox One za cenu 1849kč.
Verdikt
Šesté pokračování Monster Energy Supercross je zase o něco lepší, než jeho předchůdce, ale bohužel jsme se nedočkali větších změn. Série pokračuje už několik dílů ve stejných kolejích, což jí začíná škodit. Proč máme hrát na současné generaci nové tituly, které se v sériích neodlišují od svých předchůdců?hratelnost | málo inovací |
grafika | drobné chyby |
animace | cena |
přístupnost | |
zvuky |

Recenze: Transport Fever 2
Na konzole dorazila skvělá budovatelská strategie, která se točí kolem dopravy. Vaším úkolem bude vymýšlet cesty a tratě pro vaše dopravní prostředky, aby se dařilo plnit cíle v kampani nebo vaše osobní ve volné hře. Jak se to hraje a co hra nabídne se podíváme v dnešní recenzi.

RECENZE: Blood Bowl III
Trvalo to dlouhých osm let, ale dočkali jsme se. Herní série Blood Bowl obdržela své třetí videoherní pokračování a můžeme se tak opět vrhnout do brutálních zápasů plných krve, taktizování a všudypřítomné náhody. Hru vytvořili vývojáři z Cyanide Studios a vydala společnost Nacon. Základy samotného Blood Bowl sahají až do roku 1986, kdy vytvořil Jervis Johnson první deskovou verzi pro společnost Games Workshop.

Recenze: Fernbus Coach Simulator
Už od dětství mají hlavně kluci chuť si vyzkoušet úlohu řidiče. Většina z nich sní o pořádném tahači a nekonečných dobrodružných cestách. Asi o něco menší skupina sní o vlacích, ale najdou se i snílci o autobusech. Pokud patříte mezi poslední skupinu, tak si možná splníte svůj sen, ale pojeďme postupně.

Recenze: SimAirport
Na Xbox míří SimAirport (24. 2. 2023 vychází) a na vás bude stát se majitelem letiště a světovou jedničkou v dopravě. Jedná se o hru, kterou hráči mohli vyzkoušet na PC v roce 2020, kde se těší celkem dobrému hodnocení (79% na Steamu). Uvidíme, jak se studiu LVGameDev LLC povedlo předělání hry na Xbox. Hra je velmi komplexní a vaše práce se bude týkat všech aktivit na letišti.

RECENZE: Chef Life: A Restaurant Simulator
Jídlo je nedílnou součástí našich životů. Ne každý má potřebu dávat si nejrůznější speciality, ale všichni ho musíme konzumovat hlavně proto, abychom vůbec mohli existovat. Jeho příprava často bývá kreativní záležitostí, a tak není divu, že jídla a situací s ním spojených se často chytá také herní průmysl. Snad každý někdy zkoušel nějakou takovou hru, i když většina z nich se nejčastěji odehrává na displeji mobilních telefonů. Dneska se však podíváme na...

RECENZE: Wild Hearts
Žánr akčních loveckých RPG patřil do nedávné doby pouze jedné dlouholeté sérii od společnosti Capcom pod názvem Monster Hunter. Jednotlivé tituly se bohužel Xboxu dlouhou dobu vyhýbaly a jejich tajuplný svět jsme mohli okusit až s příchodem podtitulů World a Rise.

RECENZE: Atomic Heart
Herní vývoj by se při troše představivosti dal přirovnat k maratonskému běhu, i když spousta hráčů si ho nejspíš představuje jako sprint. Než se vydáte na trať, je třeba docela dost trénovat, ideálně postavit silný tým a ani tak není jisté, že do cíle doběhnete v čase, v jakém jste na začátku předpokládali. A jak ukazuje herní historie, kolikrát se může stát, že do cíle vývojáři nedoběhnou vůbec. Je přitom jedno, zda se...

RECENZE: Wanted: Dead
Herní únor zaslouženě patří novému dobrodružství z kouzelnického světa pod názvem Hogwards Legacy. Pokud se vám ovšem tato výpravná hra z nějakého důvodu netrefila do vkusu, nebo jen nemáte čas na herní dobu v řádech desítek hodin, tak tu pro vás máme recenzi pro Wanted: Dead. Připravte se ale na to, že ani v nejmenším nepůjde o zábavu pro celou rodinu. Představte si titul, který by vsázel na akční stránku...